Basisschool De Twijn verder als Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof | De Utrechtse Internet Courant Basisschool De Twijn verder als Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof | De Utrechtse Internet Courant

Basisschool De Twijn verder als Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof

Basisschool De Twijn verder als Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof

De eerste basisschool van Utrecht en tevens eerste Daltonschool in Nederland, De Twijn aan het Pieterskerkhof, heeft sinds gisteren haar oude vertrouwde naam terug. De school gaat voortaan verder onder de naam Openbare Dalton Basisschool (ODBS) Pieterskerkhof. Gisteren vierden de leerlingen samen met burgemeester Wolfsen en auteur en oud-leerlinge Sanne Terlouw de onthulling van het nieuwe naambord.

De ODBS aan het Pieterskerkhof is de oudste openbare school in de stad Utrecht. De school werd in 1824 gesticht en in 1895 door het toenmalige stadsbestuur als eerste ‘openbare school’ gevestigd aan het Pieterskerkhof nummer 10. De school werd al in 1934 Daltonschool. De school is trots op haar verleden en brengt dat in haar nieuwe naam tot uiting. De ODBP heeft altijd gestaan voor vooruitstrevendheid in het onderwijs. Dat is ook waar de school nu nog steeds voor staat: modern onderwijs in een oude, vertrouwde omgeving. De nieuwe locatienaam Pieterskerkhof doet recht aan de historie, de locatie en geeft de link met de binnenstad van Utrecht weer. Aanleiding voor de nieuwe naam is de splitsing van de sinds 1996 gefuseerde scholen De Twijn (locatie Pieterskerkhof en Puntenburg). De naam van de school is in de jaren veranderd van Juliana van Stolbergschool (1824-1986) naar Pieterskerkhof (1986-1996) naar de Twijn (1996-2011) en nu dus naar ODBS Pieterskerkhof (2012).

Patricia Molenbeek, ontwerper en eigenaar van het Utrechtse ontwerpbureau Lab. Industrie, heeft het logodesign en de huisstijldragers ontwikkelt. In het beeld staat de ontwikkeling en de groei van het kind centraal. De blauwe stip in het logo is het kind, het individu. Het oranje symboliseert de school, de omarming van leerkrachten en mede-leerlingen en de opbouw van kennis en vaardigheden. De drie beelden vertegenwoordigen de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. In het laatste beeld is de opening de ruimte voor het loslaten van het kind op weg naar het voortgezet onderwijs en zijn of haar toekomst.

Bron: www.dichtbij.nl

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).