Bastionweg bij Fort Blauwkapel in Utrecht wordt fietsstraat; werkzaamheden beginnen 7 februari Bastionweg bij Fort Blauwkapel in Utrecht wordt fietsstraat; werkzaamheden beginnen 7 februari

Bastionweg bij Fort Blauwkapel in Utrecht wordt fietsstraat; werkzaamheden beginnen 7 februari

Bastionweg bij Fort Blauwkapel in Utrecht wordt fietsstraat; werkzaamheden beginnen 7 februari
De gemeente Utrecht gaat vanaf 7 februari de Bastionweg bij Fort Blauwkapel herinrichten. De Bastionweg moet een fietsstraat worden, waar auto’s te gast zijn. Autoverkeer mag er straks niet harder dan 30 kilometer per uur.

De gemeente Utrecht gaat vanaf 7 februari de Bastionweg bij Fort Blauwkapel herinrichten. De Bastionweg moet een fietsstraat worden, waar auto’s te gast zijn. Autoverkeer mag er straks niet harder dan 30 kilometer per uur.

De gemeente hoopt met de maatregelen de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. De Bastionweg wordt een fietsstraat met rood asfalt en een voetpad ernaast. De maximumsnelheid wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur.

De lijnen op de weg worden opnieuw aangebracht en er komen nieuwe verkeersborden. Ook verandert de voorrangssituatie op het kruispunt naast de spoorwegovergang: verkeer van en naar de Voordorpsedijk krijgt voorrang.

Tekst loopt door onder plattegrond

De werkzaamheden gaan gebeuren in vijf fases. Voetgangers, fietsers en auto’s worden wel omgeleid, maar Fort Blauwkapel, de Voordorpsedijk, de Kapelweg, het volkstuinencomplex en de scouting blijven tijdens alle fases bereikbaar. Op de website van de gemeente staan de omleidingsroutes.

De eerste fase van de werkzaamheden begint op 7 februari. De verwachting is dat de werkzaamheden in mei kunnen worden afgerond, maar een precieze einddatum is nog niet bekend.

Bussluis

De gemeente onderzoekt nog of de Bastionweg vlak voor de Einthovendreef Zuid afgesloten moet worden voor autoverkeer. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de Bastionweg niet meer gebruikt kan worden als sluiproute. De Kapelweg en de woningen en bedrijven op Fort Blauwkapel zouden in die situatie wel goed bereikbaar blijven. De afsluiting zou in de vorm van een bussluis zijn. Vrachtwagens en tractoren kunnen die bussluis wel passeren, maar auto’s niet.

11 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Mooi en terecht.

  2. Erwin

    Speaking of rood asfalt: in de voorstraat ligt ook rood asfalt. En toch is het géén fietsstraat. Ik snap dat alleen rood asfalt een straat nog geen fietsstraat maakt, maar superverwarrend is het wel… 😵‍💫

  3. John

    @leon
    Mooi en terecht verklaar u nader!!!!
    Wat een onzin

  4. P-trus

    Hoe meer fietsstraten in Utrecht des te beter! Utrecht, fietsstad!

  5. Luuk Upuuk

    Begrijp ik nu goed, dat als ik voortaan vanaf Overvecht via de Einthovendreef Zuid naar Groenekan wil, ik de A 27 moet nemen om er vervolgens bij afslag Bilthoven af te gaan ……….

  6. Geert

    @Erwin, op zich is een fietsstraat ook geen juridisch concept, maar wordt wel duidelijker dat je er maar 30 mag.

    Benieuwd hoe het wordt, asfalt is wel toe aan een opknapbeurt.

  7. PeterH

    Om de spoorwegovergang vrij te houden is er al sinds jaar en dag een voorrangregeling vanaf de overgang t.o.v. de bastionweg.
    Wat een voorrang vanaf de bastionweg de overgang op als voordeel heeft is mij niet duidelijk.

    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  8. Pee

    @P-trus
    Tot dat je slecht ter been word en afhankelijk van ander vervoer dan de fiets.
    Auto’s zijn er nu eenmaal en die krijg je toch niet weg al ga je op je hoofd staan, wen er maar aan.

  9. PeterH

    @Pee : P-trus is volgens mij fietskoerier en heeft derhalve een iets ander belang bij fietsstraten.

  10. Nina

    @Luuk Upuuk

    Er is nog een afslag naar Groenekan voordat je de A27 oprijdt.

  11. Piet

    Het is wel te hopen dat ze de knip ook daadwerkelijk maken anders is dat mooie rode asfalt voor de meeste automobilisten een uitnodiging om daar heel hard te gaan en het levert nu al vaak gevaarlijke situaties. Dat kleine stukje omrijden om een stoplicht te ontwijken zou eruit gehaald moeten worden. Maakt het ook een stuk rustiger voor alle vissers die daar zitten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).