De BBC is de laatste maanden door Nederland en Europa getrokken om via het spoor verslag te doen vanuit de verschillende plaatsen en landen. Vanavond om 22:00 uur Nederlandse tijd is een uitzending waarin onder andere Utrecht Centraal aan bod komt.
In Utrecht maakt presentator Michael Portillo het grootste en drukste treinstation van Nederland mee. Hij ontdekt dat de eerste soort van grondwet van Nederland hier werd ondertekend (Unie van Utrecht, red.) en hij zoekt uit wat Nederlanders vandaag de dag vinden van de Nederlandse tolerantie.
In de uitzending gaat Portillo verder langs De Wallen in Amsterdam, de bloemenveiling in Haarlem en de haven in Rotterdam. Het programma de Great Continental Railway Journeys verschijnt vanavond op BBC 2.
13 Reacties
ReagerenTevens staat hier vanaf 7 december het meest lelijke station van de grote steden… Blijft toch een afknapper als deze duizenden m2 aan golfplaat het eerste beeld is van de mooie stad Utrecht.
Tijd voor een gigantische tropische tuin (zoals het Atocha station in Madrid) oid om met groen het nog enigszins te compenseren….?
Als ik een tropische tuin wil zien ga ik wel naar het tuincentrum. Het station is prima, ruim, functioneel en open. Niks meer aan doen.
Een station moet primair een station zijn en het nieuwe Utrechtse CS voldoet aan die eis: heel overzichtelijk, ruim, transparant. Naast deze functionele perfectie is het ook helemaal niet lelijk, integendeel: de golving van het gigantische dak geeft dit iets speels en lichtvoetigs.
Er had wel iets meer kleur bij gemogen maar het gebrek daaraan wordt in ieder geval ‘s avonds gecompenseerd door de gevarieerde verlichting.
Het enige wat echt lelijk is, is de plastic constructie op de trap aan de jaarbeurszijde, die bederft de grootse structuur van de trap en de totaalaanblik van de westzijde.
Tenslotte verdient prorail lof voor de logistieke organisatie tijdens de vijfjarige bouwwerkzaamheden.
Wil van den Bercken
Leuk dat het nieuwe station op tv komt met alle leuke weetjes over Utrecht.
Helaas staat het mooiste station in Luik gevolgd door Arnhem als het om modern en eigentijds gaat. Het zijn dan ook een soort dure architectonische hoogstandjes
Een hangende tuin dan aan de wanden, dan ziet het er wat leefbaarder uit dan de grijze kolos die het nu is. Het station is nu functioneel, maar doods. Het leeft niet. Graag wat meer sfeer in het station, nu buiten niet helemaal gelukt is (ook een moeilijke opgave, omdat het station is ingeklemd tussen HC, Beatrixgebouw en stadskantoor).
Is er een Link, om het alsnog te kunnen bekijken? Alvast hartelijk dank.
Ik ben het met mijn naamgenoot eens 😉
@Jacques Reckers
Je kunt de uitzending hier bekijken:
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b0816pb2/great-continental-railway-journeys-series-5-6-rotterdam-to-utrecht
Je moet wel even doen alsof je in de UK woont, anders kun je hem niet bekijken.
Misschien een keer leuk om naar de sporen onder de nieuwe hal te gaan kijken.
Daar zie je vies, goor en grauw beton loshangende kabels en een onafgemaakte puinhoop. Lang gehoopt dat hier ook iets gedaan zou worden, maar dit in fatsoenlijke staat brengen behoort niet tot de klus, geld is op…..
@ Herman
Helemaal mee eens. Iedereen heeft het over de vraag of het nieuwe station al dan niet mooi is. Maar dan wordt alleen over de hal gesproken. Terwijl het station een totaal is dat bestaat uit een boven- en een onderkant. Die onderkant is vreselijk en dat maakt dit station in totaliteit HELEMAAL niets.
kijken ze alleen naar de stationshal of nemen ze de troosteloze bushaltes ook mee Perron C1 bv is een mooie plek om zwaar depressief te worden
Op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bFjlPRmewhE
Stiekem hoopte ik ook dat het plafond in de hal nog wordt afgewerkt
dit idee:
http://architectuur.bouwformatie.nl/images/architectuur/projecten/Rotterdam%20Centraal%20Station/07_TeamCS.jpg