Over anderhalf jaar wordt De Uithoflijn in gebruik genomen. Al jaren wordt er gewerkt aan deze snelle verbinding tussen het Utrecht Science Park en Centraal Station. DUIC stuurde fotografen Sabina Alcocer en Margot van Rees en Nienke Kamphuis op het zogeheten tracé af om te kijken hoe het ervoor staat met de trambaan.
7 Reacties
ReagerenKlopt het eigenlijk dat de tram niet op zaterdag en zondag gaat rijden?
Heel kwetsbaar systeem. Als er ongeluk gebeurt met tram staan 45000 mensen stil.
@Joris ja dat klopt, dan loont het niet om ze te laten rijden. Ook later op de avond is de kans groot dat ze niet rijden…
Had de auteur overigens niet genoeg creativiteit om fotobijschriften te bedenken?
“Bleekstraat. Dagelijks moeten er zo’n 45.000 mensen vervoerd worden”
“Richting De Uithof. Dagelijks gaan er 45.000 mensen vervoerd worden”
Niet ‘s avonds en niet in het weekend is het plan, ja. De busverbinding zou buiten de spits voldoende capaciteit hebben.
Vraag lijkt me hoe dat te rijmen is met het bevorderen van park&ride bij het UMC; de bus doet er immers langer over.
Ter aanvulling:
De eerste foto is genomen aan de jaarbeurszijde. Deze tramlijn komt in eerste instantie niet aan de Jaarbeurszijde. Het Zuidgebouw ligt daar ook niet. Tram en Zuidgebouw komen aan de de centrumzijde.
Tweede foto. Tram komt links op de foto op het talud te lopen.
Ik hoop dat de tram ook in het weekend rijdt. Vanaf het transferium kan men dan naar de stad toe en vanaf Utrecht Centraal Station kan het ziekenbezoek naar het UMC.
Als ik het goed heb kunnen er per uur 6912 mensen vervoerd worden (2 gekoppelde trams met beide een capaciteit van 216 mensen en 16 trams per uur) hoe kom je dan op 45000 mensen richting de uithof? Dat zou bijna 7 uur kosten om ze er te krijgen en 7 uur om ze weer weg te krijgen.