In beeld: de aanleg van de Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant In beeld: de aanleg van de Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

In beeld: de aanleg van de Uithoflijn

In beeld: de aanleg van de Uithoflijn
Over anderhalf jaar wordt De Uithoflijn in gebruik genomen. Al jaren wordt er gewerkt aan deze snelle verbinding tussen het Utrecht Science Park en Centraal Station. DUIC stuurde fotografen Sabina Alcocer en Margot van Rees en Nienke Kamphuis op het zogeheten tracé af om te kijken hoe het ervoor staat met de trambaan.

Over anderhalf jaar wordt De Uithoflijn in gebruik genomen. Al jaren wordt er gewerkt aan deze snelle verbinding tussen het Utrecht Science Park en Centraal Station. DUIC stuurde fotografen Sabina Alcocer en Margot van Rees en Nienke Kamphuis op het zogeheten tracé af om te kijken hoe het ervoor staat met de trambaan.

Beginpunt Uithoflijn
Centraal Station. Het toekomstige Zuidgebouw wordt het beginpunt van de Uithoflijn
Langs de Bleekstraat
Bleekstraat. Dagelijks moeten er zo’n 45.000 mensen vervoerd worden
Over Station Vaartsche Rijn
Station Vaartsche Rijn. De tramroute is acht kilometer lang
Langs Maarschalkerweerd
Maarschalkerweerd. In totaal zijn er negen haltes
Langs Maarschalkerweerd
Maarschalkerweerd. Een ritje van begin tot eind duurt 17 minuten
Voorbij kampong
Kampong. De maximale snelheid is 70 km/u, gemiddeld rijdt de tram 28 km/u
Voorbij het stadion
Galgenwaard. De tram rijdt 16 keer per uur
Over de Weg tot de Wetenschap
Weg tot de Wetenschap. Gekoppelde trams zijn 67 meter lang
Richting De Uithof
Richting De Uithof. Dagelijks gaan er 45.000 mensen vervoerd worden
Eerste halte uithof
Utrecht Science Park. De totale kosten van de Uithoflijn bedragen 440 miljoen euro
12-padualaan2
Padualaan. Per tram kunnen 216 passagiers vervoerd worden
Heidelberglaan
Heidelberglaan. De Uithoflijn is in opdracht van de gemeente en de provincie Utrecht aangelegd
Laatste halte
Laatste halte. De Uithoflijn moet voor een enorme verbetering gaan zorgen om het OV te verduurzamen

Fotoverslag

De Uithoflijn

7 Reacties

Reageren
  1. Joris

    Klopt het eigenlijk dat de tram niet op zaterdag en zondag gaat rijden?

  2. Paul

    Heel kwetsbaar systeem. Als er ongeluk gebeurt met tram staan 45000 mensen stil.

  3. Vissers

    @Joris ja dat klopt, dan loont het niet om ze te laten rijden. Ook later op de avond is de kans groot dat ze niet rijden…

    Had de auteur overigens niet genoeg creativiteit om fotobijschriften te bedenken?

    “Bleekstraat. Dagelijks moeten er zo’n 45.000 mensen vervoerd worden”
    “Richting De Uithof. Dagelijks gaan er 45.000 mensen vervoerd worden”

  4. Uw naam

    Niet ‘s avonds en niet in het weekend is het plan, ja. De busverbinding zou buiten de spits voldoende capaciteit hebben.

    Vraag lijkt me hoe dat te rijmen is met het bevorderen van park&ride bij het UMC; de bus doet er immers langer over.

  5. Jack

    Ter aanvulling:
    De eerste foto is genomen aan de jaarbeurszijde. Deze tramlijn komt in eerste instantie niet aan de Jaarbeurszijde. Het Zuidgebouw ligt daar ook niet. Tram en Zuidgebouw komen aan de de centrumzijde.
    Tweede foto. Tram komt links op de foto op het talud te lopen.

  6. Co van Hemert

    Ik hoop dat de tram ook in het weekend rijdt. Vanaf het transferium kan men dan naar de stad toe en vanaf Utrecht Centraal Station kan het ziekenbezoek naar het UMC.

  7. Paul

    Als ik het goed heb kunnen er per uur 6912 mensen vervoerd worden (2 gekoppelde trams met beide een capaciteit van 216 mensen en 16 trams per uur) hoe kom je dan op 45000 mensen richting de uithof? Dat zou bijna 7 uur kosten om ze er te krijgen en 7 uur om ze weer weg te krijgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).