Begin 2025 meer duidelijkheid over trappen vanaf Moreelsebrug in Utrecht Begin 2025 meer duidelijkheid over trappen vanaf Moreelsebrug in Utrecht

Begin 2025 meer duidelijkheid over trappen vanaf Moreelsebrug in Utrecht

Begin 2025 meer duidelijkheid over trappen vanaf Moreelsebrug in Utrecht
In het eerste kwartaal van volgend jaar moet meer er een plan liggen voor de trappen vanaf de Moreelsebrug naar de treinperrons van Utrecht Centraal. Dan moet ook duidelijk zijn hoe de kosten worden verdeeld. De trappen zijn al langer een heet hangijzer.

In het eerste kwartaal van volgend jaar moet meer er een plan liggen voor de trappen vanaf de Moreelsebrug naar de treinperrons van Utrecht Centraal. Dan moet ook duidelijk zijn hoe de kosten worden verdeeld. De trappen zijn al langer een heet hangijzer.

De Moreelsebrug over de treinsporen tussen de Croeselaan en Moreelsepark werd in 2016 geopend. Sindsdien wordt er ook al gesproken over de mogelijkheid van trappen naar de treinperrons. De eigenaar van Hoog Catharijne was altijd tegen het plan omdat er door de komst van de trappen minder reizigers door het winkelcentrum zouden lopen.

Toezegging

Uiteindelijk kwam er in 2022 dan toch ineens de toezegging, de trappen zouden er wellicht toch komen. Hoog Catharijne wenst daar wel een financiële compensatie voor. Vanwege de trappen bij de Moreelsebrug kan het namelijk zijn dat minder mensen Hoog Catharijne passeren.

Een jaar later bleek dat de mogelijke komst van de trappen wel een complexe puzzel zou worden. Dat heeft onder meer te maken met de ruim 25.000 passagiers die mogelijk de trappen gaan gebruiken, daar moeten ook faciliteiten voor gemaakt worden en er moet nagedacht worden over de veiligheid.

Kosten

Een ander belangrijk discussiepunt zijn de kosten. Het is bij de partijen bekend hoe veel het moet gaan kosten, maar wie wat moet betalen is nog de vraag. “Momenteel onderhandelden we met NS en ProRail, bijvoorbeeld over de kostenverdeling voor de trappen naar de treinperrons en alle bijbehorende voorzieningen”, aldus de gemeente.

De gemeente laat weten dat het er nu naar uitziet dat in het eerste kwartaal van 2025 duidelijkheid moet komen. Dan is het aan de gemeenteraad om dit te beoordelen. Bij de gemeente is wel al een potje met geld beschikbaar voor de trappen, daar is niet op bezuinigd. Wel is er nog een extra wens om ook trappen naar het bus- en tramstation te maken, daar is nog geen geld voor. Hierover is de gemeente ook in gesprek met de provincie.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. M.

    Ik vind het beschamend dat de inrichting van belangrijke openbare voorzieningen afhankelijk wordt gesteld van de eisen van private partijen. Dit had de gemeente Utrecht nooit mogen laten gebeuren. Die trappen moeten en snel komen zodat het Centraal Station nog een beetje normaal bereikbaar is. Ik weet overigens nog wel meer noodzakelijke aanpassingen, zoals de bereikbaarheid van het westelijk busstation vanaf het Moreelsepark en een hoofdingang aan de zuidkant van het treinstation.

  2. Binnenstadbewoner

    Het station had heel anders vorm moeten worden gegeven. Een uitgang/ ingang aan de lange zijde van de binnenstadkant was veel logischer i.pv. de uitgang / ingang bij bollendak. Veel meer ruimte.

    Klinkt leuk die trappen maar dit gaat massa’s voetgangers en fietsers aantrekken die hun fiets op en bij de brug gaan parkeren. Fietsen over deze brug zal door de drukte ook nauwelijks nog mogelijk zijn.

  3. Jolanda

    Hoe staat het met liften naar de perrons? Ik lees alleen maar trappen. Voor de slecht ter been, in rolstoel, met rollator etc etc reiziger in Utrecht. Hoezo Utrecht toegankelijk?

  4. Johan

    Veel zinniger zou het zijn als de gemeente het gereserveerde geld aanwendt voor een onderdoorgang onder het spoor bij de Beetsstraat. Hoog tijd om de uitbreiding van de stad ten westen van het spoor beter te verbinden met de binnenstad l

  5. Otto

    @m De moreelse brug is volledig bepaald door een private partij ! De Rabo bank namelijk.
    Met de komst van Jaarbeurs District, Kade project ,de nieuwe rijks kantoren, etc is het aannemelijk dat ook veel gebruikers helemaal niet naar het Centraal Station hoeven.

  6. Otto

    @m De moreelse brug is volledig betaald door een private partij ! De Rabo bank namelijk.
    Met de komst van Jaarbeurs District, Kade project ,de nieuwe rijks kantoren, etc is het aannemelijk dat ook veel gebruikers helemaal niet naar het Centraal Station hoeven.

  7. W

    Niet doen! Wordt een drama!
    @M: die brug is bekostigd door de rabo. Ook een private partij.

  8. Brunel

    Is het niet overbodig? Eigenlijk vind ik dat de reizigers ook in de spits vlot genoeg doorstromen.

  9. Van Puffelen

    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er gebruik van gemaakt wordt en al zeker niet voor mensen die slecht te been zijn of in een scootmobiel of invalidenstoel zit, die moeten lekker via door de shoppingcentrum lopen. De gemeente heeft wel het contract afgekocht dat er minimaal 100.000 mensen via het station naar het Vredenburg moesten lopen uit de jaren (’70) per jaar, maar niemand is er iets mee opgeschoten en nu hebben ze het station ook nog eens verder verplaatst naar de kant van de Jaarbeurs, zodat mensen zo lang mogelijk in Hoog Catharijne te laten rond lopen.

  10. De Beun

    En Utrecht heeft geld zat. Meebetalen geen problemen.

  11. Scherpschutter

    Lijkt erop dat Utrecht zich weer op mag maken voor een nieuw wereldrecord! Na de duurste tramlijn ter wereld, krijgen we nu de allerduurste trap ter wereld….Kleppiére krijgt een vergoeding die zo schandalig hoog ligt, dat links niet eens bekend DURFT te maken hoeveel belastingpoet ze ermee doorheen gejaagd heeft…LOL.

    Kan niet wachten tot de details van de geheime deal op straat komen te liggen. Dat wordt weer smullen geblazen.

  12. Wim

    @ Johan

    👍 het is wonderlijk dat die doorgang onder het spoor daar nog steeds niet is. Het spoor is een barrière die de stad in tweeën deelt en geslegd moet worden.

  13. BdV

    Hoe wenselijk zijn die trappen? Wat voor winst leveren ze op? Wat kosten ze (inclusief toegangspoortjes en misschien ook nog wat toezicht op over poortjes klimmende zwartrijders)? Wat zijn de gevolgen?

  14. BdV

    Ik lees net dat oudere bericht weer, over de afspraken tussen Klepierre en de Gemeente, waarin staat dat de Gemeente Klepierre zou moeten vergoeden voor de financiële schade die de trappen aan de opbrengsten van HC zouden veroorzaken. Een belachelijke afspraak, maar als de Gemeente echt zo dom is om dit te ondertekenen komen die kosten er ook nog even bij.

  15. Sj

    Van Puffelen is volgens mij al geruime tijd niet in het stationsgebied geweest…

  16. André Veenbrink

    Ik roep het al jaren en herhaal het nog maar eens: maak een verbinding tussen de Moreelsebrug en HC bij AH (Moreelsehoek).

  17. Stuiter

    Kleppière heeft letterlijk meer dan honderd miljoenen verdiend puur aan waardestijging van de grond. Hebben ze niets voor hoeven doen. En nu klagen dat er iets minder reizigers langs hun patserige winkelcentrum om moeten lopen. Het is schandalig. Landelijk de wet aanpassen zodat het claimrecht van dit soort partijen fors aan banden wordt gelegd.

  18. Bernhard

    @stuiter.Je kent de historie niet, en vele. Het hele CU2030 plan, ruim 2 miljard investering is tot stand gekomen door privaat & publieke samenwerking. Waarbij ook private partijen hebben geïnvesteerd in het publieke domein. Dit project is het grootste binnenstedelijke project van Nederland. Uiteraard moet ook winst gegund worden aan private partijen, zowerkt dat in wederzijdse samenwerking.
    De gemeente & bevolking Utrecht heeft daar veel voor terug gekregen. Verdiep je daar in.
    Het gebied is enorm in kwaliteit verbeterd, de Singel, de beleving. HC is op internationaal nivo gebracht gelukkig I.p.v het oude HC. Ook de singel zien in de grote hal is uniek!
    Als Utrechter vindt ik dat een totale verbetering. Behalve de dode etalages aan vredenburg zijde, en onderdoorgang Catharijne singel weg zijn niet conform afspraken met kleppier. Daar heeft de gemeente nog een taak te doen ! ( alle plinten zouden levendig moeten zijn)

  19. Klaasjan

    Je moet maar durven! Compensatie vragen, de boel opzettelijk vertragen om mensen te dwingen via het armzalige winkelcentrum te lopen. Armzalig, want kijk maar eens hoeveel er leeg staat.

  20. Wies

    @Sj dat is wel vaker in deze reactiebox. Allemaal mensen die de deur niet uitkomen en geen idee hebben waar ze het over hebben, maar wel een sterke mening hebben. Scherpschutter spant wat dat betreft de kroon: die woont hier niet eens.

  21. JJ

    Ik kan niet wachten. Als je nu vanaf het Moreelsepark naar de halte van lijn 1&8 wilt, moet je nu omlopen omdat Klépierre wil dat ik langs het bollendak ga. Dat is met een trap vanaf de Moreelsebrug een stuk minder ver om.

    In het kader van “vroeger was alles beter”: de stadsbussen stopten voor de verbouwing aan de stadskant van het station. Kon je zo de binnenstad inlopen.

  22. Lombokker

    Ik gebruik als fietser deze brug heel vaak, om de chaos op de Sijpestein/Neude-route te vermijden. Ik ben bang dat de brug een nog veel grotere chaos gaat worden als die trappen er gaan komen.

  23. Koel Hoofd

    Weer zo’n kostbaar gebed zonder end dankzij politiek correct gelul in de openbare ruimte. Tegen de tijd dat D666/GL hier eindelijk vertrekt is Utrecht failliet wegens gebrek aan andermans geld.

  24. Herman

    Deze trappen kunnen in een enorme behoefte voorzien, dat is tevens het nadeel.
    De capaciteit van die trappen en poortjes is beperkt.

  25. Janz

    @ Kol Hoofd

    Je moet bij Leefbaar Utreecht zijn.

    Die gingen altijd over het stationsgebied en die hebben ook de deal met Corio, nu Kleppierre, gemaakt dat er geen trappen zouden komen vanuit de Raborbrug/ Moreelsebrug (het publiek moet namelijk min of meer gedwongeen worden om door Hoog Catherijne richting station/ perrrons te lopen) en zij zijn ook akkoord gaan met dat de stationsingang aan de centrumkant niet op de logsiche plek zit (aan de kopsezijde), maar nu een onhandige zijingang is, meer richting/ in de looproute van de ingang van Hoog Cahterijne, wat eigenlijk uit de richting van het grootste deel van de rest van het centrum is.

    Ook is er onder bewind van Leefbaar Utrcht de belachelijke/ rare afspraak gemaakt dat er geen verbining zou komen tussen het verhoogde stationsplen aan de de centrumkant en de Rabobrug/ Moreelsebrug (waardoor je nu trap af, trap op moet). In achterkamertjes.

  26. Len

    Ach jongens jullie lopen maat gewoon een stukje, dat is ook nog eens goed voor die met negativiteit doordrenkte lijven van jullie

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).