Begin volgend jaar nieuw ontwerp voor kruising ‘t Goylaan | De Utrechtse Internet Courant Begin volgend jaar nieuw ontwerp voor kruising ‘t Goylaan | De Utrechtse Internet Courant

Begin volgend jaar nieuw ontwerp voor kruising ‘t Goylaan

Begin volgend jaar nieuw ontwerp voor kruising ‘t Goylaan
De gemeente Utrecht verwacht begin januari een nieuw ontwerp voor de kruising bij ’t Goylaan te hebben. Het in 2016 heringerichte voorrangsplein moet op de schop omdat de verkeerssituatie onduidelijk is.

De gemeente Utrecht verwacht begin januari een nieuw ontwerp voor de kruising bij ’t Goylaan te hebben. Het in 2016 heringerichte voorrangsplein moet op de schop omdat de verkeerssituatie onduidelijk is.

De gemeente heeft drie verschillende ontwerpen voor de herinrichting met elkaar vergeleken. “Deze drie varianten zijn als eerste beoordeeld op verkeersveiligheid en daarna op ruimtelijke inpassing en kosten”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk.

Er is uiteindelijk één ontwerp gekozen en die wordt nu verder uitgewerkt. De wethouder zegt dat bij de gekozen variant duidelijk is wie voorrang heeft. “Door het aan beide zijden met ongeveer tien meter oprekken van het voorrangsplein wordt ruim voldaan aan de richtlijnen. Daarmee wordt de onduidelijkheid in de voorrangssituatie tussen afslaand en overstekend autoverkeer uit de zijstraten van ’t Goylaan weggenomen.”

Doorstroom

Daarnaast is uit een eerste onderzoek gebleken dat de verkeerslichten ter hoogte van de Linschotensingel de doorstroom op ’t Goylaan belemmert. De gemeente gaat nu onderzoeken of de verkeerslichten weggehaald kunnen worden.

Bewoners en weggebruikers klaagden al sinds 2017 over de verkeerssituatie op het plein. Ook deskundigen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie waren het niet eens over de inrichting. De aanpassingen aan het verkeersplein gaan ruim 1,2 miljoen euro kosten.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. Andrew

    Wij wonen een tijdje achter het Goylaan en ik ben zo verbaasd dat dit hele project zo lang duurt. Vooral de doorstroming door het kruispunt op de Linschotensingel is iets wat ik je 5 jaar geleden al kon vertellen. Ongelofelijk hoe log en traag de auto-onvriendelijke gemeente Utrecht is met het verbeteren van ‘t Goylaan.

  2. JdV

    Hoera. Weer 1,2 miljoen verkwanseld door een onbenullige wethouder en incompetente ambtenaren.
    Het mag wat kosten. Tientallen miljoenen extra voor de Uithoflijn. Miljoenen voor het voor de xxe keer opnieuw inrichten van straten en singels. Nu weer 1,2 miljoen (en we weten nu al dat het duurder gaat worden) voor het opnieuw inrichten van een straat om een nooit-bestaand probleem op te lossen.
    En de brave melkkoe/inwoner van Utrecht blijft stemmen op de incompetente bestuurders die nu al decennia lang de stad kapot maken. Hooguit klagen als de belastingen weer worden verhoogd, maar daarna weer gewoon doorgaan met falen.

  3. Katja

    Dure verkeerslichten.

  4. Ger

    Als je de verkeerslichten bij de Linschotensingel, waar lang en onnodig gewacht moet worden, weghaalt, komt iedereen veel minder opgefokt op het Goyplein aan.

  5. Koel Hoofd

    @JvD je bent de mislukte verkeersmodellen van slechte adviesbureaus die jier ook heel veel aan verdienen vergeten te noemen. Daar ligt ook een groot deel van het probleem in verstopt: in computermodellen is geen ruimte voor irrationeel menselijk gedrag. En ook de jonge ingenieurs hebben geen verstand van irrationele mensen die zich niet laten vangen in getalletjes, die varen blind op wat de computer zegt zonder ooit op locatie met eigen oogjes te kijken. Wat die wethouder betreft, die heeft de blauwe oogjes op Brussel gericht.

  6. E westerhofff beekink

    Helemaal mee eens wat koel hoofd en jdv zegt wie draait er weer voor op juist de utrechtse belastingbetaler en maar blijven zitten als wethouder bij een normaal bedrijf had ze al ontslag gekregen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).