Begin volgende week geen bussen in Utrecht door landelijke staking | De Utrechtse Internet Courant Begin volgende week geen bussen in Utrecht door landelijke staking | De Utrechtse Internet Courant

Begin volgende week geen bussen in Utrecht door landelijke staking

Begin volgende week geen bussen in Utrecht door landelijke staking
In januari 2018 was er ook een grote staking in het OV.
Er rijden geen bussen of trams in Utrecht op maandag 30 april en 1 mei. Door een landelijke staking ligt het openbaar vervoer in de stad en regio stil. Ook regionale treinen die niet van de NS zijn zullen niet rijden. Alleen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam rijdt het stadsvervoer wel.

Er rijden geen bussen of trams in Utrecht op maandag 30 april en 1 mei. Door een landelijke staking ligt het openbaar vervoer in de stad en regio stil. Ook regionale treinen die niet van de NS zijn zullen niet rijden. Alleen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam rijdt het stadsvervoer wel.

De staking is groter dan de staking afgelopen januari. Woensdag is er een kleine actie op Utrecht CS om het publiek te informeren. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt nog wel naar de rechter om de staking te voorkomen.

De FNV meldt dat de werkgevers tot vandaag de tijd hadden om aan de eisen van de vakbond en de buschauffeurs tegemoet te komen. Chauffeurs in het streekvervoer willen harde afspraken over het verminderen van werkdruk.

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: “We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen de managers ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Dus we willen keiharde afspraken in de cao, zwart op wit, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!”

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Snap de timing helemaal. Vrijdag Koningsdag, dan weekend, maandag en dinsdag staken. Mooie korte vakantie. Geniet ervan heren en dames chauffeurs. Jullie verdienen het.

  2. Utrechter2

    @JdV: heerlijk dat dedain. Iemand die totaal niet bedenkt dat buschauffeurs op zaterdag en zondag gewoon werken zodat iedereen lekker uit eten kan, of naar een concert kan of een ander cultureel gebeuren, en dan met een net iets te hoog promillage, gewoon vervoer naar huis heeft. OV is helemaal hipster, maar o wee als chauffeurs iets substantieels vragen: dan krijgen ze de punt van de schoen in hun bips…..

  3. Yoshua

    Ik heb hier absoluut geen begrip voor.
    Bijna jaarlijks meerdere keren het OV stil leggen gaat helemaal nergens over.
    De ene keer zijn ze eruit met de onderhandelingen en paar maanden later gaat alles weer plat.
    Er is niet een andere bedrijfstak in Nederland waar zo veelvuldig wordt gestaakt als in het busvervoer.
    De overheid moet volop inzetten op onbemande bussen zo snel als mogelijk.
    We zijn beter af zonder de buschauffeurs die ons keer op keer gijzelen.

  4. Katja

    Solidariteit bestaat dus nog, mooi !

  5. karel walet

    En waarom wordt de reiziger weer in de kou gezet? Gewoon belachelijk…Laten ze gratis gaan rijden oid/Er zijn nog altijd mensen die moeten werken ed. 8.3 % Loonsverhoging en nog niet tevreden??…….De plaspauze kan ik me wel iets bij voorstellen. Voormalig Eindpunt Klopvaart verlaten, maar men kan nog altijd even stoppen zoals 35 ooit deed (moest hoognodig) dan maar 5 minuten later…..En waarom 2 dagen tegelijk?…….Kost me weer 2 dagen vrij dan….

  6. Utrechter2

    @Yoshua: “De ene keer zijn ze eruit met de onderhandelingen en paar maanden later gaat alles weer plat.”

    Maar in het artikel staat: “Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen de managers ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Dus we willen keiharde afspraken in de cao, zwart op wit, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!”
    Dat er vaak gestaakt wordt kan aan minstens twee partijen liggen.

  7. Kees

    @ Karel Walet en JdV

    Tja. Je mag dus volgens jullie als iemand in de dienstverlenende sector niet opkomen voor je rechten. Je moet maar steeds harder werken voor minder geld en steeds meer onder druk gezet worden door je leidinggevenden. Allemaal aangewakkerd door dollartekens in de ogen van grijpgrage managers en CEO’s.

    Mischien vergeten jullie even dat je werkt om te leven. Dat leven is belangrijk. Daar gaat het om. Voor veel CEO’s en managers ben je als mens een middel om hun rijkdom steeds meer te vergroten. Je bent dus geen mens maar een machine, een gereedschap, dat er is om hen te dienen.

    Staken is een uiterst middel. Er rest de chauffeurs geen ander middel, hun laatste middel, omdat de werkgevers niet willen luisteren, omdat de bonden helemaal ingepalmd zijn en niet meer opkomen voor hun leden en de politici bijna allemaal de belangen van het bedrijfsleven delen. Daar MOET dus iets aan gedaan worden, in het belang van iedereen. Dan moeten sommige mensen maar een andere vervoersvorm kiezen op deze dag. Niet onoverkomelijk overigens. Laten we vooral klagen over alle first word problems, ipv oplossingen zoeken voor onszelf en eens aan de belangen van een ander, in dit geval de chauffeur die je bijna altijd keurig brengt naar waar je moet zijn, denken

  8. karel

    @Kees Hadden we dus het GVU nog maar! In andere 3 grote steden rijdt het lekker door! Had hier ook gekund!….

  9. Yoshua

    @Utrechter2, Dan is het toch eenvoudig op te lossen.
    Aan beide kanten nieuwe verse onderhandelaars.
    Het begint nu echt vervelend te worden met keer op keer staken.

  10. Utrechter2

    @Yoshua: blijft een geldkwestie. Contextueel gezien: er is al heel wat informatie gedeeld over overheden en aanbestedingen en bedrijven die er koste wat het koste (letterlijk en figuurlijk) op inschrijven. Dus een nieuwe ‘competente’ en ‘frisse’ onderhandelaar kan deze setting ook niet veranderen.

    Ik vroeg me wel af, maar het gratis reizen niet vaker wordt toegepast.
    “Dit omdat chauffeurs ook bij een publieksvriendelijke actie gekort kunnen worden op hun salaris.” Er zijn dus wetten aangenomen die publieksvriendelijke acties zoals gratis reizen bijna onmogelijk maken. Dus zullen we op partijen gaan stemmen die dit weer terugdraaien zodat ‘gratis reizen’ weer kan?

  11. Angelique

    Ah, is het weer zo ver. De reiziger die nooit invloed heeft kunnen uitoefenen op salarissen of werkomstandigheden en wellicht het standpunt van de chauffeurs zelfs steunen, zijn het lijdend voorwerp en mogen lijden.
    Precies de reden dat ik me niet afhankelijk wil maken van dit soort schijnvervoer.

  12. Utrechter2

    @Angelique: zie mijn voorgaande reactie: als reizigers stemmen we op partijen die geloven in marktwerking etc. ect. (dan heb ik het niet alleen over de VVD want de VVD kan haar beleid alleen uitvoeren met de vele partijen die bereid zijn de VVD elke keer gelijk te geven). Concurrentie en efficiëntie klinken mooi maar in de praktijk is dat concurrentie op arbeidsvoorwaarden zoals steeds moeilijkere rijschema’s.

  13. Frits

    @Karel Wallet,

    De OV-bedrijven hebben dit tegen weten te houden: het is verboden gratis vervoer aan te bieden. De OV-bedrijven hebben liever dat er wordt gestaakt dan dat er publieksvriendelijke acties plaatsvinden.

  14. peter 58

    Er zijn ook mensen die moeten werken !!!! Het OV gaat toch al achteruit !!!
    Duur en vaak niet op tijd,( bijna) altijd staan in bus en tram/trein.
    waardeloze actie.

  15. Cico

    Yoshua: sorry hoor, maar je stelt je hier ontzettend egocentrisch op. Jij vindt het ‘een beetje vervelend worden’, blijkbaar heb je zelf een comfortabele baan. Ik ben geen buschauffeur, maar ik weet dat het laagste personeel bijna altijd het hardst moet werken voor het laagste loon. Dus als er met hun rechten wordt gespeeld door manager/CEO nummer zoveel voor mooie cijfertjes, dan is actie soms de enige optie. En: je goed recht in dit land.

  16. cas

    @ peter, daar is een oplossing voor… een auto. Comfortabel, snel en flexibel. Moet je toevallig naar A’dam zou ik wel het ov adviseren…

  17. Yoshua

    @Cico,
    Ik heb absoluut een comfortabele baan.
    Toen ik in 2007 mijn onderneming verkocht, heb ik bewust gekozen om te gaan leven zonder het bezit van een auto.
    Met mijn comfortabele baan ben ik een beetje heel erg afhankelijk van het streekvervoer.
    Dat gaat prima met mijn werkzaamheden, ik ben dagelijks gemiddeld vier en halfuur aan het reizen.
    Als inval wijkverpleegkundige ben ik in de hele regio werkzaam.
    Van Houten tot Lopik en van Vianen tot Breukelen.
    Ik reis met de streekbus naar mijn wijk en doe op een huurfiets mijn ronde.
    Het is meivakantie, een aantal verpleegkundigen met kinderen zijn volgende week vrij.
    Ik heb voor maandag en dinsdag een huurauto gereserveerd ter waarde van twee en halve maand reiskosten vergoeding.
    Je begrijpt misschien wel dat je ook met een comfortabele baan afhankelijk kunt zijn van het streekvervoer.
    Streekvervoer is een absolute noodzaak, dat mag je niet stilleggen.

  18. Utrechter2

    @Yoshua: vind je ook dat publieksvriendelijke acties, zoals niet controleren van kaartjes, weer toegestaan mag worden? Nu is het mogelijk gemaakt dat werkgevers dit verhalen op de werknemers waardoor dit actiemiddel onmogelijk is gemaakt. Zou jij namens de vele andere verpleegkundigen de veel voorkomende coalitiepartijen zoals PvdA, D’66, CDA en ChristenUnie kunnen vragen of ze iets minder welwillend richting werkgevers op kunnen stellen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).