In Utrechtse bussen is weinig ruimte voor rolstoelen, de incheckpalen staan te hoog en in veel gevallen wil de buschauffeur niet van zijn stoel komen om rolstoelgebruikers te helpen. Dat laat het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht weten (SOLGU)
Vorige week hebben dertig leerlingen van het Gregoriuscollege en de Mytylschool, een school voor kinderen met een lichamelijke beperking, getest hoe rolstoelvriendelijk het Utrechtse busvervoer is. Steekproefsgewijs zijn de scholieren de bus ingestapt. Een rolstoelgebruiker ging steeds samen met vijf andere leerlingen met de bus. De lijnen 12 en 41 van het stadion Galgenwaard naar Sterrenwijk en terug werden getest. “Er werd gelet op de plaatsing van de incheckpalen, hulpvaardigheid van de chauffeurs en of er genoeg ruimte in de bussen was”, laat het Solgu weten.
De resultaten van de test waren niet heel positief: “Het bleek dat de bejegening van buschauffeurs zeer te wensen overlaat en dat het matig gesteld is met de toegankelijkheid. We hoorden die middag al opmerkingen van leerlingen ‘ik ga nooit meer met de bus’ om maar wat te noemen. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van het openbaar vervoer!”
Algemeen directeur van Qbuzz, Michel van den Munckhof, heeft aan Solgu laten weten open te staan voor suggesties om de kwaliteit en dienstverlening te verbeteren. Het Solgu gaat samen met de Mytylschool overleggen met Qbuzz.
4 Reacties
ReagerenHet is misschien een idee om de chauffeurs verplicht hun mobiel te laten inleveren voor ze gaan rijden. Want mijn ervaring is dat ze daar veel drukker mee bezig zijn dan met het rijden of de passagiers. Ik loop met krukken, maar 9 van de 10 keer wordt er niet gewacht met rijden tot ik zit.
Er zou inderdaad een bezem en een opvoed cursus beleefdheid moeten plaats vinden bij de buschauffeurs van Qbuzz.
Het is ook zo (heb ik van meerdere buschauffeurs gehoord) dat de dienstregeling bijna niet te doen is. Die is veel te scherp afgesteld. Hierdoor gaan chauffeurs van alles doen om te proberen toch op schema te blijven. Zo zag ik laatst in het nieuws dat maar liefst 25% v/d bussen te vroeg vanaf CS vertrekt.Is naar mijn oordeel ook met deze reden. Ook rijden ze weg terwijl je al voor de deur staat en ze nog moeten optrekken, maar de deur hadden ze al dichtgedaan en toen was je er nog niet…dus jammer te laat. Er zijn natuurlijk altijd chauffeurs geweest die dit deden, miss een slechte dag? maar het komt mede door de tijdsdruk vaker voor. Denk dat rolstoelgebuikers wat dat betreft ook als een groot tijdverlies gezien worden. Dus kijk in het onderzoek naar hoe het beter kan zeker niet alleen naar de chauffeurs maar ook naar de omstandigheden waaronder zij moeten werken. Ik denk dat de meeste chauffeurs gewoon willen helpen. Als ze niet zo’n tijdstress hebben.
Het is jammer dat Qbuzz alle tokkies van het GVU heeft moeten overnemen (het GVU was een van de slechts presenterende busbedrijven van het land). De klantenservice van Qbuzz is erg klantvriendelijk en het bedrijf heeft een nette uitstraling, schone bussen ook. Echter het gedrag van de chauffeurs loopt er flink mee uit de pas. Te laat komen op de eerste haltes van je route (lees te lang pauzeren), roken in de bus (bij GVU normaal, komt nog steeds voor bij Qbuzz), niet tijdens het rijden natuurlijk, maar wel op eindpunten. Ruik je als je instapt. Lucht blijft natuurlijk lang hangen in een dichte bus.
Daarnaast: wegrijden bij haltes als mensen bijna bij de deur zijn. Rijstijl die ervoor zorgt dat bussen snel slijten, etc.. En idd een glimlach of begroeting kan er zelden af. Natuuurlijk doen veel Utrechtse inwoners ook niet aan het begroeten van de chauffeur, dat is het andere uiterste.
Qbuzz, best net bedrijf, jammer van de “GVU”-chauffeurs! Hoop dat er iemand meeleest.