Deze week bekendmaking wereldfietsstad: “Utrecht maakt zeker kans” | De Utrechtse Internet Courant Deze week bekendmaking wereldfietsstad: “Utrecht maakt zeker kans” | De Utrechtse Internet Courant

Deze week bekendmaking wereldfietsstad: “Utrecht maakt zeker kans”

Deze week bekendmaking wereldfietsstad: “Utrecht maakt zeker kans”
De Deense organisatie Copenhagenize maakt woensdag tijdens het internationale evenement Velocity in ons land bekend wie zich de komende twee jaar fietsstad van de wereld mag noemen. In 2015 was Utrecht derde, en Kopenhagen nummer één. Wethouder Morten Kabell van de Deense hoofdstad was vanochtend te gast in Utrecht en sprak met wethouder Lot van hooijdonk over het fietsbeleid van de twee steden. “Jullie stad maakt zeker kans om te winnen.”

De Deense organisatie Copenhagenize maakt woensdag tijdens het internationale evenement Velocity in ons land bekend wie zich de komende twee jaar fietsstad van de wereld mag noemen. In 2015 was Utrecht derde, en Kopenhagen nummer één. Wethouder Morten Kabell van de Deense hoofdstad was vanochtend te gast in Utrecht en sprak met wethouder Lot van hooijdonk over het fietsbeleid van de twee steden. “Jullie stad maakt zeker kans om te winnen.”

Niet alleen Utrecht heeft enkele jaren geleden de ambitie uitgesproken om de beste stad voor fietsers te worden in de wereld. Ook Kopenhagen noemt zich graag zo. In 2015 werd de Deense hoofdstad ook daadwerkelijk uitgeroepen tot wereldfietsstad. DUIC was al eens eerder te gast in Kopenhagen om te kijken wat de steden gemeen hebben en waar de verschillen liggen. Deze week is wethouder Morten Kabell in Nederland voor VeloCity, een internationaal evenement in Arnhem en Nijmegen over de fiets. Eerst kwam de wethouder naar Utrecht.

Morten Kabell Foto: Ursula Bach

“Toen we gisteren aankwamen zijn we meteen gaan kijken naar alle fietsers bij het Vredenburg. Het was zondagmiddag maar toch er waren een hoop fietsers.” Kabell plaatst, net als zijn ambtsgenoot Lot van Hooijdonk, de fiets op plek 1 als het gaat om mobiliteitstoepassingen. Beide wethouders vinden dat de fiets het meest efficiënte vervoersmiddel is in de stad en dat de fiets daarom zo veel mogelijk gefaciliteerd moet worden. Aan de aantallen te zien doen beide steden het ook goed. Utrecht heeft het drukste fietspad van Nederland. Bij het Vredenburg rijden er dagelijks zo’n 28.000 fietsers voorbij. In Kopenhagen daarentegen hebben ze het drukste fietspad ter wereld. 45.000 fietsers passeren hier op werkdagen de brug Dronning Louises in het centrum van de stad.

“We kunnen nog erg veel van elkaar leren”, vertelt Kabell. “Ik sprak met Van Hooijdonk bijvoorbeeld over het fietsparkeren. Dat wordt in Utrecht goed aangepakt. Terwijl het aantal fietsers in Kopenhagen blijft toenemen zijn wij eigenlijk niet bezig met parkeervoorzieningen. Wij hebben ook niet het geld om zulke grote mooie fietsenstallingen te bouwen zoals in Utrecht.” Het was de eerste keer dat hij op bezoek was in onze gemeente: “Maar zeker niet de laatste keer, Utrecht kan mij inspireren hoe andere steden met dezelfde problemen oplossingen bedenken. Jullie zijn ook veel meer met de fiets bezig als regionaal vervoersmiddel. In Denemarken wordt vooral in de hoofdstad gefietst en daarbuiten veel minder.”

Waar Kabel nog meer een verschil ziet met Utrecht, is het gebruik van zogeheten gedeelde ruimtes. “Dit hebben we bijna niet in Kopenhagen. Alle weggebruikers willen we zoveel mogelijk scheiden. Zo hebben wij bijna geen plekken waar voetgangers en fietsers samen op de weg zijn. Dit komt onder andere voort vanuit het vetorecht dat de politie hier heeft op infrastructurele projecten. De politie ziet gedeelte ruimtes niet zitten.”

“Naast de verschillen die er zijn tussen Utrecht en Kopenhagen is de fiets wel echt onderdeel van de manier van denken in beide steden. Het is dé manier van vervoer in de stad.” Onze Utrechtse wethouder heeft de afgelopen jaren ook altijd laten weten dat wat haar betreft de fiets de beste keuze is. Van Hooijdonk presenteerde dan ook in 2015 het Actieplan Utrecht fietst 2015-2020. Daarin schreef ze over haar keuze voor de fiets: “Utrecht groeit razendsnel. Het is een plek waar steeds meer mensen graag wonen, werken en leven. Waar dagjesmensen en toeristen met plezier naartoe komen. Dat is heel goed voor de Utrechtse economie, maar die toenemende drukte betekent ook dat we meer moeite moeten doen om onze stad prettig, gezellig, schoon en veilig te houden. In Utrecht doen we dat samen met bewoners, ondernemers en organisaties. De fiets geven we daarbij een hoofdrol.”

Kabell is het daar mee eens. “De fiets is gewoonweg het meest efficiënte vervoersmiddel in een stad en het meest duurzaam. Daarom zet ik ook volledig in op de fiets, met natuurlijk ook het openbaar vervoer.” Vorige week liet DUIC weten dat automobilisten in Utrecht het minst tevreden zijn over de bereikbaarheid van de binnenstad, slechts 23 procent is positief. Kabell zelf is ook niet geliefd bij automobilisten. “Veel autobezitters mogen mij niet, maar daar heb ik geen problemen mee. Het is een politieke keuze die ik maak, de fiets in combinatie met het openbaar vervoer krijgt bij mij voorrang.”

Het Amerikaanse medium WIRED en het Deense bureau voor stedelijke ontwikkeling en design Copenhagenize maken aankomende woensdag bekend wie zich de beste fietsstad van de wereld mag noemen. Utrecht hoopt naar de eerste plek te stijgen op de lijst, Kopenhagen hoopt op de eerste plek te blijven staan.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Jasper

    Fiets/Survival stad zeker

  2. Jeanine

    Ik zou zeggen: gemeente, verbreed de fietspaden, rond aub een keer de werkzaamdheden op het Smakkelaarsveld af, zorg voor meer fietsparkeerplekken, verban de auto uit het historisch centrum, maak meer fietsstraten, en dan maakt Utrecht een kans. Nu is het een grote puinzooi, ambitie tonen is niet genoeg.

  3. Jolanda

    Ja lachen, Utrecht wereldfietshufterstad! 🙂

  4. G.H.

    Utrecht wereldfietsstad, jaja.
    Vanochtend weer over het Smakkelaarsveld gesurviveld. Als dát een wereldfietsstad is ben ik de Paus. Maar ook het hotseknotspad op de Nobelstraat is een verschrikking, zowel qua ontwerp als qua staat van onderhoud.

  5. Piet

    Dat zou heel mooi zijn. We zijn er nog niet we moeten de auto verder verbannen uit de binnenstad en meer ruimte geven aan fiets, voetgangers en (electrische-) bussen. De huidige generatie is zijn auto niet uit te slaan maar de jeugd groeit anders op met deelauto’s en meer openbaar vervoer. Dus nu aanpassen dat de stad is voorbereid voor over 10/15 jaar.

  6. Batavier

    Precies, Utrecht kan nu al het fietsverkeer niet meer aan, laat staan over pakweg 12 jaar wanneer we de 400k Utrechters aantikken. Als fietsende Utrechter kan je die hellekruising hierboven maar beter mijden.

  7. Katja

    Haha, Nijmegen maakt meer kans, Utrecht wordt nog steeds volgepropt met auto’s

  8. Helmi van Doorn

    Beste bestuurders van die mooie stad in het midden van Nederland: Utrecht. Ondanks alle werkzaamheden, bouwputten, onbereikbare plekken en omleidingen in de stad blijft Utrecht de allerfijnste stad om te leven. Het is er mooi, gezellig, gemoedelijk, inspirerend en bovendien relaxt. Dus ook al moeten we elke dag anders fietsen omdat er weer een weg open ligt, gewijzigd is of niet meer bereikbaar, dan nog houd ik van deze stad. En ik denk dat jullie als bestuur ook dankbaar mogen zijn voor de flexibiliteit van al je inwoners en niet te vergeten bezoekers. Want het is niet niks als je steeds als fietser ook weer je route moet wijzigen, je je af vraagt hoe je nu weer op je plaats van bestemming gaat komen en vooral… Hoe kom ik vandaag bij het station??? Is er plek in de fietsenstalling? Haal ik mn trein? En ja er wordt hard aan gewerkt, dat is te zien en hebben we ook begrip voor, want straks zijn we trots en blij als het af is. Maar nu moet me toch echt 1 ding van het hart… Als je stad zo open ligt, onbereikbaar is, je aanspraak doet op het begrip van je bewoners en bezoekers… Hoe.. Echt! hoe kan je juist die mensen dan gaan ‘lastig vallen’ met boetes voor fietsen waar je blijkbaar niet mag fietsen. Waar zoveel borden staan rondom het station dat je geen flauw idee meer hebt waar je überhaupt moet kijken en naar welk bord. Het is schandalig, je moet je als stad gaan schamen. Een andere creatieve oplossing om fietsers te informeren of meenemen in de bereikbaarheid van een fietsenstalling dan boetes geven was vast ook te bedenken maar uiteraard had dat geld gekost ipv opgeleverd.. En ja dat nieuwe stationsgebied moet ook bekostigd worden natuurlijk. Daar gaat het zogenaamde begrip voor het geduld van je inwoners en bezoekers. In plaats van ze daarvoor te belonen worden ze bestraft. Hopelijk wordt met dit geld een volgende keer iets beters bedacht dan boetes uitschrijven. En laten we hopen dat het de stad nog mooier en beter maakt….. Ik zal de 64 euro het met liefde overmaken naar city marketing Utrecht ipv naar CJIb #Utrecht #bereikbaar #citymarketing

  9. WvR

    @Helmi van Doorn: Vervang in je betoog fiets met “auto”, en kijk eens of je het dan nog steeds eens bent met je eigen stelling.

    Je moet je gaan schamen dat je bij de eerste de beste moeilijke situatie gewoon maar gaat fietsen waar je niet mag fietsen, en vervolgens de schuld van de boete anderen in de schoenen probeert te schuiven.

    En ja: Ik fiets ook. Janken doe ik wat minder.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).