Projectorganisatie CU2030 heeft twee foto’s gepubliceerd waarop de vordering van de werkzaamheden aan de singel in Utrecht goed te zien zijn. De ene foto is in maart van dit jaar genomen en de ander vorige week.
Op het oude beeld is dan ook nog geen water tussen Hoog Catharijne en het Geertebolwerk te zien. Op de nieuwe foto is de huidige situatie te zien, waar alleen tussen de Marga Klompébrug en Hoog Catharijne het water nog ontbreekt.
Op 12 september, dus over iets meer dan drie weken, moet het werk zijn afgerond. Dan is het ook het laatste stuk van de singel weer gevuld met water en is het mogelijk om een rondje te varen om de Utrechtse binnenstad.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Zodra het werk straks is afgerond is de singel bijna 6 kilometer lang. Met een maximumsnelheid van 4,5 kilometer duurt het ongeveer 1,5 uur om een rondje te varen. De singel is niet op alle plekken even breed. Bekijk hier een overzicht van de afmetingen.
Gekoppelde berichten
Nog een paar weken te gaan maar het water keert nu al terug in de Utrechtse singel
Het water is nu echt aan het terugkeren in het laatste gedeelte van de Utrechtse…
Graven, graven en graven: de Utrechtse singel maakt meters
Net als in 2015, toen het laatste stukje singel bij Paardenveld werd uitgegraven, trekt het…
Na vragen van lezers: Hoe breed is de nieuwe singel in Utrecht?
Na verschillende artikelen op DUIC over het uitgraven van het laatste stukje singel kwamen er…
Het duurt straks 1,5 uur om een rondje te varen over de Utrechtse singel
De Utrechtse singel is straks, wanneer het water weer helemaal om de stad loopt, bijna…
10 Reacties
ReagerenAls ambtenaren deze curve een meander noemen gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat na verloop van tijd de singel door het Moreelse Park loopt met een binnenbocht, inclusief strandje, voor de Gertrudis ?
Wat een rare versmalling, net na de Marga Klompé brug. In plaats van een majestueuze singel blijft daar een raar smal slootje over. Wie heeft dat in hemelsnaam nu weer bedacht?
@Ton,
Waar staat dat ambtenaren dit een Meander noemen.
eg nou gewoon dat dit toch een prachtig stukje werk is in ons Utrecht.
Op een vrijdagmiddagborrel, ten Stadhuize, kwam het uitgraven van de singel ter sprake. In een lollige bui heeft een ambtenaar geroepen; “Laten we dur un boggie in legge!”. En zo werd besloten. Toen de heren/dames zagen wat zij in hun dronken bui hadden aangericht bedachten ze dat het een meander in de singel moest zijn.
Dat klonk beter en dan leek het net of zij er diep over hadden nagedacht.
Maar zo zal het wel niet gegaan zijn, maar er is echt iemand geweest die deze kronkel als een verrijking van het stadsbeeld heeft gezien.
Deze meander voor een gracht is feitelijk een waterwegversmalling wat in het verkeer een ‘technische snelheidsremmende maatregel’ wordt genoemd.
Maar als de Fietsersbond langskomt, dan is het een veiligheids maatregel waar fietsers op hoge snelheid verschrikkelijk veel last van hebben.
What is in a name….
@Wim
Natuurlijk wordt de singel mooi. En ieder jaar weer wat mooier, als al het groen wat volwassener wordt. (Ook met dat rare boggie.)
Dat wordt eenrichtingsverkeer instellen bij die gekke kromming. Met een batterij aan zwemmende verkeersregelaars er omheen.
Die versmalling is in het echt niet zo smal. Er blijft ruimte genoeg. Voordeel van de versmalling is dat er wat meer ruimte op de oever is.
Per saldo is het er enorm op vooruit gegaan, de stad en zelfs het net iets minder lelijke HC 2.0 , ziet er echt veel mooier uit!
Die versmalling levert ook weer een heerlijk schouwspel van net niet botsende boten, schreeuwende “kapteins” met een bierbuik en pet op en paniekerende bemanningsleden die niet weten wat te doen.
En dat is allemaal mooi van de Klompé brug te volgen. Net zoiets als nu vanaf de Stadhuisbrug.
Komen er nog bomen tegenover Tivoli ? Je zit nu tegen de Media Markt aan te kijken, geen gezicht.