Bekijk hier wat volgens Rijkwaterstaat uitbreiding van de A27 voor omgeving en verkeer betekent | De Utrechtse Internet Courant Bekijk hier wat volgens Rijkwaterstaat uitbreiding van de A27 voor omgeving en verkeer betekent | De Utrechtse Internet Courant

Bekijk hier wat volgens Rijkwaterstaat uitbreiding van de A27 voor omgeving en verkeer betekent

Bekijk hier wat volgens Rijkwaterstaat uitbreiding van de A27 voor omgeving en verkeer betekent
Het ontwerp van de overkapping van de A27
De plannen voor de verbreding van de A27 krijgen steeds meer vorm. Vanochtend presenteerde Rijkswaterstaat de uitgewerkte ideeën, die de doorstroming op de ‘draaischijf van Nederland’  zou gaan verbeteren en tot maximaal 200 bomen van Amelisweerd gaan kosten.

De plannen voor de verbreding van de A27 krijgen steeds meer vorm. Vanochtend presenteerde Rijkswaterstaat de uitgewerkte ideeën, die de doorstroming op de ‘draaischijf van Nederland’  zou gaan verbeteren en tot maximaal 200 bomen van Amelisweerd gaan kosten.

Verkeer uit alle richtingen rijdt via de Ring Utrecht om haar bestemming te bereiken. De afgelopen jaren zijn er daarom al meerdere wegen rondom Utrecht uitgebreid zoals de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, de A12 van Lunetten naar Veenendaal, maar ook van Oudenrijn richting Gouda en de A28 naar Amersfoort.

De A12 aan de zuidkant en de A27 ten oosten van Utrecht zijn nu ondanks veel protest aan de beurt. Om het fileprobleem hier op te lossen heeft Rijkswaterstaat een zogeheten Ontwerp Tracébesluit (OTB) voorbereid.

Dit besluit ligt vanaf vandaag zes weken ter visie op diverse locaties in de omgeving. In het kort beslaan de plannen uitbreiding van beide parallelrijbanen van de A12 met een rijstrook. De A27 krijgt er ook in beide richtingen één rijstrook bij.

Bak Amelisweerd

Een opvallend deel van de uitbreidingsplannen is de zogeheten ‘Bak Amelisweerd’. Dit dak wordt twee hectare groot. Rijkswaterstaat laat weten dat voor de 1,7 hectare die er hiervoor aan natuur wordt weggekapt er 4,73 elders wordt aangelegd.

De overkapping wordt 250 meter lang en begint ten zuiden van de Koningsweg. De gemeente Utrecht werkt het definitieve plan voor de inrichting van de overkapping nog uit. De werkzaamheden gaan in 2018 starten en moeten in 2026 afgerond zijn.

35 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Uitstekende, goed doordachte plannen. Steek de schop maar in de grond!

  2. jeroen de vries

    Meteen beginnen, des te eerder de uitbreiding klaar is des te beter voor de vermindering van de filedruk

  3. R

    Dom, ondoordacht plan. Niet alleen zijn de verkeersontwikkelingen gebaseerd op achterhaald onderzoek (autobezit per huishouden neemt hard af, ipv toe), dit stuk weg komt helemaal niet voor in de file top 50. De kruispunten ervoor en erna wil. Dankzij deze verbrede bak ben je extra snel bij een knooppunt die dat verkeer nog steeds niet aan kan. Tevens, de 500 miljoen euro die dit plan minimaal gaat kosten – zonder dat noodzaak is aangetoond – gaat ten koste van de plannen om rond Eindhoven en elders in Brabant een hele reeks onveilige kruispunten (veel gewonden / diverse doden per jaar) aan te pakken (oa tpv spoor). Blijkbaar is symboolpolitiek _de landelijke VVD wil haar zin_ belangrijker dan het daadwerkelijk en effectief terugdringen van zwaargewonden en doden.

    En die tweehonderd bomen; die blijven staan. Die strijd is niet over! Iedereen die in de buurt woont mag een bezwaar indienen; samen houden we dit achterlijke plan tegen!

  4. Charles K.

    Nu maar hopen dat Groenlinks in het stof zal bijten en dat hun sabotageacties mislukken. Voor doorstroming en bereikbaarheid Zijn deze plannen onontkoombaar.

  5. kleingeld

    ga lekker in de file staan kun je eindelijk je boek uitlezen

  6. Rietje

    Waanzin.

  7. Dartel

    Tegen de tijd dat alles klaar is ben ik bijna met pensioen, kan ik nog net 1 jaar ervan profiteren, iedere dag kom ik er 4 keer langs als beroeps chauffeuse.

  8. Natte Otter

    @R

    Als je het filmpje hebt gekeken zie je dat deze bak onderdeel is van het hele plan om de A12 en A27 te verbreden, verkeersstromen beter te scheiden en juist ook bij de knooppunten die je aangeeft.

    Overigens dacht ik dat het plan was om de A27 richting Almere tot de A1 te verbreden naar 3 stroken. Maar dat kan ook een ander plan zijn. Van 3 naar 2 stroken is in ieder geval het grootste probleem op de A27 en naar mijn beperkte inzicht de oorzaak van de files daar.

  9. Teunis

    De antidemocratische drammers staan al weer klaar om hun zin door te drijven. Laat ze deze mooie oplossing niet frustreren!

  10. Barend

    @ R

    Blij dat jij zo’n onderzoeksdeskundige bent.
    Maar eerlijk gezocht hecht ik meer waarde aan de gegevens van Rijkswaterstaat dan aan jouw kretologie.

  11. Zeppo

    60 jaar Utrecht: van Roetkap City (1966) tot Hoofdstad van Nederland (2026)?

  12. Ruud Paree Meijer

    De VVD heeft schijnbaar nog altijd niet in de gaten dat met méér asfalt het file probleem Niet word opgelost. Nog afgezien van het feit dat Nederland in een razend tempo aan het vergrijzen is, waarmee de verkeersdrukte eerder zal afnemen dan toenemen, m.a.w. is dit een compleet achterhaald plan.

    Wanneer er al een snellere doorstroming van het verkeer rond Utrecht plaats zou vinden, heeft dit grote gevolgen voor de rest van Nederland. Op tal van plaatsen zal de verkeersdrukte zo extreem toenemen dat hier levensgevaarlijke situaties ontstaan.

    Laat de VVD eerst maar eens beginnen met het rendabel maken van de Hoge Snelheid Lijn en de Betuwe Lijn. Een miljarden investering die nog nauwelijks geld oplevert.

  13. Erik

    Propaganda. Heb denk niet echt veel tegen de verbreding. Maar wel tegen een overheid die de boel niet eerlijk voorstelt. Als je als overheid geen onafhankelijke en dus eerlijke informatie geeft, wat verwacht je dan nog van je burgers! Zeg gewoon hoeveel bomen van welke leeftijd en statuur eraan gaan. Zo ontketen je zelf de grootste weerstand tegen je plannen.

  14. Wilko

    “Sluipverkeer zorgt voor voerlast. Ook hiervoor neemt Rijkswaterstaat maatregelen.”

    Welke dan? Blijkbaar zijn ze zo matig dat ze niet genoemd worden, als ze er al zijn.

    “Nieuwe en Hogere geluidsschermen van 12 meter hoog”

    Hoop dat bewoners niet van zonlicht houden.

    “Voor Luchtkwaliteit moet je bij andere instanties zijn”

    Mooi dan, hoeven ons daar ook niet meer druk om te maken /sarcasme.
    Gewoon concrete voorbeelden van hoe je de luchtkwaliteit in dít specifieke geval gaat verbeteren of waarborgen is blijkbaar teveel gevraagd.

    “De wettelijke grenswaarden voor luchtkwaliteit worden niet overschreden”

    Wat zeggen die wettelijke grenswaarden? Er is geen magische grens waaronder luchtverontreiniging goed is. Het moet altijd zo laag mogelijk zijn.

    “Compensatie van Natuur die moet verdwijnen”

    En deze compensatie bestaat natuurlijk uit even oude bomen, met een even hecht eco-systeem eromheen waardoor de co2- milieuschade volledig word gecompenseerd?

    Tuurlijk niet, worden een paar jonge boompjes die over 10 jaar weer weg worden gehaald.

    Samengevat:
    Wat een ongelofelijk flutplan.

  15. Wim

    R,
    Je anonieme gebral irriteerd alleen maar en slaat nergens op.
    Die oproep tot weerstand is ook iets van kleine kinderen.

  16. Gerard vd Vecht

    Laat Lunetten niet stikken wil bredere invalswegen zoal t Goylaan ,Groenlinks maakt het juist smaller en stuurt iedereen naar de rondwegen en vervolgens moeten die wel aangepast worden.
    De VVD met andre v Schie gaat accoord met een smalle t Goylaan zodat de verbreding in Amelisweerd nodig is.Het Groen Links College nodigt bezoekers van de IKEA,Jaarbeurs en HC uit om vooral met de auto te komen want de garages zijn groot genoeg.
    Als de vrienden van Amelisweerd destijds de bredere variant hadden gekozen had Utrecht niet met al die files gezeten en weer een jarenlange bouwput,want deze regering en rechtbank gaan overal mee akkoord.
    De aanleg is nu ook nog eens extra duur.

  17. Ronald

    Ik zie die overkapping graag komen, Amelisweerd wordt deels hersteld, dat kunnen de actievoerders uit de jaren ’80 wel op hun naam zetten, want die echo klinkt nog steeds door in deze plannen.
    Overigens maken de mensen die beweren dat autogebruik afneemt de vergissing dat autobezit en autogebruik iets heel verschillends betekenen.

  18. WP

    @Wilko,

    ik heb niet het idee dat je vaak op deze routes rijdt of hebt gereden?

    Komende vanuit Amersfoort naar Utrecht West rijdt ik normaal vaak over de gehele zuidelijke ring. Als deze vast staat zijn er toch echt sluiproutes kan ik je vertellen! Deze gaan of recht door de stad, of via de waterlinieweg over de ‘t Goylaan. Aangezien terecht de stad onaantrekkelijk wordt gemaakt voor de auto (versmalling ‘t Goylaan) moet de Ring wel worden aangepakt. Het is een illusie om alle auto’s zomaar weg te denken.

    NB 12 meter hoge schermen geven echt geen schaduw in de huizen. Die huizen staan er namelijk niet direct achter. En ik denk dat ze heel erg blij zijn verlost te zijn van het lawaai.

  19. A.C. Iram

    Ik heb jaren gerekend aan dit soort plannen. Mijn ervaring is dat er wordt uitgegaan van veel te hoge economische groei. En ik durf te wedden dat voor dit onderzoek ook nog gerekend is met relatief te hoge groei. Kortom, de noodzaak is voor mij niet overtuigend.

  20. Anton

    Uit eerder onderzoek is gebleken dat de ( groei) stadsregio Utrecht hoofd oorzaak is van de toegenomen mobiliteit’s behoefte/ belasting.
    In het zelfde onderzoek was aangeven dat waneer er een goed metronet zou zijn de druk op de Ring zoveel minder zou zijn dat dit voor het nationale verkeer behoefte voldoende een oplossing is.
    Er wordt eenzijdig gedacht aan auto mobiliteit, ipv een mobiliteit’s behoefte die op gelost moet worden.
    Er rijden momenteel bijna 1 mil. voertuigen PER ETMAAL rond Utrecht, er wordt niet over gesproken hoe groot het geplande aantal is in 2026…worden her er dan 1,3 mil, ofwel bijna 10 mil. per week ?
    Kan de redactie van DUIC deze gegevens boven water krijgen ?

  21. wordtaloudbijdegedachte

    2026 wat een slome ambitie, waarom niet 2017 beginnen > 2018 af, of neem nog een jaartje maar 10 jaar!!! beetje UTRECHT CSnelheden dit

  22. Joris

    Utrecht zit als enige grote gemeente in Nederland onder de stikstofdioxide norm.
    DANK JE WEL Groen Links! (en de rest van het college dat de plannen van GL steunt)

  23. jeroen de vries

    Iedereen die tegen het aanleggen van extra wegen is moet ook het aanleggen van extra energiecentrales, waterreserves, scholen en ziekenhuizen afwijzen. De huidige wegen zijn gebaseerd op de aantallen voertuigen uit de Jaren 70. Inmiddels zijn er 20% meer auto’s op de weg. er zijn ook 20% meer inwoners. En daarvoor hebben we toch echt extra scholen, ziekenhuizen, energiecentrales en watervoorzieningen aangelegd. Alleen wegen schijnen tot de uitzonderingen te behoren bij het geitenwollensokkenvolk. Nederland groeit tot 2050 nog door naar 18 of 19 miljoen inwoners. laten we daar dan ook de infrastructuur ook op aanpassen. Inclusief de wegen !!!

  24. J Vis

    Innovatie is geen kilometers asfalt aanleggen.
    Ongelofelijk dat de overheid zo sterk in oude denkpatronen blijft hangen. Vraag aan tieners en twintigers hoe zij zich nu en in de toekomst willen en gaan vervoeren ipv blijven hangen in ideeën van nu.

    Innovatie is wel:
    -ruimte geven aan autonoom rijdende auto’s.
    -Nieuwe manieren van werken> flexibelere werktijden, meer thuis werken of op locaties dichterbij huis
    -3D printers producten thuis of in de buurt laten maken waardoor er veel minder vervoer nodig is
    -etc.

    Steek die 500 miljoen tussen nu en 2026 im innovatie en files behoren tot de verleden tijd.
    De resterende 500 miljoen, overschrijding van 100% van het budget bij dergelijke projecten is in Nederland regel (kijk naar de Betuwelijn en HSL Amsterdam-Belgie), na 2026 gebruiken voor nog meer innovatie en bestaande snelwegen kunnen versmald worden.

    De kans dat de overheid afziet van dit project is helaas nul. Als praktijkvoorbeeld kan het gebrek aan innovatie in de energietransitie gebruikt worden. Een schamele 6% is in Nederland momenteel duurzaam. Wat de overheid eigenlijk ook weinig interesseert getuigen het feit dat de overheid in hoger beroep gaat in de ‘klimaatzaak’.
    Ook in deze gaat het niet om links of rechts denken, wel om pragmatisch denken. Wat is er voor nodig om Nederland leverbaar te houden voor haar inwoners en de natuur.

    Vergelijk dit eens met Uruguay, die zitten inmiddels op bijna 100% duurzaam opgewekte energie. Gerealiseerd in een tijdbestek van 15 jaar! Over innovatie en ambitie gesproken.

  25. De Utrechter

    Maak die bak, maar wel aan de kant van de sportvelden. En geef dan die oppervlakte terug aan de sportvelden. Alles opgelost en geen boom gekapt aan de Amelis zijde. (waarom denkt daar niemand aan..!?)

  26. BdV

    Lijkt er op dat de tegenstanders gelijk hebben: http://www.nu.nl/algemeen/4260484/meer-snelwegen-aanleggen-verkeersdrukte-verwerken-loont-niet.html

  27. kees berger

    Het ware beter geweest als geld en moeite aan de verbreding van de A27 tussen Veemarkt en aansluiting A1 zou worden besteed. Daar loopt de trechter elke middag vol en dat vertaalt zich door naar de ‘bak van Amelisweerd’. Dit project (gebaseerd op achterhaalde data & zelfs door het CPB afgeraden) gaat vast de boeken in als de traditiegetrouw zoveelste prijzige mislukking van een minister van I&M.
    En….meisje Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (wat een luxe naam heb jij zeg!), mocht er ooit nog een kort geding komen, wacht dan het oordeel van de rechter niet af, maar begin vast tijdens die zitting de bomen te kappen, zo deed je voorganger Zeevalking het ook. Zie:
    http://www.vriendenvanamelisweerd.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=78:amelisweerd-en-de-a27&catid=48:a27-en-nog-meer-wegen&Itemid=56

  28. Albert

    Er blijven natuurlijk altijd klagers, en natuurlijk altijd dezelfde. We leven niet meer in de 20e eeuw, en de klagers zouden hun achterlijke starheid eens moeten bezien.
    Dit plan is doordacht en degelijker dan alles, wat hieraan voorafging. Hulde aan Rijkswaterstaat!

  29. Willem

    http://www.cpb.nl/persbericht/3216625/meer-wegen-en-spoor-veelal-niet-rendabel

    Zet die 1,2 miljard gemeenschapsgeld liever op de bank. Dan krijg je er tenminste nog een half procent rente voor……

  30. carel

    Ik woon nu bijna 20 jaar op Terschelling
    Geboren en getogen Utrechter
    Kan me de 1982 Amelisweerd acties nog goed herinneren
    Ik heb het gevoel dat er maar verbreed en verbreed word, overal in het hele land veel naar bijv 2 x 5 rijbanen, de A2, A1 enz enz
    het gaat maar door
    het gaat uiteindelijk toch ten koste meestal van de natuur

  31. Dick Ockeloen

    Als ze alleen de A27 zouden verbreden , van Utrecht Noord naar de A1.
    zouden al veel van de File ellende verdwijnen . en dan geen spitstroken maar gewoon een baan erbij aan beide kanten.

  32. Don

    We gaan een ongetwijfeld kostbaar dak over de A27 van 2 ha leggen om de groene verbinding te herstellen. Daarvoor moet 1,7 ha bestaande groen gekapt worden en dat moet dan weer elders gecompenseerd worden. Ben ik nu zo dom of zijn jullie zo slim maar dat klinkt als op een heel kostbare manier water water naar de zee dragen. Weg met die groene verbinding ik ga wel recreëren in die 1,7 bestaand groen die dan niet gekapt hoeft te worden scheelt waarschijnlijk ook nog een paar honderd miljoen ?. En wie gaat er nu lekker picknicken op een plaat beton terwijl er 10 banen snelweg onder je door racen. Weet niet welke megalomane mafketel dit verzonnen heeft maar zou diegene eens uitleggen dat we iets hebben van een financiële crises hebben.

  33. Anton

    Schandalig, er is al zo weinig groen!

  34. Hans

    Tussen Hollandsche Rading en Hilversum is een ecoduct aangelegd. Men heeft bedacht dat 2 gebieden daarvoor met elkaar verbonden kunnen worden. Je zou zeggen dat de twee gebieden door het ecoduct al met elkaar verbonden zijn. De plannen zijn om 85 hectare bos te kappen en een groot deel hei van te maken. De bewoners zijn pas sinds kort ingelicht en zijn kwaad. Er wordt nu een jaar uitstel aangekondigd.
    Mijn vraag is: wat is de waarde van plannen als er zo over buurtbewoners wordt heen gewalst. Hoe werkt de theorie in de praktijk uit.

  35. pieter

    Denk zoals velen hier dat verbreding richting A1, wat schuiven met rijstroken in de bestaande bak en slimmere aansluiting A27 met A12 veel problemen kan verhelpen. Daarnaast zou je inderdaad verwachten dat de overheid meer kijkt naar lange termijnontwikkeling. Misschien is over 10 jaar forenzen wel vervangen door communicatie en werken via internet. Tenslotte: gemiste kans voor Utrecht dat er voor kiest de stedelijke infrastructuur af te knijpen en alle doorgaande wegen en straten te versmallen en iedereen om laten rijden over de ring. En dat er geen metro/ tramnet van betekenis is gekomen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).