Bekijk op deze 3D-kaart de bouwjaren van alle Utrechtse gebouwen | De Utrechtse Internet Courant Bekijk op deze 3D-kaart de bouwjaren van alle Utrechtse gebouwen | De Utrechtse Internet Courant

Bekijk op deze 3D-kaart de bouwjaren van alle Utrechtse gebouwen

Bekijk op deze 3D-kaart de bouwjaren van alle Utrechtse gebouwen
Het is nu nog makkelijker om te zien hoe oud alle gebouwen in Utrecht zijn. Via deze interactieve kaart, met informatie van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), is  precies te zien wanneer specifieke gebouwen in de stad gebouwd zijn.  

Het is nu nog makkelijker om te zien hoe oud alle gebouwen in Utrecht zijn. Via deze interactieve kaart, met informatie van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), is  precies te zien wanneer specifieke gebouwen in de stad gebouwd zijn.  

Enkele jaren geleden werd de interactieve kleurenkaart met het bouwjaar van gebouwen al gepubliceerd. Nu is de plattegrond ook in 3D te gebruiken.

Hierdoor is het nog makkelijker om te zien hoe oud al die historische panden aan de Oudegracht zijn, de Domtoren of gewoon je eigen woning. Ook is aan de kaart goed te zien hoe de stad zich de afgelopen eeuwen heeft uitgebreid.

12 Reacties

Reageren
  1. Zonnewende

    Leuk en gemakkelijk!

    Alleen niet heel precies….

    Het Spoorwegmuseum is gebouwd in 1904 terwijl je de nieuwbouw aanklikt 🙂

    En in de Oosterstraat stamt mijn huis uit 1986 en dat van de buren uit 1875 terwijl alle huizen uit dezelfde tijd stammen. Je moet de buurt kennen om te weten dat rond 1986 de renovatie (van de hele straat) afgelopen was en dat de gevels nog altijd van rond 1900 zijn.

    En bijzonder dat het een .co.uk website is.

    Maar toch grappig!

  2. Ed

    Nou leuk, als je van niets weet. Met een beetje kennis van zaken zie je zo ‘foutjes’ van 30 à 50 jaar 😉

  3. Kees Truijens

    @Zonnewende @Ed
    Inderdaad, bij mij in de Hamburgerstraat klopt er niet veel van. Soms zijn eeuwenoude gebouwen gedateerd op een recente verbouwing. Een heel rijtje huizen dat ontstaan is door samenvoeging van middeleeuwse bebouwing, veelal in de 18e of 19e eeuw, is gedateerd op 1450. Van die oorspronkelijke huizen is niet veel bekend.

  4. Cor

    de data die in de site wordt gebruikt is de meest recentste wijzigingsdatum denk ik zo.
    de BAG is soms ook minder goed gevuld dan je zou verwachten omdat de data van vooral de heel oude panden meestal geschat zijn omdat er geen gegevens van te vinden zijn.
    hier: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?geometry.x=160000&geometry.y=455000&zoomlevel=0
    vind je de bagviewer van het Kadaster, dat is de autentieke bron zoals dat heet.
    de getoonde site is een project om geo-informatie (lees BAG) bruikbaar op websites te tonen, nu nog vooral leuk maar minder inhoudelijk toepasbaar.

    raadpleeg uw geospecialist 😉

  5. Luuk Upuuk

    @Zonnewende, het is overgenomen van de website van het kadaster. https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?geometry.x=160000&geometry.y=455000&zoomlevel=0

    Dus @Ed en @Kees Truijens, voor klachten of uitleg moet je denk ik bij het kadaster zijn.

  6. J

    Jammer dat de Utrechtse woonarken niet vermeld zijn op deze kaart!

  7. M.

    Even een en ander gecontroleerd aan de hand van uitvoerig historisch onderzoek. Als je de hier gepresenteerde onzin zou mogen geloven, zou de stad rond 1450 een enorme bouwwoede hebben gekend, wat allerminst het geval is. De conclusie kan snel getrokken worden: wat gepresenteerd wordt is een volstrekt onbetrouwbaar zootje. Gelukkig leveren bouwhistorisch en archiefonderzoek voor Utrecht in veel gevallen goede resultaten op. Maar voor een betrouwbaar overzicht van de geschiedenis van de bebouwing in de hele stad is nog heel veel van dit soort onderzoek nodig. Overigens zijn vanaf de bouwtijd gaaf bewaarde panden zeer zeldzaam. Meestal is er sprake van verbouwingen door de eeuwen heen en dat maakt het overzicht in de vorm van een eenvoudige plattegrond lastig.

  8. Martijn

    De getoonde informatie uit de BAG wordt bijgehouden door de gemeenten en landelijk over alle gemeenten heen gesynchroniseerd door het Kadaster in 1 database. Als het goed is registreert de gemeente conform de definitie het oorspronkelijke bouwjaar en niet de verbouwingsdatum. Maar voor oudere panden is er soms sprake van schattingen.Evt fouten kunnen gemeld worden (in dit geval) bij de gemeente Utrecht of in de BAG-viewer bij het Kadaster (via de link in een van de andere reacties), die worden automatisch doorgegeven aan de juiste gemeente.

  9. Karel

    zag in mijn blok waar ik woonde ook staan 1931, klopt
    maar daar tussen in blokje uit 1900, weet zeker dat dit niet klopt

  10. Angelique

    Utrecht Centraal uit 1977?

  11. M.

    @Martijn: nuttige informatie, maar zij roept wel vragen op. Moet bijvoorbeeld degene die een melding doet ook de bronnen van zijn of haar kennis leveren? Of wordt zo’n melding zonder meer voor zoete koek aangenomen? Voor de oudere bebouwing zal toch eerst historisch onderzoek moeten zijn gedaan en dat is voor wat Utrecht betreft nog maar in beperkte mate het geval. Bovendien zijn de resultaten niet altijd even betrouwbaar. En zelfs wanneer dit wel zo is, kom je nog voor problemen te staan. Hoe dateer je bijvoorbeeld een negentiende-eeuws huis dat op een middeleeuwse kelder gebouwd is en voor een deel nog middeleeuwse zijmuren heeft? Zoiets is in de Utrechtse binnenstad niet ongewoon. Kortom, we hebben aan deze kaart eigenlijk nauwelijks iets, zoals hierboven al verschillende keren is vastgesteld.

  12. Peter van Zoest

    De site ligt eruit wegens overstelpende belangstelling.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).