Belangrijke straten in Utrecht Oost komende jaren op de schop | De Utrechtse Internet Courant Belangrijke straten in Utrecht Oost komende jaren op de schop | De Utrechtse Internet Courant

Belangrijke straten in Utrecht Oost komende jaren op de schop

Belangrijke straten in Utrecht Oost komende jaren op de schop
De Voorstraat. Foto: Robert Oosterbroek
De Voorstraat, Wittevrouwenstraat, Nachtegaalstraat, Burgemeester Reigerstraat en de Maliebaan gaan allemaal aangepakt worden. Er wordt de komende tijd werk gemaakt van de doorstroming van fietsverkeer tussen het centrum van de stad en Utrecht Science Park.

De Voorstraat, Wittevrouwenstraat, Nachtegaalstraat, Burgemeester Reigerstraat en de Maliebaan gaan allemaal aangepakt worden. Er wordt de komende tijd werk gemaakt van de doorstroming van fietsverkeer tussen het centrum van de stad en Utrecht Science Park.

Er moet veel gebeuren in de komende twee jaar aan de fietsroutes vanuit het centrum naar het oosten van de stad. “We gaan nu van de fase van plannen maken op papier, naar de fase van uitvoering: in 2020 gaat de schop écht in de grond”, schrijft wethouder Lot van Hooijdonk in een brief aan de gemeenteraad.

De doorstroming van fietsers in de stad knelt namelijk steeds meer en daarom moeten de straten snel worden verbeterd. Tegelijkertijd is er ook onderhoudswerk nodig onder de grond, bijvoorbeeld aan kabels en leidingen. Dat gaat ook gebeuren.

Er wordt gewerkt om de fietsroutes Biltstraat-Voorstraat en Nachtegaalstraat-Nobelstraat te versterken. Ook de Maliebaan wordt aangepakt zodat de zogenaamde ‘Herenroute’ (via Mariaplaats en Herenstraat) een serieus alternatief kan worden voor fietsers vanuit het centraal station naar het Utrecht Science Park.

Start van herinrichtingen

De herinrichting van verschillende Utrechtse straten in Oost en de oostzijde van het centrum begint echter bij de ingrijpende herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat. Daar is inmiddels begonnen aan de vervanging van gasleidingen en elektra-aansluitingen.

Lees hier meer over de precieze plannen voor de Voor- en Wittevrouwenstraat

Vanaf april tot en met november wordt de straat verder opengebroken en heringericht. Na de herinrichtingen van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat volgen de Nachtegaalstraat, de Burgemeester Reigerstraat en de Maliebaan in 2021 en 2022.

De herinrichting van Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat (in 2021) is overigens met een jaar uitgesteld, want de vervanging van warmte- en gasleidingen zorgt voor veel verkeershinder. De herinrichting kon daarom beter later plaatsvinden.

Verkeershinder

De herinrichtingen zijn natuurlijk ook van invloed op het verkeer. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid, maar fietsers en voetgangers kunnen zonder veel hinder gebruik blijven maken van de straten – met uitzondering van de Voorstraat-Wittevrouwenstraat en Lange Nieuwstraat.

De uitvoering van de verschillende straten wordt veelal voorafgegaan aan werkzaamheden door nutsbedrijven, maar de start van de daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden en herinrichtingen:

  • Malieblad: september 2020
  • Voorstraat-Wittevrouwenstraat: april 2020
  • Lange Nieuwstraat: mei 2020
  • Nachtegaalstraat: januari 2021
  • Burgemeester Reigerstraat: oktober 2021
  • Maliebaan: oktober 2021
  • Oudwijkerdwarsstraat: mei 2020

23 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om fietsers die niet in het centrum moeten zijn maar in Oost om het centrum heen te leiden op routes die veel beter geschikt zijn voor het verwerken van grote hoeveelheden fietsers dan de middeleeuwse / oude binnenstad. Fietsen is leuk en gezond dus een stukje omfietsen zal voor geen enkele fietser een bezwaar zijn zeker niet zolang de doorstroming verbeterd en de totale reistijd daardoor niet toeneemt.

  2. Leon

    Hopelijk grijpen ze het direct aan om autoverkeer naar het centrum verder terug te dringen.

  3. Linlin

    En hoe wil je dat doen JvD? De fietspaden opheffen? Je weet toch dat fietsers altijd de kortste weg kiezen, en die is in dit geval via de Nobelstraat en Nachtegaal/Reigerstraat.

  4. Rob H.

    Wat JvD zegt.

    Ik fiets (van Zuilen naar de Uithof) altijd al om het centrum heen. Het is een kilometer langer (ongeveer), maar veel sneller omdat je door kunt fietsen. Pas vanaf de Berekuil gooi ik me in de grote fietsersstroom…

  5. BramD

    Hopelijk leggen ze meteen ook de stadsverwarming-leiding aan die we straks nodig hebben om van het gas af te kunnen.

  6. Teringjantje

    @Linlin

    Mijn ervaring is juist dat de kortste route, zeker door het centrum, niet de snelste route is! Ik fiets liever een stukje om om te rijden op mooie fietspaden met minder drukte en stoplichten dan dat ik me op een mierenhoop wanend stuiterend over kinderkoppies voortbeweeg.

  7. Bromsnor

    Biltstraat hoeft niet aangepakt te worden?

  8. wollie

    wordt de lange nieuwstraat de nieuwe fietsverbinding van ledig erf naar binnenstad? met de werkzaamheden aan de werfkelders moet de oudegracht toch een keer dicht…

  9. Wim

    Terwijl het geld met bakken tegelijk aan de GL-fietshobbyprojecten wordt uitgegeven, blijven andere noodzakelijke opknapbeurten achterwege.
    Wanneer wordt de Maliebrug nu eindelijk eens gerenoveerd?
    Wanneer wordt de Lijnmarkt nu eindelijk eens herbestraat?
    Oh ja. Niet fiets-sexy genoeg voor ons bestuur.

  10. Toine Goossens

    @Leon,
    Zodat de ouderen en autoafhankelijken helemaal niet meer in de stad kunnen komen. Utrecht Binnenstad, een gated community voor hoogopgeleide (jong)volwassenen die niet gehinderd willen worden door Utrechters die niet zonder auto kunnen.

    U wilt een exclusieve stad, dat is fundamentalisme.

  11. Tim

    Het ligt eraan vanuit welke richting je komt. Vanuit het westen of Leidsche Rijn is door de binnenstad toch echt het kortst, maar bijvoorbeeld vanuit Oudenoord is naar mijn ervaring is via de Nieuwekade en Breedstraat een veel fijnere route, maar dan heb je alsnog ook een deel van de Voorstraat. Vanuit het zuiden kun je veel beter via de Venuslaan. Ik mijd zelf ook met alle liefde de verschrikkelijk drukke routes

  12. Marcel

    @wollie de lange nieuwstraat werd in het plan over fietsen in/door de binnenstad wel genoemd als alternatief en zou aangepakt worden hiervoor. Inmiddels zijn we weer wat jaren verder en is er niks gebeurd aan die straat en denderen er nog steeds bussen en auto’s doorheen. Enige wat ze gedaan hebben is de binnenstad “mooier” maken voor voetgangers/toeristen.

    Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen.

  13. Leon

    @Toine Goossens. Dat maak je er helemaal zelf van, want zoals altijd moeten de pro-autolobbyisten het hebben van stromannen en verzinsels om hun kant van het verhaal te verdedigen.

    Ouderen hebben helemaal geen baat bij veel autoverkeer in de stad, dus waarom je die erbij haalt is onduidelijk.
    Invaliden nog minder, aangezien auto’s megaveel ruimte in beslag nemen, elke weg tot een gevaar maken voor de omgeving en vooral voor de kwetsbaren, en die kwetsbaren zijn niet geheel toevallig juist ook de mindervaliden. Bovendien kunnen heel veel van die mensen zelf juist geen autorijden maar wel zitfietsen of scootmobielen, en dan ben je gebaat bij brede stoepen en weinig kruisingen – dan ben je dus gebaat bij minder autoverkeer.
    Nergens staat ook dat ál het autoverkeer weg moet, maar als je zorgvuldig zou lezen zou je ook weten dat je als autofanaat een verloren strijd voert als het gaat om de binnenstad – uit elk onderzoek blijkt dat als er minder auto’s de stad in gaan, dat beter is voor iedereen. Dus ook voor die zogenaamde zieligheidsgroepen die je uit je duim zuigt.

    Kortom, de cijfers staan aan de kant van de gemeente en de autofetisjisten kunnen dat niet accepteren en moeten daarom hun toevlucht zoeken tot verzonnen argumenten over ‘ouderen’, een groep waar ze zelf niet echt om geven maar die ze vooral willen gebruiken zodat ze nog lekker met hun auto de rest van de mensen lastig kunnen vallen in de binnenstad.

  14. René

    @ Toine Goossens: Met de absolute uitleg die u geeft aan bewoordingen die erop neerkomen dat het autoverkeer moet worden teruggedrongen (hetgeen niet hetzelfde is als moet worden verboden) geeft u meer blijk van een fundamentalistische levensvisie dan degene wiens woorden u verdraait.

  15. BramD

    @Marcel: lagen de prioriteiten maar bij de voetgangers…
    Overal waar het lijkt dat de trottoirs groter/beter worden blijkt dat ze worden ingepikt door fietsenstallingen…

  16. Piet

    @JdV je kan er natuurlijk ook voor kiezen om automobilisten een fors stuk om te laten rijden. Ze zitten toch droog en uit de wind. Autorijden is voor veel mensen leuk dus een stuk omrijden is geen enkel probleem

  17. Anne

    Nog anderhalf jaar wachten vóórdat Burg. Reigerstraat en Nobelstraat zijn opgeknapt????
    De bestrating voor fietsers is daar verschrikkelijk slecht!
    Wachten tot de eerste fietser, vanwege de gaten in de weg, in het ziekenhuis belandt…..?

  18. Johan

    @ Wim
    Inderdaad, dat laatste stukje Lijnmarkt is letterlijk een struikelpad.
    Het geld zal wel op zijn met al die fietsprojecten.
    En niet te vergeten al die mislukte projecten die overgedaan moeten worden..

  19. Wim Vreeswijk

    Ik durf wel een weddenschap te sluiten over hoelang het duurt dat ONS Utrecht volstrekt onleefbaar is gemaakt dankzij het bestuurlijk onvermogen in ons gemeentehuis. Wie doet er mee ?

  20. @Elsje

    “Utrecht fietsstad” en ‘Utrecht van het gas af’ dat is de leidende gedachte achter al deze activiteiten. @Toine Goossens heeft wel gelijk als hij stelt dat er alleen rekening wordt gehouden met fietsers maar niet met al die Utrechtse inwoners die niet fietsen maar lopen en diegenen die afhankelijk zijn van de auto. Wie minder goed ter been is heeft aan de dekking van het OV niet voldoende en is daarom afgesloten van een groot deel van de stad. Afgezien daarvan: probeer als voetganger eens over te steken op plaatsen waar de fietsersstroom langs komt. Onmogelijk.
    En passant worden we ook van het gas af gemanoeuvreerd ook al is lang niet iedereen het ermee eens. Mevrouw Lot van Hooijdonk gaat als een dragonder door de stad. We zullen nog spijt krijgen van al die slecht doordachte plannen en puinhopen die overblijven na dit beleid.

  21. Erwin

    @wim: mee doen met wát?!

  22. René

    @ Wim: Zo’n weddenschap lijkt mij niet nodig. Over 2 jaar zijn er weer verkiezingen en zal – naar ik verwacht – blijken dat de meeste mensen in ONS Utrecht een toch wat positiever oordeel vellen over het goed doordachte en toekomstbestendige verkeersbeleid van het gemeentebestuur. In mijn optiek en die van velen om mij heen is de leefbaarheid (lees: verkeersveiligheid, luchtkwaliteit etc.) van de stad de laatste jaren dankzij dit gemeentebestuur in ieder geval aanmerkelijk verbeterd. Kenmerkend is ook de populariteit die Utrecht bij woningzoekenden geniet.

  23. Pee

    Is het nou handig om alles aan de oostkant tegelijk te doen? Natuurlijk moet het gebeuren en moet fietsverkeer worden gestimuleerd. Maar er wonen ook nog gewoon mensen in het centrum, en sommigen van die mensen hebben ook gewoon een auto waarmee ze gewoon naar werk moeten. Op deze manier is het centrum volledig onbereikbaar voor bewoners

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).