Bergingswerkzaamheden gecrashte tram Uithoflijn in volle gang Bergingswerkzaamheden gecrashte tram Uithoflijn in volle gang

Bergingswerkzaamheden gecrashte tram Uithoflijn in volle gang

Bergingswerkzaamheden gecrashte tram Uithoflijn in volle gang
Foto's: Bas van Setten
De berging van de tram die dinsdagochtend betrokken was bij een ongeluk op de Laan van Maarschalkerweerd in Utrecht is nog in volle gang. Het voertuig staat nog dwars over de weg en momenteel wordt het ontspoorde deel opgetakeld.

De berging van de tram die dinsdagochtend betrokken was bij een ongeluk op de Laan van Maarschalkerweerd in Utrecht is nog in volle gang. Het voertuig staat nog dwars over de weg en momenteel wordt het ontspoorde deel opgetakeld.

Hoelang het duurt voordat de Laan van Maarschalkerweerd weer wordt vrijgegeven is nog niet bekend. Het lijkt erop dat eerst de verongelukte tram wordt weggehaald en daarna de overige herstelwerkzaamheden beginnen.

Bij het ongeluk is volgens vervoersbedrijf U-OV ook de bovenleiding zwaar beschadigd geraakt. Deze zal eerst hersteld moeten worden voordat er weer trams over het traject kunnen rijden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Jumbo

Dinsdagochtend raakte een tram die over de Uithoflijn reed betrokken bij een ongeval met een bestelbus van supermarktketen Jumbo. Hoe het ongeluk kon plaatsvinden is nog niet duidelijk. Het gebeurde bij een plek waar de tram de weg oversteekt.

Er zijn geen gewonden gevallen bij het ongeluk. Wel is uit voorzorg een traumahelikopter uitgerukt, maar deze kon halverwege weer rechtsomkeert maken.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. Herman

    De inspectie zal inmiddels ook wel zeer nieuwsgierig zijn hoe een botsing met een lichte vrachtauto tot zo’n enorme ontsporing kan leiden.
    Ligt het spoor zo slecht, klopt de combinatie wielen-rails wel, hoe is de “weg”ligging van de tram?
    Er is mogelijk meer mis, dit is geen normale ontsporing. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen.

  2. BdV

    @Herman – Het is geen zwaarbeladen goederentrein.

  3. Alex

    Zal wel te maken hebben met de bouwwijze van deze trams. Zo ligt mogelijk en zonder draaistellen, als de kop eenmaal ontspoort is volgt de rest vanzelf, zeker in combinatie met de achterste tram welke door duwt. Met de oude trams naar Nieuwegein was waarschijnlijk enkel het eerste draaistel ontspoort.

  4. Lombokker

    Rusland hebben ze een zeer effectieve oplossing om dit soort ongelukken te voorkomen: kleppen die uit het wegdek omhoog komen als de overweg gesloten is. Voor een Nederlandse versie hoeft daar alleen nog maar een voorziening bij te komen om de olie uit het kapotte carter op te vangen.
    https://www.google.com/search?q=railroad+crossing+barrier+russia&client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk027vmgAYhaTS9UEVR9XbrfdSIn6HQ:1615983572714&source=lnms&tbm=isch&biw=1543&bih=1219

  5. A. Zijn

    @Alex De oude tram was in deze situatie niet ontspoord. Dat was een oerdegelijke tram van Zwitserse gemakkelijk. De huidige tram is maar een ielig ding, het schudt, bonkt, maakt herrie en de stoelen voelen aan als een houten plank. De wielen van de voorste bak zitten helemaal achterop de bak, gefixeerd, waardoor de tram aan de voorzijde niets kan hebben. Een forse zijdelingse tik is al voldoende om uit de rails te vliegen. Is de tram daardoor onveilig? Wel in combinatie met de manier waarop deze wegkruising is beveiligd, namelijk met verkeerslichten. De Jumbo chauffeur is door rood gereden en heeft daardoor deze aanrijding veroorzaakt. Waarschijnlijk had hij weg gestopt als er overwegbomen zouden zijn geweest.

    Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt… vul zelf maar in.

    De nieuwe “spartaanse” tram zal in de toekomst nog wel van zich laten horen in de media, vrees ik.

  6. Will

    Het wordt 40 jaar afzien! Niet de kwaliteit maar de prijs is de drijfveer geweest voor deze tram-stellen. Gaat nog veel gedonder geven in de toekomst! Veel te lichten constructie, geen draai-wielstellen, hoog zwaartepunt ipv laag. Leuk in de Spaanse zon maar niet geschikt voor intensief stadsvervoer en wisselende weersomstandigheden. Kortom “veiligheidsriemen aan”!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).