Het definitieve plan om het Ledig Erf in Utrecht in te richten als plein voor voetgangers en fietsers laten nog even op zich wachten. De nieuwe inrichting van het gebied betekent dat op verschillende plekken geen doorgaand autoverkeer meer kan komen. De gemeente Utrecht wil hier nog verder onderzoek naar doen.
Omwonenden konden afgelopen tijd reageren op zes varianten voor de zogenoemde Zuidpoort, het gebied tussen Ledig Erf, Albatrosstraat, Vondellaan en Bleekstraat. Dat gebeurde met een online enquête, gesprekken met betrokkenen en een gesprek met een klankbordgroep. In totaal reageerden 3.000 mensen op de enquête.
Van die mensen koos 56 procent voor een variant waarbij het Ledig Erf autoluw wordt. Ook uitten omwonenden hun zorgen over het drukker worden van andere wegen en de gevolgen voor bestemmingsverkeer in de buurten rondom de Zuidpoort. Andere belangrijke aandachtspunten zijn volgens hen verblijfskwaliteit, groen, veiligheid en fietsen.
Meer ruimte
Gisteravond vroegen D66, GroenLinks, Stadsbelang Utrecht en Student & Starter wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) om twee varianten van de inrichtingsplannen verder uit te werken. Het gaat om variant één en vier.
Variant vier heeft de voorkeur van het Utrechtse college. Daarbij is er geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk vanaf de singel langs het Ledig Erf. Bij de eerste variant wordt het Ledig Erf auto-arm als fietsstraat. Auto’s mogen in dit plan weer linksaf van de Vondellaan naar de Bleekstraat.
Betere besluitvorming
De Utrechtse fracties willen dat er in ieder geval nog gekeken wordt naar de haalbaarheid van een fietsstraat op het Ledig Erf, de mogelijkheden tot een leefbaardere Balijelaan en de effecten van mogelijk extra verkeer op onder meer ’t Goylaan en de Waalstraat.
De gemeenteraad verwacht dat er door een verdere uitwerking uiteindelijk beter besloten kan worden, menen de Utrechtse fracties. De wethouder was het hiermee eens en stemde dan ook in met het verzoek om de varianten “nog een slag verder te brengen voordat de ultieme keuze hier in de raad volgt.”
Gekoppelde berichten
Wethouder Lot van Hooijdonk: ‘Plan Ledig Erf doet recht aan verschillende belangen van Utrecht’
Het plan voor het Ledig Erf en omgeving doet zo veel mogelijk recht aan de…
Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein
Het Utrechts college heeft de plannen voor het Ledig Erf bekendgemaakt. Het moet worden ingericht…
Vier vragen over de nieuwe verkeersplannen rond een autoluw Ledig Erf
Het zal voor niemand als een verrassing komen; de gemeente Utrecht probeert autoverkeer in de…
14 Reacties
Reageren“Van die mensen koos 56 procent voor een variant waarbij het Ledig Erf autoluw wordt.”
Dit kan verkeerd geinterpreteerd worden door mensen die niet op hoogte zijn van dit project. Het kan geinterpreteerd worden als onjuiste werkelijkheid. Er waren 6 varianten, 5 daarvan waren uitluw. 56% koos voor een van die verschillende varianten, waarbij het erg creatief is om die allemaal op een hoop te gooien. De populairste variant was Variant 1 waarin het Ledig Erf niet autoluw werd.
Daarnaast vond de overgrote meerderheid die Variant 1 het meest wenselijk (en de minste mensen vonden deze variant onwenselijk). De variant 4 van de gemeente werd het minst gewaardeerd, men vond deze van alle varianten het minst wenselijk en de minste mensen vonden deze variant wel wenselijk.
Ook onder stakeholders was variant 1 het populairst.
“verder onderzoek” ik zei het destijds al, het mág wat kosten, onderzoek op onderzoek, projectgroepje op projectgroepje (wat is dat toch met die “projecten” op de Hogescholen wordt dit woord er al als een mantra ingelepeld) en uiteindelijk heeft iedereen een plasje erover gedaan maar wordt het weer iets wat niémand wil. Helderziend? Nee. Voorspelbaar? Inmiddels wél.
Mag dan ook de verschrikkelijke reclame abri weg op het ledig erf
Een variant welk nog door niemand genoemd wordt. De stad uit via fietsstraat de Gansstraat. De stad in via fietsstraat het Ledig Erf. Hierdoor is maar 1 smalle 30 km rijbaan nodig waardoor een plein gevoel gecreëerd wordt. Dit is een simpele betere oplossing. Wat de gemeente Utrecht bedenkt is simpelweg on uitvoerbaar. Alles op Te Goylaan loopt anders vast. Je zal maar op de hulpdiensten moeten wachten als alles vaststaat daar. Maar een nutteloos pleintje creëren dan maar. Ik weet niet waar deze ambtenaren geboren zijn. Maar volgens mij komt er geen een uit Utrecht zelf.
Dit is echte heel erg. Variant 1 is de voorkeursvariant maar is door ons ongrijpbare bestuur met drogredenen ingeruild voor een ‘aangepaste’ variant 4. Nu lijkt het of de raad naar het opzwellende protest geluisterd heeft. Niets is minder waar. Onder het mom van ‘verder onderzoek’ wordt naar argumenten gezocht om de voorkeursvariant van onze wethouder alsnog door te drukken. Gemeenteraad, laat u niet bedonderen. De stad wil geen knip in de singel.
Meebuigen (extra onderzoek), om toch je zin door te kunnen drukken (variant 4).
Hoe zit het met de bereikbaarheid door b.v. politie en ambulance?
Gesteld dat je per ambulance vanaf de singel naar het Diaconessenhuis moet?
@Natte Otter.
Een eerlijke procedure zou natuurlijk een nieuwe peiling zijn over de twee overgebleven alternatieven.
@Natte Otter
There are lies, damned lies and government statistics.
Uit het onderzoek zal dan ook ‘blijken’ dat optie 4 de beste en meest populaire variant is, want zo werken ‘onderzoeken’ van de gemeente Utrecht.
Hoe zit t met zgn Noord poort #Oudenoord #Kaatstraat, er zijn stapels plannen en tonnen uitgegeven na zes jaar praten staat er slechts n stalen baanscheiding @lotvanHooidonk? Eerst dit afmaken dan ledigerf @raadutrecht?
Toch wel jammer dat de tolsteegpoort met een stuk muur vd ommuurde stad niet bewaard zijn gebleven. Dan was het ledig erf toeristisch gezien natuurlijk allang autoluw geweest.
Welja joh, weer 1,5 miljoen door het putje voor een stapel papier die de kast in gaat.
Zolang iedereen het goéd vindt Hns, nét zoláng.
Variant 1 en 4 verder uitwerken en dan opnieuw een enquete zou eerlijk zijn, twijfel of de gemeente dat aandurft. Op naar de verkiezingen in maart 2022.