Bestrating rond standbeeld de Haas in centrum Utrecht krijgt weer het originele driehoekpatroon Bestrating rond standbeeld de Haas in centrum Utrecht krijgt weer het originele driehoekpatroon

Bestrating rond standbeeld de Haas in centrum Utrecht krijgt weer het originele driehoekpatroon

Bestrating rond standbeeld de Haas in centrum Utrecht krijgt weer het originele driehoekpatroon
Foto: Chantal Spaan
Een deel van de Neude in Utrecht wordt momenteel opnieuw bestraat. Het is niet zo dat de klinkers per se aan vervanging toe waren, maar het patroon moet worden aangepast.

Een deel van de Neude in Utrecht wordt momenteel opnieuw bestraat. Het is niet zo dat de klinkers per se aan vervanging toe waren, maar het patroon moet worden aangepast.

Vorig jaar werden de Voorstraat en Wittevrouwenstraat heringericht. Zo is er onder andere rood asfalt gelegd en is er meer ruimte voor voetgangers gekomen. Op de kop van de Voorstraat staat het standbeeld de Haas. Bij het originele ontwerp lag een driehoek van bestrating rond het beeld. Dat wordt nu ook gedaan.

Deze driehoek loopt voor een deel over de Neude en het fietspad dat over het plein loopt. Vanaf de busbaan moet daarvoor ongeveer 12 meter van de Neude opnieuw worden bestraat.

Verkeer

Tijdens de werkzaamheden, die vorige week al zijn begonnen, hoeft het verkeer niet om te rijden. Ook de woningen en winkels blijven bereikbaar. Verkeersregelaars zijn aanwezig om alles in goede banen te leiden.

Doordeweeks begint het werk om 07.00 uur en dat gaat door tot 17.00 uur. Bij uitzonderingen kan het zijn dat de vaklieden twee uur langer doorwerken. Als alles volgens planning verloopt worden de werkzaamheden in de eerste week van mei afgerond.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Misschien dat dan gelijk dat vreemde stukje fietspad voor v/h apotheek de liefde weggehaald kan worden. Fietsers die komend vanuit de voorstraat rechtsaf de potterstraat in moeten kunnen toch ook gewoon doorfietsen tot de subway en dáár rechtsaf!? Nu rijden ze massaal over het terras van cafe ‘t hart. Vervolgens plaatst de gemeente ook nog een boom pontificaal op dat fietspad. Heel curieus weer allemaal

  2. Peter Villevoye

    Ik snap er niks van, die herinrichting rondom De Haas.
    Althans, zoals het momenteel al deels is en verder wordt uitgevoerd.

    Fietsende vanaf de Voorstraat naar Potterstraat moet je nu eerst richting Lorjé, geloof ik. En dan haaks naar rechts. En lopende vanaf de Lange Jansstraat (noordzijde) moet je rare knikken maken om naar de Potterstraat over te steken. Beetje raar allemaal. Leuk planologisch bedacht, maar niet zoals je eigenlijk en vrijelijk zou willen fietsen c.q. lopen.

    Ik snap het wel: ze willen niet dat je als fietser over het ‘plein’ langs de kroegen fietst; daarom is er zelfs speciaal een boom in de doorgang geplaatst. Maar hopelijk wordt die ruimte in het midden ditmaal ook nuttiger gebruikt dan die vorige wanordelijke driehoek.

    Die rare knikken in de looproute zijn waarschijnlijk nodig omdat De Haas teveel in de looproute staat/zit. Had dat standbeeld dan een paar meter straat-inwaarts geschoven, denk ik dan.

    En hopelijk heeft de planoloog er dit keer goed aan gedacht dat ieder paaltje een blokkade van minstens anderhalve meter wordt, door de ertegenaan gestalde (wrak)fietsen. Of het nu mag of niet, of handig voor hun maar onhandig voor anderen is – asociale mensen doen dat.

    Ach ja, ze rommelen al enkele decennia lang aan die hoek om aansluiting met de Neude te vinden. Ben benieuwd of het dit keer beter lukt.

  3. TJA...

    Meer ruimte voor voetgangers?
    o.. daar waar auto’s staan geparkeerd en fietsen staan gestald…

  4. Justin

    Als je van de voorstraat komt kun je naar rechts ter hoogte van de Predikherenstraat (rustig aan) doorfietsen, dat is zgn. shared space voor fietsers en wandelaars. Niks ingewikkelds aan.

  5. TJA...

    Wie heeft voorrang bij ‘shared space’?

  6. Driesopdefiets

    @Tja, …. wie heeft voorrang? Niemand dus. Gewoon je aanpassen aan het overige verkeer. Net zoals zwermen spreeuwen dat doen: je linker en rechterbuur in de gaten houden. Dan gaat het altijd goed.
    Wie lekker door wil rijden pakt de linkerbaan.

  7. Veiligheid voetgangers...

    eens met Erwin, volstrekt onduidelijke situatie! Als zelfs locals al het niet meer snappen is het dan gek dat Toeristen worden aangereden ?

  8. Janine

    @justin: en waarom zou je daar een shared space van willen maken en niet een stuk plein met ruimte voor terras. Fietsers kunnen toch ook thv lorjé rechtsaf?

  9. Ton

    De basisvorm van de Neude is die van een ‘druppel’ maar dan met twee punten.

    Vanaf de ene punt (Voorstraat) verbreedt de Neude zich tot een plein om vervolgens waar tot een punt te versmallen in de Vinkenburgstraat.
    Of andersom natuurlijk.

    Door de doorbraak Potterstraat – Lange Jansstraat en met de bouw van het Hoofdpostkantoor is deze vorm enigszins verwaterd.

  10. Justin

    @Janine, omdat de Predikherenstraat er ook op uitkomt.

  11. Inez

    Het gebied rond de haas was toch net klaar? Gaan ze weer alles opbreken…

  12. Justin

    Lekker overdreven, Inez!

  13. Janine

    @justin: de predikherenstraat komt uit op het rode asfalt van de voorstraat. Waarom zou je komend vanuit de phs rechtsaf vóór de haas over het terras van het hart moeten rijden?

  14. Pee

    Ik vind dat ze er aardig veel tijd voor nodig hebben om de boel te bestraten.
    Doet iemand het in zijn eentje.

  15. wollie

    @Inez voorstraat is idd klaar, de neude is het stuk aan de andere kant van de busbaan.

  16. Rien

    Ik heb er nooit een probleem gehad, en ik kom er toch ook regelmatig.

    Overigens: wat is “shared space” in het Nederlands? We praten in het moderne Nederlands veel te veel engels!

  17. Anne

    Het beeld Thinker on Rock heet in de Uteregse volksmond Het Haas.

  18. Anne

    Correctie: Het Hoas natuurlijk.

  19. Esrin W.

    Volgend jaar doen we weer een vierkantje. U betaalt het… U bepáált het…

  20. Justin

    @Janine, misschien moet je de kaart er weer even bij pakken. De Predikherenstraat komt uit op wat nu shared space is.

  21. Janine

    @justin: dat ontken ik niet. Maar vanuit de PHS kun je rechtdoor de voorstraat op. Waarom zou je direct rechtsaf over de shared space moeten en willen rijden, voor de haas langs? Je kan ook 3 meter rechtdoor rijden en dan via het rode asfalt richting Lorjé. waarom een shared space creëren als er geen noodzaak voor is? Zo blijft dat stuk plein een plein met ruimte voor terrassen, geen fietsers en bovenal geen onduidelijkheid.

  22. Justin

    @Janine, vanuit PHS moet je linksaf de Voorstraat op, niet rechtdoor. Ga je rechtdoor, dan fiets je over de shared space.

    Als je dan, zoals jij zegt, via het rode asfalt _moet_, krijg je weer een rare situatie met voetgangers vanuit de Voorstraat die ineens voor je neus duiken (want je ziet ze niet aankomen), of vanuit de voetganger gezien: een fietser of brommer uit het niets.

    Ik denk ook niet dat er erg veel ruimte voor terrassen bij zou komen aangezien er ook nog een voetpad loopt. Daarbij is het idee dat het Haaspleintje _juist_ geen terrassen heeft omdat Neude daar al vol mee staat.

  23. Irene

    Nog geen 4 maanden geleden mensen: https://www.duic.nl/algemeen/kruising-voorstraat-met-de-neude-heeft-een-nieuw-pleintje

    Pfff… Misschien kan de gemeenteraad eens een onderzoekje doen (zelf, niet optuigen door een duur bureau dat toevallig een leuke pitch heeft gegeven) naar verspild geld! Hoeveel ‘herinrichting van de openbare ruimte’-projecten zijn er niet binnen deze gemeente waarbij de verandering (want een verbetering is het niet altijd) binnen een jaar weer moest worden teruggedraaid of aangepast omdat het niet aansluit op de werkelijkheid, wenselijkheid of praktische uitvoerbaarheid? Kennen we de ‘fietsnietjes’ van afgelopen najaar nog, waar je geen fietsen aan kon vastmaken? En waarbij er een flink budget werd uitgetrokken voor de simpele klus van die platen demonteren?

    Je zou er bijna zelf de politiek voor ingaan… Moedeloos word je ervan! Wat gooit Utrecht z’n geld toch vaak weg! Sorry, óns geld…

  24. Wim

    @ Irene

    Nog eentje. De nieuwe stoep op Voorstraat werd weer opengebroken om alle afvoerroosters aan te passen.

  25. Ton

    Uit het artikel blijkt niet duidelijk wat ze nu precies gaan doen.
    Waarschijnlijk bedoelt de schrijver met ‘de Neude’ het deel van de Neude ten zuiden van de busbaan.
    Ik vermoed dat er niet een deel van het recente werk wordt overgedaan maar dat er sprake is van een deel dat daarop aansluit.
    We moeten ter plaatse maar eens gaan kijken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).