Betaald parkeren in heel Utrecht? Meerdere agenten zijn tegen plan Betaald parkeren in heel Utrecht? Meerdere agenten zijn tegen plan

Betaald parkeren in heel Utrecht? Meerdere agenten zijn tegen plan

Betaald parkeren in heel Utrecht? Meerdere agenten zijn tegen plan
Het plan om betaald parkeren in heel Utrecht in te voeren maakt de nodige tongen los. Tijdens een inspraakavond op het stadskantoor lieten meerdere agenten weten geen voorstander te zijn van het plan. Ook verschillende zorg- en sportorganisaties trokken aan de bel.

Het plan om betaald parkeren in heel Utrecht in te voeren maakt de nodige tongen los. Tijdens een inspraakavond op het stadskantoor lieten meerdere agenten weten geen voorstander te zijn van het plan. Ook verschillende zorg- en sportorganisaties trokken aan de bel.

In de hele gemeente Utrecht moet men een gedeelte van de dag gaan betalen om te parkeren. Van polder Rijnenburg, bedrijventerrein Lage Weide tot en met Overvecht. Dat is het plan van het huidige college. Het plan is om in de komende jaren elk jaar bij zo’n 10.000 adressen betaald parkeren in te voeren.

Het college doet dit omdat de ruimte schaars is in Utrecht en geparkeerde auto’s veel ruimte in beslag nemen. Daarom zou het logisch zijn dat de gebruikers er ook voor gaan betalen. Sowieso ziet het college graag dat er minder auto’s komen. Iets wat nog niet lukt want het autobezit neemt in Utrecht al jaren toe. Door het invoeren van betaald parkeren in de hele stad moet het autogebruik ontmoedigd worden en de ruimte rechtvaardiger verdeeld worden.

Het plan van het gemeentebestuur levert echter de nodige reacties op. Er kwamen meer dan duizend inspraakreacties binnen. Dinsdagavond was er ruimte in het stadskantoor om in te spreken.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De planning zoals de Utrechtse gemeente betaald parkeren wil gaan invoeren. Bron: Gemeente Utrecht

Politie

Onder meer verschillende politieagenten lieten weten niet te willen betalen voor parkeren. “Ik ben de wijkagent van Lombok en Nieuw-Engeland in de gemeente Utrecht. […] Ongelofelijk dat er voor politie collega’s geen uitzondering gemaakt kan worden. Als deze regel er komt, ga ik de ‘gemeente’ Utrecht verlaten.” Een andere politiemedewerker liet weten: “Het moet mogelijk gemaakt worden dat wetshandhavers die dag en nacht hun ziel en zaligheid, inzetten om de stad Utrecht veilig te houden ontzien worden van betaald parkeren.”

Volgens een woordvoerder van de politie zouden meerdere agenten overwegen te stoppen met werken in Utrecht als ze moeten gaan betalen om te parkeren. Vanwege onder meer onregelmatige diensten zouden veel politiemedewerkers lastig met het OV kunnen reizen, maar ook veiligheid zou daarbij een rol spelen.

Ook verschillende sportorganisaties uitten hun zorgen over het plan. “De introductie van betaald parkeren komt op een moeilijk moment voor de sport, het is steeds moeilijker om vrijwilligers in de sport te werven en vast te houden. Juist ook mensen met een kleinere portemonnee zullen geraakt worden in de mogelijkheden om te kunnen sporten. En kwetsbare verenigingen zullen nog verder in de problemen komen.”

Zorg- en welzijnsinstellingen lieten gezamenlijk weten: “Vanuit het perspectief van duurzaamheid is dit een logische keuze, maar vanuit het perspectief van ons werkgeverschap in de zorg- en welzijnssector baart ons dat grote zorgen. In de huidige tijd is het al een hele uitdaging om voldoende personeel in zorg en welzijn aan te trekken en te behouden voor de stad.”

Voorstanders

Naast kritische geluiden zijn er uiteraard ook partijen die voordelen zien van betaald parkeren. Zo noemde de Fietsersbond de nadelen van autoparkeerplaatsen voor fietsers en lieten meerdere betrokkenen weten dat betaald parkeren kan helpen tegen parkeertoerisme.

Het plan van het college moet nog in de gemeenteraad verder besproken worden, waarna er uiteindelijk over gestemd gaat worden.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Te laat. Het geld dat de komende jaren wordt opgehaald met parkeren is al uitgegeven.

  2. Ben

    Het kamerbreed invoeren van parkeren heeft maar een heeeeeeeeel klein beetje te maken met echte parkeerproblematiek, maar vooral met geld. En de kwaliteit van de Utrechtse politiek is zo beperkt dat er nauwelijks een integrale gevolgenafweging is gemaakt. Alle protesten zijn een poging om daar nog wat inhoud aan te geven, maar dat zal stranden op ideologie van de hoofdrolspelers in dit debacle.

  3. Jip

    Terechte punten. Ik woon in een gereguleerde middenhuur woning (ingesteld door college om deze inkomensgroep een plek te geven in de stad), maar trucje van de eigenaar is om buiten de gereguleerde huur, 100 euro per maand te rekenen voor een parkeerplaats. Waarschijnlijk wordt dit t.z.t. door de strot geduwd omdat ik niet meer op straat mag staan.

  4. jip

    Terechte punten. Ik woon in een gereguleerde middenhuur woning (ingesteld door college om deze inkomensgroep een plek te geven in de stad), maar trucje van de eigenaar om buiten de gereguleerde huur, 100 euro per maand te rekenen voor een parkeerplaats. Waarschijnlijk wordt dit t.z.t. door de strot geduwd omdat ik niet meer op straat mag staan.

  5. Rob

    Niet alleen meerdere agenten, ook meerdere burgers.
    Daarnaast, goed om te weten dat de fietsersbond een verlengstuk is van Groen Links.

  6. Balthasar

    Er worden allerlei maatregelen bedacht om, zoals dat heet, het autogebruik te verminderen of te ontmoedigen.
    Nog nooit is er gedacht aan het verminderen van het aantal auto’s, te beginnen met het verminderen van het aantal chauffeurs.
    Mijn voorstel: verhoog gefaseerd de afrijleeftijd van, nu 17, naar 23 jaar;
    Ga als handhaver ook vaker over op inname van het rijbewijs, bijvoorbeeld bij een overschrijding van 35% van de toegestane maximum snelheid ter plaatse.
    Het telkens maar zeggen te ontmoedigen, maar er wel veel parkeergeld aan verdienen vind ik nogal hypokriet.

  7. Toine Goossens

    Weer zo’n Walhalla idee van het Groen66 College. Die komen alleen op voor de belangen van de kantoorwerkers. Aan fabrieksarbeiders, zorgverleners, politie, brandweer en ambulance medewerkers hebben zij lak. Ook de niet mobiele ouderen zijn het slachtoffer, ook zij tellen niet mee.

    De auto is het meest geschikte van deur tot deur vervoer voor deze mensen. Daar kunnen de intellectuelen van Groen66 niet met de pet bij.
    Politiemannen en -vrouwen neem snel een kantoorbaan bij de gemeente. Stop met uw inzet om ook midden in de nacht te werken en geweldsrisico’s te lopen. De Groen66 collega’s op het stadhuis zullen U met open armen verwelkomen. Hun doel is bereikt; de politie bestaat niet meer.

  8. IIB

    Nou en ik vind het ook niks, maar vind het ook te duur voor mijn bezoekers… als mijn zoon met zoon gezin of mijn dochter of kleinzoon… is het gewoon niet leuk voor ze in een dagje te blijven, laat staan te blijven slapen!
    Echt veelsss duur!

  9. Michel Post

    De gemeente moet genoeg ruimte bieden aan voetgangers, fietsers en groen. De rest is voor de auto. In die volgorde. Juist omdat de auto de meeste ruimte inneemt, moet je de andere vormen stimuleren. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, heeft het geen zin om het autoparkeren verder te belasten. Want de hoeveelheid autoverkeer regelt zichzelf daarna namelijk vanzelf. Als mensen weer eens vast staan op de Lessinglaan pakt een deel gewoon wel de fiets. Zoals ik zelf op bepaalde momenten van de dag. De beste maatregel tegen files zijn de files zelf. Daar voegt parkeerbelasting niets aan toe.

  10. Henk

    Onnodig

  11. Statler

    Als ik zo naar buiten kijk herinner ik me opeens weer waarom auto(bus) rijden vaak aangenamer is dan fietsen.

  12. Geert Grootte

    Een sterke toename van (buitenlandse)studenten en jonge expats (geen auto, wel vliegen) maakt dat de linkse gemeentepolitiek geen rekening hoeft te houden met mensen die de auto nodig hebben voor hun werk, gezinnen en senioren. Ook dreigt inkomenspolitiek door de gemeente, terwijl dit de taak van de centrale overheid is.

  13. Jaap

    Ach de fietsbond is wel voor betaald parkeren in Utrecht stad ja die groenepartij leden zullen er eens niet voor zijn om iets duur te maken in de stad en lekekr tegen de auto,s aan schoppen zodra dat kan . Betaald parkeren is niet de oplossing voor de auto,s in de stad ,maak ruimte ipv parkeerplakken weg halen of weggeven aan greenwheels etc .

  14. Yoshua

    @Michel Post
    ”Als mensen weer eens vast staan op de Lessinglaan pakt een deel gewoon wel de fiets”.
    Dat gebeurt alleen wanneer steeds dezelfde mensen daar vast staan, maar dat is niet het geval.
    Gemeente wil het autogebruik verminderen met aanleggen van boulevard, helaas is dat maar een klein gedeelte van de oplossing.
    De oplossing is het parkeren onbetaalbaar te maken, doen ze dat niet, dan zal het probleem niet worden opgelost.
    Begin met één vergunning per adres en maakt dat minimaal € 150. per maand van.
    24/7 betaald parkeren tegen € 10.- per uur.
    Het is de oplossing voor de gemeente, scheelt aanleggen van ovondes en andere niet werkende verkeersmaatregelen.
    Van mij hoeft het niet, maar draag de oplossing aan voor de gemeente, maak het onbetaalbaar.
    Of accepteer dat er jaar in jaar uit meer inwoners bijkomen die een auto bezitten.

  15. Hannes

    Politieagenten kunnen gewoon gebruik maken van hun ov kaart van de werkgever moet ik ook als DJI medewerker en ik zit ook in de ongregelmatigheid Ik kleed mij gewoon om in burgerkleding op het werk zie het probleem niet
    Anders kunnen ze altijd solliciteren naar een bureau in hun woonplaats

  16. S

    Agenten moet bij hun baas aan de bel trekken.
    De baas zorgt maar voor voldoende parkeerplekken of betaalt parkeergeld.

  17. Martin

    Voor de uitspraken van die wijkagent heb ik weinig respect. Als hij als burger tegen betaald parkeren is, prima. Maar om nu een uitzondering te bedingen als wijkagent, gaat mij veel te ver. Goed dat hij zich met hart en ziel inzet. Dat doet de bakker, de onderwijzer, de vuilnisman en de ICT-medewerker ook. Hij voelt zich blijkbaar beter dat anderen. Als hij ye weinig verdient, moet hij zich tot zijn werkgever richten.

  18. willem

    Laten ze de mensen aanpakken die hier in Utrecht werken, die hun auto voor je deur neer zetten. Laten hun eens met openbaar vervoer gaan.. Hierdoor creeer je wel meer ruimte in de stad.

  19. deGroot

    De gemeente gebruikt veel drogredenen voor hun beleid. Ze zeggen dat er weinig ruimte is. en dan ga je parkeerplaatsen opofferen voor EV’s. Die plaatsen worden in mijn straat nauwelijks gebruikt. Dus zorg je voor een nog groter probleem. Maar ga maar eens in discussie met de gemeente. Je praat tegen een betonnen muur en enig creatief denken is bij de gemeente zoeken naar een speld in een hooiberg. Kans op succes: nihil.
    Ze lopen veel te ver voor de tropen uit. Alleen wil dat helaas nog steeds niet doordringen.
    Daarnaast hoef je geen raketgeleerde te zijn om te voorspellen dat er nog veel meer auto’s naar Utrecht komen als je het inwoneraantal met nog een kleine 100.000 wil laten toenemen.

  20. Jan

    Als ik bij mijn dochter in Utrecht op bezoek ga, kost me dat zo’n € 6,50 per uur aan parkeerkosten. Dat vind ik belachelijk veel. Als het nu in het centrum was had ik er nog n beeld bij en pak ik de trein. Bij mn andere dochter inAmsterdam is het maar 1,60€/u. Maar goec het effect is dus dat we er minder heen gaan dan eigenlijk zouden willen.

  21. Koel Hoofd

    Klagen heeft geen zin, dat krijg je met vakonbekwame bestuurders denken dat paaien, naaien en graaien tijdens het tweespalt zaaien het hoogste morele goed is.
    Onze gemeente heeft namelijk veel te veel belastinggeld aan hobbyisme voor de eigen gesubsidieerde achterban over de balk gekwakt, dat gat moet weer gevuld worden door de niet gesubsidieerde belastingbetalers.

  22. Rinus

    Ipv een regeling met 36 uitzonderingen kunnen ze mensen met een baan die auto nodig maakt beter gewoon 100 euro per maand extra geven. Dan kan je de maatregel wel gewoon invoeren voor iedereen. En de agent die dan toch af en toe de fiets of OV pakt kan het extra geld mooi in z’n zak steken. Zo blijft de prikkel om zo min mogelijk publieke ruimte in te nemen wel bestaan.

  23. Mojoman

    Betaald parkeren opdat de ruimte rechtvaardiger verdeeld wordt….? Dat is het zoveelste nonsens argument dat ik hoor.
    Sinds wanneer is er een rechtvaardigheidsprincipe aan gekoppeld? Is dat dan vervolgens ook onderzocht, wordt de ruimte rechtvaardiger benut door een parkeerheffing?
    Is er eigenlijk ooit iets gezegd en onderzocht over wat dat precies een rechtvaardig gebruik van de ruimte is?
    Ik zie een nieuwe studierichting opborrelen, ‘Ruimtelijke Ethiek’ hahaha, interessant dat wel.
    Nu is het GroenLinks dat wel even voor ons allen bepaald wat goed is wat rechtvaardig is. Kom svp snel met echte studie op dit vlak.

    Oeps. €20 miljoen uitgegeven voor een opslagterrein voor tegels en oude speeltoestellen, is dat rechtvaardig ruimtegebruik?
    Worden alle bakfietsen en andere megafietsen om kinderen te vervoeren ook onderworpen aan de parkeerheffing?
    Wat is er überhaupt rechtvaardig aan het belasten van slechts een groep weggebruikers?
    Hoe langer ik er over nadenk denk ik dat die studierichting er echt snel moet komen.
    Hoe meer deze gemeente, haar ambtenaren en bestuurders er over zeggen, hoe meer onzin er naar boven komt borrelen.

  24. W

    @toine gosens: de reden dat de politie naar de galemiezen is gegaan ligt volledig bij de vvd, ic Opstelten.

  25. Leon

    Niet alleen agenten hebben een mening, mensen hebben ook een mening. Het is wat allemaal. Wees verstandig, vervang parkeerplekken met echte openbare ruimte en reken anders mag je er zo een bak geld voor vragen wat mij betreft. Lelijke ondingen die vrijwel elke straat verpesten, en dan heb ik het over auto’s en parkeerplekken tegelijk.

  26. Pee

    Ze dwingen de mensen om het OV of de fiets te pakken
    maar niet iedereen kan of wil dat.
    En door al die rare fratsen met boulevards zorgen ze alleen maar voor problemen voor al het verkeer.
    Het is duidelijk wat voor agenda er gehanteerd word en wat de opdracht is.

  27. Julia

    Nieuwe kansen om het logge OV te vernieuwen? Meer aanbieders, opstapplaatsen, mini-busjes naar de wijken en voorzieningen, watertaxi’s, tramlijntjes (een simpele zonder kuren!) rondom de singel en naar omliggende gemeenten weer aanleggen, deel-vervoer makkelijker maken.. Biedt werkgelegenheid en op den duur een leefbare stad, ook weer goed voor de noodlijdende detailhandel. Oh ja inwoners van Utrecht met korting?

  28. Roy

    @Hannes, wat U vergeet is dat de mensen die U tegenkomt waarbij eventueel een veiligheidsrisico zou zijn achter de stangen zitten. De meeste mensen die Politieagenten tegenkomen looen na een (forse) bekeuring gewoon weer los op straat. Met eventuele veiligheidsissue’s tot gevolg. Dat is nogal een verschilletje..

  29. Claire Obscur

    Zoals gewoonlijk iedereen hier weer klagen over de bestuurders. Iemand een idee hoe het komt dat die bestuurders daar zitten? Preciés: ze zitten daar omdat de mensen dat kennelijk willen. Voor de meesten hier zijn het zelfs de eigen All Stars maar dat hebben ze niet door. Volgende keer tóch maar een keer wél verstandig stemmen?

  30. Hannes

    @Roy
    Ik denk niet weet waar u over spreekt
    De psychiatrische patiënten waar ik mee werk kom ik regelmatig in mijn vrije tijd tegen op het centraal station/binnenstad/AH zwaar onder invloed en agressief net zoals ze binnen de PI naar personeel toe zijn.

  31. Wim

    @ Claire obscur

    Ons bestuur wordt gekozen door passanten, te weten studenten die een jaar of vijf door de stad fietsen en dan weer verder trekken. Van het dystopia dat ons bestuur creëert hebben die geen last.

  32. Piet

    Ach meneer agent vindt zichzelf tekort gedaan. Nu zijn er genoeg agenten die op de locatie binnenstad al jaren werken en het ook geregeld krijgen. Dus snap het calimero gedrag niet zo van Swiebertje.

    Er zijn ook veel inwoners blij met deze maatregelen!!!

  33. Claire Obscur

    Sja Wim, maar Utrecht wíl toch die studentenstad zijn met al die overlast in de binnenstad tot in de vroege uurtjes? Keuzes.

  34. Sanne

    @wim: we zijn allemaal passanten

  35. Toine Goossens

    @W Alle agenten een kantoorbaan bij de Groen66 gemeente en Utrecht naar de gallemiezen vindt u aantrekkelijk?

  36. binnenstadbewoner

    Ik snap oprecht niet waarom niet alle betaalpalen verwijderd worden en enkel bewonersvergunningen met bezoekersvergunningen worden verstrekt, naast vergunningen voor dringende beroepen zoals eerstehulpverleners en thuis/mantelzorgers.

    Laat die forenzen, toeristen en dagjesmensen hun auto lekker op een transferium achterlaten. Die auto’s hebben hier niets te zoeken. Dan heb je volgens mij direct het grootste deel van de parkeerplekken vrijgemaakt voor bewoners danwel extra fietsenstallingen.

    De gemeente zou eens voor de eigen inwoners moeten gaan zorgen in plaats van het accomoderen van een of andere wethouders megalomane metropole ambities. De auto gaat echt niet verdwijnen uit het straatbeeld, en de bewoners van Utrecht ook niet.

  37. Wim

    Dat is helemaal waar @Sanne, maar ik heb een leven lang last van het Groen66-bestuur waar die studenten mij mee opzadelen. Itt die studenten zelf die na een paar jaar weer weg zijn.

  38. Klusbedrijf

    @ Sanne,

    Die studenten en starters kachelen met hun fietsjes overal tussendoor. Ik word binnenkort met mijn busje gedwongen om de snelweg te nemen als ik van Oost naar West moet in de stad. En op die snelweg staat het steeds vaker vast. Dit gemeentebestuur is de dood in de pot voor zelfstandige ondernemers. vreselijk.

  39. Karel Ankerwout

    Ontmoedigen is zo’n leuk woord.
    Ik moet nog steeds naar mijn werk (wat niet in de randstad zit).
    Ik moet nog steeds naar zorg kunnen verlenen aan mijn ouder (wat ook niet in de randstad is)

    Noem het maar ontmoedigen, maar ik noem het pesten. Het liefste loop ik alles maar zo klein is de wereld niet hè?

    Pest de auto maar je stad uit, maar dan pest je mij ook uit Utrecht.

    En over die Fietsersbond… Mijn hemel, ga lekker fietsen en laat de auto met rust

  40. Nina

    Werken in Utrecht wordt onbetaalbaar, als je van buiten de stad komt en dat zijn nogal veel mensen.

    De meesten werknemers wonen verder weg, omdat de huizen in Utrecht onbetaalbaar zijn of de wachtlijst voor een huurwoning zo lang is dat je hier niet op kunt wachten.

    Vervolgens kom je dus van ver om naar je werk in Utrecht te gaan. Met het OV ben je te lang onderweg en bovendien wil je na het werk op tijd zijn om de kinderen van het kinderdagverblijf te halen. Dus moet je je auto parkeren, maar dat is veel te duur.

    Waar is onze gemeente mee bezig? We maken de stad uiteindelijk onleefbaar, omdat leerkrachten, zorgmedewerkers en politie agenten afhaken en werk op een andere plek zoeken.

    Regeren = vooruitzien en niet utopische plannen over onze stad uitstrooien.

  41. Fietsfan

    Ze doen net alsof dit de eerste keer is dat werknemers moeten betalen voor parkeren. In andere steden betaalt de werkgever dit soms. Kan prima toch? Het interesseert me werkelijk niets dat agenten deze mening hebben. Alsof hun mening boven die van gewone burgers staat?

  42. Marten

    Ik word dit jaar tachtig, loop en fiets zoveel als mogelijk maar maak me ernstig zorg over het verkeers- en parkeerbeleid. Dit is gebaseerd op de gedachte dat iedere inwoner kwiek en lenig altijd de fiets of de benenwagen neemt. En dat bezoekers en/of verzorgers veel tijd hebben om bij ouderen en minder validen te komen. Dit terwijl ook in Utrecht de vergrijzing toeneemt.

  43. R.Janssen

    Ik ben niet snel van mijn kont tegen de krib gooien,maar ik denk dat het nu toch tijd gaat worden dat Utrecht massaal hiertegen in opstand komt. Wij worden nu overal voor gepakt, en het Gemeente Bestuur weet dat wij ons las slachtvee laten gebruiken.Zeker omdat ze weten dat massaal er toch niets gebeurd. Heel vervelend dat het zover moet komen. Maar misschien kan het wel helpen en er ogen geopend gaan worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).