Betaald parkeren in Rotsoord en Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant Betaald parkeren in Rotsoord en Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant

Betaald parkeren in Rotsoord en Merwedekanaalzone

Betaald parkeren in Rotsoord en Merwedekanaalzone
De gemeente gaat betaald parkeren invoeren in Rotsoord en in de Merwedekanaalzone. Beide gebieden zijn in op dit moment in ontwikkeling en daar kan het invoeren van betaald parkeren bij horen. Op deze manier hoeven ontwikkelaars minder parkeerplaatsen te realiseren.

De gemeente gaat betaald parkeren invoeren in Rotsoord en in de Merwedekanaalzone. Beide gebieden zijn in op dit moment in ontwikkeling en daar kan het invoeren van betaald parkeren bij horen. Op deze manier hoeven ontwikkelaars minder parkeerplaatsen te realiseren.

Bij al reeds bestaande bebouwingen voert de gemeente alleen betaald parkeren in als er sprake is van een hoge parkeerdruk en voldoende draagvlak onder de bewoners. Deze voorwaarden zijn niet van toepassing bij stedelijke ontwikkellocaties. De nieuwe bewoners in deze gebieden hebben overigens ook geen recht op een parkeervergunning. Hiermee wil de gemeente de al aanwezige omwonenden ontlasten.

Rotsoord

De gemeente heeft besloten om per 1 oktober 2015 betaald parkeren in te voeren op Rotsoord. Dit besluit hangt niet alleen samen met de ontwikkeling van Rotsoord, maar ook met de openstelling van station Vaartsche Rijn. Met de invoering van betaald parkeren wil de gemeente voorkomen dat Rotsoord als P+R-locatie wordt gebruikt. Het gebied waar men niet meer gratis kan parkeren loopt van station Vaartsche Rijn tot aan de Diamantweg, en tussen de Briljantlaan en de Jutfaseweg. Parkeerders zullen van maandag tot en met zaterdag, van 09:00 tot 21:00 uur moeten gaan betalen.

Merwedekanaalzone

Door de komst van het nieuwe complex Twogether krijgt ook dit gebied te maken met betaald parkeren. Dit wordt ingevoerd per 1 april 2016. De tijden staan hier nog niet vast. De gemeente gaat in gesprek met de bestaande bewoners of er een voorkeur is voor maandag tot en met vrijdag, van 06:00 tot 11:00 uur of van maandag tot en met zaterdag, van 09:00 tot 21:00 uur. Het gebied betreft City Campus Max, het in aanbouw zijnde Twogether en een stuk van de Kanaalweg.

11 Reacties

Reageren
  1. Bewoner Hoograven

    Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de rest van Hoograven ook betaald moet parkeren….

  2. Krakeling

    Het bekende gemeentelijke recept; wazige bla-bla en vaag gekwaak, uiteindelijk wordt er flink wat extra geld binnen geharkt.

  3. mikel

    Let maar op. Stapje voor stapje: Voor het jaar 2020 betaald parkeren in heel Utrecht. Tot aan nieuwegein en houten.

  4. Eline

    Oh, het mag geen P+R worden, maar dat is het al ongeveer… nu wordt het dus nog meer P+R Tolsteegplantsoen… Arme bewoners daar!
    Vreemde redenering: De nieuwe bewoners in deze gebieden hebben overigens ook geen recht op een parkeervergunning. Hiermee wil de gemeente de al aanwezige omwonenden ontlasten.
    Huh, dus nieuwe bewoners mogen niet in hun wijkje parkeren dus moeten in de wijk ernaast parkeren, bij de andere bewoners die voor het betaald parkerengebied ook geen vergunning krijgen. Ik snap niet hoe de “ontlasting” (pun intended) hier dan uit zou resulteren…
    Anyone?

  5. Erik

    Ik heb nog wel een goed idee..

    EERST kijken hoe het parkeren/verkeer zich ontwikkeld en dan pas besluiten of het nodig is.
    Maar we weten nu al dat het gaat gebeuren DUS…

  6. Paul

    “maar ook met de openstelling van station Vaartsche Rijn”
    zie:
    http://www.duic.nl/nieuws/opening-station-vaartsche-rijn-uitgesteld-tot-eind-2016/

    En is er een draagvlakmeting?
    zie:
    http://www.utrecht.nl/parkeren/
    18 juni 2015: Geen betaald parkeren in:
    Rijnsweerd Zuid, Spinozaplantsoen en Tuindorp Oost
    Ruim drie weken lang, van 12 maart t/m 5 april 2015, is er een internetpeiling gehouden onder bewoners en bedrijven. Hierbij werd de mening gevraagd over betaald parkeren. Uit de uitkomsten van deze draagvlakmeting blijkt dat een meerderheid tegen de invoering van betaald parkeren is. Er wordt dan ook geen betaald parkeren ingevoerd in deze drie gebieden.

  7. Leo

    Twogehter.. staat er echt, serieus..

  8. Leo

    oh wel mijn reactie verwijderen en t dan snel verbeteren voordat de baas t ziet, ok

  9. Noord Hoograven bewoner

    Ik zie de laatste tijd al vaker mensen met de fiets komen naar auto’s op de Broeder Alarmstraat / Vaartscherijnstraat. Vermoedelijk mensen uit Rivierenwijk die wel een auto willen hebben maar geen vergunning willen.

    Rotsoord staat ook vol van dit soort auto’s. Gelukkig kent Rotsoord geen bewoners, dus nauwelijks overlast. Door deze auto’s weg te jagen komt iedereen gezellig in de woonwijk Hoograven / danwel Tolsteeg staan.

    Ook studenten / starters in het nieuwe complex aan het Viconaterrein zullen indien de parkeergarage vol is gezellig gratis in Hoograven komen staan.

    What’s next? ik kan het wel raden

  10. Jansen

    Uitstekend idee. Des te minder auto’s, des te meer linkse stemmers er komen te wonen en des te langer de linkse partijen kunnen blijven zitten.

  11. Julia

    “Op deze manier hoeven ontwikkelaars minder parkeerplaatsen te realiseren.”
    Ehh.. ja

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).