Gemeente Utrecht, politie en Openbaar Ministerie laten weten dat ze door samenwerking nu sterker staan in de strijd tegen mensenhandel in Utrecht.
Mensenhandel is lastig op te sporen, vaak omdat de slachtoffers zelden aangifte durven te doen. Daarom zijn er in overleg tussen de veiligheidsinstanties al een aantal maatregelen genomen om het mensenhandelaren zo moeilijk mogelijk te maken.
Zo moeten raamprostituees zich sinds 2010 laten registreren en mogen de exploitanten van de raamprostitutiebedrijven alleen een kamer verhuren aan geregistreerde prostituees. Verder is de minimale verhuurperiode vier weken en de maximale werktijd per etmaal twaalf uur.
Toekomst beeld
Scherper toezicht, van onder andere de GG&GD, de Belastingdienst en Burgerzaken, meer mankracht bij opsporing en vervolging en een betere hulpverlening moeten er in de toekomst voor zorgen dat er nog minder slachtoffers vallen. Zo wordt er bijvoorbeeld gezorgd voor ‘uitstapmogelijkheden’ wanneer een prostituee in de problemen zit.
Op het Zandpad zijn de gevolgen al te merken: minder prostituees die jonger zijn dan 21 jaar, makkelijker contact met de prostituees door de minimale huurtijd, minder criminaliteit in de omgeving en minder doorloop.
Er zijn nog wel enkele knelpunten waar in de toekomst aan gewerkt moet worden. Zo moet de controle op de naleving van de regels rondom werktijd en huurtermijn scherper en is er een landelijke trend van illegale prostitutie die moet worden tegen gegaan
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.