Betere aanpak mensenhandel in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Betere aanpak mensenhandel in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Betere aanpak mensenhandel in Utrecht

Betere aanpak mensenhandel in Utrecht

Gemeente Utrecht, politie en Openbaar Ministerie laten weten dat ze door samenwerking  nu sterker staan in de strijd tegen mensenhandel in Utrecht.

Mensenhandel is lastig op te sporen, vaak omdat de slachtoffers zelden aangifte durven te doen. Daarom zijn er in overleg tussen de veiligheidsinstanties al een aantal maatregelen genomen om het mensenhandelaren zo moeilijk mogelijk te maken.

Zo moeten raamprostituees zich sinds 2010 laten registreren en mogen de exploitanten van de raamprostitutiebedrijven alleen een kamer verhuren aan geregistreerde prostituees. Verder is de minimale verhuurperiode vier weken en de maximale werktijd per etmaal twaalf uur.

Toekomst beeld

Scherper toezicht, van onder andere de GG&GD, de Belastingdienst en Burgerzaken, meer mankracht bij opsporing en vervolging en een betere hulpverlening moeten er in de toekomst voor zorgen dat er nog minder slachtoffers vallen. Zo wordt er bijvoorbeeld gezorgd voor ‘uitstapmogelijkheden’ wanneer een prostituee in de problemen zit.

Op het Zandpad zijn de gevolgen al te merken: minder prostituees die jonger zijn dan 21 jaar, makkelijker contact met de prostituees door de minimale huurtijd, minder criminaliteit in de omgeving en minder doorloop.

Er zijn nog wel enkele knelpunten waar in de toekomst aan gewerkt moet worden. Zo moet de controle op de naleving van de regels rondom werktijd en huurtermijn scherper en is er een landelijke trend van illegale prostitutie die moet worden tegen gegaan

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).