Bewoners, bedrijven en gemeente gaan gezamenlijk westelijke stadsboulevard ontwerpen | De Utrechtse Internet Courant Bewoners, bedrijven en gemeente gaan gezamenlijk westelijke stadsboulevard ontwerpen | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners, bedrijven en gemeente gaan gezamenlijk westelijke stadsboulevard ontwerpen

Bewoners, bedrijven en gemeente gaan gezamenlijk westelijke stadsboulevard ontwerpen
Een schets voor de westelijke stadsboulevard
Aan het eind van dit jaar moet het ontwerp voor de zogeheten westelijke stadsboulevard af zijn. Voor de doorgaande weg tussen het 24 oktoberplein en de Marnixbrug gaat de gemeente met bewoners en bedrijven op zoek naar een beter evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.

Aan het eind van dit jaar moet het ontwerp voor de zogeheten westelijke stadsboulevard af zijn. Voor de doorgaande weg tussen het 24 oktoberplein en de Marnixbrug gaat de gemeente met bewoners en bedrijven op zoek naar een beter evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.

Na de zomer kunnen bewoners van omliggende straten van deze toekomstige westelijke stadsboulevard meepraten over het ontwerp. Voor het ontwerp is de ruim 4 kilometer lange weg opgedeeld in vijf verschillende deelgebieden.

Bewoners en bedrijven die direct aan de betreffende wegen wonen of werken, gaan per deeltraject aan de slag. De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Spinozabrug hebben deels al het karakter van een stadsboulevard, daar wordt gekeken naar gewenste aanpassingen. Voor de wegen tussen Spinozabrug en Marnixbrug staat juist een grote herinrichting gepland.

20 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Succes daarmee. De beleidsbepalers van de gemeente worden niet gehinderd door praktisch inzicht. Op veel plekken in de stad is het al genieten van de prachtige met motordraaiende stilstaande auto’s.

  2. Timo

    Bereikbaarheid?
    Met de planning om alles eenrichtingsverkeer te maken doet de gemeente helemaal niets om de bereikbaarheid te verbeteren.
    De gemeente wil de stad autoluw maken maar creeert op deze manier alleen maar gefrustreerde automobilisten die te hard en gevaarlijk gaan rijden omdat een autoritje de stad uit dan 2x zo lang duurt.

  3. gerben

    @ Natte Otter/Timo, misschien een jaartje aan de Jozeflaan gaan wonen? en serieus de omgeving in je opnemen en inademen. Of ga in idere geval naar de sessies, en laat daar je stem horen als automobilist.

  4. Hendrik

    Meestal zijn dit soort sessies bedoeld om de gemeente een legitimering te geven om de plannen gewoon door te drukken. “Jullie hebben er tenslotte zelf aan meegewerkt”. Het beste is daarom geen vuile handen te maken.

  5. Van Pimpelen

    … zucht…

  6. Jeroen

    Er is nu nog niets te vinden op de site van de gemeente over dit plan. Vreemd dat de redactie geen bron vermeldt.

    Wat ik als bewoner van Hoograven (waar de her inrichting van ‘t Goylaan een ding is) nu wil mee geven aan de bewoners van dit gebied is;
    – Er staat op de site van gemeente dat een stadsboulevard ‘De omliggende wijken blijven natuurlijk goed bereikbaar voor bewoners en bedrijven.’ Dit is natuurlijk subjectief als wat.
    – Wanneer is zo’n project niet geslaagd? Als er 2 jaar na dato alleen maar files staan naast die mooie groenstrook, wordt het dan terug gedraaid ?
    – Op ‘t Goylaan staan de hulpdiensten en het openbaar vervoer (iets wat gepromoot wordt, maar nu in Hoograven onbruikbaar is) nu regelmatig vast in de file.

  7. Tiswa

    Wel vreemd om een auto op het plaatje te zetten welke de weg niet eens op mag op dit moment. De auto is of geschorst danwel heeft geen geldige apk meer.
    Bovendien als deze inrichting aangehouden wordt zou ik als fietser maar opletten op achteropkomende auto’s die niet kunnen wachten in een rij.
    Ook het laten zien van maar 1 auto ipv een file voor de verkeerlichten is een verkeerde voorstelling van zaken.
    Burgerparticipatie is een mooi iets, als je maar iets te zeggen hebt. Dat is hier niet het geval.

  8. Joost

    Het is nu het lelijkste en meest vervuilde straatje van Utrecht, dus er valt veel aan te verbeteren.

    Het is niet gezegd dat er minder ruimte komt voor auto’s. Ook een versmalling op de Sint Josephlaan hoeft niet nadelig te zijn, het verkeer kan op de Cartesius opgehouden worden met een stoplicht en bij groen licht meteen het hele stuk door rijden.

    Een (duur) alternatief zou een tunnel zijn onder de St. Joseph en het eerste stukje Marnixlaan voor doorgaand verkeer richting Overvecht.

  9. Jansen

    @ Natte Otter, Timo, Hendrik

    Het is ook nooit goed. Blijf lekker in de slcahtofferol de rest van je leven. Het zal je goed doen.

  10. FD

    Heb laatst gereden vanuit de Ravellaan over de J.Haydnlaan/Lessinglaan en het vervolg van de binnenrondweg, richting Overvecht.
    Geen plezierrit maar even een must ahw want ik rij niet voor de lol in de stad.
    Ze waren aan het werk aan de Cartesiusweg ter hoogte van het tankstation.
    Het was een rustige middag rond 14:00
    Over het stukje J.Haydnlaan/Lessinglaan tot het kruispunt met de Adamsestrweg heb ik 20 minuten gedaan ( op stationair) ipv 5 !
    Gaat helemaal goedkomen zo.
    Sterkte mensen daar !

  11. Jan

    Mooie plannen. Helemaal voor. Weer een stimulans om de auto (die ik ook heb en regelmwtig gebruik) te laten staan. Zag ook al verkeerskundige onderbouwingen.
    Knooppunt Marnixlaan / Straatweg is enorm naar. Niet meer van deze tijd voor een moderne stad. Zeker nu straatweg 30km/uur gaat worden, vraagt dit herinrichting. Hopelijk zet stadsbestuur door.

  12. Caroline

    Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen los van het feit dat we onlangs al herinrichting van o.a de majellaknoop hebben gehad moet nu weer alles op de schop. Momenteel is het verkeer van de spinozabrug naar de cartesiusweg (paar 100 meter) al enige weken over 1 rijbaan geleid. Werkzaamheden aan wegdek met als gevolg files. Moet je nagaan wat er gebeurd als je dit idee doortrekt? Ik begrijp de wens naar balans tussen groen en asfalt maar de gemeente moet wel de realiteit qua verkeer onder ogen willen zien. Die verdampt niet magisch bij een stadsboulevard. Dus mensen laat van je horen op die bijeenkomsten want alleen dan hebben we invloed op deze gekkigheid.

  13. Dirk

    Prachtig al dat anekdotische bewijs over onafgeronde werkzaamheden die kennelijk iets zeggen over de situatie na de werkzaamheden. De langspeelplaat is oud en hij wordt te vaak gedraaid, mensen.

    Wat betreft de jozeflaan: de klagers wonen overduidelijk niet in de buurt en benaderen dit enkel vanuit eigenbelang. Daar is verder niets mis mee, maar met gebalanceerde kritiek heeft het niets te maken.

    De enige manier om iets zinnigs over te zeggen over (aspecten van) het bereikbaarheidsplan is (als je het niet eens bent met bepaalde aannames) door in te gaan op de aannames rondom het plan, of (als je de aannames niet wilt betwisten) door een alternatief plan te presenteren.

    Verbaas ons eens met een alternatief in plaats van de gebruikelijke kortzichtige klaagzang.

  14. R

    Beste tegenstanders,
    binnen 10 jaar zijn alle nieuwe auto’s zelfrijdend en elektrisch. Niet alleen zijn ze zo veel stiller en uitstootvrij (de stroom komt immers van zonnepanelen en windmolens), maar ze rijden ook nog eens heel efficient! Zelfrijdende auto’s kunnen homogeen optrekken en vertragen, waardoor ze veel vlotter de stad in en uit rijden. Onderweg kun je een boek lezen, op je telefoon staren of op je laptop werken.

    Noem mij een fantast; ik spreek u over 5 jaar weer. Lombok wekt over 2 jaar 70% van haar eigen energieverbruik middels de zon op, waarna deze energie dankzij 250+ Franse elektrische auto’s ook in de avonduren de wijk van stroom kunnen voorzien. Heel de wijk wordt nu vol gezet met laadpunten. In Europa is het zeer waarschijnlijk al volgend jaar toegestaan om met zelfrijdende auto’s op pad te gaan. In Amerika komt die toestemming dit jaar al. De toekomst is nu!

  15. Ronald Oor

    Een leuk ingekleurd schetsje met wat geprojecteerde boompjes,perkjes en 2 rijstroken minder zal de bereikbaarheid zeker doen toenemen denk U niet? Waar gaat al het huidige verkeer heen? Plannen in deze ontbreken.

  16. Jansen

    @ Ronald Oor

    Er zijn wel degelijk alternatieven, de ring en de binnenring. Dat staat ook in het algemene beleidsplan.

    U wil van Utrecht Oost naar Zuilen, dan gaat u over de ring, In de toekomst zal dat de snelste oplossing zijn. Ook, omdat daar nu en in de toekomst het regionale en lange standsverkeer gesplitst is. Zoals dat ook gaat in landen met gebieden met nog meer autoverkeer, zoals de VS, het VK en Duitsland. Vaak aangehaald als toonbeelden van hoe met de auto om te gaan. Waarom? Omdat dat beter werkt. Qua afstand ietsje langer, qua tijd minder lang. Op de snwelweg mag je ook ietsje harder rijden. Milieueffecten zijn ook beter, Een auto verbruikt minder en stoot ook minder uit.

    Daarnaast dient u ook uw eigen verstand te gebruiken. Kom ik vanuit Arnhem, dan ga ik bij de afslag Bunnik er af. Men heeft daar de streekweg om het dorpje heen gelegd, Top gedaan. Dan ben ik binnen een paart minuutjes in Utrecht Oost en het Centrum. Kom ik voor het centrum, dan ik de auto bij de Galgenwaard perkeren en dan met de bus naar het centrum, daar ben ik dan binnen 5 minuutjes en er komen daar zoveel bussen dat je niet of nauwelijks op een bus hoeft te wachten. Zo snel was ik nog nooit in het centrum geweest en ik heb ook nog eens geen parkeerproblemen.

  17. Scherpschutter

    R 22/6/2016 – 9:45

    Een fantast zal ik u niet noemen. Een dagdromer wel. Zonder subsudie koopt geen hond een electrische auto, aangezien de productiekosten van een rijdende batterij gigantisch zijn iedereen een auto subsidieren gaat natuurlijk niet, zoals u zult begrijpen. De kosten voor het produceren van electrische auto’s moeten drastisch omlaag en dat kan alleen met nu nog ondenkbare innovaties, zeker op accugebied.

    Het opwekken van 70% van de eigen stroom met zonne-energie binnen 5 jaar is al helemaal een utopie. Er is namelijk geen enkele oplossing voor het grootschalig opslaan van geproduceerde stroom…Het is hetzelfde probleem als met electrische auto’s. De mens is (nog) niet in staat om energie efficient op te slaan.

    Iedereen weet dat het aanbod en de vraag binnen het huidige netwerk zeer nauwlettend op elkaar aan dient te sluiten. De energie wordt nu dus bijna live geproduceerd aan de hand van de werkelijke vraag, Dat moet wel, want opslaan kan maar heel beperkt dus overproductie heeft geen enkele nut en onderproductie is uiteraard ook een probleem. Windmolens en energiepanelen zijn leuk en aardig, maar totaal ongeschikt zonder de mogelijkheid om op landelijke schaal energie op te slaan…

    Over een jaar of 25 zie ik uw visie er misschien nog wel van komen. Nu totaal nog niet. De mens moet eerst het opslaan van energie onder de knie krijgen.

  18. Dirkjan

    Het aantal auto’s vermindert niet door dit soort plannen. Wel zal het verkeer 20 uur per dag gaan stil staan. Leuk voor bedrijven en particulieren die geen alternatief hebben. De kabouters op het stadhuis moeten eens met echte deskundigen gaan praten. Ik hoop dat na de volgende verkiezingen er weer eens mensen met verstand gaan besturen.

  19. Meneer voor u

    @ Scherpschutter

    En wederom bent u weer aan het zwalken.

    1. in ’25 zal meer dan een kwart van autoverkopen bestaan uit electrische auto’s en waarschijnlijk zijn de aantallen dan al veel hoger. Een autofabrikant als Renault zet groot in op de verkkoop van eletcrische auto’s. Tesla komt over 2 jaar in Europa op de markt met een betaalbaardere middenklasser, elektrisch. In Tilburg saat nu al een grote assemblagehal voor de Europse markt die steedes meer wordt uitgebreid.

    Volkswagen overweegt bij monder van de nieuwe bestuursvoorzitter, naar aanleiding van het dieselschandaal, misschien wel volledig te stoppen met de productie van dieselauto’s en volledig in te zetten op de productie van electrische auto’s. http://www.finanzen.nl/aandelen/nieuws/Volkswagen-zet-sterk-in-op-de-ontwikkeling-van-elektrische-autos-1001266647

    2. Lomoboxnet is geen utopie, maar realiteit, het wordt NU verwezenlijkt. Er is wel een oplossing voor de stroomopslag, namelijk in de autovoertuigen zelf, overigens worden de daken van de jaarbeurs volgegooid met zonneplanelen, net al de wijk zelf. De wijk gaat veel meer stroom produceren dan men zelf nodig heeft. >http://www.lomboxnet.nl. Ook is er een stuk te zien over Lomboxnet in de Tegenlicht aflevering> de doorbraak van duurzaam.

    Gelet op uw laatste uitspraak, laatste alinea, is het sowieso slim om deze aflevring in het geheel maar eens te bekijken., Deze laat namelijk zien dat uw ideeën zwaar achterhaald zijn en de tijdsgeest u voorbij gestreefd heeft. http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/de-doorbraak-van-duurzaam.html

    @ Dirkjan

    Graag zou ik zien dat u deze niet te onderbouwen uitspraak eens gaat onderbouwen met keiharde cijfers en feiten. Ik zie uw bijdrage graag tegemoet. U heeft het namelijk bij het verkeerde eind, net als de publieke opinie.

  20. FD

    @Meneer voor u 23/6/2016 – 15:22
    „in ’25 zal meer dan een kwart van autoverkopen bestaan uit electrische auto’s en waarschijnlijk zijn de aantallen dan al veel hoger”

    Dat is wensdenken.
    Die accu auto’s blijven voor de gewone burger veel te duur en tevens zijn deze auto’s niet milieuvriendelijk, want accu.
    U heeft het over 2025.
    Gaan we dus nu al die doorgaande rondwegen afknijpen zodat daar de 100% brandstof auto’s stationair draaiend stil staan en in 2025 (!) 75% ?
    Ik heb werkelijk te doen met de bewoners van die stadsboulevards.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).