Bewoners City Campus Max pakken uit protest parkeerautomaat in - De Utrechtse Internet Courant Bewoners City Campus Max pakken uit protest parkeerautomaat in - De Utrechtse Internet Courant

Bewoners City Campus Max pakken uit protest parkeerautomaat in

Bewoners City Campus Max pakken uit protest parkeerautomaat in
Vanaf vandaag moet er betaald worden bij de parkeerplaatsen rond de woontoren City Campus Max. Bewoners zijn het hier nog altijd niet mee eens en hebben in het kader van 1 april een nog niet werkende parkeerautomaat ingepakt. 

Vanaf vandaag moet er betaald worden bij de parkeerplaatsen rond de woontoren City Campus Max. Bewoners zijn het hier nog altijd niet mee eens en hebben in het kader van 1 april een nog niet werkende parkeerautomaat ingepakt. 

De invoering van betaald parkeren bij City Campus Max is een aantal keer onderwerp van gesprek geweest bij de gemeente. Met als meest opvallende nieuwsfeit dat 700 bewoners mochten meeloten om 28 door de gemeente af te geven vergunningen.

De bewonersgroep laat nu weten deze ‘1 april grap’ leuk en origineel te vinden, maar minder blij te zijn met de geboden oplossing en bijbehorende paal om de parkeerdruk te verzachten rondom het complex.

De paal mag daarom wat betreft de bewoners weer retour afzender en daarom hebben ze hem alvast ingepakt. “We hopen op een soepele afhandeling van dit retour verzoek. Coolblue kan de gemeente wellicht verder helpen bij het verbeteren van de klanttevredenheid van de inwoners van gemeente Utrecht.”

8 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Wat denken de bewoners van Max wel? Bij mij in de buurt (en menig andere wijk), is er ook betaald parkeren, moet je maanden wachten op een parkeervergunning en is het ook altijd maar afwachten of er voldoende plek is. Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor studenten?
    Off topic: wat moet een student met een auto? Ze hebben toch een ov-kaart en zitten toch altijd krap bij kas – althans dan doen ze ons geloven..?

  2. Harry

    @Willem: Studenten? Daar wonen er daar ook wel een aantal van. Maar een kwart van de woningen in City Campus Max zijn koop appartementen. De meeste huurwoningen worden gehuurd door starters.

  3. Michiel B

    @Willem,

    City Campus Max is ooit gebouw met het oog op de verhuur (en verkoop) aan starters. Je kent ze wel, van die figuren die net op de banenmarkt ‘starten’. Aangezien ze op de huizenmarkt toch al niet terecht kunnen, zijn er in Kanaleneiland – waar niemand wilde wonen – een paar torentjes gebouwd, waar men op een comfortabele 30m² woont.

    Sommige mensen met een baan hebben ook een auto. Ja, dat is revolutionair, maar het is dan toch wel vervelend als de gemeente – die juist zoveel starters hier wilde hebben – deze bevolkingsgroep op dit vlak zoveel mogelijk probeert te naaien. Zoals maar 28 parkeervergunningen beschikbaar stellen op 700 bewoners ( http://www.duic.nl/nieuws/zevenhonderd-huurders-city-campus-max-moeten-loten-voor-28-parkeervergunningen/ )
    En als we kijken op de kaart voor de parkeerzones, dan is er nergens betaald parkeren in deze omgeving, behalve bij deze torens. ( http://objectdesk.gemgids.nl/Publication/Site/180# ). Ik kan me voorstellen, dat als je dan starter bent, je in een mini-appartement woont en met je matige Hyundai-leasebak moet rondkomen, dat 200 euro per maand betalen voor een parkeerplek in Kanaleneiland vervelend is.

    Maar goed, ik snap dat een beetje bekijken wat de situatie is voor andere mensen dan jezelf – ongetwijfeld zo rond de 40 en nog volop genoten van alle voordelen die de huidige generatie niet heeft mogen krijgen, zoals een riant huis tegen een lage prijs (in je dure parkeerstelselwijk) – wat lastig is.

    Het is dan ook niet zozeer: waarom moet een uitzondering worden gemaakt in positieve zin, maar waarom wordt een uitzondering gemaakt in negatieve zin voor deze specifieke groep bewoners.

    Ik heb overigens geen auto, wel een baan en woon niet in City Campus Max. Ik word gewoon een beetje moe van al dat gehaat op de kwestbare bevolkingsgroepen starter (en soms ook student), terwijl die al zoveel weerstand tegenkomen (geen hypotheek kunnen krijgen, geen toegang tot ‘normale’ sociale huurwoning, geen toegang tot vrije sectorhuur, lage lonen, geen toeslagen, weinig banen, 2 studies en 50 stages binnen 4 jaar doen bijna een verplichting).

  4. Antoine

    200 meter verderop is een enorme parkeergarage (p&r)!

  5. Willem

    @Michiel B: excuses, ik was in de stellige overtuiging dat het hier studentenflats betrof.
    Overigens snap ik door jouw bijdrage het probleem nóg minder: je schrijft dat er afgezien van bij de torens, er in deze omgeving nergens betaald parkeren is. Dat kun je de auto toch daar neerzetten?!?! Of is dat te ver lopen voor de “kwetsbare groep” (sic!) starter..?

  6. Starter wonend in Max

    Dank je wel Michiel B. ik had het niet beter kunnen verwoorden.

  7. Michiel B

    @Willem,

    Je auto in een andere wijk parkeren kan altijd. Dat is verplaatsing van het probleem, want die auto’s moeten ergens staan. Je kunt ook geen auto nemen. Maar goed, het probleem is geloof ik met name dat de parkeerplaatsen die er wél zijn niet gebruikt kunnen worden.

    Laat ik het zo formuleren: als je straks maar 5 parkeervergunningen hebt in de binnenstad en de parkeergelden gaan overeenkomstig omhoog en dat alleen bij jou voor de deur is, kan ik ook vragen: waarom parkeer je niet ergens anders en waarom is lopen een probleem en waarom ga je niet in een parkeergarage (is ook niet gratis overigens) staan? En dan kan ik nog zeggen: waarom zou de stad moeten faciliteren dat je überhaupt een auto hebt? Waarom Utrecht? Waarom Nederland? Zo kun je iedere discussie laten ontsporen, maar oplossingen zijn het niet.

    De vraag is dan ook niet: waarom is het erg de auto ergens anders neer te zetten, maar juist: waarom moet specifiek hier betaald parkeren worden ingevoerd? Utrecht mag blij zijn dat deze hoogopgeleide mensen met geld investeren in de ontwikkeling van deze kracht/prachtwijken. Want waarom is City Campus Max nu precies daar gebouwd? Omdat de grond goedkoop was, want niemand wilde daar wonen (zie ook de flats aan de Aziëlaan, een paar maanden geleden nog een penthouse van 135 m² met 75² dakterras voor 215.000 vraagprijs? Succes om dat te vinden in de rest van Utrecht…). En ondertussen wilde men alle bedrijvigheid in het complex blokkeren (bedrijven konden er pas in na járen na de bouw) en wordt er niet geïnvesteerd in deze omgeving (het ziet er nog steeds grotendeels uit als een bouwput aan de voorkant).

    Maar goed, ik wil de discussie ook niet breder trekken dan hij moet zijn: goede motivering voor het nemen van dit soort besluiten, waarbij de redelijke belangen van de bewoners ook in acht worden genomen gelet op enige gelijke rechten en verplichtingen in de rest van de stad.

  8. Wilfred

    @Michiel B; dank voor de uitleg!
    @Antoine; incorrect: de afstand is minimaal 800 meter. Een parkeerplek in de P&R Westraven kost 35 euro per maand maar daar zit _geen_ OV bij. En er zijn maar 20 plekken beschikbaar. (meer info: http://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/4.ruimtelijk-uitvoering/Parkeren/City-campus-max-presentatie-betaald_parkeren20151102.pdf )
    @Willem; ja, je kan je auto elders neerzetten maar hierdoor zal het parkeerprobleem zich als een olievlek alleen maar verplaatsen. Lopen is geen probleem voor mij of andere bewoners maar schiet gemeente Utrecht dan niet naast hun doel? Bewoners van de Merwedekade en Azielaan zijn niet blij met deze maatregel want de parkeerdruk wordt ook daar weer hoger.

    Door de gemeente Utrecht zijn enkele fouten gemaakt in de ontwerp- en opleverfase van Max. De parkeerplaatsen in de parkeergarage zijn niet bereikbaar voor de 728 huurders van SSH Utrecht (want deze zijn allen gekoppeld aan een van de 254 koopappartementen) Maar deze zijn wel meegeteld door de gemeente voor het berekenen van het aantal parkeervergunningen. Dat is krom. Rondom Max zijn er 108 parkeerplaatsen maar er zijn door de gemeente Utrecht maar 28 parkeervergunningen uitgegeven voor de huurders van City Campus Max. De bewoners zonder vergunning mogen nu betalen op ma- vr 6:00 tot 11:00 uur voor 2,47 euro p/u. Rekenvoorbeeldje: dat komt neer op 100 euro per maand als je elke werkdag voor 8:00 uur weer vertrekt met de auto. Het OV is voor diverse banen niet passend (denk oa aan onbereikbaarheid van OV, nachtdiensten en banen met oproepbasis)

    De gemeente Utrecht heeft de volgende redenen aangegeven om betaald parkeren in te voeren:
    Waarom betaald parkeren invoeren?
    • Merwedekanaalzone transformeert naar woongebied met
    hoogbouw.
    • We willen een goede luchtkwaliteit en bereikbaarheid
    • Dat betekent zoveel mogelijk vervoer op andere wijzen dan
    per auto
    • Betaald parkeren is daar één instrument voor
    (bron: http://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/4.ruimtelijk-uitvoering/Parkeren/City-campus-max-presentatie-betaald_parkeren20151102.pdf )
    De luchtkwaliteit is een non-argument; immers stinken stilstaande auto’s niet. Rijdende en wachtende auto’s wel. Max ligt op 800 meter van de snelwegen waar dagelijks files staan. Max ligt aan het Europaplein waar elke dag duizenden auto’s passeren… Wat voor invloed zal het invoeren van betaald parkeren rondom Max hebben op het verbeteren van de luchtkwaliteit?

    *Ik woon zelf al 4 jaar in Max en ben 2 jaar actief geweest als voorzitter in het woonbestuur van City Campus Max.
    *meer info over de betaald parkeerzone: http://www.utrecht.nl/parkeren/invoering-betaald-parkeren/europalaan-noord/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).