Bewoners Hoograven helemaal klaar met nieuwe dienstregeling GVU | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Hoograven helemaal klaar met nieuwe dienstregeling GVU | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Hoograven helemaal klaar met nieuwe dienstregeling GVU

Bewoners Hoograven helemaal klaar met nieuwe dienstregeling GVU

De bezuinigingen die overal merkbaar zijn, treffen ook het Gemeente Vervoer Utrecht (GVU). Per 9 december zijn er daarom buslijnen geschrapt en nieuwe lijnen toegevoegd. Een goed uitgewerkt plan? Niet als het aan de bewoners van Hoograven ligt. “Of ik moet een heel eind lopen met mijn koffers, of een taxi nemen.”

Jack Bos, trainer bij FNV Bondgenoten, reist voor zijn werk het hele land door. “Ik ben een principiële OV-gebruiker.  Omdat ik altijd rolkoffers bij me heb is het reizen met het OV sinds deze week bijzonder onhandig geworden. Of ik moet een heel eind lopen met die koffers, of ik moet de taxi pakken. Normaal kan ik altijd uitstappen bij de halte Socrateslaan of halte Maasplein, nu moet ik helemaal vanaf de Constant Erzeijstraat of de tijdelijke halte op de Waalstraat lopen, dat is geen optie voor mij.

Ik snap niet dat niemand naar de buslijn heeft gekeken. Het is al een half jaar bekend dat deze wijzigingen er komen en op de eerste dag komen ze erachter dat het niet werkt omdat de bus de bocht bij ‘t Goylaan en de Hooft Graaflandstraat niet kan maken. Ook rijdt er een pendelbusje voor maximaal acht personen ter compensatie van het opheffen van lijn 6. Deze is dus snel vol en rijdt maar de helft van het traject. Daarnaast passen ouderen met een rollator niet in deze busjes. En het winkelcentrum Hart van Hoograven is ook nog eens een keer niet bereikbaar. Heel frustrerend.”

De bus kan hier niet naar rechts op ‘t Goylaan en zorgt voor een problematische omleiding. Foto: Hidde Zwiers

GVU

Map Brouwer, woordvoerster bij het GVU, reageert op de voorgelegde problemen: “Lijn 6 richting Hoograven is opgeheven en daarvoor in de plaats is nu lijn 15. Lijn 1 heeft nu een ander eindpunt vanwege een omleiding. De omleiding die er nu is, was niet gepland. Dat is vanwege een bocht die de bus niet kan maken. Normaal reed de bus daar op rustige momenten  en was het geen probleem. Nu de bus ook op drukke tijdstippen die bocht moet maken, wordt het gevaarlijk voor de rest van het verkeer, vanwege de uitzwaai die de bus maakt. Om dit op te lossen moet er een verkeersheuvel verplaatst worden en dat is pas waarschijnlijk rond half februari klaar.

Dat er problemen zijn met lijndienst 15 is mij niet bekend, maar ik snap dat het niet ideaal is.”

Waarom wijzigingen?

“De wijzigingen die zijn doorgevoerd komen af van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Het BRU krijgt minder geld van de overheid en moet dus ook bezuinigen op het openbaar vervoer. Dat betekent voor ons minder bussen en dus zijn de wijzigingen nodig. Het GVU en de BRU hebben de prioriteit gelegd op meer bussen op de grote wegen en minder door de woonwijken’, verklaart Brouwer.

De gewraakte lijnwijzigingen

Lijn 1 Overvecht – Hoograven v.v.
Het eindpunt is verplaatst van Lunetten Station naar Hoograven IJsselsteinlaan. Het traject ’t Goylaan – Lunetten Station vervalt voor lijn 1. Lijn 10 blijft deze route in Lunetten rijden overdag op werkdagen. Lijn 1 rijdt overdag om de 10 minuten en ’s avonds en op zondag om de 15 minuten. Vervallen haltes: ’t Goylaan, Linschotensingel, Lunettenbaan, Stelviobaan, Brennerbaan, Texel en Station Lunetten.

Lijn 6 Utrecht Centraal – Overvecht Noord v.v.
Lijn 6 rijdt niet meer tussen Utrecht Centraal en Hoograven maar alleen tussen Utrecht Centraal en Overvecht Noord. Rijdt overdag iedere 10 minuten, ’s avonds en op zondag om de 15 minuten.

Nieuw: Lijn 15 Hoograven – Tolsteeg v.v. s avonds en op zondag Hoograven – Tolsteeg – Lunetten v.v.
Op maandag t/m vrijdag overdag rijdt lijn 15 tussen Hoograven en het Smaragdplein. ’s Avonds en in het weekeinde rijdt deze lijn door naar Lunetten. Deze lijn wordt gereden met een 8-persoons busje. Rijdt maandag t/m vrijdag overdag iedere 15 minuten, ’s avonds en in het weekeinde om de 30 minuten.

Het winkelcentrum Hart van Hoograven is met de bus niet meer bereikbaar.
Bewoners hebben binnen een week al genoeg van de ‘bussoap’.
Foto’s: Hidde Zwiers

2 Reacties

Reageren
  1. Kees van der Graaf

    De woordvoerster van het GVU, Map Brouwer zegt dat lijn 1 tijdelijk een ander eindpunt heeft. Nee, lijn 1 kan die bocht niet maken, daarom rijdt lijn 1 via waalstraat en Vultolaan een omleiding. Ik wil de woordvoerster ook meegeven dat de BRU en niemand anders, deze wijzigingen heeft opgedrongen. Nergens naar gekeken, niet gekeken of op alle lijnen een kleine wijziging in de frequentie kan plaatsvinden, zodat deze 2 lijnen gewoon hun oude route konden blijven rijden. Vreemd dat de provincie Utrecht in haar consessie gebied bijna geen wijzigingen heeft in het aanbod van buslijnen. Vreemd is dat de provincie ook met bezuinigingen in het OV te maken heeft. Dat zijn de zelfde bezuiniggingen die het BRU ook mee kreeg. Het zelfde busprobleem is in de kanaalstraat waar ‘s avonds zelfs geen servicebusje meer rijdt. of hoe wordt het OV in de stad Utrecht naar de vernieling geholpen

  2. E. Castel

    Wat een blamage voor een stad die pretendeert voor iedereen bereikbaar te zijn! Een hele wijk, Hoograven, dichtgooien en afsluiten. 1 grote schande! Enige manier om nu het centrum te bereiken binnen acceptabele tijdsspanne en dito kosten is fietsen. Geen pretje voor mensen met Multiple Sclerose. Wie gaat hier ingrijpen?!?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).