Bewoners van de Kievitdwarsstraat in Utrecht konden afgelopen tijd kiezen voor het behouden van een parkeerplaats of extra groen. Beide opties kregen precies hetzelfde aantal stemmen, waardoor er volgens de gemeente niet genoeg draagvlak is om de huidige situatie aan te passen. Ondanks deze uitslag zou het zomaar kunnen dat de parkeerplek in de toekomst tóch verdwijnt.
In september werd tijdelijk een plantenbak op de parkeerplaats voor het huis aan nummer 31 van de Kievitdwarsstraat geplaatst. Hierdoor konden de omwonenden ervaren hoe het zou zijn als deze plek werd vervangen door groen. Tegelijkertijd konden zij hun voorkeur doorgeven.
Maar liefst 90 buurtbewoners deden mee aan het experiment. De helft daarvan koos voor het verwijderen van de parkeerplaats en de andere helft wilde juist dat deze behouden zou blijven.
“Helaas voor degene die graag willen vergroenen, er is niet voldoende draagvlak om meer groen toe te voegen in ruil voor een parkeerplaats”, schrijft de gemeente nu. “De stemmen kwamen op een gelijke stand uit, waardoor er geen duidelijke meerderheid was.”
Toekomst
In het coalitieakkoord van het college staat dat parkeerplekken moeten worden vervangen door bijvoorbeeld groen of fietsenrekken. Op dit moment wordt beleid ontwikkeld om ervoor te zorgen dat elk jaar 0,5 tot 1 procent van de parkeerplaatsen worden verwijderd.
“Dat zou kunnen betekenen dat we volgend jaar een nieuwe aanpak krijgen, waardoor in de toekomst toch parkeerplaatsen in de Kievitdwarsstraat worden veranderd in groene zones of plekken om fietsen te stallen”, aldus de gemeente Utrecht.
Gekoppelde berichten
Twintig parkeerplekken aan de Oudegracht in Utrecht maken plaats voor ruim 150 fietsen
Twintig parkeerplaatsen langs de Oudegracht in Utrecht worden binnenkort weggehaald zodat er onder meer ruimte…
Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken
Het Janskerkhof in de historische binnenstad van Utrecht krijgt nog voor het einde van dit…
38 Reacties
ReagerenWat een sneer van de gemeente aan het einde van het artikel; vreselijk. Volgend jaar gaan er al parkeerplaatsen verloren vanwege herinrichting singel en aanleg fietsroute door de vogelenbuurt.
Toch een hoop mensen niét zwaar anti-auto daar? Ik kijk ervan op.
Geen duidelijke meerderheden dus kiezen we een parkeerplaats. Lijkt erg op de spreuk uit ‘Animal Farm’; “All animals are equal, but some are more equal than others”. ..
In dat straatje zijn nog maar een paar parkeerplekken overgebleven. Ik kan me voorstellen dat bewoners die ook willen behouden voor kleine verhuizinkjes, bezorgers, klusbedrijven e.d..
In Amersfoort, verkozen tot de beste stad in Europa om in te leven is het beleid m.b.t. betaald parkeren in een raadgevend referendum met ruim 70 procent meerderheid afgewezen. On topic: Er waren nooit plantenbakken in de Kivietdwarsstraat. De helft van de aanwonenden willen die ook niet, maar een parkeerplaats. Misschien moest het Utrechts stadsbestuur eens leren luisteren naar burgers met een andere mening. Op deze manier neemt Utrecht de vlag nooit over van Amersfoort.
@willem: ombouwen kost 2 x geld. 1 x voor het ombouwen. 1 x minder opbrengsten uit parkeren. Slim om daar dus niet aan te beginnen. U bent ambtenaar?
Het is zo schaamteloos hypocriet allemaal. Recent zijn diverse maatregelen genomen om het verkeer in Votulast terug te dringen, want de straat is er niet op gebouwd en de buurt kan al die drukte niet aan, maar ondertussen wel verwachten dat de parkeerplaats recht voor je deur behouden blijft.
Wat mij betreft haalt de gemeente die parkeerplaatsen z.s.m. alsnog weg. Deze straat is er dus écht niet op gebouwd (zie de foto in het artikel) en ligt strak tegen het centrum aan waar auto’s sowieso al geweerd worden. De buurt heeft er zelf om gevraagd, pak nu dan ook zelf maar de bus of de fiets.
Geen duidelijke meerderheid, dus we laten het zoals het is. Lijkt me het enige juiste.
@Willem:
Dan moet je leren lezen.
Situatie vooraf: Er is een verkeerplaats.
Uitslag stemming: 50% vervangen door groen , 50% tegen.
Juist een keuze voor groen zou “…all animals are equal, but some are more equal than others…” hebben betekend.
Om dit soort situaties van “equal” te voorkomen, heeft het college, gezien de laatste alinea, alvast een voorschot gegeven voor het “more equal” maken van het deel dat het met het college eens is. En dat lijkt al meer op Animal Farm.
Veel autobezitters hebben tegenwoordig een SUV, naar groot Amerikaans voorbeeld. Die neemt gelijk anderhalve parkeerplaats in. Idd, lekker parkeren in parkeergarage of transferium (voor bezoekers). Ruim baan voor voetgangers, fietsers en groen in de stad! Ja, ik zet mijn fiets netjes in de stalling.
Verder is het niet een kwestie van een ander iets niet gunnen dan wel graag mijn eigen veilige ruimte hebben, vrij van stank en lawaai! Ik weet waar ik over praat want lag vorige maand 3 keer bijna op de motorkap van een auto die zo nodig voorrang moest nemen.
@claire: zo zie je maar weer.
Hebben ze in dat straatje niet gewoon ruimte nodig? Dat een parkeerplaats verdwijnt, maar de ruimte niet opnieuw wordt volgepropt met groen of fietsen?
@Willem. Dat zou andersom ook zo zijn geweest.
@Een Europese SUV is niet naar Amerikaans voorbeeld maar simple een hoge instap en van dezelfde lengte als een standaard auto dus zeur niet
Als ik dit allemaal zo lees lijkt het of heel Nederland per openbaarvervoer te bereiken is………..blijkbaar komen deze mensen nooit echt buiten hun eigen bubbel. Als ik b.v. naar Amsterdam ga pak ik ook de trein maar Nederland is echt veel groter dan stedelijk gebied en in dat grotere gebied kan je helaas eeuwig blijven fluiten naar je openbaarvervoer.
Konden we maar een grote shuffle doen. Alle auto fans in een straat/wijk en alle fiets en groen liefhebbers bij elkaar in de straat/wijk. Automobilisten in Utrecht hebben enorm veel geluk dat er zoveel mensen bewust kiezen voor autoluw leven en zoveel mogelijk fietsen, want anders was er overal dubbel parkeren en stond de hele stad iedere dag dampend vast. Met een steeds groter aantal inwoners op hetzelfde oppervlak is individueel autobezit en gebruik in grote steden (de randstad) geen slimme oplossing meer. Bovendien is het vervangen van 9 miljoen fossiele auto’s door 9 miljoen electrische, niet duurzaam. Dus laten we in Utrecht het voorbeeld blijven geven dat je ook een prima leven kunt leiden zonder dagelijks auto gebruik. Vaa is he een kwestie van andere keuzes maken. Dankzij de auto is alles ver weg. Als je de auto eenmaal hebt weg gedaan dan zoek je het leven vanzelf weer dichtbij, in onze mooie groene stad.
@fietser: veel fietsers hebben tegenwoordig een bakfiets of fatbike. Die neemt gelijk anderhalve stallingsplek in bezit. Lekker stallen buiten de ring in aangepaste stallingsgarages dus. Meer plek op straat voor groen, gewone fietsen en voetgangers.
Het lijkt of ambtenaren in Utrecht alleen maar focus hebben op het weghalen van parkeerplaatsen. In het buitenland heet een ambtenaar civil servant, daar zouden we eens een goede Nederlandse vertaling van moeten hebben.
Dus, nu een fifty fifty uitslag en geen draafvlak maar omdat de gemeente groen wil passen ze de regels aan en doen dan toch waar nu geen draagvlak voor is? En zich maar afvragen waarom er steeds meer wantrouwen richting bestuurders komt.
Zucht.
@ Wim
De huidige generatie SUV’s is veel breder en soms ook langer dan normale sedans of stadsauto’s en soms zelfs langer dan een estate. Dus tja.
En nu komt de grap, veiliger voor degene die erin zit, maar voor de rest van de wereld die geen SUV rijdt vele malen onveiliger. Het zicht op fietsers, voetgangers en met name kinderen is veel slechter, die hebben ook grotere kans op ernstig letsel en overlijden bij een aanrijding en dat geldt zelfs voor een aanrijding met een andere auto die geen SUV, bus of vrachtwagen is. De kans dat de slachtoffers in die andere auto ernstig zijn of dood zijn is heel groot. Daarnaast is de huidige generatie SUV’s en andere auto’s (neem een Polestar) eigenlijk veel te breed voor de huidighe infrastructuur. Parkeerplekken, rijstroken en dergelijke zijn niet gebouwd op deze veel bredere voertuigen.
Jaren ‘70,’80 waren de meeste auto’s nog vrij bescheiden qua omvang. De huidige trend is breder, hoger en dikker. Het ruimtebeslag wordt hiermee problematischer. Mede daardoor krijg je dit soort controverses. SUV’s zijn wat hun ruimtebeslag net zo omvangrijk als kleine tractoren. En die horen eigenlijk niet in dit soort smalle, vooroorlogse straatjes thuis.
Wat een gemopper allemaal . U heeft toch zelf deze bestuurders gekozen ?
ben benieuwd of alle jonge groen-willers er over veertig of vijftig laar ,als ze een stuk minder mobiel zijn dan nu , een vervoer dichtbij , over heel nederland , niet zullen missen. Je bent nu jong en mobiel , kijk eens vooruit.
De meeste verkeersslachtoffers zijn fietsers, toename zit in oudere fietsers die door de e-bike meer gang krijgen, geen helm dragen en vaker fataal vallen.
@Claire Obscur
Het is toch anders als het anti-autobeleid jezelf overkomt ipv een ander…
@een nu-oudje
Strak punt…
@Boogschutter
Dat klopt. Alleen heeft de wel EU vol ingezet op die XXL e-tractoren om zogenaamd het wereldklimaat te redden. Vele eeuwen oude Europese steden gaan daar grote problemen mee krijgen.
@ Koel Hoof
De EU heeft helemaal niks met die XXL-e tractoren te maken.
Sterker nog, de EU moet steeds weer extra maatregelen bedenken om het gedrag van de autofabriekbonzen in Europa in toom te houden (die overigens middels hun loby erg veel in de melk te brokkelen hebben).
Het zijn de fabrikanten die de klanten status en statussymbolen aansmeren middels marketing. Groter grootst. Dat is het motto.
Men zou veel beter goedkopere, simpelere e auto’s kunnen bouwen, die ook vele malen lichter zijn. Daar win je nu iets mee.
Dus Koel Hoofd, je verspreidt weer eens doelbewust desinformatie.
Ok, top gemeente de bewoners mogen kiezien, wat een vrijheid. Uitslag, maar liefst 90 buurtbewoners deden mee aan het experiment. De helft daarvan koos voor het verwijderen van de parkeerplaats en de andere helft wilde juist dat deze behouden zou blijven. en aan einde bericht wat mooi begon staat,
op dit moment wordt beleid ontwikkeld om ervoor te zorgen dat elk jaar 0,5 tot 1 procent van de parkeerplaatsen worden verwijderd.
“Dat zou kunnen betekenen dat we volgend jaar een nieuwe aanpak krijgen, waardoor in de toekomst toch parkeerplaatsen in de Kievitdwarsstraat worden veranderd in groene zones of plekken om fietsen te stallen”, aldus de gemeente Utrecht.
Dag vrijheid want de parkeerplaats gaat dus op zeker verdwijnen kun je gerust stellen.
Onze gemeent doet eigenlijk niets anders dan, veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. Als ik dit lees waarom heb ik dan het gevoel belazerd te worden door mijn gemeente bestuurders…???
@danny: de mensen die dagelijks de stad in de ochtend in en in de middag uit rijden zijn geen bewoners maar bezoekers/werknemers van buiten Utrecht. U snapt dit simpele feit niet eens dus is het nutteloos de rest van uw warrige betoog te lezen.
@Fietser:
u verzuimt de omstandigheden waarbij de automobilisten zich blijkbaar voorrang toeeigenden te omschrijven. Er is overigens een plicht om die te verlenen, de andere partij heeft het recht die te ontvangen.
@Koel hoofd en @een nu-oudje:
ik verwacht dat deze wethouder en dit beleid in een niet al te nabije toekomst behoorlijk gaan kosten i.v.m. het corrigeren van een verkeers-en tranportmonocultuur.
@Fietser:
ik wil als voetganger ook graag mijn eigen velige ruimte hebben, vrij van fietsers die begrippen als ” trottoir, voetgangersgebied, zebrapad , verkeerslicht, winkelpassage , rechtdoorgaand verkeer gaat voor” e.d. niet wensen te respecteren.En dat is nog buiten al dat achteloos neergepleurde pedaalschroot in de openbare ruimte.
@Nico
Als er beleid wordt ontwikkeld om jaarlijks 0.5 tot 1 procent van de parkeerplaatsen te verwijderen dan moet dat beleid nog worden vastgesteld in de gemeenteraad. Daarin beslist een meerderheid van gekozen lokale volksvertegenwoordigers. Wat heeft dat met belazeren te maken?
Met dit proces wekt men de indruk niet van democratie te houden. Is men soms vergeten dat men door de inwoners worden betaald om de behoeften van de inwoners te dienen?
Als de mensen die géén parkeervak voor hun deur willen (de helft, dus) nu gewoon groen krijgen ? Moet toch kunnen.
@Blaag
Hoezo desinformatie?
Heb jij niet meegekregen dat het Europees parlement heeft ingestemd met het voorstel van de EC om per 2035 benzine en dieselauto’s te verbieden? Dat betekend dat er per 2035 alleen nog die milieubakken nieuw uit de fabrieken mogen rollen.
Daarnaast, een milieukar als een Polestar of Tesla past ook niet in een standaard Utrechts parkeervakje en een fatsoenlijke batterij past weer niet in een fiatje punto oid.
Moderne auto’s zitten ook vol overbodige gadgets die veel ruimte innemen. Maar ja, zonder al die hulpmiddelen kunnen de jongere generaties niet eens rijden en al helemaal niet inparkeren…
Klinkt in eerste instantie als een prima plan Katja.
Maar: Geldt dit dan alleen voor mensen die zelf geen auto hebben? Want anders wil iedereen dit natuurlijk, mooi groen op uit te kijken en de auto voor het huis van de buurman parkeren. Of voor de persoon die twee straten verderop woont. En wat met een eventuele volgende bewoner na een eventuele verhuizing? Mag die dan ook geen auto hebben?
Het klinkt heel simpel allemaal, maar is volgens mij een stuk ingewikkelder als je er verder over nadenkt.
Overigens, als autoloze Ooginaller zou ik ook liever groen voor de deur hebben dan de auto van de buurman. Of die van de forens, die iedere dag de auto bij mij op de stoep parkeert en een vouwfietsje uit haar kofferbak haalt.
Maar dit terzijde.
@ JdV
Klopt. Op zondag is er op de meeste plekken in Utrecht geen parkeerprobleem waar op die dag gratis parkeren is.
De eigen inwoners zijn dus het probleem niet, maar zij betalen wel heel veel geld om te kunnen parkeren. Je kunt parkeervergunningen voor bewoners bijv. ook gratis maken.
Het is ontzettend bijzonder om te lezen dat de gemeente toch gewoon nog haar eigen wil doordrukt, dit is niet de eerste en ook niet de laatste keer.
Op het ledig erf gebeurt hetzelfde, 70% stemde op plan A, de gemeente gaat alsnog plan B doorvoeren.
Er zijn een hele hoop mensen die dat auto luwe gedoe zat zijn. We hebben gewoon parkeerplekken nodig. Er zijn gewoon menen afhankelijk van een auto en niet uit vrije wil.
Er Zijn al steeds minder plekken over en betaald parkeren overtijgt de 5,50 per uur. Er komt bij mij niemand meer op visite want men kan dat niet betalen. En als je midden in de binnenstad woont, is er ook niet altijd OV (oude gracht, singel, geertebolwerk, 7 steegjes, springweg, lepelenburg, om zo maar eens wat plekken te noemen waar geen OV komt) als auto’s dan ook al niet meer mogelijk zijn.
Er schrijft iemand “u heeft hier toch op gestemd”, nou ik heb geen GroenLinks gestemd hoor.
@Danny Ik denk dat de meeste autobezitters hier niet voor de lol rijden, maar om hun kroost naar school te brengen en vooral op hun werk te komen. Uw move heet communisme, maar dan het verbannen van alle werkende bewoners naar het platteland ipv. andersom met Mao.