Bewoners Majella teleurgesteld in gemeentelijke plannen Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Majella teleurgesteld in gemeentelijke plannen Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Majella teleurgesteld in gemeentelijke plannen Westelijke Stadsboulevard

Bewoners Majella teleurgesteld in gemeentelijke plannen Westelijke Stadsboulevard
Beeld: Impressie Cartesiusweg ter hoogte van Station Zuilen
Bewoners uit de Utrechtse wijk Majella zijn niet blij met de plannen voor de Westelijke Stadsboulevard. Ze zeggen dat het niet de beste optie is. Ze schreven in samenwerking met de gemeente een buurtalternatief, maar dat lijkt het niet te halen.

Bewoners uit de Utrechtse wijk Majella zijn niet blij met de plannen voor de Westelijke Stadsboulevard. Ze zeggen dat het niet de beste optie is. Ze schreven in samenwerking met de gemeente een buurtalternatief, maar dat lijkt het niet te halen.

Het college wil de weg tussen de Marnixbrug en het 24 Oktoberplein herinrichten en meer ruimte maken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Daarbij worden auto’s richting de ring geleid via de Majellaknoop en Thomas a Kempisweg, maar een groep bewoners is niet blij met die plannen.

In 2015 ontstonden bij bewoners de eerste ideeën voor een variant op de gemeentelijke plannen. Een kleine vertegenwoordiging van de bewoners heeft sindsdien intensief met de gemeente samengewerkt om een buurtalternatief te maken. “Op verschillende gemeentelijke informatieavonden hebben de bewoners ‘hun’ variant aan medebewoners en andere geinteresseerden toegelicht. Het draagvlak voor de bewonersvariant bleek groot”, aldus de betrokkenen.

De bewoners zeggen dat de gezondheidsvoordelen, in het plan van de gemeente, voor veel beter kunnen. “’Fris Alternatief’ levert veel meer gezondheidsvoordelen op. Dit blijkt uit berekeningen van de gemeente. De ‘Fris’ variant scoort 33% beter op geluid en heeft ook een betere score op luchtkwaliteit. Beide varianten bleken verkeerskundig en financieel haalbaar.”

Bijna alle aanwezige bewoners uit de wijken Oog in Al, Majella en Schepenbuurt gaven, volgens de bewoners, de voorkeur aan de bewonersvariant. Jacco de Hoog was vanaf het begin van de planvorming betrokken en zegt: “Dit maakt de keuze van het college nog onbegrijpelijker want Utrecht maken we volgens het college toch samen?”

Uitvoerbaar

De Hoog zegt dat beide varianten uitvoerbaar zijn. “Maar het belangrijkste is dat het college nu een flinke gezondheidsverbetering laat liggen voor de ruim 300 bewoners aan de Thomas a Kempisweg. Een weg die toch nu al dicht tegen de grenzen zit van luchtkwaliteit en geluid.”

De bewoners schrijven: “Terwijl één van de doelstellingen van de stadsboulevard is om de leefomgeving te verbeteren, waaronder verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van geluidshinder, heeft de gemeente bij de Majellaknoop en Thomas a Kempisweg juist gekozen voor de variant waarbij er (ten opzichte van nu) per dag honderden auto’s extra door de Thomas a Kempisweg worden gestuurd. Met bijbehorende negatieve effecten voor de gezondheid van de bewoners.”

De groep hoopt dat de gemeenteraad wel naar het alternatief wil kijken. Die buigt zich in december over de plannen.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Tsja. Dat de mening van een paar buurtbewoners niet opweegt tegen het buurtoverstijgend belang van een stedelijke ontsluitingsweg is volstrekt logisch. Wat niet wegneemt dat het plan sowieso een onzalige, de doorstroming belemmerende, Groenlinkse fata morgana is.

  2. WP

    De waardestijging van de huizen met het frisse alternatief is denk ik ongeveer een ton per huis en 30 duizend voor de appartementen. Wellicht dat de eigenaren daarvan wat bij willen dragen voor het alternatief dan komt het er wellicht alsnog…. Verder al met al een beetje naïef….

  3. henk

    @ WP, heeft u onderbouwing voor uw cijfers?

    Op basis van deze cijfers doet u stellige uitspraken, het zou goed zijn als deze verifieerbaar zijn.

  4. Beestje

    Onbegrijpelijk, onzinnig plan. Vooral als je bedenkt dat er al een paar gerealiseerd zijn. Met matig tot slecht effect. Goylaan (nog steeds files), Tolsteegsingel, o.a. Dus als je maar een smallere straat maakt zijn er ook ineens minder auto’s? Beetje naïef gedacht.

  5. Ben

    Ondergronds die hap of een snelviaduct er over! Geld moet rollen & schept mooie werkgelegenheid.

  6. jelle

    Ik zeg: we maken er gewoon een voetgangersgebied van 😉

  7. Henk

    Zolang de ring nauwelijks een alternatief is moet je ook niet verwachten dat mensen dat gebruiken en dus blijft een binnenring aantrekkelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).