Bewoners Maliebaan geschokt over plannen fietsbaan: ‘Wij gaan protesteren’ | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Maliebaan geschokt over plannen fietsbaan: ‘Wij gaan protesteren’ | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Maliebaan geschokt over plannen fietsbaan: ‘Wij gaan protesteren’

Bewoners Maliebaan geschokt over plannen fietsbaan: ‘Wij gaan protesteren’
De bewoners en bedrijven van de Maliebaan zijn boos en geschokt over de plannen van de gemeente Utrecht om de middenbaan te reserveren voor fietsers. Het verkeer zal dan via de ventwegen rijden: “De gemeente gaat compleet voorbij aan de drukte die wij als bewoners voor onze deur krijgen.”

De bewoners en bedrijven van de Maliebaan zijn boos en geschokt over de plannen van de gemeente Utrecht om de middenbaan te reserveren voor fietsers. Het verkeer zal dan via de ventwegen rijden: “De gemeente gaat compleet voorbij aan de drukte die wij als bewoners voor onze deur krijgen.”

De fietsbaan zal onderdeel worden van de Herenroute, een alternatieve route door de binnenstad van het Centraal Station naar De Uithof. “Het is zover dat de gemeente de Herenroute erdoorheen wil drukken en fietsers wil verleiden de Maliebaan op te gaan”, aldus Ton van der Palen, lid van het bewonersoverleg Maliebaan.

Van der Palen legt uit dat deze veranderingen zullen leiden tot veel verkeer op de ventwegen ten nadele van de bewoners en bedrijven “Naast de auto’s zal er veel vrachtverkeer zijn van- en naar de winkels en als ze laden en lossen, leidt dit tot opstoppingen. Daarnaast moeten de fietsers ook bij de kantoren, huizen en de school zijn. Het is een volkomen bizar plan om het verkeer via de parallelbanen te laten rijden.”

De gemeente laat weten dat het idee van de fietsbaan er één van de vele is dat wordt besproken tijdens de brainstormsessies van de klankbordgroep. De bewoners en bedrijven zijn bezorgd dat de gemeente toch dit plan op zeer korte termijn voor de Tour de France wil doorvoeren. “We hebben de laatste modellen gekregen en daar wordt vanuit gegaan dat de middenbaan bestemd is voor de fietsers en daar zijn wij als bewoners gechoqueerd en boos over”, aldus Van der Palen. Er vindt nog een aantal bijeenkomsten plaats en dan zal uitwijzen of de middenbaan daadwerkelijk voor de fietsers bestemd is. Indien dit het geval is, zullen de bewoners protesteren, laat Van der Palen weten.

32 Reacties

Reageren
  1. HJ

    Dit is enorm ridicuul..

  2. Martijn

    Als je van het station naar de Uithof wilt fietsen kom je echt nooit over de Maliebaan, die staat haaks op de route???

  3. eddy

    Laten we hopen dat dit een 1 april ‘grap’ is.

  4. Arthur

    1 April!

  5. ACTK

    Het plan zelf roept net zoveel vraagtekens op als de argumenten van het protest er tegen. Ik neem tenminste aan dat vrachtwagens nu ook niet laden en lossen op de middenbaan. En dat er nu dus ook al opstoppingen ontstaan. Dat zal er snel toe leiden dat automobilisten de hele maliebaan gaan mijden. Ik zou een gat in de lucht springen als bewoner.
    Het hele plan kan ook geen ander doel hebben dan dat. Want waarom anders zou je niet gewoon de zijrijbanen een flinke fietsvriendelijke opknapbeurt geven? Dit plan leidt er ook nog eens toe dat parallel rijdend fietsverkeer elkaar aan begin en einde moet gaan kruisen. Allemaal heel merkwaardig…

  6. ACTK

    Kortom… Niet serieus nemen wat niet serieus is 😀

  7. onkl

    @Martijn:
    De Herenroute loopt vanaf het station via Mariaplaats, Springweg en Herenstraat naar de Maliesingel en dan een stukje over de Maliebaan om dan aan te sluiten op de route via de Burg. Reigerstraat richting Uithof. Het gaat dan wel alleen om het zuidelijke deel van de Maliebaan.

  8. Ronald

    Je kunt ook die hobbelige ventwegen netjes asfalteren en daar overheen fietsen.
    En dan een van de laatst overgebleven invalsroutes van de stad handhaven.
    Maar als er een gelegenheid is om automobilistje te pesten, dan doe je dat natuurlijk!

  9. onkl

    Klinkt als een veel beter plan, Ronald. Maar dan krijgen de bewoners wel duizenden fietsers vlak langs hun huis. Mogelijk is die optie al eerder met de bewoners besproken en door bewoners of gemeente afgeschoten. Met dit als resultaat.

  10. Herman

    Als je goed naar de artist impression kijkt dan weet je genoeg, de rode loper ligt al uitgerold voor het nieuwe “red light district”. De Maliebaan wordt een grote tippelzone….

  11. newsfinder

    @eddy, je zou het haast denken. Feit is wel dat het morgen dus 1april is.
    Dat maakt dit bericht nog vreemder.

  12. ed

    er fiets daar amper iemand

  13. Luuk Upuuk

    1 april, of niet. In deze stad viert de fietsterreur (gefaciliteerd door GroenLinks) al jaren hoogtij. Tzou dus zo maar eens om een echt plan kunnen gaan, maar dan niet met een rode asfaltlaag maar een groene.

  14. Harold westerman

    Fietsrerreur? Het feit dat utrecht per 1000 inwoners de meeste fietsers kent en daar beleid voor wordt gemaakt is terreur? Rare feiten heb jij luuk.

    Daarnaast klinkt dit doordat er twee bronnen zijn niet als een grap.

  15. Bram de Goede

    het zal toch echt een grap zijn, auto’s langs de gevels en fietsen in het midden, hoe kom je daar op. Laat de auto’s langs de stoep parkeren, niet schuin, dan kun je makkelijker fietsen op de ventweg.

  16. Jan

    Het veranderen van de ventwegen in fietswegen lijkt me een logischere stap. Maar dit plan zal er wel weer er doorheen gedrukt worden door een ambtenaar.

    Overigens heeft de aanleg van een minirotonde op kruising Reigerstraat/ Nachtegaalstraat/ Maliebaan een hogere prioriteit. Misschien een parkeergarage onder de Maliebaan? Dat zou pas super zijn

  17. Fred

    Topplan!!

  18. J

    1 april, kikker in je bil!

  19. utrechtse vogel

    Het heet toch malieBAAN? Niet geschikt voor werkloze fietsers dus.

  20. Jiri

    Ik heb voor een keer geen mening.

  21. Lekkage

    Kan het niet allemaal ondergronds? Hebben we er gelijk weer een mooi park bij!

  22. JK

    Het is symboolpolitiek, vooral omdat de Maliebaan verkeerstechnisch weinig voorstelt. De fietser heeft meer aan voldoende ruimte op de singel,

    Iedereen in Utrecht kent het debacle van de fietsstraat.

  23. Sjaak

    Er vinden nog een aantal bijeenkomsten plaats ”
    Er VINDT nog een aantal bijeenkomsten plaats.

    Vindt heeft in dezen betrekking op een aantal, dat is enkelvoud!

  24. Frak

    “De gemeente laat weten dat het idee van de fietsbaan er één van de vele is DAT wordt besproken tijdens de brainstormsessies van de klankbordgroep.”
    ÓF
    “De gemeente laat weten dat het idee van de fietsbaan er één van de vele is die WORDEN besproken tijdens de brainstormsessies van de klankbordgroep.”

    ‘DAT’ heeft betrekking op (het) idee/ ‘die WORDEN’ heeft betrekking op ‘de vele’

  25. Bram

    Eerst even uitproberen?
    De huidige weg afsluiten met wat bloembakken enzovoort.
    En het dan eens een tijdje aankijken hoe het bevalt.

  26. Hans Versnel

    Wie trapt nou in zo’n 1 april grap? Haha….
    En dat voor hoogopgeleiden/hoge inkomens groep. Ik dacht dat die toch zoiets door zouden hebben.

  27. Vincent

    Als we het stukje tussen de nachtegaalstraat en de burgermeester Reigerstraat nou ondergronds doen. Vervolgens verwijderen we de Maliebaan (verkeer via ventwegen) en laten we er gras groeien. BAM! Super mooi park erbij! Alle utrechters worden hier blij van en de bewoners en bedrijven zien de waarde van hun pand stijgen. Win-win.

  28. Marjolein

    Interessant dat men dit artikel zo “framed” dat het lijkt alsof het realiseren van een fietsbaan het doel is van de plannen. Maar dat is volgens mij niet zo. Het doel van de plannen is om de Maliebaan minder een doorgaande autoroute te maken, net als de omliggende singels. Dat kan door de middenbaan voor auto’s af te sluiten, de ventwegen zijn veel minder aantrekkelijk als doorgaande weg. Vervolgens hou je een lege middenbaan over en daar zijn verschillende ideeën voor gepresenteerd; een fietsbaan, maar ook stadsboulevard met wandelaars en skaters etc is mogelijk.

  29. Frank

    @Marjolein: Wie deze maatregel instelt om het gebruik van de Maliebaan als doorgaande weg te ontmoedigen rijdt daar waarschijnlijk zelf nooit met de auto. Niet dat de middenbaan niet comfortabeler is dan de ventwegen, maar de ventwegen zijn niet wezenlijk langzamer en hebben evenveel stoplichten.
    Kortom, als er niet meer remmende maatregelen genomen worden, zullen de ventwegen van de Maliebaan vrolijk evenveel gebruikt worden als doorgaande weg. Dergelijke verkeersbelemmerende maatregelen kun je zonder probleem ook op de hoofdrijbanen loslaten. Maar dan pakken mensen alsnog de ventweg.

  30. tom

    kommde zondag vindt op maliebaan een protest optocht plaats ivm fietstraat komt ook het de optocht is vanaf 1 uur dus komt ook aanmelden kan op tomfannynanlohy@gmail.com

  31. Frank

    @tom: Ik zal er niet bij zijn. Sterker nog. Ik heb het vermoeden dat alleen particuliere bewoners van de Maliebaan er zullen zijn. En guess what? Particuliere bewoners zijn er gezien de kosten die een optrekje aan de Maliebaan met zich meebrengt niet zo bar veel meer.

  32. Gijs

    En wat moeten we met de kermis dan?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).