De bewoners van de Monseigneur van de Weteringstraat moeten vooral zelf actie ondernemen om een aantal van de ‘toenemende problemen’ in de straat aan te pakken. Dat blijkt uit de antwoorden van het college van B&W op eerder gestelde vragen van verschillende politieke partijen.
Op 12 september was een bijeenkomst waar verschillende raadsleden en bewoners van de Utrechtse wijk Oost aanwezig waren. Het zou tijdens deze avond met name over de Monseigneur van de Weteringstraat zijn gegaan. “Ondanks de grote betrokkenheid van bewoners in de straat, spelen er ook in toenemende mate problemen”, schreven de lokale fracties van de VVD, Student & Starter, Volt, PvdA, D66, Utrecht Solidair, GroenLinks en Partij voor de Dieren in de schriftelijke vragen die zij eerder aan het college stelden.
Fietsen
De bewoners zouden zich met name storen aan overlast van ‘massaal’ verkeerd gestalde fietsen en het gebrek aan groen. Het college schrijft nu in een antwoord op die vragen dat het mogelijk is om meer fietsparkeerplekken en groen aan te leggen in de Monseigneur van de Weteringstraat, maar dat dat wel ten koste gaat van parkeerplaatsen voor auto’s. “Bewoners kunnen hiervoor een aanvraag doen bij de gemeente.”
In het algemeen zegt het college de capaciteit voor fietsen te willen vergroten in de vooroorlogse Utrechtse wijken. “Daarom onderzoeken we dit najaar de fietsparkeerdruk in de buurt (buiten)Wittevrouwen. Op basis van die telling komen we met een aanpak voor de buurt.”
Ook vroegen de fracties of het college de stoeptegels in de Monseigneur van de Weteringstraat, die nog weleens scheef wilden liggen, ‘beter en frequenter’ kon onderhouden. De gemeente zegt iedere twee jaar alle straten en trottoirs te controleren op afwijkingen. “Ook acteren we op bewonersmeldingen van kleine afwijkingen.”
Splitsen
Tot slot stelden de partijen vragen over woningen die gesplitst zouden zijn in de Monseigneur van de Weteringstraat. “Hoe verklaart het college het feit dat de bevolkingsdichtheid in deze straat de laatste jaren is toegenomen, terwijl de voorzieningen in de straat (helaas) niet zijn meegegroeid?”
Het college schrijft dat het groeien van bewoners en het toenemen van voorzieningen niet hand in hand gaan. “Daarnaast is de Mgr. Van de Weteringstraat een smalle straat waar het toevoegen van voorzieningen ingewikkeld te realiseren is. Er zijn vanuit het initiatievenfonds mogelijkheden voor kleine aanpassingen mits daar draagvlak voor is uit de buurt.”
Gekoppelde berichten
Politiek vraagt aan gemeente Utrecht om ‘toenemende problemen’ in Mgr. van de Weteringstraat aan te pakken
Omwonenden van de Monseigneur van de Weteringstraat in Utrecht hebben onlangs een aantal problemen in…
31 Reacties
ReagerenDit laat overduidelijk zien dat de politiek wegkijkt bij problematiek die zij zelf heeft veroorzaakt..ten koste van de bewoners/burgers. Schande en lafheid.
In Buiten Wittevrouwen (en ws ook in de rest van Utrecht) woedt een veldslag om de beperkte openbare ruimte. De trottoirs worden toenemend in beslag genomen door bankjes, fietsen en tuintjes. De straten door autoparkeerplekken en fietsenstallingen. Voor een gewoon mens (een voetganger) is er vaak geen doorkomen aan. In de Deken Roesstraat wordt een voormalig klooster omgebouwd tot (heel dure) appartementen. Dat vraagt in ieder geval tien extra autoparkeerplaatsen. Bij gebrek aan gemeentelijke sturing, vechten de bewoners het zelf uit. Survival of the fittest?
Ik zou zeggen, ruil allemaal je auto (‘s) in voor een kleiner model, moet je eens zien wat een ruimte dat schept. Of doe hem weg en neem een deelauto, dat scheelt nog veel meer.
Afgeven op auto’s is wel heel makkelijk terwijl dat niet het grootste probleem is daar .
Maar sommigen lezen ‘ auto ‘ en gaan meteen los , net of dat dat alle andere problemen zal oplossen.
@Lombokker
Iedereen aan de kakkercanta?
Ik zeg: gewoon een van die huizen onteigenen en daar een fietsparkeer garage van maken. Net zoals in het centrum.
En uiteraard nooit handhaven op fietsers die zich misdragen. Gaat helemaal goedkomen, net zoals in de rest van de stad.
Laat de bewoners zelf met steun van de gemeente een enquête met de relevante vragen opstellen, houd vervolgens die enquête en stel daarna aan de hand van de uitkomsten samen met de bewoners een eventuele herinrichting of althans aanpassingen vast. Het spreekt voor zich dat niet iedereen volledig zijn zin kan krijgen, maar dat is altijd zo. Een dergelijke procedure zou volgens mij overal toegepast kunnen worden waar het nodig is.
De Mgr van de Weteringstraat is een van de meest bewoonde straten van Utrecht. De meeste mensen die er wonen zijn studenten en zijn heel veel woningen opgesplitst in studentenkamers. Meestal kleine kamers met waanzinnig hoge huren. 30 Jaar neoliberalisme heeft geld en vooral het hebben van nog meer geld tot de motor van ons bestaan gemaakt. Menselijkheid is verworden tot irrelevant. En dat is niet alleen de schuld van de politiek. Het is de verantwoordelijkheid van ons allen.
Wat het echte probleem is, dat in wijken waar eerst 10.000 mensen wonen, maar door eenpersoons huizen af te breken en daar flats voor neer te zetten en woningen die worden opgesplitst van bijvoorbeeld één naar 4, dat er in die wijken op ten duur 25.000 mensen wonen en dan neemt vanzelf de druk op de buitenruimte toe. Dat komt dus niet alleen door de automobilist en dan moet je niet raar opkijken, dat er steeds meer fietsen/brommers komen te staan in de wijken en dat het drukker word op de fietspaden die er eerst waren om maar een paar duizenden fietsers over heen te laten fietsen. Dus beste gemeente raad, deze problemen, die hebben jullie zelf over je uitgeroepen.
Ik woon in deze straat.
De oplossing is alle parkeerplekken opheffen.
Waar auto’s geparkeerd stonden, komen fietsen te staan.
Stoep verbreden.
Helaas zijn er bewoners die wel zeggen last te hebben van de beschreven problemen.
Maar wanneer de oplossing komt, willen ze plotseling de auto blijven parkeren voor de deur.
Weg met de auto’s.
Woon hier al ruim 20 jaar, nooit een auto gehad, nooit een auto gemist.
Lombokker: spijker kop!
Weg met die kastelen op wielen!
Reken op z’n minst een dubbel parkeertarief voor dit meest asociale personenvoertuig ooit.
@Lombokker
Auto helemaal weg en in plaats daarvan fiets resp. OV. Werkt prima, is mijn ervaring. En geld bespaard.
Door de eindeloze verkamering van de panden daar is de hoeveelheid studenten enorm toegenomen. Laat dit nou ook precies de groep zijn die vooral met zichzelf, met hun studie en met leeftijdsgenoten van het andere geslacht bezig is. Dat is prima, dat hebben we allemaal op die leeftijd maar helaas wordt er op geen enkele manier rekening gehouden met oude mensen, gehandicapte mensen, mensen slecht ter been, blinde mensen, mensen met kinderwagens. Al die groepen zie je dan ook de hele dag uiterst onhandig zichzelf een weg banen door alle asociaal geparkeerde fietsen of worden gedwongen ode weg op en af en op en af te gaan.
Zoals hierboven genoemd: een situatie gecreëerd door de gemeente door tegen beter weten in meer en meer verkamering toe te staan maar nu de buurt het zelf maar op laat knappen. Ik weet niet of ze zelf wel eens in gesprek gaan met een stuk of 200 recalcitrante, brakke, beterwetende studiebollen?
Ik vindt dat we meer naar mekaar moeten luisteren
Openbaar gebied is in utrecht masssaal gekoloniseerd door fietsen horecaterrassen, reclameborden
Van de gemeente utrecht is niets te verwachten
Er wordt nergens op gehandhaafd
Mogen ze dan wel spullen van de gemeente lenen zoals wielklemmen, ME bussen, traangas en dergelijke?
Of krijgen ze korting als ze het zelf regelen?
@ Herbert en Henk: het is niet waar dat hier voornamelijk studenten wonen. Er zijn inderdaad een paar studentenhuizen maar meeste panden bestaan uit meerdere appartementen die in particulier bezit zijn. Relatief jonge gezinnen en oudere stellen wonen hier. Verder is het hier exclusief wonen, al zou je dat misschien niet zeggen. Huizenprijzen liggen heel erg hoog en dan weinig vierkante meters.
Probleem is dat vrijwel niemand genoeg ruimte heeft voor fietsen in huis en dat fietsen daarom noodgedwongen op straat staan. Minder parkeerplaatsen en meer ruimte voor fietsen kan een tijdelijke oplossing zijn. Tijdelijk omdat die extra fietsplekken in mum van tijd vol zullen zijn met veel weesfietsen. Er is veel behoefte aan een fietsenstalling, maar daar is geen mogelijkheid voor.
@Steve Hekking
Maar… we mogen nu zélf in actie komen. V.w.b. die fietsen ga ik dat dan ook maar doen. Niet achteraf zeuren dus, B&W over eigenrichting.
@lombokker en @youshua helemaal eens. Per bewoner neemt de auto zo godsgruwelijk veel plaats in. Dan heb ik het nog niet over de verkeersveiligheid in de Monseigneur, fiets daar dagelijks. Weg met dat blik!
Gek, over auto-overlast wordt veel minder geklaagd dan over fietsoverlast. Terwijl dat juist de oorzaak is van al die fietsparkeer-problemen.
In het midden van het land, in het midden van de stad (Utrecht is tenslotte niets anders dan een groot dorp, met prima ov), is autobezit veel te 20-ste eeuws.
Goed dat een aantal mensen hier die spijker op zijn kop slaat!
@De Kreek, het is juist omgekeerd. De bevolkingsdichtheid was vroeger véél hoger.
@Ihsan — En wanneer er een auto in de straat kwam, ging iedereen kijken waar hij heen ging.
Gaat gezellig worden op de Monseigneur van de Wetering. Geparkeerde auto’s worden omgebouwd tot bloembakken fietsen op een grote hoop gestapeld bakfietsen worden met behulp van scheef liggende stoeptegels omgedoopt tot buurt bbq’s. Multi functioneel ruimte gebruik wat een visie van ons gemeente bestuur. Alleen liever geen olifantenpaadjes een beetje inclusief en niet polariserend voor de rest doe je ding.
Wat hebben jullie gestemd op de monseigneur van de weteringstraat ? En is dit wat je ervan verwacht had ?
Het aantal bewoners van de monseigneur van de weteringstraat ligt qua dichtheid helemaal niet hoog zeker afgezet tegen het aantal vierkante meters bebouwing. Wat dat betreft kan daar juist nog veel gesplitst worden, de huizen lenen zich daar ook goed voor omdat de grondvlakken relatief hoof zijn per gebouw. Je houd dus bij horizontale splitsing leuke appartementen over. Het past wat dat betreft in de gemeente visie binnenstedelijk bouwen als dit gebied verder ontwikkeld wordt. Dat er een aantal mensen last van hebben is natuurlijk vervelend maar onoverkomelijk, de meerderheid zal blij zijn met toevoeging van woning aan de voorraad. Het eerlijke antwoord is dat het drukker gaat worden maar dat durft de politiek niet op te schrijven. p.s. alle data over aantal bewoners, oppervlaktes per gebouw etc zijn terug te vinden op de site van CBS en BAG.
@Boogschutter
Dat “meest asociale personenvoertuig” heeft Nederland anders veel welvaart gebracht omdat vervoersarmoede mensen in armoede gevangen hield.
Nederland heeft na WW2 vanwege pure armoede een ‘brommerperiode’ van 15 jaar gehad, simpelweg omdat we die dure geimporteerde auto’s niet konden betalen. Onze welvaart kwam pas in de jaren zestig op stoom, dankzij de geimporteerde auto’s waardoor meer mensen mensen verder van hun dorpies konden gaan werken en zo een beter leven kregen.
Dat betekend dat die auto’s verbannen Nederland weer laat verarmen tot een pauperland. Je kan niet alles hebben, dus kies maar, arm op de fiets of rijk in een Tesla.
Oh ja die bankjes voor de huizen. Valt me enorm op: het zijn altijd koophuizen bewoond door witte mensen, die vervolgens nooit op die bankjes zitten op een enkele uitzondering na. Er zit ook altijd een gigantisch motorslot aan, want stel je voor dat iemand je inklapbare unit met algen biotoop meeneemt op een trailertje.
@Koel Hoofd: u draait de zaak om. Dankzij de toegenomen welvaart — vanaf 1963 stegen de lonen sterk — konden steeds meer mensen zich een blikje permitteren. Hoog tijd om voor het klimaat weer een grote stap in welvaart terug te doen en ons meer te richten op welzijn dan op welzijn.
@ Koel Hoofd
Definieer beter leven?
Dus jij vindt het “een beter leven” dat mensen nu ineens op 45 minuten- 1 uur – 1,5 uur reisafstand van hun werk gaan wonen en daarmee uren van hun leven (volledig nutteloos) in files slijten en dat om zich uit te hoereren aan een baas, die met name financieel beter wordt van de arbeid die hij/ zij door anderen laat uitvoeren? En dat omdat iemand denkt welvarend te zijn, omdat hij allerlei goedkope/ te goedkope chinese meuk kan kopen?
Buy this car to go to work, go to work to pay for this car? Als je daar de ironie nog niet van inziet.
@cico wat heeft huidskleur hier precies mee te maken ?
Meneer de Laat; meer mensen op de vierkante meter betekent meestal
meer problemen. (Uitzonderingen daargelaten). Probeer maar eens met een rollator over de stoep te lopen in de Monseigneur. Dat is nu al niet te doen. Meer is niet altijd beter.