Bewoners Overvecht demonstreren voor onderdoorgangen NRU | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Overvecht demonstreren voor onderdoorgangen NRU | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Overvecht demonstreren voor onderdoorgangen NRU

Bewoners Overvecht demonstreren voor onderdoorgangen NRU
Foto's: Bas van Setten
Tientallen bewoners van de Utrechtse wijk Overvecht demonstreerden zaterdagochtend voor drie onderdoorgangen op de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Tijdens het protest werd een lint langs de weg gespannen waar de demonstranten vervolgens achter gingen staan.

Tientallen bewoners van de Utrechtse wijk Overvecht demonstreerden zaterdagochtend voor drie onderdoorgangen op de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Tijdens het protest werd een lint langs de weg gespannen waar de demonstranten vervolgens achter gingen staan.

De NRU moet op de schop. De verkeerspleinen op het Robert Kochplein, het Gandhiplein en het Henri Dunantplein moeten worden aangepakt om de doorstroom op de weg te optimaliseren. De gemeente en de bewoners zien graag dat er bij de drie punten een onderdoorgang komt, maar hiervoor is niet genoeg geld beschikbaar gesteld door de Rijksoverheid. Een goedkopere optie is bijvoorbeeld een viaduct over de verkeerspleinen.

(Tekst loop door onder de afbeelding)

“Er is immens geïnvesteerd in het verbreden van de A10, de A2 en de A27, waarom hier dan niet”, vraagt Job Haug van de actiegroep NRU zich af. “Een brug vormt een visuele barrière waardoor het groen aan de overkant niet meer zichtbaar is. Daarnaast beperkt een brug niet de geluidsoverlast van het verkeer, een onderdoorgang doet dat wel. Het is bovendien zonde om voor optie B te kiezen omdat er nu geen geld beschikbaar is.”

De actiegroep pleit voor een tijdelijke oplossing tot de Rijksoverheid genoeg geld beschikbaar stelt voor de bouw van drie onderdoorgangen. “Er zou bijvoorbeeld een groene zone van het traject gemaakt kunnen worden. Daardoor neemt de doorstroom ook toe”, aldus Haug.

(Tekst loop door onder de afbeelding)

Er is momenteel genoeg geld voor één onderdoorgang. Deze wordt bij het Robert Kochplein gebouwd. Het Gandhiplein wordt een viaduct, dat lijkt zeker. Of het Henri Dunantplein ook een verdiepte onderdoorgang wordt, is echter nog niet duidelijk. Daarvoor is de financiering nog niet rond.

Bij het protest waren ongeveer vijftig demonstranten aanwezig. Haug: “Bewoners uit wijken als Overvecht zijn zich nauwelijks bewust wat er om hen heen gebeurd en welke consequenties dit op hun leven heeft. Dit in tegenstelling tot acties rondom Amelisweerd, waar je vrij snel honderden mensen op de been hebt.”

NRU
De NRU is het noordelijke deel van de Ring Utrecht. Nu zorgt de verkeersdruk hier vaak voor files en overlast voor de bewoners van Overvecht. De weg moet daarom worden vernieuwd en de drie verkeerspleinen moeten worden omgebouwd naar ‘ongelijkvloerse kruisingen zonder verkeerslichten’.

22 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Straks denkt de politie nog dat het gele hesjes zijn, in in Utrecht schijnen dat extreem rechtse lieden te zijn die je zo snel mogelijk moet oppakken.
    Jammer dat deze mensen niet in een Groen Links wijk of D66 wijk wonen.

  2. Jasper Fastl

    Wat bedoel je, Harry? Bij de laatste verkiezingen was in Overvecht DENK de grootste, gevolgd door, jawel, GroenLinks en D66.

  3. JR

    Het foute frame ook weer in dit nieuwsitem is dat de Rijksoverheid te weinig geld beschikbaar stelt.
    Neen, het is de gemeente Utrecht die een andere proriteitsstelling heeft en daarom te weinig geld beschikbaar stelt.

  4. JdV

    Exact, geheel eens met JR. De gemeente besteed veel geld aan fietsboulevards en het vele malen achtereen opbreken en opnieuw bestraten van wegen in Oost. Om nog maar te zwijgen over meer dan 100 miljoen overschrijding op ern nutteloos prestigeproject als de Uithoflijn. Tja, dan is het geld op. En overvecht? Ach daar zitten toch weinig GL of D66 stemmers dus who cares. In ieder geval niet de grachtengordel-elite in het stadhuis.

  5. Job Haug

    Het opwaarderen van de NRU is een opdracht van de Rijksoverheid om de doorstroming tussen de snelwegen in middennederland te bevorderen. DE reden voor het opwaarderen staat volkomen los van de overlast voor de bewoners van Overvecht. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Utrecht andere prioriteiten stelt. Wij begrijpen ook wel dat Utrecht opgezadeld is met een probleem van de Rijksoverheid en voor een echt goede oplossing geen budget heeft. Overvecht lijkt daarmee het kind van de rekening te worden van landelijk beleid……

  6. NE

    Ter aanvulling op het bericht van JR hierboven:

    Uit eerdere berichtgeving op deze site blijkt dat er 5 miljoen euro tekort is voor de aanleg van één van de onderdoorgangen. Uit andere berichtgeving op deze site blijkt dat gemeente en provincie elk 2,1 miljoen euro uitgeven aan het organiseren van de start van de Vuelta. Inderdaad is hier dus sprake van andere prioriteiten en niet van geldtekort.

    Het is erg cru om te zien dat er wel een bak geld wordt uitgegeven aan een evenement dat enkel ondernemers vooruithelpt (in een stad die ook zonder Vuelta al groeit en een stijgend aantal bezoekers kent), en dat dit geld niet beschikbaar wordt gesteld voor de beste oplossing tbv de gezondheid en het woongenot van duizenden inwoners aan de rand van Overvecht.

  7. JdV

    @job haug. Verbetering van de doorstroming op de nru heeft niets te maken met de keuze voor ondertunneling of niet. De doorstroming op de nru verbetert toch wel. De keuze voor ondertunneling is beter voor de bewoners van overvecht en dus de stad utrecht. Niet voor de gebruikers van de nru. Die merken daar geen enkel verschil. Of het nou onder de weg door gaat of er over heen. Dus als utrecht mooiere/fijnere/betere oplossingen wil moet utrecht dat betalen. En anders wordt gewoon de standaard geleverd. Soort van meerwerk bij je nieuwbouw huis zeg maar. Maar ja, als je al je geld uitgeeft aan een luxe keuken is er voor de badkamer niks meer over. Dan kun je wel tegen de bouwer van je huis roepen dat hij je luxe badkamer maar moet betalen, ik wens je feel succes daarmee.

  8. Barend

    @ Job Haug

    Die 30 mln voor het afknijpen van de Westelijke binnenring hadden veel kunnen betekenen voor de NRU. De gemeente koos ervoor dat geld niet aan de opwaardering van de NRU te alloceren.
    Met als resultaat verlies/verlies. Verkeer zal op de versmalde binnenring vastlopen en dus meer dan voorheen kiezen voor de NRU. Waarvoor de gemeente dus geen geld over heeft.
    Overvecht dubbel de klos.

  9. Peter

    @ NE

    Je doet hier de enige zinnige uitspraak.

    De gemeente Utrecht geeft nu eenmaal veel meer geld uit aan prestige-projecten, ter eer en meerdere glorie van haar bestuurders, dan aan projecten die een leefverbetering van de eigen bevolking teweegbrengen.

    Vooral een partij als Groen Links (en ik ben geen rechtse reageerder) zou zich kapot moeten schamen. Het erge is dat ze zich niets aantrekken van deze kritiek. Verder voert Utrecht eigenlijk gewoon nog steeds VVD beleid. Dat zegt dus iets over de politieke kleur van zijn bestuurders en ambtenaren, al die mensen die buiten het zicht van de democratie eigenlijk de stad besturen en natuurlijk zijn zogenaamd sympathieke burgemeester, die wel gewoon koers geeft aan het het Groen Links en D’66 college dat velen zo bekritiseren. Hij zit daarin als op en top VVD’er.

  10. Henk

    @ peter

    Jij bent de weg kwijt zeg. Hoe kan je die fietshobby van onze GL-regenten in hemelsnaam VVD-beleid noemen.

  11. Jasper Fastl

    Dat geld voor een tweede ondertunneling zal niet zo’n probleem zijn. Het gaat vooral om de derde ondertunneling. Gelukkig zijn er verkiezingen deze maand en wie weet wat er dan weer mogelijk is. Zolang de weg nog niet aangepast is, is alles nog mogelijk.

    In eerste instantie komt het geld van het rijk, daarna van de provincie (want provinciale weg) en daarna de gemeente (want gemeentelijk beheer). En laat nu 20 miljoen voor het Rijk peanuts zijn, voor zowel provincie als gemeente is het een flinke hap uit de begroting.

  12. Peter

    @ Henk

    Onze VVD jongens en meiden zijn juist diegenen die het groene denken via het bedrijfsleven economisch enorm aan het uitmelken zijn. Eigenlijk zijn zij de oorzaak van toenemende weerstand onder de bevolking tegen klimaatmaatregelen (want die gaan geld kosten), maar dat is vooral omdat het VVD-volk er een verdienmodel van heeft gemaakt, voor henzelf (zie Ed Nijpels). Dit is eigenlijk heel erg erg. Omdat klimaatmaatregelen wel degelijk nodig zijn.

    @ Henk nogmaals

    Het zogenaamde auto-ontmoedigingsbeleid in Utrecht (het is geen fietslobby) is al ruim 15 jaar geleden op beleidsniveau-/ ambtelijk niveau ingezet. Onder wethouders met heel veel politieke kleuren. Ook in tijden dat Groen Links helemaal geen zitting in het college had, ook onder VVD-wethouders. Utrecht is helemaal geen linkse stad namelijk. Volgens mij is dit ook al tig keren uitgelegd op dit medium.

    Beleid kan je namelijk niet binnen 4 jaar echt verwezenlijken. De ambtenaren op het stadskantoor zijn al ruim 15 jaar bezig met de stadsboulevards en dergelijke. Toen studeerde onze Lot nog waarschijnlijk.

  13. Frits

    De gemeente investeert 50 mln voor een betere doorstroming tussen de rijkswegen A2 en A27 en JvD zemelt over het opnieuw bestraten van een stukje singel en een Uithoflijn, wat een provinciaal project is. Hoezo gebrek aan kennis van de materie…

    Het rijk mag de handen dichtknijpen dat de gemeente zoveel investeert!

    De files zullen er niet minder op worden. De gemeente schiet helemaal niets op met deze opwaardering. Maar voor het Rijk is het gunstig: er kunnen meer auto’s over de gemeentelijke wegen worden geleid.

    50 mln euro. Tel daarbij op de enorme subsidies die de parkeergarages krijgen . En dan nog klagen dat er te weinig voor de automobilist wordt gedaan. Bizar.

  14. JdV

    Beste Frits, het is JdV. Maar afgezien daarvan, uw gebrek aan erkenning van feiten is schokkend. Alleen de onzin over subsidies voor parkeergarages is lachwekkend. Ook het feit dat u de tientallen miljoenen die de afgelopen tijd besteed zijn aan fietsboulevards niet erkent zegt genoeg. De uithoflijn noemt u een provinciaal project alsof de gemeente hier niet bij betrokken is en niet mede verantwoordelijk is. Alle debatten in de raad over dit onderwerp waren dus volkomen onzinnig want het betreft een provincieproject? Nee, uw abjecte autohaat vertroebelt helaas uw verstand vrees ik. Sterkte.

  15. Andries Bicker

    Regenten, grachtengordel-elite, fietslobby… je zou bijna denken dat de mensen die hier reageren niet helemaal begrijpen wat ze zeggen.

    Wij in Utrecht hebben geen grachtengordel. Begrijp ik goed dat jij zegt dat Amsterdammers vanuit Amsterdam hier aan de touwtjes trekken?

    Regenten vind ik ook raar. Ik denk namelijk niet dat die kerels uit de 17e eeuw echt een mening hadden over autowegen. En die zijn wel echt over hun graf aan het regeren als zij dit allemaal bedacht hebben.

    En denk je echt dat er een fietslobby is, terwijl je ziet dat er nog steeds nieuwe parkeergarages voor auto’s worden gebouwd, die half leeg staan, met een parkeertarief waar meer subsidie op zit dan een gemiddeld windpark?

    Sorry. Tijd om je bubbel te verlaten.

    OT: hopen dat iemand nog een paar miljoen vindt. Deze mensen hebben echt volkomen gelijk.

  16. Sander

    @peter
    Lot heeft als wethouder gesproken met bewoners, ze heeft alle bezwaren in raadsvergaderingen aangehoord en ze heeft gedacht: zak er maar in, ik pas het niet aan.

    Nu blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren en dat er inderdaad veel maar opstoppingen zijn. Wat doet de huidige wethouder: die zet het beleid door en versmalt nog meer wegen.

    De wegen rondom utrecht staan steeds vaster en voller, en wat blijft het beleid: meer verkeer via deze wegen.

    Dus wellicht dat de idee vorming veel langer duurt dan 1 wethouder, maar de uiteindelijke beslissing had makkelijk aangepast kunnen worden. Niet gedaan, betekent dus ook dat je ervoor verantwoordelijk bent.
    Je kunt wellicht onze wethouder niet aanrekenen dat ze beleid niet goed uitvoert, maar wel degelijk dat ze met haar kop in het zand voornamelijk haar eigen visie uitvoert. Onafhankelijk van bezwaren en feitelijk gevolgen.

    Maar daar gaat dit artikel niet over: dit artikel gaat over Overvecht. Iedereen wil graag in een bos en de natuur wonen. Maar je woont in een stad, er zal overlast zijn, van verkeer of andere mensen. Ondertunnelen zou fijn zijn, maar er is geen geld. Jammer, en we gaan weer door.

  17. bee

    blijkbaar vinden de inwoners van overvecht het wel meevallen aangezien het een handjevol mensen is wat daar staat.

  18. Joke

    Op de foto’s is duidelijk te zien hoe dicht de weg langs woningen loopt, flats zowel als laagbouw. Dat alleen al vraagt om drie maal een verdiepte kruising en nergens een viaduct. In Amstelveen wordt een hele weg verdiept aangelegd, dat vragen we in Overvecht niet eens.
    Die ‘groenstrook’ waar de demonstranten voor staan, is de buitenkant van het Sjanghaipark, een bijzonder park dat beschermd moet worden tegen de (gevolgen van de) werkzaamheden aan de NRU.

  19. Joke

    @bee: de meeste bewoners van Overvecht hebben nog lang niet door wat de plannen zijn. Het zou helpen als er duidelijke tekeningen werden getoond – op plekken waar alle bewoners(groepen) het kunnen zien – van hoe hoog de muren worden als er viaducten komen. Of nog beter: een filmpje dat je virtueel de opgewaardeerde weg laat zien, met onderdoorgangen en met viaducten.

  20. bee

    @Joke
    of hebben we het hier over de laatste der Mohikanen die nog in Overvecht wonen.

  21. Anne Marie ten Berge

    We zouden eens moeten beginnen om onze eigen burgemeester te kiezen. Een normaal recht van de Utrechters. In de rest van de wereld weten ze niet beter. Omdat als je een eigen burgemeester hebt gekozen je deze kan her verkiezen of weg kan kiezen. naar gelang hij zijn/haar oren heeft laten hangen naar de burgerij. Je ziet het al jaren: een gekozen gemeenteraad doet waardeloze dingen en durft / kan het college niet controleren omdat er nooit een politieke meerderheid voor is.

  22. Anne Marie ten Berge

    @Peter, pas op met je beweringen over GroenLinks en de VVD in het college van B&W Utrecht. Ik zal nooit vergeten hoe onder Aleid Wolfsen PvdA burgemeester, de GroenLinkers van Eijk en Giesbers, in maart 2009 uit het college stapten en dat de rest van de coalitie van de PvdA, CDA en CU weigerden op te stappen. Het was de VVD die zonder nieuwe verkiezingen het gat dat GroenLinks in het college had achter gelaten met instemming van de gemeenteraad, beslag legde op twee zetels. Dat waren: de VVDers: Floris de Gelder en Ingrid de Bondt. Deze laatste dame was de levenspartner van Zijlstra, het vriendje van Rutte. Halbe Zijlstra die als minister van buitenlandse Zaken op moest stappen vanwege fraude.(misleiding) En neem van mij aan dat Jan van Zanen de huidige burgemeester de corrupte machtsovername uit 2009 nog steeds onder zijn pet houdt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).