Bewoners Overvecht willen geld van Provincie voor verdieping Randweg Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Overvecht willen geld van Provincie voor verdieping Randweg Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Overvecht willen geld van Provincie voor verdieping Randweg Utrecht

Bewoners Overvecht willen geld van Provincie voor verdieping Randweg Utrecht
Archieffoto Overvecht. Foto: Robert Oosterbroek
Bewoners van Overvecht roepen Provincie Utrecht op meer geld uit te trekken voor de verdieping van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Werkgroep DROOM (De Randweg Overvecht Op Maat) uit kritiek op de Provincie, die geen budget heeft voor de verdieping en viaducten wil plaatsen.

Bewoners van Overvecht roepen Provincie Utrecht op meer geld uit te trekken voor de verdieping van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Werkgroep DROOM (De Randweg Overvecht Op Maat) uit kritiek op de Provincie, die geen budget heeft voor de verdieping en viaducten wil plaatsen.

Morgen zal de Provinciale Staten een besluit nemen over de begroting met daarin de gelden voor de NRU. De planstudie naar de opwaardering ligt op dit moment ter inzage.Volgens DROOM zullen de fly-overs (viaducten) een verslechtering betekenen van de wijk. Er zal meer geluidsoverlast zijn, de visuele impact tast de omgeving aan en de langzaam verkeer verbindingen zijn slechter dan bij onderdoorgangen van de pleinen. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid en gezondheid. De gemeente Utrecht heeft onder voorwaarde al 19 miljoen extra  toegezegd voor de verdieping van de pleinen. De actiegroep vindt dat de Provincie haar verantwoordelijkheid moet nemen.

Afbeelding Gemeente Utrecht: berekend verschil in geluid in 2035 ten opzichte van 2020 als de werkzaamheden gaan starten. Bij de onderdoorgang wordt het beter en bij een viaduct slechter.

 

DROOM (De Randweg Overvecht Op Maat) is de werkgroep van het Bewonersplatform Overvecht die zich inzet voor een verbetering van het gebied rondom de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). DROOM bestaat sinds 2010 en zet zich in voor participatie van bewoners bij de planontwikkeling NRU. Zij voert periodiek overleg met bewoners en is vertegenwoordigd in de gemeentelijk adviesgroep NRU.

5 Reacties

Reageren
  1. Elly

    Ja, natuurlijk moeten we gaan voor onderdoorgangen, dit of niets. Ook in Overvecht wonen mensen, en ook wij hebben recht op een (relatief) gezonde lucht, en op een beperking van geluidsoverlast van verkeer. En hoezo duur, geen geld…volstrekte flauwe kul, Overvecht wordt al veel te veel benadeeld, dit kan er echt niet bij!!!

  2. Tja

    Dit soort zaken voedt het wantrouwen, geheel terecht, bij de burger, dat mindere buurten maar worden afgescheept met van alles en nog wat.

    Geheel terecht zo het zit klaar aanzien. Dat geld is er ook gewoon het wel hoor

  3. Toine Goossens

    Overal in Nederland zijn nutteloze tunnels aangelegd. De HSL tunnel onder het groene hart, De Swalm tunnel onder het Swalmdal, maar als het om de mensen van Overvecht gaat, dan heeft de VVD daar lak aan.

    Roermond en Den Haag zijn VVD steden bij uitstek, daar wordt alles keurig onder de grand gestopt. Maar die dwarsliggers uit Utrecht zullen we eens een lesje leren. Geen cent teveel hé. Hiermee tekent de VVD Utrecht haar doodvonnis. Geen cent, is geen stem, naar de VVD.

    Aan de groei van mobiliteit komt voorlopig geen einde. Nederland is een diensten en recreatie economie. Iedere 1% dienstengroei leidt tot 3% mobiliteitsgroei. Festivals, musea, sportmanifestaties, zelfs E-sports vindt in grote stadions plaats, pretparken, de Landal weekendjes zorgen ervoor dat het ook buiten de spits overvol is op de weg.

    De Noordelijke rondweg onder de grond. Op de tunnel wooneenheden voor hoog opgeleide professionals die in Oost Utrecht werken.

    De generaties die na ons komen verklaren ons ex ante voor gek. Geen tunnel en geen scheiding van langzaam en snelverkeer.
    De tunnel verbind het Noorderpark voor eeuwig aan Overvecht. Wonen en recreëren horen een op een bij elkaar. Je bouwt daar geen autorivier tussen. Mobiliteit is dienstplichtig aan wonen en recreëren.

    Op de hele ringweg rond Utrecht zijn doorgaand- en bestemmingsverkeer strikt gescheiden. Dat is een van de elementaire voorwaarden van Rijkswaterstaat voor buitenringse rondwegen. Hier niet. Wat is dat voor idiotie

  4. Chantal

    Lekker dan: de onderdoorgangen gaan nu ten koste van de stadsboulevard aan de kardinaal de jongweg…

  5. Toine Goossens

    Ja luxe Chantal. Het is een hele opoffering om solidair te zijn.

    Laten we ook het budget van de West Boulevard inzetten. Dan krijgt Overvecht rust.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).