Bewoners Tolsteegbrug verbolgen: ‘Je gaat toch geen bushokje opofferen voor een digitale reclamezuil?’ Bewoners Tolsteegbrug verbolgen: ‘Je gaat toch geen bushokje opofferen voor een digitale reclamezuil?’

Bewoners Tolsteegbrug verbolgen: ‘Je gaat toch geen bushokje opofferen voor een digitale reclamezuil?’

Bewoners Tolsteegbrug verbolgen: ‘Je gaat toch geen bushokje opofferen voor een digitale reclamezuil?’
Omwonenden van de Tolsteegbrug in het centrum van Utrecht zijn op zijn zachts gezegd niet blij met de digitale reclamezuil die afgelopen week is geplaatst op de stoep. De omgeving is onlangs opnieuw ingericht om onder andere de doorloop te verbeteren. Nu is er dus midden op de stoep een reclamezuil neergezet.

Omwonenden van de Tolsteegbrug in het centrum van Utrecht zijn op zijn zachts gezegd niet blij met de digitale reclamezuil die afgelopen week is geplaatst op de stoep. De omgeving is onlangs opnieuw ingericht om onder andere de doorloop te verbeteren. Nu is er dus midden op de stoep een reclamezuil neergezet.

Robin van Essen, voorzitter van het buurtcomité Twijnstraat en omstreken, zegt dat de herinrichting niet helemaal zonder slag of stoot is verlopen. “We hebben als buurt toentertijd samen met Centrum Management Utrecht de wens geuit om het gebied strakker en mooier te maken. Het belangrijkste was dat de doorloopbaarheid zou verbeteren.”

Om dat voor elkaar te krijgen moest iedereen water bij de wijn doen. Zo zijn bijvoorbeeld de glasbakken verplaatst naar de speeltuin bij de Wijde Doelen, is ook de bushalte naar die straat verhuisd en de fietsstrook op de Tolsteegbrug is opgeheven.

Nooit op één lijn

“Iedereen heeft concessies moeten doen. We zitten namelijk nooit op één lijn in zo’n wijk. Zo zagen sommigen het niet zitten om de glasbakken bij de speeltuinen te plaatsen en andere maakten zich zorgen om de veiligheid als de fietsstrook zou verdwijnen. Het uiteindelijke doel was de doorloopbaarheid van het gebied te verbeteren.”

Uiteindelijk werden de werkzaamheden in maart van dit jaar afgerond en de herinrichting was volgens Van Essen zeer geslaagd. Ook al vond hij het vreemd dat er op het voetpad wel twee bomen zijn neergezet, omdat het in eerste instantie ging om de doorloop te verbeteren.

Verkeerde keelgat

Afgelopen week verscheen er dus ook een reclamezuil en dat schoot bij veel omwonenden in het verkeerde keelgat. “Je gaat toch geen elementen opofferen, zoals een bushokje of een fietsstrook, om vervolgens op dezelfde plek een digitale reclamezuil neer te zetten. En dat ook op een mooi, leeg en historisch ingericht plein.”

Van Essen heeft in de tussentijd aan de bel getrokken bij de gemeente, maar er heeft nog geen gesprek plaatsgevonden. Hij verwacht begin volgende week het gesprek aan te gaan. “Ik hoop dat er iets mee wordt gedaan. Al is het lastig om dingen te verplaatsen als ze er eenmaal staan.”

Gekoppelde berichten

55 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Man man man… deze gemeente…

  2. Piet

    Hahaha, de gemeente Utrecht kan ook niks he.

  3. Uuutje

    Weer een voorbeeld hoe erg de gemeente een slaaf van het grote geld is. Compleet afhankelijk. Waarom moeten er überhaupt reclamezuilen in de openbare ruimte staan?

    Verneukt het hele net “affe” plein alweer.

    Ook lekker sneaky de zuil een paar weken later plaatsen. Eerst is iedereen blij en het dan als een voldongen feit achteraf plaatsen. Uiteraard was het al 4 jaar het plan om die zuil daar te plaatsen, maar was dit uiteraard niet ingetekend in de plannen

  4. Baliekluiver

    Dit is vrij kansloos, want de gemeente ziet echte binnenstadbewoners toch vooral als hinderlijke figuranten in het pretpark die overal over zeuren. Liever hebben ze alleen maar tijdelijke bewoners die geen belang hechten aan leefbaarheid en de kwaliteit van de woonomgeving. Maar let op, als straks blijkt dat die abri hinderlijk in de weg staat voor de evenementen op het Ledig Erf is dat ding zo weg!

  5. John

    Laten we een motie van wantrouwen indienen tegen het wanbeleid van deze bestuurders

  6. Marco

    Wat een achterbakse misser die reclamezuil, volstrekt onnodige ontsiering van het verfraaide plein dus snel weg met dat ding.

  7. Dora G

    zuilen kunnen weg. zo stond er eerst een voor denham op de stadhuisbrug, en die stond nog meer in de weg dan die andere, en die staat er nu ook niet meer.

  8. Kadoendra

    Men moet digitale reclamezuil lezen als digitale melkkoe en dan kan iedereen weten waarom dat ding daar plotsklaps staat.

  9. Yoshua

    Dit is best wel vreemd om een reclamezuil die tot eind vorige eeuw een functie had nu weer in het straatbeeld te laten verschijnen.
    Vergeleken met de jaren 80 bedrijven het vooral van opvallende reclamezuilen moesten hebben die spraakmakend waren.
    Ondertussen zijn er miljoenen verschillende manieren bijgekomen om de nieuwste producten van de fabrikanten aan te prijzen.
    Er is zelfs een webbrowser waar de gebruikers tokens kunnen verdienen voor de getoonde reclame tijdens het surfen.
    Iedereen is 24/7 online waar je constant reclame te zien krijgt.
    Persoonlijk zou ik niet kunnen vertellen van welk product op dit moment een marketingcampagne gericht op de buitenreclame gaan de is.
    Bij de bushaltes hangen reclame poster, maar welke posters er deze week hangen…

  10. Sam

    Oef. Dit is verkeerd om zoveel redenen. Om maar wat te noemen;

    1. Een flinke afbreuk aan het aangezicht van een historische binnenstad.
    2. Afleiding door licht, kleur, beweging, et cetera.
    3. Onder het mom van ‘informatiezuilen’ (lees; weerbericht en evenement-aankondigingen) wordt toch vooral reclame vertoond.
    4. Dwingt mensen om nieuws van o.a. nu.nl te consumeren. Kan de openbare ruimte niet een plek zijn om even /geen/ nieuws te hoeven zien? Zag laatst tijdens een fijne zonnige wandeling schreeuwerige koppen over doden en rampen.
    5. In een trend waarbij steden /minder/ reclame in de openbare ruimte willen, gaat Utrecht er dwars tegenin.

    DUIC, zit hier niet een interessante casus voor onderzoeksjournalistiek in? Wat zijn de inkomsten die de gemeente hiermee binnenhaalt? Ik dacht eerder gelezen te hebben dat ze voor de komende 15 (!) jaar in zee zijn gegaan met de uitbater hiervan. Onder welke voorwaarden is dat contract gesloten? En betekent dit ook minder reclame op andere plekken?

    Aangezien het hier om de openbare ruimte gaat, zou meer openheid hierin geen raar verzoek zijn.

  11. Massegast

    @Allen — De gemeente weet heel goed wat ze doet. De burger is alleen niet number one. Het belang van de burger is een bij-product. ‘Doen’ we ook, maar de eigen dynamiek is leidend. Ook de financiële kant. Weet iemand wat zo’n reclame-zuil schuift? Het hele pleintje wordt er door gemold! Bah!

  12. M

    Er ligt nu meer glas op de weg dan ooit, superfijn. En die zuil stond niet op de artist impression waar bewoners mee overtuigd moesten worden. No way dat de gemeente die weg gaat halen, denk dat de omwonenden dat dan zelf moeten doen. Zou toch zonde zijn als dat ding telkens kapot is.

  13. joop

    Wat een drama, kan deze gemeenteraad niet onmiddelijk opstappen, dit lijkt echt nergens op.

  14. wollie

    deze zuil gebruikt alleen stroom, de rest komt draadloos binnen. verplaatsen is in een ochtend gedaan.

  15. Rietje

    Pfff wat een lelijkheid ook

  16. Rivierenwijk

    Tja. Directe inspraak en zeggenschap van burgers en belangen van gemeente en commerciële partijen gaan slecht samen.

    Compleet zinloos om daar een reclamezuil neer te zetten.

  17. Bernhard

    Lekker de openbare ruimte verzieken met nog meer van die schreeuwerige dingen. Midden op de Neude is nog wel plek. En wat te denken van een megareclamezuil van 20 meter hoog op het Jaarbeursplein?

  18. Peter

    Volstrekt onzinnig
    Slaat negens op
    Wat hebben ambtenaren rare kronkels in hun hoofdenp

  19. Jacobson

    Je mag natuurlijk vandalism niet aanmoedigen…

  20. Fred

    Wat een gotspe inderdaad! Hoe verzin je het! En wel weer de belastingen met 15% verhogen. Waarvoor? Voor dit soort gepruts? Deze waanzin moet echt stoppen.

  21. Pol

    Hoe noemde Prins Charles zoiets ook alweer?
    “…a monstrous carbuncle on the face of a much-loved and elegant friend.”

  22. Scherpschutter

    Het is niet te geloven. De gemeente sloopt de totale infrastructuur van de stad en waar wordt de Utrechter boos over? Een reclamezuiltje…LOL!

  23. Esrin W.

    Iedereen hier vindt het toch helemaal okee dat de poppetjes die nu alles beslissen ook op die posities zitten? In ieder geval duurt deze ongein al jaren.

  24. Wim

    Prima hoor. Weten de auto’s tenminste dat ze daar niet moeten rijden. Beetje duidelijkheid kan geen kwaad op dat onoverzichtelijke pleintje.

  25. Erik

    Het blijft tobben met de burger participatie bij dit College. Is er een buurtcommitee dus overleg ligt voor de hand maar weer niet gelukt. Wie stapt er nu nog in het beoogde Wijkplatform dat wethouder Klein voor de binnenstad wil optuigen; niemand toch. De eene D66 wethouder heeft lak aan de andere D66 wethouder. Denk daaraan als er weer verkiezingen komen. Welke D66 kies ik eigenlijk. Over de inkomsten bestaat inderdaad veel onduidelijkheid. Het kan nooit veel zijn in deze tijd van gerichte reclame via social media. Maar ja, openheid geven is lastiger dan klagen over het wantrouwen van burgers in de politiek.

  26. Peet Binnenstadsbewoners

    Totaal stadsvreemde ambtenaren
    Die geen idee hebben wat er in Utrecht speelt

  27. R.C.

    De communicatiestrategie van de gemeente is: eerst heel veel rekken, niet antwoorden, beweren dat de verantwoordelijke druk of op vakantie is. Vervolgens beweren dat je bij een collega moet zijn. Die gaat weer rekken en niet antwoorden en daarna beweren dat je toch bij de ander moest zijn. Dan gaat de eerste ambtenaar na drie weken zwijgen je vertellen dat je bij een andere afdeling moet zijn. Die afdeling gaat vertellen dat je eerder bezwaar hebt kunnen maken en dat alles volgens procedure verlopen is. En dat de plaatser van het object alle recht heeft deze te plaatsen in de openbare orde. Met als laatste toevoeging dat je maar naar het wijkbureau moet gaan om te overleggen. Einde communicatie en driekwart jaar verder…

  28. isabelle

    Misschien meer en hogere reclamezuilen in de binnenstad die 24/7 fel licht afgeven en schreeuwerige filmpjes afspelen in neon-kleuren?

    Per slot van rekening is de binnenstad voor de pretbezoeker, niet voor bewoners.

  29. Tristan

    Het is een misverstand om te denken, dat de gemeente je vraagt wat je ervan vindt, om daar vervolgens wat mee te doen! Het is alleen maar citymarketing; ze doen toch wat ze zich aanvankelijk al hadden voorgenomen!

  30. Peter

    Genoeg methoden om het voortbestaan van het nutteloze en lelijke misplaatste ding te ontmoedigen. Vult u zelf maar in.

  31. Peter

    Een reclamezuil van 20 meter hoog op het Jaarbeursplein, Bernhard?
    Wat denkt u wat die arme ambtenaren in het stadskantoor daarvan zouden vinden?

  32. Teunemans

    De bus verdwijnt en uit het Ledigerf, in de Lange Nieuwstraat staat het namelijk al aangegeven. Tijdelijke bushalte dus daar verdwijnt de bus ook. Het bushokje verwijderen is de eerste aanzet.

  33. Adriaan

    Laten we moed houden, er komt binnen 2 jaar een aanpassing van dat plein!
    Dan kunnen de wensen wellicht alsnog doorgang vinden.

    Ik kom er minimaal wekelijks en fietsers rammen er dwars doorheen, overal. Meestal zijn een paar gebroken bejaardenheupen nodig om te concluderen dat je fietsers en wandelaars echt beter wat fysiek van elkaar kunt scheiden……

    Een reclame zuil op die drukke plek is voor de uitbater vast interessant. Waarom niet bushokje met groen dak en er op een reclamescherm?? Met PV op dak en accu is vast geen stroomkabel nodig, maar vast onbetaalbaar. Is het niet zo dat de reclame de bushokjes betaalt en het de gemeente daarom niks/weinig kost?

  34. Wim

    Prima plaats voor een boom

  35. Bertus

    En wat te denken van dat kleine kastje midden op het plein, anderhalvemeter van die grote electriciteitskast af. Je breekt je schenen erover in het donker. Dat is ook niet lekker voor de doorloop.

  36. Josje

    Oefenobject voor plofkraakjongetjes uit Knalland. Mooi Hieven ze geen kuilen in parken meer te blazen. *

    *Sarcasmemodus uit

  37. Uuutje

    Een bewonerscomité kan het object natuurlijk dagelijks inpakken met cadeaupapier. Dan moet zo’n ambtenaar het er IEDERE dag af komen trekken, vanwege het dubieuze contract met de eigenaar van de reclamezuil uiteraard. Die heeft natuurlijk bedongen dat mensen niet om het ding heen kunnen. Ik vind dat wel humor. Dagelijks iemand van de gemeente op een laddertje om dat cadeaupapier eraf te halen. En dan ook 5 lagen plakken ofzo.

    Ik ben het wel met Sam eens. Hoezo werkt een gemeente mee aan het indoctrineren van haar inwoners? Want dat is wat reclame is. Hoezo wordt dit verkocht (een leugen) onder de noemer van informatieverstrekking (weer en verkeer).

    Het punt van gratis en veel nieuws aan de inwoners aanbieden valt me ook op. Dat gold ook al zo voor de “gratis” metro’s en spitsen 15 jaar geleden. Je kan dus “nieuws” niet ontlopen als je dat zou willen. Het is dus geen keuze meer om nieuws te consumeren, maar het wordt je ergens min of meer verplicht, want je kan er niet omheen (bij deze zuil letterlijk niet). Natuurlijk moet je soms op de hoogte kunnen blijven (maar dan wel vanuit een keus voor een eigen medium), maar te veel nieuws vern***t mensen gewoon. Je wordt overladen met (slecht) nieuws waar je vaak weinig tot geen invloed op kan uitoefenen. Volstrekt nutteloos dus. Ook zitten er misschien wel (inmiddels verboden) camera’s in zo’n zuil die het kijkgedrag meten van voorbijgangers en zit er wifi tracking in (zoals in veel gemeentes), maar dat is wel in strijd met de privacy wetgeving. Daar is een gemeente en de eigenaar van de zuilen vast niet open over. Voor ons burgers is het moeilijk te controleren of dat soort zaken verborgen in de zuil zitten.

    Lekker inpakken met cadeaupapier dus. Leuk gratis kunstproject in de openbare ruimte vanuit de inwoners. Heerlijk. Ik denk ook dat de bewoners dit wel 15 jaar kunnen volhouden. Het is ook uiteraard geen misdaad of overtreding, want geen vandalisme en een ludieke actie. Prachtplan, al zeg ik het zelf. Wie doet er mee?

  38. Rob

    Wat een prominente plek.
    Er is vast geen overleg geweest
    Over deze plaatsing. Ik hoop dat de politiek de zelfde mening deelt als de reacties die geplaatst zijn. Weg ermee !

  39. Moniek

    @Jacobson
    Helemaal mee eens! Ik wil het ook niet aanmoedigen, maar…

  40. W

    Wat lelijk!
    Typisch deze gemeente en vooral dit gemeentebestuur!
    Geen smaak! Het is niet anders helaas!
    En de pleinen in Italië werden door oud-raadsleden(Groen Links) zo verheerlijkt! Het plein van Siena diende als voorbeeld in het straatbeeld plein ingang stadskantoor! Kijk naar die waaiers in de straat.
    Denk maar niet dat er een reclamezuil pontificaal op een plein in Italië komt te staan! Dit besluit is zo typisch Nederland dit. Zo jammer!

  41. Lauk

    Met veel reacties eens. Wat geplaatst is kan ook weer weg, zo simpel is dat. Beetje meer scheiding van auto/fietsverkeer en wandelaars lijkt mij wel handig. Ik voel mij – inmiddels 73 – vaak onveilig op dat plein (als automobilist – al rijd je nog zo zorgvuldig, men komt van alle kanten op je af en geeft onverdiend soms een klap op het dak) en als fietser: (waar moet ik allemaal op letten?) en als voetganger wordt ik soms bijna omver gereden door scooters, snelle fietsers en/of gehaaste bezorgers. Enige scheiding – met doorgangen – d.m.v. plantenbakken of boompjes lijkt mij én mooi én veiliger.

  42. Derk van Dorth

    Voorstel: noem het dan gelijk maar Onledig Erf! Weg mat dat ding!

  43. P-trus

    De idiotie van almaar meer consumeren. Als er iets is dat we vd Corona-periode zouden hebben kunnen leren is dat we dat best minder kunnen.
    Voor de rest ontsierend stadsgezicht en gevaarlijk afleidend (verkeer). Graag bushokje (met groen dak) weer terug.
    In Frankrijk bestaat er overigens een actiegroep tegen deze vorm van reclame.

  44. Julia

    Smakeloos. Weg met dat ding!

  45. Peet

    De hele stad staat vol met die afschuwelijke reclamezuilen
    Wie verzint zo iets?

  46. Maya

    Robin vanEssen praat niet voor buurtcomité Wijde Doelen. De glasbak is niet verplaatst naar de Wijde Doelen in het Zocherpark dat een rijksmonument is. De vergunning is nog niet verleend.

  47. Paul

    Willen alle mensen die GL of D66 hebben gestemd bij de laatste gemeente raad verkiezingen svp niet klagen? Of graag de volgende keer een andere partij stemmen. Dit college claimt de wil van de kiezer uit te voeren. Of dat gelukt is weten we volgend jaar maart.

  48. W

    Paul 11.25! Helemaal gelijk! Volgend jaar maart nieuwe verkiezingen!

  49. Uuutje

    @ Paul

    Volgens mij zijn dit gewoon ambtenaren (bedrijfsvoering) die contracten sluiten met commerciële aanbieders van dit soort zuilen. Zo stroomt er geld in de gemeentekas.

    Ik heb niet het idee dat de gemeenteraad of wethouders zich hier mee bezig houden. Zouden ze idd beter wel kunnen doen, maar ja. Dat is het paard achter de wagen spannen, want de ambtenaren hebben deze contracten al getekend.

    Je kan dit momenteel echter niet wijten aan stemgedrag bij de verkiezingen. Dit was namelijk onder ieder college, van welke kleur dan ook, gebeurd.

  50. wollie

    misschien zou deze tekst helpen bij de acceptatie:

    ‘wij vinden ze ook niet mooi, maar deze zuil vermindert uw gemeentebelastingen met xx duizend euro per jaar. groetjes, de gemeente’

  51. Paul

    @ Uuutje
    Als het fout gaat hebben de ambtenaren het gedaan en als het goed gaat dan mogen we de wethouders bedanken?

    @wollie
    PS: en we verhogen toch maar de WOZ met 15%

  52. Carmen

    Jonge jonge, er stond eerst een metalen hok met vergeeld glas en een lelijke poster, nu staat er een plat scherm met twee zijden. In beide gevallen wen je eraan en kun je kiezen of je er wel of niet aan wil storen. Ik ben er niet per se voor dat dit soort dingen in de openbare ruimte staan, maar laten we niet doen of dit schermpie onze stad lelijker maakt dan ‘ie al was. Maak je liever druk over echt belangrijke zaken.

  53. Marjolein

    Hoi Robin van Essen, als jij een petitie start voor het verwijderen van deze reclamezuil dan kunnen we die breed delen en ondertekenen, en zo aan de gemeente aanbieden. Want zelf mensen die er niet direct wonen (zoals ik) maar er graag lopen, zullen jullie steunen. Dit is echt verbazingwekkend en niet oke!

  54. Hans

    Laat die zuil maar staan en bouw er een hokje omheen. Iedereen tevreden.

  55. Dave

    Afgezien van het feit dat niet dat straatbeeld past en toch wel in de weg (waar die weg nu ook mag zijn) staat, vind ik het helemaal niet stroken met de historische waarde van dit mooie stukje Utrecht. Het Utrecht Archief ligt toch op loopafstand van het gemeente huis…

    De naam Ledig Erf zegt het al: Ledig staat voor leeg. Hierbij een stukje geschiedenis voor de besluitvorming:
    “Op de plek van het verkeersgeraas stond ooit wel een middeleeuws gasthuis, en later ook nog een aantal huisjes, maar die zijn allemaal bewust gesloopt. Ze lagen namelijk langs de stadsmuur, en een van de vier stadspoorten. Samen heetten die de Tolsteegbarrière. Letterlijk was dat de barrière die grensde aan het voorstadje ‘Tollesteeg’. Het erf ten zuiden van de stad moest verdedigd kunnen worden vanachter de stadsmuur. Vandaar dat er op het aangrenzende erf een vrij schootsveld is gecreëerd, waar het terrein helemaal ‘ledig’ moest zijn.” (bron: indebuurt.nl/utrecht)

    Met deze reclamezuil toentertijd waren we kansloos; de vijand kon ons dan vanachter de zuil eenvoud bestormen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).