Bewoners Twijnstraat niet geïnformeerd over tijdelijke opheffing 60 parkeerplaatsen | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Twijnstraat niet geïnformeerd over tijdelijke opheffing 60 parkeerplaatsen | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Twijnstraat niet geïnformeerd over tijdelijke opheffing 60 parkeerplaatsen

Bewoners Twijnstraat niet geïnformeerd over tijdelijke opheffing 60 parkeerplaatsen
Bewoners van en rond de Twijnstraat keken gisteren verbaasd naar hun scherm toen ze een email kregen van de gemeente over de tijdelijke opheffing van 26 officiële parkeerplaatsen vanwege verschillende werkzaamheden in de straat.

Bewoners van en rond de Twijnstraat keken gisteren verbaasd naar hun scherm toen ze een email kregen van de gemeente over de tijdelijke opheffing van 26 officiële parkeerplaatsen vanwege verschillende werkzaamheden in de straat.

Door een samenloop van werkzaamheden van Stedin, Eneco, Albert Heijn, Centraal Museum en Dick Brunahuis zijn er momenteel erg veel werkzaamheden in de Twijnstraat, Nicolaasstraat en Nicolaaskerkhof. “Dat heeft, afgezien van het opbreken van de Nicolaasstraat en de trottoirs van de Twijnstraat, gevolgen voor de parkeermogelijkheden,” zegt de gemeente in de mail. “Dat laatste is tot nu toe, anders dan met een bord dat na 17 augustus niet geparkeerd kan worden, helaas niet aan de buurt gemeld. Wij hebben dan ook heel veel vragen gekregen via diverse kanalen over waarom, hoe lang en waar er geparkeerd kan worden.”

De gemeente communiceert naar buiten dat het om 26 plekken gaat die officieel in gebruik zijn genomen, maar een buurtbewoner laat weten dat het in de praktijk om een kleine 60 plekken gaat. “Feitelijk is er niet één parkeerplaats op het Nicolaaskerkhof beschikbaar. Ik kon vanmorgen niet eens wegkomen met mijn auto. Het stond helemaal ingebouwd door containers en klusbusjes.” Natellen leert dat het inderdaad eerder om 60 parkeerplekken gaat dan de 26 plaatsen die de gemeente noemt.

Overzicht van de werkzaamheden
Overzicht van de werkzaamheden

De officiële cijfers leren dat: Eneco en Stedin 10 plekken bezet houden bij de kruising Nicolaasstraat en Twijnstraat tot en met 25 september, daarna blijft Stedin 6 plekken bezet houden tot 16 oktober. De aannemer van de Albert Heijn is tot 2 september bezig en heeft tot die tijd een bouwplaats ter grootte van 12 parkeerplaatsen op het Nicolaaskerkhof. Het Centraal Museum en Dick Bruna huis hebben ook nog een bouwterrein naast het Centraal Museum, maar door hen wordt geen parkeerplaatsen in beslag genomen. Zij zijn tot 30 oktober bezig. De werkzaamheden aan de brug bij Ledig Erf momenteel werken ook niet mee aan de bereikbaarheid.

Als alternatief biedt de gemeente bewoners met een parkeervergunning voor de Nieuwegracht en omstreken de mogelijkheid om ook in Buiten Wittevrouwen te mogen parkeren.

Het volgebouwde Nicolaaskerkhof gezien vanaf de andere kant
Het volgebouwde Nicolaaskerkhof gezien vanaf de andere kant
Op de Nicolaasstraat kan je tijdelijk niet je fiets parkeren
Op de Nicolaasstraat kan je tijdelijk niet je fiets parkeren
De opengebroken Twijnstraat kost parkeerplekken en levert veel lastige verkeerssituaties op
De opengebroken Twijnstraat kost parkeerplekken en levert veel lastige verkeerssituaties op
Twijnstraat gezien vanaf de andere kant
Twijnstraat gezien vanaf de andere kant
De werkzaamheden op de brug bij het Ledig Erf  maakt het er ook al niet makkelijker op voor de automobilist rond de Twijnstraat
De werkzaamheden op de brug bij het Ledig Erf maakt het er ook al niet makkelijker op voor de automobilist rond de Twijnstraat

20 Reacties

Reageren
  1. Suus

    Snap sowieso niet dat daar geparkeerd mag worden. Als die bewoners nou eens gaan fietsen of OV nrmen of met een vouwfietsje naar hun buiten de singels geparkeerde auto fietsen? ?

  2. Ronald

    In deze provinciestad hechten we nog steeds aan de auto, Suus. Voor een echte grote stadsmentaliteit moeten we helaas toch echt naar de twee grootste steden van dit land..

  3. Gerben

    @suus ik denk dat heel veel buurtgenoten dat al doen. Ik fiets veel en doe veel met de trein. Gezien het aantal bewoners zijn er weinig auto’s. Maar een aantal parkeerplaatsen is nodig.

  4. Bas

    @Suus

    Als je geen overlast van wonende mensen en hun personenautos wil moet je niet in de stad gaan wonen maar in een museum. In een stad wordt geleefd en gewerkt, niet iedereen kan eerst nog even een half uur vouwfietsen voordat tegen tienen de eerste ‘meeting’ gepland staat in een zzp café of andere culturele hotspot.

  5. Jolanda

    Volgens mij gaat het erom dat de gemeente Utrecht haar bewoners weer eens gebrekkig heeft geïnformeerd. Dat mensen met een auto in de binnenstad af en toe overlast hebben van werkzaamheden etc, dat hoort erbij. Maar je communiceert met partijen wat er gaat gebeuren ipv borden te plaatsen, alsof dat werkt.

  6. Bas

    @Jolanda

    Precies. Het gaat er niet om wat de utopie is, het gaat er om hoe je je dient te gedragen in de samenleving met de huidige regels. En dat geld dubbel zo voor de gemeente. Hoezeer ons Lot ook auto’s haat.

  7. Frank

    @Bas: het is goed dat je dat aangeeft want het toeval wil dat het hier nou juist gaat om het museumkwartier. Dat zou er dus voor pleiten om alle parkeerplaatsen daar maar op te heffen. De Japanners die naar Nijntje komen kijken komen toch niet met de auto.
    Persoonlijk ben ik van mening dat als je vindt dat je een auto nodig hebt, je niet in die buurt moet gaan wonen. En omgekeerd.

    Maar het punt is wel dat los van wat ik vind van de vraag of daar wel of niet geparkeerd zou moeten kunnen worden, in dat gebied het in één keer schrappen van 60 parkeerplaatsen gewoon idioterie is. Ook als dat tijdelijk is. Ik schat dat meer dan de helft van de capaciteit vanaf de zuidelijke helft van de Lange Nieuwstraat daardoor in één klap verdwenen is, de Nieuwegracht niet meerekenend.

  8. Chris

    He, een deja vu! De gemeente die weer eens onvoldoende communiceert. Op zich is het nog tot daar aan toe dat de gemeente keer op keer ronduit ondermaats acteert, maar dit staat wel in erg groot contrast met hoe ze zich naar de buitenwereld presenteert. Namelijk met de termen Bright, Inspiring, Welcoming en Connecting. Lees deze farce na op: http://www.utrechttoolkit.nl/utrecht-merk/merkwaarden

  9. Joke

    De gehandicapten parkeerplaats op de Twijnstraat is tijdelijk opgeheven gezien het zwarte plastic wat over het bordje hangt.

    Op de Tolsteegsingel is wel plek voor wat extra parkeerplekken. Er is is tot 6 september genoeg ruimte vrij op de rijbaan vanwege de afsluiting van de brug.

  10. Dirk

    Ah, the horror. De automobilisten die gewend zijn dat de hele maatschappij aangepast wordt om hun luiheid te faciliteren moeten tijdelijk even omlopen en het is ze niet verteld.

  11. Peter Utrecht

    Ik ben ook voor fietsen boven auto’s. Maar dat neemt niet weg dat de kern van het verhaal natuurlijk is dat dit wederom een van de vele pijnlijke fouten van dit stadsbestuur blootlegt. En degene die de pineut is, is de omwonende. Geen enkele poot om op te staan en het onaangekondigd laten vervallen van maar liefst 60 parkeerplaatsen in een woonbuurt die tevens voor ondernemers belangrijk is (en onbereikbaar wegens afgesloten Ledig Erf, mijn hemel wat duurt dat daar lang) kan maar gewoon. Probeer het is om te draaien en je zit vast in jarenlange procedures, boetes etc. Echt bizar, leve GroenLinks en D66!

  12. Berend

    ” door hen wordt geen parkeerplaatsen in beslag genomen”
    wordEN

  13. Ronald

    Ah, de autohaters kunnen weer even los.
    Afgunst, dat is het. Ze weten stiekem best dat de automobilist veel comfortabeler reist en dat zit ze dwars.

  14. gerben

    @ronald beetje kort door de bocht; dat een auto altijd comfortabeler is gewoon niet waar. Zeker niet als je vlakbij het station woont. Begrijp me goed: ik geniet van mijn BMW maar ik geniet evengoed van een treinreis met muziek op mijn hoofd, kopje thee en een boek terwijl ik naar het centrum van een andere stad wordt vervoerd. Gewoon kiezen wat handig is voor de reis die je gaat maken.

  15. Hannah

    @ronald: haha grapjas! Ben inderdaad superafgunstig omdat jij een auto hebt en ik niet.. Haha

  16. Frank

    @Ronald: dat de automobilist comfortabeler reist is niet altijd waar en bovendien sterk afhankelijk van de vraag wat je onder comfort verstaat. Werken in de auto is zelden goed mogelijk. In de trein gaat dat prima. Niettemin brengt het openbaar vervoer je in het algemeen van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.
    En met regen in de spits staan in de bus tussen de dampende natte jassen aan de ene kant en de goedkope aftershave aan de andere kant… Het heeft zeker niet mijn voorkeur.

  17. Moniuqe

    Wij wonen en parkeren in hetzelfde parkeerrayon in de buurt van de Kromme Nieuwegracht en kregen wel een brief van de gemeente.

  18. Mick

    Vanochtend is de Diaconessenstraat ook gesloten voor verkeer en opengebroken. Geen waarschuwing van de Gemeente. Het is absurd wat gebeurt hier in de buurt. Of ze rijden in een auto of niet, bewoners hebben er last van.

  19. Frank

    @Monique: Ik denk dat de klacht ook niet zozeer is dat de gemeente niet communiceert, maar dat de gemeente communiceert dat het om 26 parkeerplaatsen gaat terwijl dat er feitelijk 60 zijn.

  20. Herman

    De gemeente moet vooral niets meer doen, niets opknappen, niet verbeteren.

    gewoon lekker laten verpapureren, dan heb je wel parkeerplaatsen tot je beschikking. Dat je na 25 jaar een volledig verrotte en uitgeleefde stad hebt, ja das pech….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).