Bewoners vrezen voor extra sluipverkeer binnen de singels door herinrichting Maliesingel | De Utrechtse Internet Courant Bewoners vrezen voor extra sluipverkeer binnen de singels door herinrichting Maliesingel | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners vrezen voor extra sluipverkeer binnen de singels door herinrichting Maliesingel

Bewoners vrezen voor extra sluipverkeer binnen de singels door herinrichting Maliesingel
Artist Impression van de heringerichte Maliesingel
Bewoners rond het Servaasbolwerk hebben hun zorgen geuit over mogelijke toename van sluipverkeer binnen de singels door de herinrichting van de Malie- en Tolsteegsingel. Om hun zorgen kracht bij te zetten, tellen de bewoners deze week eigenhandig het verkeer. 

Bewoners rond het Servaasbolwerk hebben hun zorgen geuit over mogelijke toename van sluipverkeer binnen de singels door de herinrichting van de Malie- en Tolsteegsingel. Om hun zorgen kracht bij te zetten, tellen de bewoners deze week eigenhandig het verkeer. 

De bewoners zijn blij met de herinrichting naar een 30 km/u zone van de singels aan de oostkant van de binnenstad, maar vrezen door ervaringen met de Piekenkermis op de Maliebaan voor een toename van het verkeer dat langs de scholen in de wijk komt.

Het is niet alleen tijdens de vier maanden durende werkzaamheden dat de buurt vreest voor toename van het verkeer, maar ook voor na de werkzaamheden zijn er zorgen. “Op een afsluitende informatieavond maandag 30 mei zijn de plannen nog eens toegelicht. Het moet gezegd: het ziet er prachtig uit. Maar wat blijkt: de gemeente heeft nog helemaal niet nagedacht over gevolgen of maatregelen als het verkeer gaat uitwijken via de binnenstad”, laat het bewonerscollectief weten.

Servaasbolwerk niet interessant voor auto’s

De gemeente laat desgevraagd weten dat het bekend is met de zorgen van de buurt, maar dat er wel degelijk naar de wordt gekeken. Zo zullen er tijdens de werkzaamheden omleidingsroutes worden uitgezet die niet binnendoor bij de singels gaan.

Na de herinrichting gaat het sluipverkeer gemonitord worden. Zo zegt de gemeentelijke woordvoering. “En door de 30 km/u zone worden de Malie- en Tolsteegsingel en dus ook het Servaasbolwerk juist helemaal niet interessant voor auto’s. We verwachten dat er minder auto’s zullen rijden. Ook dit zullen we gaan monitoren.”

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Michiel B

    Wat heeft deze week verkeer tellen nou voor zin? Ze zijn niet eens aan het werken nog, dat komt pas volgende week. En als ze wel beginnen met werken is dat ook niet echt representatief voor de gevolgen van die herinrichting

    De route Maliesingel, Lepelenburg, Servaasbolwerk, Nieuwegracht is ook niet sneller voor een auto dan over de Maliesingel rijden, want het is overal langzaam rijden nu.

    Rond het Servaasbolwerk zitten trouwens helemaal geen scholen. Of gaat het sluipverkeer nu dan ook via Kromme Nieuwe Gracht of Hieronymusplantsoen?

  2. Jeroen de vries

    Wees niet bang. Utrecht is de onbereikbaarste stad van NL volgens recent onderzoek. De gemiddelde bezoeker heeft de hoop al lang op gegeven. Binnen 10 jaar alleen nog maar toeristen en bakfietsen. Weg stad.

  3. Samuel

    Gelukkig zijn we wel een van de beste fietssteden van Nederland.

  4. John B

    “We verwachten dat er minder auto’s zullen gaan rijden”.
    De hindermacht slaat weer toe.

    #utrechtonbereikbaar

  5. Piet

    Wat een azijnpissers allemaal. Straks is de stad tenminste beter bereikbaar voor fietsers en openbaar vervoer. Zal een hoop rust geven. We moeten ons realiseren dat de binnenstad ruim 1.000 jaar geleden nog niet was ingericht op het vele auto verkeer. Dus of we gooien wat grachtenpanden plat zodat we een vierbaans aan kunnen leggen of accepteren dat het gewoon lastig blijft en uit de auto moeten.

  6. Ronald

    Je kan versmallen wat je wilt, maar in een auto rijdt men geen 30.

  7. cas

    Hoi Piet,

    De singel waar we het nu over hebben ligt buiten de oude binnenstad…

  8. Piet

    @Cas als je goed leest; als het verkeer gaat uitwijken via de binnenstad.

  9. cas

    Piet, Heb het even goed teruggelezen. Je hebt gelijk..
    Kan me trouwens moeilijk voorstellen dat er aan de snelheid wordt gehouden daar.

  10. Jaap

    Ik heb sterk de indruk dat fietsers -of eigenlijk hun fietsen- ook steeds minder welkom zijn in het centrum.

  11. Bart van der Hiel

    Hebben de reaguurders hier ook daadwerkelijk last van de maatregelen in de stad, of is het gewoon klagen om het klagen? Er zijn honderden parkeerplaatsen verdwenen in de laatste 10 jaar, er zijn 30km zones bij gekomen, als de stad hiervan echt totaal onaantrekkelijk zou worden dan hadden we het ondertussen toch wel een keer gemerkt? Blijkbaar zijn er niet zoveel mensen die er last van hebben, want politiek kiest Utrecht keer op keer heel anders, en met ondernemend Utrecht gaat het prima.

    Ik word zo moe van de werklozen die hier staccato blijven doen alsof heel Utrecht voor het gemak van automobilisten gebouwd is, elke straat en steeg vol parkeerplekken moet zijn en in de hele stad minstens 50 gereden moet kunnen worden op vierbaanswegen.

  12. Niels Bokhove

    Wat bedoelt de gemeente in hemelsnaam met “monitoren”? Weer zo’n modewoord! Gaan daar dan dag in dag uit, dag en nacht, (politie?)mensen staan om eventueel overtredende automobilisten terug te sturen of op de bon te slingeren? Daarvan komt in de praktijk toch niks terecht. En als het autogedrag dan tegenvalt, wordt de herinrichting dan weer teruggedraaid?
    En hoe kom je op een nette manier en de Maliesingel mijdend van bv. de Nachtegaalstr. naar het Ledig Erf? Helemaal omrijden via de Adr. v. Ostadelaan (die ook heringericht en weer open is)? Nog meer uitlaatgassen is het resultaat.

  13. WW

    @ Bart van der Hiel

    Fijn, dat genuanceerde uitgebalanceerde commentaar van u, kennelijk een zeer hardwerkende Nederlander. Echt een zinvolle bijdrage aan de discussie.

  14. Jeroen devries

    @bart van der hiel: het zijn meestal werklozen die fietsen want die hebben geen geld voor een auto. En als je kijkt welke mooie detailhandel er de afgelopen jaren is vertrokken omdat de omzet dramatisch terugliep door het anti-autobeleid praat je wel anders. Wat er in de plaats komt van deze bedrijven zijn zaken die niet afhankelijk zijn van klanten die met de auto komen. Dus inderdaad, die klagen niet. Maar een verschraling mag je het wel degelijk noemen. Ook een groot deel van de inwoners, namelijk studenten en starters, hebben geen geld voor of behoefte aan een auto. Maar Utrecht had ooit ook een centrumfunctie voor omliggende gemeenten. Deze verdwijnt waardoor de stad zicht naar binnen keert en alleen maar naar de eigen bewoners kijkt. En dat is eeuwig zonde.

  15. Dirk

    @Jeroen de Vries
    Geen idee naar welk onderzoek je refereert, maar als het zo is dan is het de onbereikbaarste stad van Nederland [met de auto] en een van de meest succesvolle steden in Nederland. Het lijkt bijna wel alsof er een directe relatie is en we op deze weg door moeten gaan met de weren van tokkies in hun blik.

  16. cas

    “tokkies in blik”, “werklozen die hier” Gelukkig spreken hier de meest begaafde en nette burgers zonder vooroordelen. (kuch, kuch)….
    En er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat de slechte bereikbaarheid van de stad economische gevolgen heeft.

  17. Kuch

    @ Cas;

    Kom maar eens op met die onderzoeken dan……

    En dan bedoel ik geen uitspraken van belangenbhartigers van auto’s, maar gedegen onafhankelijke onderzoeken. Zoekt en gij zult niet vinden. Wel succes!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).