Op een parkeerplaats in de Zandhofsestraat in Utrecht worden tijdelijk plantenbakken geplaatst. Na acht weken mogen de bewoners laten weten wat ze daarvan vinden. De gemeente spreekt van een ‘experiment met groen’.
Begin dit jaar kregen de omwonenden van de straat in Wittevrouwen een brief waarin te lezen was dat de gemeente een parkeerplek wilde verwijderen om plaats te maken voor groen. Daarop zouden veel reacties zijn binnengekomen. Zo zouden veel mensen hebben aangegeven dat de gekozen parkeerplek voor huisnummer 143 niet de meest geschikte was.
“De parkeerplek voor huisnummers 170/172 is beter geschikt. Deze plek staat ook wel bekend als de vogelpoepplek, omdat de plek onder een boom ligt waar veel vogels in zitten.”
Mening
Het idee is nu dat er tijdelijk twee plantenbakken worden geplaatst op deze ‘vogelpoepplek’. Deze bakken worden rond 18 september gebracht en blijven tot ongeveer 10 november staan. Bewoners kunnen op deze manier wennen aan meer groen en minder plek om te parkeren.
Na de acht weken wil de gemeente horen wat bewoners van de nieuwe situatie vinden. “We willen weten wie er voor en tegen het opheffen van de parkeerplaats is. U krijgt in november van ons een apart wijkbericht waarmee u uw mening kunt doorgeven.”
30 Reacties
ReagerenEn is er ook nagedacht waar die mensen dan gaan parkeren en wat dat betekend voor die plek. Betekend meer groen en minder plek om te parkeren voor deze specifieke plek voor een straat verderop meer auto’s voor te weinig parkeerplekken.
Oei. Dit is tegen het zere been van de elders woonachtige autobezitters die hun vermeende absolute grondrecht om hun roestbak (het liefst gratis) te parkeren op willekeurige openbare plekken in Utrecht in het geding zien komen.
Vreemd. Het betreft hier een openbare parkeerplaats toch? Geen enkel recht van bewoners op deze plek. Of gaat het om een vergunningsparkeerplek? Dan zou er gevraagd moeten worden aan de vergunninghouders van de betreffende zone wat zij er van vinden. Tenslotte levert 1 plek mindereen hogere parkeerdruk op als het aantal vergunningen gelijk blijft. In het eerste geval moet aan iedereen worden gevraagd wat zij er van vinden.
Ipv ‘Blik uit de straat’ kunnen we ook tot win-win-gebruik maken om je (alofnietwarmgedeelde) auto af te dekken met een beschermhoes met print van klimop/(bloeiende)struiken. (En dan graag gewoon vrijwillig, want kan gewoon aanslaan)
Leuk?
Begrijp niet wat het nut is van dit experiment. Door het verwijderen van één parkeerplek gaat het aangezicht van de straat echt niet veranderen. Tenzij het een inleidende beschieting is om meer parkeerplekken te verwijderen en dan kan ik het effect prima voorspellen: die auto’s worden allemaal in omliggende straten geparkeerd.
@Leon
Waarom tegen het zere been van elders woonachtige autobezitters? De (in overvloed) geparkeerde auto’s in die straat (of omliggende straten) zijn hoofdzakelijk van de bewoners zelf. Je kunt daar trouwens niet gratis parkeren.
Wat word ‘n straat nou groener , met twee bloembakken , en dat terwijl het steeds krapper word om je auto nog ergens netjes in je woonomgeving te parkeren ….Ik zou zeggen , doe dat dan waar het wél kan ….
Dat gemekker… Ik leef al 14 jaar zonder auto. Dat kan echt hoor.
@JdV
Wittevrouwen is betaald openbaar parkeren met vergunningen voor bewoners.
Echter, ze stemmen er al ook al vele jaren standaard op GL en D66 met hoge opkomst.
Het is hun eigen gekozen beleid.
Eerlijk zou zijn als iemand graag een parkeerplek opoffert voor plantenbakken ook een parkeervergunning inlevert.
Alleen mensen zonder een auto op hun naam mogen zeggen wat er ervan vinden. Anders is het: ik een mooi parkje voor de deur en de overige Utrechters mijn blik voor de deur.
@jdv: incorrect! het betreft openbare ruimte. Waar het idee vandaan komt dat die ruimte vervolgens is om bolides neer te zetten is onduidelijk, maar het is wel duidelijk dat dat niet langer automatisch het geval is.
@s: openbare ruimte. Het woord zegt het al. Openbaar en dus niet aan de omwonenden om daar iets van te vinden. Van ons allemaal.
Door het verdwijnen van dit soort parkeervakken gaat er steeds vaker half of meer op de stoep geparkeerd worden. Er zijn al delen van Wittevrouwen waardoor je hierdoor nauwelijks op meer op de stoep kan lopen. Dit is erg vervelend voor mensen die slechtziend zijn, in een rolstoel zitten of met een rollator of kinderwagen lopen. Ook is door geveltuintjes op sommige plekken een groot deel van de breedte van de stoep verdwenen, vaak in combinatie met een bende geparkeerde fietsen. Een blik op google leert dat de mogelijkheid tot groen aan de achterkant van de woning is verdwenen in verband met de uitbouw van de woonkamer/keuken en/of dat daar nog veel tegels liggen.
Balachelijk om op die manier iedere vorm van nuance en context te verwijderen uit de afwegingen. De simplificering naar “de meeste stemmen gelden” doet geen recht aan democratie zoals deze is in Nederland is ingericht. Jammer te constateren dat politici ervoor kiezen de verantwoordelijkheid af te schuiven naar de burger. Die zou bij politici moeten blijven, bijgestaan in hun besluitname door ambtenaren. Wat een blamage dit…
@Martin +1
Als je ergens autoloos kunt leven, dan is dat wel Utrecht. Het verbaast me wel eens hoe verstokt sommigen zijn in hun autobezit. Vaak komen ze dan met een hypothetische situatie “Maar wat doe je dan als”.
Die hebben dan eigenlijk niet stil gestaan bij het feit dat naast de (bak)fiets, een redelijk OV en deelauto’s, er ook nog zoiets als de taxi bestaat.
Voor die handvol keer per jaar dat ik dat “nodig” heb, ben ik ruim goedkoper uit dan zelfs de buurman met leasebak. En dan wordt ik ook nog gechauffeurd!
En… geen stress om een parkeerplek voor de deur.
Serieus? Zoveel reacties op een tijdelijk plan voor plaatsing van 2 plantenbakken?
Ja, autobezitters worden heel snel emotioneel als het om hun koekblik gaat. Ik heb nooit een auto gehad. Het enige waar ik tot nu toe last van heb gehad is mensen die mij vertellen dat ik een auto moet hebben.
@ Justin
Je hebt vast wel (meer dan eens) meegereden in de auto van iemand anders? Ook die moet geparkeerd worden.
Denken dat we zonder auto’s kunnen in de stad, is een utopie. Vervoer hoort bij ons leven en bij onze economie.
Kunnen we afronden met stellen dat iedereen zelf moet weten of hij met of zonder een auto door het leven wil gaan?
Top dat de bewoners op deze manier worden betrokken in de (her)inrichting van hun eigen wijk. Het kan me niet bommen waarvoor ze uiteindelijk kiezen, meer ‘power to the peepol’, om het in lelijk Engrish te zeggen.
Als de meerderheid van de bewoners die bomen wil kappen zodat het geen vogelpoep plek meer kan zijn, kan dat dan ook?!
Straat is mooi zoals die nu is en gebruikt wordt. Brede stoep voor iedereen en parkeerplekken. Snap het niet, waarom iets veranderen wat al goed is.
Voor alle je kan zonder auto-roepers:
Gefeliciteerd nutteloze ambtenaren/kantoorklerken.
Hoe gaat de schilder/rioolontstopper/electricien/vuilniswagen/verhuizer/internetmonteur/pakketbezorger/mantelzorger/lerares/politieagent/loodgieter/dakdekker/tuinman dan bij jou thuis komen?
Oh nee maar daar is wel een uitzondering voor want die heb je zelf nodig, nou, dat zijn de mensen met een auto voor de deur! Die gebruiken ze iedere dag om smorgens voor jij wakker wordt naar de zaak te rijden..
De straat en de stad moet zo groen mogelijk zijn, maar de eigen tuinen zitten zo dicht geklinkerd dat het regenwater niet eens fatsoenlijke weg kan zakken.
@Nick die horen ‘s avonds allemaal de bedrijfsbus op de werklocatie achterlaten. Overdag zijn er vaak genoeg mensen die met de auto naar hun werklocatie gaan en daar de auto parkeren, dus geen gebrek aan parkeerplaatsen.
Wat mij opvalt aan het beleid van de gemeente is, dat parkeerplekken moeten wijken voor groen. Maar óók dat als een projectontwikkelaar wil bouwen in het groen (bv. flat Amethistweg, appartementen Hooft Graaflandstraat/ Kastelenplantsoen) dit moet kunnen. Ook bouwen zonder noemenswaardig groen (en zonder parkeerplekken) zoals de Merwedekanaalzone wordt aangeprezen als een gezonde en duurzame omgeving met veel groen. Het lijkt erop dat winstmaximalisatie van de projectontwikkelaar belangrijker is dan parkeergelegenheid van de bewoner voor de gemeente.
@piet
Droom lekker verder. Mensen die op meerdere lokaties per dag moeten werken in het land kunnen echt niet de hele ochtend nog eens in de trein of de bus gaan zitten. En bedrijfsruimte is duur dus veel bedrijventerreinen zijn haast ombereikbaar zonder enorm omreizen en krappe aanrijtijden.
Als je de reistijden vergelijkt met OV en de auto ben je zo uren langer onderweg. En dan moeten ze vervolgens alsnog het hele land af rijden en 8 uur later weer uren reizen naar huis en wachten bij bushaltes en treinperrons voor vervoer wat niet op komt dagen.
Autos weren uit de stad is een dagdroom. En nee niet iedereen die in de stad woont werkt op 5 minuten fietsen van hun bureautje waar ze 8 uurtjes kunnen vegeteren.
Wat een zorgvuldig proces, allemaal om tot een beetje meer groen en een beetje minder blik te komen. Wat goed, hopelijk knapt de straat er wat van op!
@Pieter 12/9/2023 – 13:48
Dat is dan fijn voor jou maar er zijn mensen die niet zonder auto kunnen om wat voor reden dan ook.
Daar moeten de autohaters ook maar eens begrip voor opbrengen want dat is wat inclusiviteit ook inhoud.