Bewonerscomités: ‘Oplossingen verkeer Westplein – Beurskwartier te vaag’ | De Utrechtse Internet Courant Bewonerscomités: ‘Oplossingen verkeer Westplein – Beurskwartier te vaag’ | De Utrechtse Internet Courant

Bewonerscomités: ‘Oplossingen verkeer Westplein – Beurskwartier te vaag’

Bewonerscomités: ‘Oplossingen verkeer Westplein – Beurskwartier te vaag’
Drie bewonerscomités spreken in een brief aan de gemeenteraad hun zorgen uit over de verkeerssituatie rond het Westplein – Beurskwartier. Zij vinden de oplossingen van de gemeente nog te vaag en te vrijblijvend.

Drie bewonerscomités spreken in een brief aan de gemeenteraad hun zorgen uit over de verkeerssituatie rond het Westplein – Beurskwartier. Zij vinden de oplossingen van de gemeente nog te vaag en te vrijblijvend.

Verkeerswerkgroep Pijlsweerd, Bewonerscomité Ronduit Weg uit Oog in Al en Ontwikkelgroep Lombok Centraal willen dat de gemeente meewerkt aan een ‘samenhangende visie op de toekomst van mobiliteit en leefbaarheid voor de hele stad’. Ze vrezen dat hun wijken hinder zullen ondervinden van het toenemende verkeer aan de westkant van de stad, dat in 2030 naar verwachting 21.400 auto’s per dag zal tellen.

De comités stellen dat beloftes van de gemeente – zoals de limiet van 15.000 auto’s per dag op het Westplein – met de huidige plannen niet nagekomen zullen worden. “Elke wijk heeft recht op een goede ontsluiting”, gaat de brief verder. Ze willen niet dat de huidige plannen in de prullenbak belanden, maar dat ze aangescherpt en beter uitgewerkt worden.

De bewoners stellen voor dat de gemeente een onderzoek instelt naar betere en ambitieuzere verkeersoplossingen, waardoor de samenhang tussen de verschillende verkeerssituaties in de stad wordt versterkt.

8 Reacties

Reageren
  1. Hendrik

    Die 30 mln voor Stadsboulevard Marnixlaan misschien maar aanwenden voor de tunnel onder Westplein. Het oude argument van de gemeente dat er geen geld is voor die tunnel snijdt geen hout. Er verdwijnen vele miljoenen in de autopestprojecten. Stop dat en besteed dat geld aan een project waarvoor de hele stad zal juichen, zowel autorijders als autohaters.

  2. JdV

    Een tunnel vanaf de flyover naar de singel. Verdere ontsluiting via wegen voor bestemmingsverkeer (bewoners/bezoekers) zonder aanluiting naar de singel om sluipverkeer te voorkomen.

  3. Jurjen

    Lijkt me een beter idee dat de Stadsboulevard aanvullen met een plan om het verkeer sneller naar buiten te leiden. Dan kunnen we namelijk echt van het Westplein een mooie plek maken. En niet alleen op het Westplein maar ook op andere plekken in de stad geeft dit de ruimte die nodig om de leefbaarheid te vergroten.

    Dan kunnen namelijk niet alleen de autorijders juichen maar ook de bewoners!
    (dat zijn trouwens vaak dezelfde…)

  4. Jurjen

    Het lijkt me beter om de stadsboulevard aan te vullen met een betere aansluiting naar de snelweg. Dan kunnen we namelijk echt de leefbaarheid van het Westplein verbeteren. En daar kunnen ook andere plekken in de stad van profiteren. Dan hebben niet alleen de autobestuurders er wat aan maar ook de bewoners. (als dat niet dezelfde zijn…)

  5. Marco Knol

    @JdV
    Zo’n tunnel vanaf de fly-over zou niet verkeerd zijn inderdaad. Alleen moet die wel onder het Merwedekanaal door, heb je te maken met de bevoorrading van de Jaarbeurs en bestemmingsverkeer richting de omliggende wijken. Je hebt dan nog steeds ook bovengronds een weg nodig, dus tja.

    Ik zie zelf meer in het ondertunnelen van (delen van) het Westplein. Zo zou bijvoorbeeld de parkeergarage Jaarbeursplein best een uitrit kunnen krijgen bij het Westplein; scheelt toch weer het nodige kruisende verkeer.

  6. Katja

    Limiet van 15.000 auto’s per dag ? Als dat om 18.00 uur bereikt is, wordt de rest dan tegengehouden ? Is alleen maar planningsretoriek van de mobiliteitsmaffia.

  7. Utrechtse

    Tunnel onder Westplein is wat iedereen graag wil behalve de Gemeente?

  8. Cico

    Wow een tunnel vanaf de flyover naar de Singel. Dat had ik in een Simcity simulatie meteen gedaan. Helaas is dit in werkelijkheid ongeveer de meest dure optie die er bestaat. Tunnelbouw van dat formaat is meestal geen gemeentelijke activiteit, maar van de Rijksoverheid (rws) die wat meer (financiële+technische) slagkracht heeft. De binnenwegen vallen echter onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).