Belangengroep pleit voor minder autoverkeer op Westplein | De Utrechtse Internet Courant Belangengroep pleit voor minder autoverkeer op Westplein | De Utrechtse Internet Courant

Belangengroep pleit voor minder autoverkeer op Westplein

Belangengroep pleit voor minder autoverkeer op Westplein
De belangengroep Ontwikkelgroep Lombok Centraal pleit voor het weren van meer automobilisten van het Westplein. De vijftienduizend  auto’s die nu in de plannen genoemd worden zouden een te rooskleurig beeld geven en daarnaast ziet de bewonersgroep liever duizenden auto’s minder. In een open brief aan de gemeenteraad vraag de groep aandacht voor hun standpunt.

De belangengroep Ontwikkelgroep Lombok Centraal pleit voor het weren van meer automobilisten van het Westplein. De vijftienduizend  auto’s die nu in de plannen genoemd worden zouden een te rooskleurig beeld geven en daarnaast ziet de bewonersgroep liever duizenden auto’s minder. In een open brief aan de gemeenteraad vraag de groep aandacht voor hun standpunt.

Verkeersplein Westplein gaat de komende jaren flink op de schop. In de huidige plannen wordt rekening gehouden met zo’n vijftienduizend auto’s per dag. De gemeente ziet ook graag dat veel automobilisten voor het centrum elders parkeren, maar er blijft wel een doorgaande route over het Westplein richting de Daalsetunnel.

Ontwikkelgroep Lombok Centraal ziet de plannen niet zitten. “Want het wordt steeds duidelijker dat die vijftienduizend dus helemaal niet gehaald gaan worden. Het ligt meer in de rede dat met een herstellende economie en met de verdichting en verdere groei van de stad dit eerder (veel) meer dan vijftienduizend auto’s gaan worden.”

De belangengroep is daar niet blij mee, zij zien sowieso liever minder auto’s, is te lezen in de open brief: “Laat staan dat het er veel minder gaan worden, zeg zo’n zesduizend – achtduizend wat wij graag willen en ons veel passender lijkt bij de centrumkwaliteit die we allen nastreven, zeggen na te streven. Dat vraagt volgens ons echter om andere, meer uitgesproken en verdergaande keuzes dan tot nu toe in de Utrechtse plannen zitten.” De brief is een reactie op de onlangs gepubliceerde omgevingsvisie van de gemeente Utrecht over het gebied.

De groep pleit voor verregaande andere keuzes: “Het politieke compromis van maximaal vijftienduizend auto’s moet worden opengebroken, om ruimte te maken voor betere oplossingen. De gekozen benadering maakt onvoldoende keuzes, keuzes die echt noodzakelijk zijn om met Utrecht goed de toekomst in te kunnen.”

Hardere knijps en knips

De belangengroep vertelt in de brief ook wat zie liever zouden zien: “Door het doorgaand verkeer en een deel van het parkeren naar buiten (de ring) te drukken en voor hardere knijps en knips te kiezen. Door in elke wijk passende ‘eigen’ in- en uitvalswegen te hebben, dat is een aansluiting op de ring. Dit vergt dus in met name Noordwest Utrecht aanvulling en verbetering van de infrastructuur. Door het verbeteren van P&R-voorzieningen, bezorgdiensten en het openbaar vervoer. Door een ander en ook dubbelgebruik van parkeergarages, niet alleen door de Jaarbeurs maar ook in de binnenstad. Door het stimuleren en faciliteren van de (OV) fiets.”

Ontwikkelgroep Lombok Centraal roept daarom de gemeenteraadsleden op om andere keuzes te maken: “Juist door scherp te kiezen, kun je groepen die je echt per auto toegang tot de binnenstad wilt bieden goed bedienen, zónder de binnenstad en de direct aangrenzende wijken op een onaangename en onnodige manier te belasten. Dit is geen onhaalbare droom, dit kunnen we gewoon samen realiseren. Als we daarvoor willen kiezen.”

12 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Bewoners van de binnenstad met een auto en een parkeerplaats willen graag probleemloos hun wijk kunnen bereiken. Dat de bewoners van een andere wijk dit liever niet hebben (Lombok) is niet van belang. De beste oplossing is om een ruime ondergrondse weg aan te leggen die aansluit op de Weg der Verenigde Naties en toegang biedt tot de parkeergarages in HC. Technisch gesproken moet dat kunnen en dan kan de capaciteit bovengronds inderdaad worden verlaagd.

  2. Johannes

    Tsja. De nimby’s roeren zich weer, het woord belangengroep zegt het al. Maar de bereikbaarheid van de binnenstad gaat wat mij betreft toch echt boven het belang van deze buurtbewoners. De plannen zoals ze nu voorliggen doen al een veel te grote aanslag op deze bereikbaarheid.

  3. Barend

    @ JdV

    Helemaal mee eens. Ondertunneling is de oplossing die al lang geleden als de beste is geopperd. Dat financiert zich grotendeels vanzelf terug uit de grondexploitatie, dat wil zeggen uit de opbrengst van de verkoop van de vrijkomende grond. Echter, door dogmatiek gedreven wil ons college niet. Het mantra is boulevards. Boulevards boven alles. Boulevards ten koste van alles.

  4. Willem

    De enige oplossing zal zijn om autoverkeer rigoreus te weren uit het gebied binnen de singels. Het is daarom noodzakelijk dat er voldoende parkeergelegenheid komt aan de randen van de stad met snel en hoogwaardig OV het centrum in.
    Win-win situatie.
    Stellen dat wat bewoners van een andere wijk willen niet van belang is zoals @JdV doet, geeft geen pas. De stad is van ons allemaal, niet alleen van de autorijdende bewoner van het centrum die coute que coute met zijn auto de wijken door wil rijden en in het centrum parkeren.

  5. Bill

    Pfff, absurd plan. Moet je maar niet in een centrumwijk gaan wonen als je er last van hebt.

  6. Dirk

    Wat mij betreft komt er ook op de Damstraat en de Kanaalstraat een harde knip. Om Lombok aan te laten sluiten op het nieuwe centrum bij de Jaarbeurs, het station en de binnenstad, is een autoluw en pro-voetgangergebied meer dan wenselijk. De huidige verkeerssituatie op de Kanaalstraat kan echt niet meer, daar zien we dagelijks het bewijs van. Scherpe keuzes die aansluiten bij de omgeving en de inwoners van de wijk zelf!

  7. WvR

    +1 Voor ondertunneling. Minder overlast voor de bewoners, en er komt een groot gebied vrij waarmee Lombok daadwerkelijk meer bij het centrum kan worden getrokken, wat, geloof ik, de grote wens is. Het hele westplein, gemeten vanaf de Croeselaan tot aan de Daalsetunnel beslaat grofweg 2 hectare, daar moet meer mee te doen zijn dan een verzameling knooppunten bij elkaar.

  8. Atilla Vigh

    Volgens mij zijn de auto’s die nu nog richting stad gaan, echt niet van de bewoners. Het gros zijn bezoekers en nog een aantal halsstarrige bestuurders die de binnenstad gebruiken om ergens anders in de stad te komen (van oost naar west of van noord naar zuid). Gezien het autoluwe karakter van de voormalige Catatharijnesingel in het centrum, lijkt me een aanvoer van veel auto’s wat onzinnig. Wat ik in dat kader niet slim vind, is dat buiten het centrum binnen de oude stad men druk doende is om de wegen (Goylaan en nu ook de route door Oog-in-All) daar ook autoluw te maken. Dat vind ik geen pas hebben. Stadbewoners maken zelf de keus of ze wel of geen auto willen hebben, daar gaat de gemeenteraad niet over. Impliciet doen ze dat nu wel.

  9. Wim

    Waarom niet een soort Beren kuil kreeren de fietser en foetgangers gaan door tunnels naar een middenplein etc wn de autos er gewoon overheen
    Met toegang naar de fietsen stalling etc

  10. Sjonnie

    @ wim

    Mooie hoge fly-over boven Lombok/Westplein. Worden die bewoners niet gehinderd door ander verkeer als ze naar Centrum lopen/fietsen.

  11. Ernst Cliné

    Autoverkeer waar noodzakelijk in een tunnel.

    Eerste kandidaten wat mij betreft:
    – Westplein
    – St Josephlaan – Stukje Marnixlaan daarop aansluitend. Dit in plaats van een tweebaans stadsboulevard op een plek waar een binnenring met redelijke doorstroming de passende oplossing zou moeten zijn.

    Verder voorkomen dat de gemeente onvoldongen feiten creëert door woningen dicht bij bestaande doorgaande wegen aan te leggen ( zoals de nieuwbouw bij het begin van de Marnixlaan, ter hoogte van de Marnixbrug en langs de Valeriaanweg in Leidsche Rijn )

    En voor degenen die zich meteen aangesproken voelen: dit betekent wat mij betreft niet dat de singels gedempt moeten worden ten gunste van autosnelwegen door de binnenstad. Het betekent niet dat er niet gefietst moet worden en dat de fiets geen belangrijke plek zou moeten innemen door aanleg van goede fietsroutes.

  12. cas

    @ willem, hoe stel jij dan voor dat bewoners in het centrum met de auto bij hun woning komen? Lijkt mij toch vrij moeilijk om het centrum te bereiken zonder door een andere wijk te rijden??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).