Utrechters niet overtuigd van noodzaak verbreding A27; bijna 1.400 zienswijzen ingediend | De Utrechtse Internet Courant Utrechters niet overtuigd van noodzaak verbreding A27; bijna 1.400 zienswijzen ingediend | De Utrechtse Internet Courant

Utrechters niet overtuigd van noodzaak verbreding A27; bijna 1.400 zienswijzen ingediend

Utrechters niet overtuigd van noodzaak verbreding A27; bijna 1.400 zienswijzen ingediend
Het ontwerp van de overkapping van de A27
Op het plan voor de verbreding van de Ring Utrecht bij de A12 en A27 zijn in totaal 1.376 zienswijzen binnen. Dat blijkt uit een samenvatting van Rijkswaterstaat over de plannen voor de snelwegen rond Utrecht. 

Op het plan voor de verbreding van de Ring Utrecht bij de A12 en A27 zijn in totaal 1.376 zienswijzen binnen. Dat blijkt uit een samenvatting van Rijkswaterstaat over de plannen voor de snelwegen rond Utrecht. 

Strekking van het verhaal: Utrechters zijn niet geheel overtuigd van de noodzakelijkheid van het project en er zou een nieuw onderzoek moeten komen naar het nut van de verbreding. Ook wordt er gevreesd voor de aantasting van de natuur bij Amelisweerd en verslechtering van de luchtkwaliteit voor omwonenden.

Van de zienswijzen zijn er 365 afkomstig van een bewonersactie uit de Utrechtse wijk Hoograven. 600 omwonenden hebben met hulp van ‘Kerngroep bewoners Ring Utrecht’ een beklag gedaan en ruim 125 zienswijzen zijn ingestuurd door of namens bedrijven of organisaties.

Andere klachten gaan onder meer over geluidsoverlast, duurzaamheid, veiligheid en cultuurhistorie. GroenLinks is blij met de cijfers. Raadslid Thijs Weistra laat weten: “Utrecht zit niet te wachten op een minister die met 130 km/u op haar asfaltwagen onze lucht ongezonder maakt, het klimaat verder verslechterd en natuur verwoest. Het is tijd dat de minister haar prestigeproject in de prullenbak gooit.”

Lees de samenvatting hier.

32 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Tegen de tijd dat dit ding klaar is een derde van de (nieuwe) auto’s elektrisch of waterstof en dat zal alleen maar groter worden.

    Maar het heeft geen nut om de ring te verbreden als de verbreding niet verder op de A27 wordt doorgetrokken (tot de A1).

  2. Objectivist

    Uitstekend nieuws! Nog geen procent van de bevolking van Utrecht heeft dus kennelijk de moeite genomen om een ‘zienswijze’ (prachtige gekozen ambtenaren-speak zeg, chapeau) in te zenden.

    Daar laat geen minister zich door tegenhouden. De verbreding van de A27 zal er komen. Het is gedaan. Mooi!

  3. Barend

    Het indienen van zienswijzen is per definitie geen referendum of een oproep tot het tonen van adhesie. Het is een inspraakproces om voorstellen te amenderen. Het gejuich van Groenlinks is daarom misplaatst. Het aantal zegt niets over al dan niet draagvlak voor de plannen, maar toont slechts aan dat een paar bewonerscollectieven enthousiast op de ‘send mail’-knop hebben gedrukt.

  4. Joop

    Het wordt hoog tijd dat er iets gedaan wordt aan de verbreding van de A27, ik vraag me af of die mensen die tegen zijn ook zo enthousiast zouden reageren als ze zelf dagelijks geen andere optie zouden hebben dan in de file te gaan staan.
    Joop

  5. anlies

    @Joop: je staat niet in de file, je bént de file.

  6. John

    @ Natte Otter

    Dat gebeurt gelukkig ook. De A27 wordt verbreed naar 2×3 rijstroken.

  7. Jansen

    @ Joop

    Ja, ook al sta ik dagelijks in de file, ik ben tegen deze zinlose vebreding die een mooie groene long vlakbij de stad aantast.

    Daarnaast is geduld, ook als je een half uur in de file staat, nog steeds gewoon een schone zaak. Het hoort er gewoon bij.

    Daarnaast zijn er genoeg mensen die alternatieven voor deze snelweg, de snelweg en de auto hebben en kennen.

  8. Jansen

    De wereld van Objectivist/ Scherpshutter:

    Veel afsvalt voor auto’s, ook dwars door woonwijken en het oude centrum.

    Functionele, goedkope, modernistische gebouwen; betonkolossen.

    De economisch onrendabelen, zijn term, mogen in bijlmermeerachtige flats naast de snelweg wonen. Zij verdienen het niet om mooi te wonen . Ook al zijn ze op vele andere vlakken wel van meerwaarde voor de samenleving,

    De vastgoedboeren en projectontwikkelaarsmaffiozi mogen het liefst overal hun gang gaan, ook al moeten er sociale huizen voor de net iets minder fortuinlijken voor worden afgebroken. Of moet er groen worden opgeofferd. Als zij maar hun zakken kunnen vallen.

    Geen film, geen muziek, geen kunst. Alleen André Rieu is welkom, en Marco Borsato.

    Echt een leuke plek om te wonen, wie wil dat nu niet?

  9. Objectivist

    De wereld van Jansen:

    De overheid begon in 2016 met herverdeling op ongekende schaal. Klasses werden uitgeroeid middels progressieve belastingen, met een toptarief van 80%. Het zorgde voor nieuwe tegenstellingen. Niet langer ging het over rijk of arm. Het ging over de bourgoisie (iedereen die werkt) en proletariers (iedereen die niet werkt). De werkende werd vogelvrij verklaard, door het inhalige leger der onrendabelen, dat meer en meer en meer van de werkenden begon te eisen. Een middenklasse of topklasse bestond in 2020 niet meer. Iedereen leefde even miserabel in armoede, op een rantsoen van voedselbonnen, afhankelijk van de overheid. Dat was de schuld van de egoistische werkenden uiteraard, niet van de armen, de Commissie of het Ministerie van Waarheid, zo verklaarde de Utrechtse Commissie van het Ministerie van Waarheid.

    Woningen van werkenden in het rijke centrum werden onteigend. Privaat eigendom afgeschaft. Je moest straatarm zijn om in aanmerking te komen voor een woning op een a-locatie en natuurlijk lid zijn van De Partij, waar je geen lid van kon worden als je werkte. Het bezitten van een net paar schoenen was veel te bourgois, zo werd besloten door het VolksGerecht, inzake de case het ‘steenrijke’ echtpaar de Boer, dat -de egoistische kapitalisten- als laatste restje bezit nog over een zeldzame houtkachel beschikte terwijl proletariers bevroren in de winter. De houtkachel werd ingevorderd en ging naar een neefje van de Oppermagistraat.

    De zoon van Opperste-kameraad van Hooijdonk, een echte rasproletarier die nooit enig bezit heeft gekend, is muzikant en ‘verdient’ ook een inkomen, want iedereen heeft recht op een inkomen. Dagelijks treedt hij op in een lege zaal aan het vervallen TivoliVredeburg, anno 2028 ruim 80 miljoen per jaar verlies draaiende, omdat de Sociale Raad besloot dat iedereen recht heeft op een podium. Het is onacceptabel dat alleen succescvolle artiesten die wel zelfstandig betalend publiek trekken er mogen optreden, zo luidde de uitleg.

    De stad is bezaaid met roestende autocarcassen. Een permanente herinnering aan de jaren van het verfoeilijke kapitalisme. Ook op het Neude, waar ze de dagelijkse ruilmarkt van een luguber sfeertje voorzien. Vervallen trams rijden twee keer per dag af en aan. Als je geluk hebt. Er is geen rooster. Het perron is bezaaid met zwervers. Voormalige bourgois, die geen baan meer konden krijgen bij alle genationaliseerde bedrijven, want ze waren geen lid van de Partij en om lid te worden van de Partij mocht je geen baan hebben.

    Vervaagde letters op de kraam van Broodje Mario herinneren ook aan het verleden. Er zijn alleen nog grutjes, maismeel, tarwegras en lijnzaadolie verkrijgbaar. Zo is het in de hele stad. Vlees werd in 2022 reeds verboden, nadat het Centraal Planbureau wetenschappelijk had vastgesteld dat het eten van vlees ervoor zou zorgen dat de aarde 180 graden zou opwarmen in het jaar 2399, tenzij iedereen stopte met vlees eten en voortaan 95% belasting zou betalen. Bedrijven sloten snel. Personeel stond op straat. Ramen voor winkels zijn dichtgetimmerd, de muren zitten onder de algen en overal ligt vuilnis. Planten en brandnetels beginnen de straten te overwoekeren. De Commissie was in haar nopjes met de nieuwe EcoZone!

    Het is fantastisch wonen in The Peoples Republic of Jansen. Bijna net zo mooi en leuk als in het jaren bejubelde Venezuela, waar ze recent ook weer kennis hebben mogen maken met de zegeningen van het socialisme.

  10. Mikel

    Whoehahah objectivist. Hij is weer geweldig!!

  11. Martijn V.

    Files zijn ook erg slecht voor het milieu en de dagelijkse file op A27 is dus erg slecht voor Utrecht. Doorstroming is beter voor iedereen. De paar bomen die weggehaald moeten worden kunnen ergens anders weer geplaats worden.

  12. Utrechter

    GroenLinks voert weer een toneelstukje op. De deal was dat het Rijk een fors deel van de Uithoflijn zou betalen in ruil voor dat het lokale GroenLinks-bolwerk het verzet tegen de verbreding van de A27 in combinatie met het gedeeltelijk herstel van het bos bij Amelisweerd zou staken. Een tramlijntje is natuurlijk goed scoren voor de wethouder dus zo gezegd, zo gedaan. Vanaf dag één van de officiële start bouw van de trambaan (dus in principe onomkeerbaar) draaide GroenLinks en begon het vol op de trommel te slaan over de A27, waarover de besluitvorming nog niet rond is. Om in biologische termen te spreken, noemt men dit rattengedrag en krokodillentranen: bij de beesten af.

    Als Thijs Weistra zijn werk als raadslid in het duale stelsel goed wil doen, dient hij zijn eigen GroenLinks-wethouder aan te spreken op het maken van deze deal! Ze zijn er zelf verantwoordelijk voor en hebben er zelf mee ingestemd.

    Dan hebben we natuurlijk nog nut en noodzaak. Het is enorm duur en met de verbredingen stroomopwaarts en stroomafwaarts, aanpassingen van de knooppunten e.d. zou men kunnen afvragen of het het geld waard is. Aan de andere kant: als je terugkijkt naar 1982, toen de GroenLinks-kliek dacht dat al het verkeer van de A27 wel over de Waterlinieweg zou kunnen rijden en het bos bezette, kan je maar één ding concluderen en dat is dat de verbreding achteraf keihard noodzakelijk was voor zover het verkeer als lucht- en geluidsoverlast in de wijken rondom de Waterlinieweg.

  13. John

    Heel goed. En nu luisteren. Wie zegt dat we over 20 jaar nog zoveel auto’s gebruiken?
    #kortetermijninzicht #ambtenaren

  14. wimutrecht

    Eigenlijk is het slechts één zienswijze bedacht door de “fossielen”van de Kracht van UTRECHT aangevuld door losse Groen Linksers. Naast de A 27 is te hopen dat nu ook gekozen gaat worde en dwingend opgelegd door het Rijk dat de Noordelijke Randweg ook 2 x 4 rijstroken krijgt. Er is daar ruimte zat en kan mooi verdiept worden aangelegd.

  15. John

    Wel echt weer GroenLinks opportunisme. Stadsboulevards aanleggen binnen de ring zodat autoverkeer gedwongen wordt om voor de ring te kiezen. Maar ook tegen het verbeteren van de ring zijn…. zowel bij de A27 als bij het opwaarderen van de Zuilensering tot een echte snelweg.

  16. Scherpschutter

    @Objectivist 5/10/2016 – 0:11

    Hahaha, prachtig!

  17. Jansen

    @ Objectivist

    Zo, wat een typering………..Ik proef vooral frustratie die helemaal niet op mij gericht is, maar op alles waar je een hekel aan hebt of niet soms, echter heeft het geen snars met mijn droombeelden te maken, of zelfs met de werkelijjheid zoals ik die zie.

    Je haalt echter wel wat zaken door elkaar, maar dat kan ik me voorstellen in dat verwarde hoofd van je. Werkenden en armen kunnen dezelfde groep zijn en zijn dat ook vaak. Moeten zich anno ’16 vaak bedruipen met twee of drie banen.

    Je doet ook goed aan framing door net te doen of dat boven modaal of de superrijken de werkenden zijn. De meeste werkenden zijn nog altijd de middenklasse en ja, ook nog steeds voor een groot deel de lager opgeleiden, die dat niet zijn voor hun lol, maar vaak doordat ze cognitief wat minder onderlegd zijn, die conginiteive eigenschappen kunnen niet ineens gaan toenemen. En ja, helaas toetsen we mensen tegenwoordig alleen nog maar op intelligentie en opleiding. Zo erg zelfs dat de meeste mensen een niveau onder hun eigen niveau werken en er enorme verdringing aan de onderkant van de banenmarkt plaats heeft. Voor deze mensen is er simpelweg steeds minder werk beschikbaar of is er nu al geen werk meer te vinden. Juist in de top van het bedrijfsleven wordt helemaal niet zo hard gewerkt. Dat is één van de mythes die best wel eens doorgeprikt mag worden. De echte superrijken leven op vermogen, dat mede danzkij erfenissen enorm uitdijd.

    Ik ben voor vermogensbelasting. Aangezien de superrijken hun vermogen dankzij de samenleving en de inwoners kunnen opbouwen, lijkt het mij meer dan redelijk dat zij meebetalen aan de samenleving. Nu is dat zelden het geval wegens belastingconstructies. De echte rijken betalen geen of nauwelijks belasting. Zo bleek tijdens een voorlichtingsbijeenkomst in Bloemendaal waar 1 iemand op de vraag of ze belasting betaalden de vinger op stak, op honderd aanwezigen. Ook de grote jongens in het bedrijfsleven betalen nagenoeg geen belasting, terwijl ze wel gebuik maken van de jongens en meisjes die op kosten van de maatschappij hun opleiding betaald hebben en dus gebruik maken van arbeidkrachten in een land. Zo profiteren van alles wat een land doet om een bedrijf te lokken, maar doen er weinig voor terug. Het geld wat ze verdienen vloeit niet terug naar het land waar de winsten geboekt worden.

    In de stad in mijn toekomst zitten vooral kleine lokale ondernemers, die niet de stad uit zijn “gepest”, doordat vage en shimmige vastgoed B.V’s panden gebruiken om geld wit te wassen en alleen de grote ketens nog de huren kunnen betalen. Grote ketens die ons in ons hebben gedramd dat we iedere twee weken kleding moeten aanschaffen of iedere maand, ook omdat hun kleding zo snel slijt. Die kleding betaalbaar houden door alle negatieve gevolgen van de productie zo ver mogelijk uit ons zicht te plaatsen, aan de andere kantr van de wereld zodat wij het makkelijk kunnen negeren. Die verkapte slavernij nodig hebben, omdat anders hun hele bedrijfsmodel instort, en waarom? Zodat de top weer eens, belastingontduikend, een enorm vermogen op kan bouwen.

    In de stad van mijn toekomst is er tenminst een tram en goed, schoon en snel openbaar vervoer, iets waar een objectivist in vorige posts niet zoveel mee op had, dus ze zullen zeker schoon en goed onderhouden zijn. Die rijden idd volgens metrosysteem, zodat je iedere 5 of tien minuten ene tram kan pakken, spoorboekjesloos, zodat als je er 1 mist, je een volgende kan pakken.

    In mijn wereld van de toekomst wordt er mensen meer keuze geboden van hoe laat tot hoe laat en wanneer men werkt, waardoor mensen gespreid reizen. Doordat huizenprijzen niet opgerdraven worden door een louche en overspannen markt, zijn de verschillen tussen regio’s ook wat kleiner geworden, waardoor iedereen misschien al weer wat dichter bij zijn werk kan wonen, waardoor reisbewegingen kleiner gemaakt worden. Dankzij slimme technieken kan het verkeer beter geregeld worden, al snappen ze dat in Utrecht en ook een wethouder als van Hooidonk dat nu niet. Eeen wethouder waar ik zelfs uiterst kritisch over ben, al egrijp ik haar beweegreden, eens met haar beleid ben ik het niet.

    Dor alles wat ik zojuist beschreef neemt de druk op wegen af en is het uitgeven van miljareden aan zinloze wegverbredingen ook weg. Zinloos ja, wel eens van trechtervorming gehoord op plekken waar de weg door welke reden dan ook niet verbreed wordt? Zoals bij Overvecht, richting Hilversum, waar de snelweg nu net niet aangepakt wordt. Je verplaatst het proleem alleen maar en daarvoor met wel een groene long van de stad de negatieve gevolgen ondervinden.

    Oude auto’s kunnen ook geupgrade en aangepast worden aan nieuwe tijden, wat leapp bijvoorbeeld met gebruikte apples doet, oplappen tot zo goed als nieuw. Zo kunnen auto’s uitgerust worden met nieuwe en schone techniek en verdijwnen ze juist niet op de schoorthoop of worden ze niet verkocht aan Afrika, waar ze dan weer net zo vervuilend zijn als hier natuurlijk, waardoor er per saldo op wereldschaal niets veranderd. Rebbl uit Nederland bouwt bijvooreeld oude klassiekers om naar elektrisch, al jaren. Zoiets kan op grote schaal ook natuurlijk.

    In mijn toekomst zijn er geen politieke partijen die al decennia alleen maar bezig zijn met macht consolideren, van links tot rechts, en steeds meer controle uitoefen op burgers en hun kiezers. Al het beleid is er nu namelijk op gericht om kiezers te paaien danwel te misleiden, zodat wij 1x in de zoveel jaar er weer in trappen, want er is ons voorgehouden dat dit de enige manier is om invloed uit te oefenen, dus we luisteren braaf. In mijn toekomst zou het dus al wenselijker zijn om weer mensen te laten besturen die vooral op persoonlijke titel op basis van idealen besluiten nemen en dus ook persoonlijk verantwoordelijk zijn. Er wordt momenteel door een aantal knappe koppen goed negedacht over mogelijk betere vormen van deomocratie dan ons huidige stelsel van een parlementaire democratie, waarin wij juist als burgers er steeds minder toe doen. De toekomst zal leren of dat het gaat worden.

    Ik geloof niet in kunstmatige tegenstellingen tussen links en rechts en mensen hoeven dus ook al helemaal geen lid te zijn van een socialistisch of rechts onservatoief gedrocht om er toe te doen. De partij? Ieuw. Mensen, ja.

    Qua cultuur…..de meeste popmuzikanten werken subsidievrij hoor, op een enkele uitzondering na, hahahaha. De gemiddelde enigzins succesvolle Nederlandse muzikant verdient vaak ongeveer tienduizend euro per jaar. Omdat hij hart heeft voor zijn vak, accepteert huij of zij dat bijklussen erbij hoort, hetgeen dus ook vrijwel altijd gebeurd. Dat juist ipv hand ophouden. Maar daarvoor moet je de feiten kennen. Het zijn de instellingen die, vaak ook heel onterecht, flink gepsonord worden. Daar ziten vaak besturuders uit het netwerk van politici. In mijn ogen erg ieuw, aangezien er veel mogelijkheen tot financiering zijn, naast subsidie. Het geld wat in Tivoli Vredenburg is gestopt had wat mij bterft juist verdeeld moeten worden over de vele kleine initiatieven in de stad, die nu al vaak verdwenen zijn of moeten verdijwnen. Mijn ideale stad kent diversiteit op muziekgebied. Een bruisend uitgaansleven dat ook verdieping kent.

    Echter ben ik idd niet volledig tegen subisidie, maar dat leg ik u, objectivist, nog wel een keertje uit, waarom niet alle subisidie vies is. Welke subisidie wel vies is? Subisidie aan het bedrijfsleven die in het hier en nu massaal wordt uitgekeerd, dat bedrijfsleven dat zichzelf zogenaamd in de vrije markt in stand moet houden, maar daarvoor wel de financiële support van de overheid nodig heeft en ook nog eens de steun als men driegt om te vallen en in te storten. Een echte vrije markt waarbij idd het risico en de durf van de ondernemer ertoe doen, laat me niet lachen. Daarom kreeg de bestuurder van zo’n groot bedrijf toch juist zo’n hoog salaris en allerlei bonussen, voor het risico dat hij of zij nam toch? Welk risico? Er is helemaal geen risico en men heeft zo weer een baan via het netwerk als men onverhoopt even zonder topbaan zit.

    Vlees zal er altijd zijn, zonder vlees geen melk he, alleen waarom niet gewoon vlees van het seizoen, vlees van jacht, vlees uit eigen streken met beesten uit eigen streken en alle stukjes vlees van het dier daadwerkelijk gebruiken. Dat maakt landen en hun gerechten weer eens echt uniek en je lost er een hoop problemen mee op. Dan nog eens goede controle op de voedingsmiddelenindustrie die zichzelf blijkens niet kan controleren, zodat er geen rommel in je vlees zit en je daadwerkelijk weet wat je eet, wat nu niet het geval is, aangezien we meestal plofkip die ingespoten is met wat al dan niet uit de Oekraine eten.

    In mijn wereld hebben alle grote steden een groene ring om hun stad heen, vanf 15-25 km, zoals dat in Engeland en de VS bestaat, die min of meer beschermd is. Juist om Utrecht heen is dat vrij makkelijk te realiseren. Juist grote metropolen en grote steden hebben longen nodig. In die groene longen bevinden zich tuinstadjes, waar mensen van nature graag wonen als ze wat ouder worden en kinderen krijgen, zodoende is er ook weer plek voor nieuwkomers in de stad, want een stad leeft van verversing van inwoners. Dat maakt een stad dynamisch.

    Overigens zie ik nu al veel vuil op straat en worden plantsoenen en parken nu niet echt goed onderhouden, mede onder VVD beleid is er namelijk flink bezuinig op groendonderhoud en heyt schoon houden van de stad. Utrecht is op veel plekken gewoon goor en vies te noemen, maar wat wil je als er nooit meer schoon gemaaktw ordt of onderhoud gepleegd wordt. Bezuinigingen noemt men dat. En waar is dat geld heen gegaan? stadskantoortje, Tour de huppelup, u kent het wel. Vooral leuke hobby’s voor een aantal mensen.

    Venezuela is bovenal een dictatuur en daardoor ene puinzooi, zoals alle dictaturen altijd hebben bewezen. Verder geloof ik niet in markeringframes al de peoples republics. In een echte samenleving waar mensen een kans hebben, geef je mensen juist ruimte en vooral vrijheid. Vrijdheid die onze eigen samenleving steeds vaker ingeperkt wordt juist door de opperkapitalisten, omdat alles ten dienste moet staan van hun hebzucht. Het hele politieke systeem werkt op hun hand momenteel juist en daar die je alle negatieve gevolgen van om je heen in de wereld. Denk alleen all aan het feit dat mensen gedwongen zijn om onder flexcontracten en tijdelijke banen te werken en zo niets kunnen opbouwen, denk aan hoe de geozndheidszorg momenteel werkt. Een soort nieuwe dictatuur onder de noemer westerse democratie.

    Ik weet wel in welke wereld ik liever woon trouwens, toch liever in de mijne, ziet er wat prettiger uit ook. Een wereld trouwens waar iedereen mag wonen, ook u. Alleen u zelf wil dat niet volgens mij. U leeft liever in het voor vele niet leefbare scenario.

  18. Toine Goossens

    Diep en diep triest dat zo´n mooie partij als Groen Links op het dossier de mobiliteit van Utrecht blunder op blunder stapelt.

    1. Een maand geleden liet Weistra zich al horen bij de commissie luchtkwaliteit: GroenLinks wil nieuw pakket maatregelen luchtkwaliteit.
    https://utrecht.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-wil-nieuw-pakket-maatregelen-luchtkwaliteit
    De leugens die hij daar als waarheden verkondigt zijn en worden op DUIC steeds weerlegd.

    2. De continue nadruk op lucht- en geluid aspecten van mobiliteit in Utrecht, heeft het aspect verkeersveiligheid bij de Kracht van Utrecht en bij Groen Links volstrekt naar de achtergrond gedwongen. Het extra aantal doden en gewonden als gevolg van dat gebrek is direct het gevolg van verkeerd beleid.
    https://www.duic.nl/politiek/verkeersveiligheidprogrammas-lang-altijd-goed-uitgevoerd/#comment-51197

    3. De bewoners van Hoograven zijn m.i. ernstig misleid. De plannen van Lot van Hooijdonk zijn klip en klaar duidelijk; de Waterlinieweg wordt een stadsboulevard. Al dat verkeer dient op de nieuwe A27 afgewikkeld te worden. Noch hier, noch daar dat is dit snoepen van 2 walletjes.

    4. De plannen met de A27 zijn een groot geschenk voor de inwoners van Overvecht en Tuindorp/Veemarkt. Goede doorstroming op de A27 verlost deze wijken van het sluipverkeer. Bovendien leidt de vernieuwing tot een grote vermindering van de geluidsoverlast.

    5. De Kracht van Utrecht en Groen Links willen alle Utrechters op de fiets krijgen. Hoe desastreus dat uitwerkt op kwetsbare Utrechters heb ik hier al vaak aan de orde gesteld. In 2015 kwam Overvecht in het nieuws als ´ongezondste wijk´ van Nederland. De wijkraad heeft dat laten onderzoeken. Overvechtse gezondheidsprofessionals maken de volgende opmerkingen over mobiliteit:

    ´Aan de professionals die de aansluiting beperkt of slecht vinden, is gevraagd waar het dan precies om gaat. In bijlage 3 staat een overzicht van alle gegeven antwoorden. Twee typen antwoorden komen regelmatig voor:
    . Opmerkingen die aangeven dat er te weinig wordt gedaan aan voorlichting/stimulatie om ouderen te bereiken.
    . Opmerkingen die kritisch zijn over de laagdrempeligheid van de activiteiten. Deze gaan onder andere over de afstand die mensen moeten reizen, het vervoer naar activiteiten of de hoogte van de eigen bijdrage die mensen moeten betalen. (pg 11)
    ‘Ik zie dat vervoer vaak een probleem is als mensen beperkt mobiel zijn. Mensen willen wel maar kunnen niet. Daarnaast ervaar ik ook bij deze groep een grote afstand tot nieuwe activiteiten en mensen. Activiteiten en contact zouden nog laagdrempeliger moeten worden’ (pg 12).´.

    Wat hebben De Kracht van Utrecht en Groen Links nu nog meer nodig om eens anders naar mobiliteit en veiligheid te kijken? Of houden zij vast aan hun eigen prestigeprojecten?

  19. Hans

    Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat die verbreding niet nodig is. De dagelijkse verkeerschaos tussen Utrecht en Amersfoort en Utrecht en Hilversum (vice versa, afhankelijk van tijdstip van de dag) is toch overduidelijk?

    Ik vrees dat het voor een deel om dezelfde mensen gaat als die in de jaren ’80 tegen “Amelisweerd” waren. Kunt u zich de puinhoop rond Utrecht voorstellen zoals die geweest zou zijn als deze mensen hun zin destijds hadden gekregen?

  20. Vraag aan Groen linkssers

    Wellicht snap ik er geen snars van, maar hoe gezond is het voor de natuur dat er 5 dagen per week 1 in de ochtend en 1 x in de middag voor ongeveer 2 uur files staan van Rijnsweerd tot en met Lunetten vv en dat over 4 banen en meer?????

  21. Wim

    Maar 1600 reacties die zich druk maken over het verwijderen van wat bomen langs de rand en die weer worden vervangen op andere lokaties.
    Zoals ook gezegd er was toen ook allerlei verzet en wat blijkt het is een zegen voor de stad dat de waterlinie weg is ontlast zodat de wijken ernaast geen last hebben van autoverkeer.

  22. Dirk

    Jansen 5/10/2016 – 11:20
    Mooie visie.

    Vraag aan Groen linkssers 5/10/2016 – 13:31
    Ik zie ook wel dat dit een relatief kleine ingreep is en dat er genoeg groen gecompenseerd wordt. Het punt is volgens mij principieel en fundamenteel: de file verplaatst zich altijd naar een andere bottleneck dus stil staat het verkeer altijd wel. Mijn vraag aan jou is: hoe weet jij zo zeker dat het minder vervuilend is als de auto’s door kunnen rijden? Meer doorstroming betekent een hoger aantal auto’s per tijdseenheid over een weg.

    Verder stimuleren bredere wegen nog meer nutteloze ritten. Met een file zit er in ieder geval een bovengrens aan hoeveel uitstoot er is op een stuk weg en wordt het in ieder geval ontmoedigd voor luie tokkies om overal de auto voor te pakken want als die ergens een hekel aan hebben is het gedwongen stilstaan en geconfronteerd worden met hun lege bestaan.

    Tenslotte los je files nooit op. Doordat het verkeer zich concentreert rondom piekmomenten, knooppunten en op- en afritten, is altijd ergens anders wel een bottleneck te vinden.

    Meer asfalt is fundamenteel gezien dus geen oplossing voor minder uitstoot. Minder rijden is de oplossing daarvoor. En ook al rijden we over 15 jaar volledig elektrisch en wordt er geen co2 meer uitgestoten (hoewel we in onze energiecentrales waarschijnlijk nog geruime tijd co2 uit zullen stoten), dan nog moet je wat mij betreft niet willen dat we zo veel ruimte aan de auto geven. Het verhaal van Jansen hierboven van een lokaler, socialer en groener leven sluit wat dat betreft ook goed bij mij aan.

    Als jij buiten in je tuin zit en je hoort 5 auto’s langsrazen, dan voel jij je ook veel beter als die 5 auto’s weg zijn en jij ze niet meer hoort. Dat is hoe fundamenteel intrusive het autoverkeer is. Sommigen hebben daar geen last van want die wonen afgelegen en delen wel in de lusten (ik gok objectivist en ik misgun het hem en anderen niet). Anderen hebben die luxe echter niet en die gun ik dat ook.

  23. Toine Goossens

    @ Dirk,

    Dat is de visie die Nederland 25 jaar geleden in haar greep hield en die de Kracht van Utrecht en Utrechts Groen Links ons nog steeds op willen leggen.

    Het kenmerk van de moderne samenleving is massamobiliteit en massacommunicatie. Mensen die elkaar nooit zouden ontmoeten, kunnen elkaar nu permanent tegenkomen. Dat leidt tot een enorme toename van fysiek contact. (die mobiliteit en communicatie is zowel gevolg als oorzaak achter de economische groei van de laatste 20 jaar)

    Dat fysiek contact is in de binnenstad per fiets te realiseren. Het aantal eters en drinkers explodeert zoals je weet.

    Daarbuiten is de fiets geen valide alternatief. Een toenemend deel van de bevolking is vanwege leeftijd of gebrek van automobiliteit afhankelijk. Een toenemend deel van de bevolking laat haar spullen thuis bezorgen, zie jij het zitten om een winkeltje te beginnen? Al die jongeren die per fiets door de stad reizen, trekken per vliegtuig de hele wereld over om te studeren, voor festivals, om plezier te maken en te hebben, voor ontmoetingen en voor back packen.

    Mobiliteit explodeert. Inzet van elektriciteit als energiebron kan een van de oplossingen zijn. Vooralsnog is Nederland het enige Europese land waar wat grotere aantallen elektrische auto´s zijn verkocht. Dat heeft echter zo veel belastinggeld gekost dat de subsidies drastisch zijn gekort. Dat geld gaat nu naar de zorg voor mensen met een beperking en ouderen.

  24. Kuch

    Niemand zegt dat er helemaal niks aan de snelweg moet gebeuren om de doorstroming te verbeteren, gemeent en politiek hebben al jaren geleden een alternatief plan geopperd dat snelwegverbreding in de bestaande tunnelbak mogelijk maakt. Hiervoor hoeven er niet stroken natuur opgeofferd te worden en het is goedkoper. De minister en haar ministerie hebben dit plan echter ter zijde geschoven. Waarom eigenlijk? Daarnaast zit de echte bottleneck bij Overvecht en die wordt in de plannen van de minister niet aangepakt, waardoor de verbreding en natuurcernietiging bij Overvecht zinloos is.

    @ Hans U kent uw eigen stadsgeschiedenis niet. De demonstranten in de jaren ’80 gebben er voor gezorgd dat de snelweg niet dwars door Amelisweerd is aangelegd, maar aan de rand is komen te liggen. Zij zijn dus zeer succesvol geweest in hun protest. Daardoor heeft het landgoed dat gekraakt was en in eerste instantie onteigend was voor de snelwegaanleg en bijna vernietigd was overgedragen kunnen worden als natuurgebied.

  25. Bruin

    @Dirk
    Over 15 jaar volledig Electrische rijden. Dat is een wens, of stel jij dat het tegen die tijd werkelijkheid is?
    Verder vraag ik mij af of je begrijpt hoe belangrijk co2 voor de wereld is (ongeacht door wat het wordt uitgestoten), of denk je werkelijk dat het kleine beetje wat de aarde momenteel op schijnt te warmen veroorzaakt wordt door de mens uitgestoten co2?

  26. Kuch

    @ mijzelf

    Natuurvernietiging bij Amelisweerd dus

  27. Toine Goossens

    @ Kuch,

    De veranderingen bij Overvecht komen pas aan de orde op het moment dat de Noordelijke Randweg wordt aangelegd.
    Dat is ook het idiote aan de volgorde van alle plannen.

    Met het boulevardplan heeft Utrecht het ministerie gedwongen om ook de bak bij Amelisweerd te verbreden. Het binnenstedelijke autoverkeer is naar het Rijkswegennet verbannen. Nu dat is doorgedrukt, moet ook de A27 ter hoogte van de bak verbreed worden.

    Daardoor kan het geld voor die verbreding ook niet meer worden ingezet voor de Noordelijke randweg. Nu krijgt Overvecht een autoweg voor de deur, die met meer geld onder het maaiveld was verdwenen. Nu blijft die autoweg er liggen.

    Met het ondertunnelen van de Noordelijke Randweg en het vervolgens bebouwen van die tunnel, zou Utrecht aan de juiste kant van de stad ruimte voor bewoning en werkgelegenheid gerelateerd aan de Uithof hebben gecreëerd. Utrecht zou eens in Den Haag moeten gaan kijken. Het Internationale Strafhof staat boven op de nieuwste tunnel voor het afwikkelen van het binnenstedelijk verkeer.

    Terwijl Utrecht groot uitpakt in het Centrum en daar kosten noch moeite bespaart, domineert tunneldenken bij de Kracht van Utrecht en Groen Links als het over het afwikkelen van autoverkeer aan de noord- en oostzijde.

  28. Kuch

    @ Toine Goosens in de eerste reactie.

    Massa is al lang uit aan het zijn. Alleen komt de massa altijd beterkkelijk laat achter wat de eerstelingen al lang hebben ingezet. De ‘change’ is al begin jaren tweeduizend begonnen en zal al snel het denken overnemen. uw conclusies zijn achterhaald.

  29. Vraag aan Groen linkssers

    @Dirk,
    1. Jammer dat jij mij een tokkie noemt.

    2. ik moet de eerste mensen (tokkies, kakkers, groen linkstypes, of welke groep dan ook) nog vinden, die voor hun plezier zeggen, goh laat ik eens lekker een stukje gaan rijden en weet je wat, we pakken de A27 waar daar staat lekker file…

    3.Ik rij er regelmatig overheen, dat komt enerzijds omdat ik aan de oostkant van Utrecht woon en met regelmaat op andere plekken moet zijn en dus sneller ergens ben via de A27 dan wanneer ik door de stad rij, dat is niet omdat ik dat wil, maar omdat mij dat onmogelijk wordt gemaakt, zie bijvoorbeeld de nieuwe weg inrichting op de tolsteegsingel, en laat ik het dan niet eens hebben over het spinnenweb dat de binnenstad heet, dat door de Groenlinkse wethouder de heer Hugo van der Steenhoven is bedacht.
    We worden nu dus gestraft voor de plannen die de compleet visieloze HvdS ooit heeft laten uitvoeren.

    4. Uiteraard rijden er meer auto’s per tijdseenheid door Amelisweerd, maar het totaal aantal auto’s wordt niet meer of minder over 24 uur.als er wel of geen files staan. alleen als er geen files zijn, dan zijn ze er sneller weer weg en verlaat er minder belastend uitlaatgassen de auto.

    5. Heb ooit eens gelezen dat auto’s die stationair draaien, meer belastende uitlaatgassen produceert dan een rijdende auto (of dit waar is weet ik niet).

    6. Het probleem wordt slechts voor een deel verlegd, 1 van de problemen is namelijk dat op dit wegdeel het zogenaamde weven een probleem veroorzaakt. door mensen eerder de juiste rijbaan vakken te laten kiezen (waar nu geen ruimte voor is) valt er veel leed te voorkomen.

    Zo maar even wat reacties, ik had er veel meer kunnen geven, maar waarschijnlijk weet jij ze allemaal te minimaliseren tot tokkietalk…….

  30. Dirk

    @Toine
    Ik snap niet zo goed welke visie je nu aan me toeschrijft en hoe de dingen die jij noemt uitgesloten worden door mijn visie. Vervoer/logistiek is een essentieel onderdeel van onze economie en maatschappij, maar dat betekent niet dat je de auto niet minder prominent kunt maken op drukke plekken (de steden). Als automobilist betekent dat achteraan sluiten, een lagere gemiddelde snelheid en op piekmomenten geduld hebben.

    Jonge mensen vinden een rijbewijs helemaal niet meer vanzelfsprekend en bezit van een auto is dat nu ook al niet. Wonen in Utrecht, werken buiten Utrecht, met regelmatige buitenlandse reizen is prima te doen zonder auto. Je krijgt met deze dynamiek (en later die van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens) een veel efficiënter gebruik van de weg, dus je kunt de ruimte die nodig is om piekmomenten op te vangen steeds meer inperken. Buiten Utrecht wonen en dagelijks Utrecht in rijden moet ontmoedigd worden. Dan kom je hier maar wonen.

    @Bruin:
    Over 15 jaar volledig elektrisch rijden: het is een hypothetische stelling. Als je het fijn vindt mag je ook 30 jaar lezen waar ik 15 schrijf. Ik noemde het als argument tegen anderen die eventueel het punt gingen maken dat uitstoot, als het al een probleem is/wordt, veel minder relevant is in de toekomst door elektrisch rijden. (waardoor de investering in verbreding hypothetisch meer zin zou hebben).

    Mijn bezwaren tegen het uitbreiden van ruimte voor auto’s komen niet vanuit de uitstook van co2 voor het klimaat. Mijn bezwaren komen vanuit de visie dat de auto te veel ruimte krijgt in onze maatschappij en dat we roetdeeltjes inademen. Volgens mij heb ik aan beide zaken gerefereerd in mijn eerdere reactie, dus ik snap niet zo goed waarom je met mij helemaal wilt uitzoomen met vragen over het belang van co2 voor de aarde.

  31. Toine Goossens

    @ Dirk,

    Je stoort je aan de weinige auto´s die jouw deur voorbij komen. Dus weg ermee. Dat is een fata morgana. Automobiliteit is voor veel mensen geen vrije keuze, maar een noodzakelijkheid. Iets willen verbieden dat voor anderen noodzakelijk is, is een vorm van dictatuur.

    Ik durf de discussie wel aan dat de fietsende backpackers e.a. met hun vliegreizen meer CO² en schadelijke stoffen uitstoten dan Utrechters die afhankelijk van autovervoer zijn.

  32. Dirk

    @Vraag aan Groen linkssers 6/10/2016 – 22:46
    1. Ik heb je geen tokkie genoemd. Wat jij je aantrekt, ligt volledig bij jou.
    2. er zijn mensen die alles met de auto doen en niets met de fiets. Er zijn mensen die zodra het waait of er een drup regen valt de auto instappen. Er zijn mensen die liever minder tijd kwijt zijn met het reizen in de auto dan het reizen met de trein/fiets-combo. De files zijn voor een aanzienlijk deel een ophoping van mensen die vinden dat OV een te langzame optie is, maar die dan wel klagen dat de reis te lang duurt omdat er te veel mensen zijn die HUN keuze maken. Ik zal er maar geen kwalificatie aan hangen, maar de ironie is treffend.
    3. wat is je alternatief voor de binnenstad? Alles vol met asfalt? Het probleem blijft dat er zo veel mensen zijn die op hetzelfde moment willen rijden.
    4. ik heb in mijn eerste reactie al met twee argumenten aangegeven waarom ik denk dat dat wel zo is.
    5. het wordt niet slechts beinvloed door een ding. Te hard rijden is ook niet goed. Helemaal niet rijden is natuurlijk het minst vervuilend.
    6. en dan rijden ze allemaal harder door en dan verplaatst de file zit naar de a27 rondom Overvecht bijvoorbeeld. En daarna de noordelijke ring en bij de entree van Hilversum.

    Geen idee of het me gelukt is je reactie te reduceren tot tokkietalk. Ik probeer respectvol te zijn in een discussie met anderen, maar ik heb daarnaast een sterke mening over de keuzes die anderen maken en het gemak waarop ze de samenleving daarvoor laten opdraaien (met vervuilde lucht, of meer dan een miljard aan belastinggeld dat we kapot gaan slaan op een stuk asfalt).

    @Toine
    Automobiliteit is soms een noodzakelijkheid en in veel gevallen de gemakkelijkste en snelste keuze. En steeds wanneer de situatie omslaat dat autorijden de gemakkelijkste maar niet de snelste keuze is dan wordt er geklaagd en moet er meer asfalt bij omdat men ook niet wil wachten op die honderden andere automobilisten die ook niet willen wachten. Dat is verwend gedrag. En dan worden uit frustratie fascistische termen van stal gehaald zoals verbieden en dictatuur, terwijl het gewoon een kwestie is van hoe efficiënt we de reis maken voor auto’s (versus andere vervoersmodaliteiten) en welke keuze we daarin maken.

    Interessante stelling rondom co2-uitstoot. Het heeft met vliegtuigbezetting, vliegafstand en frequentie te maken denk ik (en of de automobilist ook vliegt :-)). Zelfs al zou de backpackende fietser meer uitstoten dan verandert dat wat mij betreft nog steeds niets aan het feit dat een stad leefbaar moet zijn en dat je wat mij betreft daarom auto’s minder ruimte en prioriteit zou moeten geven dan voetgangers en fietsers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).