Bijna 60 procent van de Utrechtse ambtenaren woont buiten de gemeente: maar maakt dat uit? | De Utrechtse Internet Courant Bijna 60 procent van de Utrechtse ambtenaren woont buiten de gemeente: maar maakt dat uit? | De Utrechtse Internet Courant

Bijna 60 procent van de Utrechtse ambtenaren woont buiten de gemeente: maar maakt dat uit?

Bijna 60 procent van de Utrechtse ambtenaren woont buiten de gemeente: maar maakt dat uit?
Archieffoto van het Stadskantoor. Foto: Bas van Setten
Het merendeel van de ambtenaren van de gemeente Utrecht woont niet in de stad. Maar is dat belangrijk? De PVV en de gemeente verschillen van mening.

Het merendeel van de ambtenaren van de gemeente Utrecht woont niet in de stad. Maar is dat belangrijk? De PVV en de gemeente verschillen van mening.

Het viel raadsleden van de PVV op dat tijdens een gemeentelijke excursie naar Amsterdam de bus op de terugreis bijna helemaal leeg was. “Dit omdat veel ambtenaren in Amsterdam bleken te wonen.”

Uit de beantwoording door de gemeente op schriftelijke vragen van de PVV blijkt dat 57 procent van de medewerkers van de gemeente buiten de grenzen van de stad woont. De partij vroeg zich af of ambtenaren hun werk wel goed kunnen doen wanneer zij niet in de gemeente wonen.

De gemeente liet in een reactie weten dat medewerkers op verschillende eigenschappen zijn geselecteerd waaronder op professionaliteit. “Daarnaast vinden wij een inclusieve organisatie belangrijk. Dat wil zeggen, een organisatie met een divers samengesteld personeelsbestand. […] Dat betekent ook dat wij iedereen de mogelijkheid willen geven om zijn of haar talenten voor de gemeente Utrecht in te zetten, ongeacht woonplaats of andere onderscheidende kenmerken.”

Loyaal

De gemeente geeft daarnaast aan dat er niet getwijfeld wordt aan de inzet van de medewerkers. “In de praktijk zien we dat Utrechtse ambtenaren loyaal en betrokken zijn.”

De PVV opperde om sollicitanten uit Utrecht ‘bij gelijke geschiktheid’ voorrang te geven op anderen. De gemeente gaat hier echter niet in mee. “Wij voeren geen voorkeursbeleid op basis van woonplaats. Wij willen iedereen de kans geven om zijn of haar talenten voor de gemeente Utrecht in te zetten, ongeacht woonplaats.”

38 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Merkwaardig. Een gemeente hanteert wel degelijk een voorkeursbeleid als het gaat om het scheppen van gelijke kansen voor mensen met een achterstand of afkomstig uit een minderheidsgroepering. Zo geredeneerd vormen de in Utrecht wonende ambtenaren een minderheidsgroep (40%) ten opzicht van degenen die niet in de gemeente wonen (60%) en zou dat reden zijn om juist wel mensen die binnen de gemeente wonen voorrang te geven.
    Maar realistischer zou zijn om gemeenten te verbieden welke vorm van voorkeursbeleid uit te voeren. Het enige criterium moet zijn of de persoon in kwestie het meest geschikt is om de taak uit te voeren waar op wordt gesolliciteerd. Het moet geen donder uitmaken of iemand jong of oud is, lang of kort, dik of dun, moslim of jehova, bruin, geel, wit, paars of oranje. Het moet geen donder uitmaken of iemand homo is of hetero of iets anders. Man of vrouw of iets anders. De beste persoon voor de taak in kwestie. Dat is het belangrijkste. Op die manier zal het geld wat wij als burgers allemaal moeten opbrengen op de meest effectieve en efficiente wijze worden besteed, met de minst mogelijke verspilling. Dat is van belang. Symboolpolitiek op kosten van de burger is geen overheidstaak.

  2. Scherpschutter

    Daar heeft de PVV wel een punt. Het is natuurlijk wel een tikje curieus te noemen dat een organisatie die in essentie een hele stad omvormt tot een gigantisch ‘duurzaam’ fiets- en wandelpad (omdat men kennelijk veronderstelt dat Utrechters in Utrecht werken en men wel naar werk kan fietsen of lopen), zelf een beleid hanteert waarbij dagelijks een enorm aantal vervuilende reisbewegingen per OV en auto nodig zijn om het personeel naar Utrecht te laten reizen…

    De Gemeente Utrecht heeft ongeveer 4500 werknemers. Als 60% daarvan met de auto of het OV reist dan hebben we het dus over 5400 (2 x 2700, heen en terug) vervuilende reisbewegingen per dag. Terechte opmerking van de PVV dus en een calculatie van de vervuiling die het personeel van de Gemeente hiermee veroorzaakt lijkt me zeer op zijn plaats….

  3. Lombokker

    Tja dat is best wel veel. Het geeft denk ik vooral aan dat er in Utrecht veel te weinig geschikte huizen zijn voor al deze mensen.

  4. GeenStijl@Utrecht😉

    Ik denk dat dit de affiniteit met de stad toch onder druk zet,hoe kun je voelen wat er in een stad leeft als je er géén deel van uitmaakt.

  5. sander

    Als ze nou echt zo groen zijn als ze claimen in de gemeenteraad, dan kiest men er inderdaad voor om zoveel mogelijk ambtenaren uit de gemeente Utrecht aan te nemen. Dit scheelt een hoop in reiskilometers en is dus groener.

  6. Gerard Brugmans

    Waar ik me vooral zorgen over maak is het feit dat ‘utrechtse’ ambtenaren op excursie gaan naar Amsterdam. Vaak wordt ook hier op DUIC gewaarschuwd voor ‘Amsterdamse toestanden’, en kennelijk is dat dus niet helemaal ten onrechte. Tenzij ze daar gaan kijken hoe we het in Utrecht vooral niet moeten doen…

  7. Staerbijendenkhetermijnevan

    Bij gesprekken met ambtenaren blijkt soms dat ze geen idee hebben over welke wijk/straat het gaat. Ook in de pers vindt je dan benamingen die niet juist zijn, een straat wordt weg, een groenstrook pad, enz.
    Kwam ook bv naar voren bij de tramaanslag.

  8. Yoshua

    De meeste inwoners van Utrecht zijn elders geboren wat natuurlijk hetzelfde als de ambtenaren die niet wonen in de mooiste stad op aarde.
    Eigenlijk zouden er ambtenaren mogen werken die minstens de 4e generatie Utrechters zijn.
    Dan hebben we het over inwoners die nog geen honderd jaar geleden hier zijn komen wonen.
    Kijk maar eens naar leidsche rijn 80% heeft geen binding met de mooiste stad van de wereld en komt van elders

  9. Yoshua

    De meeste inwoners van Utrecht zijn elders geboren wat natuurlijk hetzelfde als de ambtenaren die niet wonen in de mooiste stad op aarde.
    Eigenlijk zouden er ambtenaren mogen werken die minstens de 4e generatie Utrechters zijn.
    Dan hebben we het over inwoners die nog geen honderd jaar geleden hier zijn komen wonen.
    Kijk maar eens naar leidsche rijn 80% heeft geen binding met de mooiste stad van de wereld en komt van elders

  10. janisdeman

    @Gerard Brugmans,

    Dit was heden ochtend het derde stuk waarin de gemeente Utrecht Amsterdam als maatstaf neemt, zo ook in de stukken over cultuur en afval. Die “toestanden” zijn reeds gaande, hier in Klein-Amsterdam!

  11. Binnenstadbewoner

    Ja dat maakt uit. Zeker als het meer dan de helft is. Het is heel wat anders of je echt 24/7 deel uitmaakt van een stad of dat het je werk is. Je beleeft een stad dan veel meer van afstand en ervaart niet wat de bewoners ook ervaren.

  12. Bernhard

    Sander geeft nog het beste argument. Plus de betrokkenheid met en kennis van de stad is (vaak) groter wanneer je zelf inwoner bent. En de ambtenaar heeft minder stress, en functioneert beter, als hij/zij dagelijks met het fietsje naar het werkt komt i.p.v. een uur te moeten forenzen.

  13. Berend

    Maakt het uit als de medewerkers betrokken zijn en de wil hebben vragen snel en efficiënt op te lossen?

  14. Wouter

    Tja, andersom kun je net zo goed redeneren dat ambtenaren buiten de stad neutraler zijn en daarom hun werk beter kunnen doen, omdat ze geen eigenbelang hebben in de stad. Je zou als ambtenaar maar over de herinrichting van je eigen straat gaan. Of de uitkeringsaanvraag van je vervelende buurman moeten behandelen.

    Zo’n vaart zal het echter niet lopen en volgens mij maakt het uiteindelijk geen klap uit waar je vandaan komt. Ik mag hopen dat de gemeente gewoon professionals aanneemt die geschikt zijn voor het werk wat ze willen doen, ongeacht waar ze vandaan komen. Affiniteit met de stad ontwikkel je bovendien ook snel genoeg door met je werk bij te dragen aan die stad.

  15. Gerben

    Volgens mij ging dit over excursie voor de provincie. Geen idee of dit ook voor stadskantoor medewerkers geldt.

  16. wollie

    gelukkig kun je bij het gemeentehuis en stadskantoor gewoon voor de deur parkeren; plek zat.

  17. Piet Prunter

    Wellicht kan de gemeente Utrecht een nevenvestiging openen in Amsterdam voor de medewerkers die daar woonachtig zijn. Scheelt een hoop gereis.

  18. Piet

    Ik vind er nog wel een verschil inzitten of je in amsterdam woont of in De bilt/Groenekan of Deventer versus Maarssen.

    Ik woon in noord oost maar ken zuidWest echt niet of Leidsche Rhijn.

  19. Don

    Deze mensen zien van dicht bij hoe de gemeentelijke belasting opbrengsten verkwanseld worden en gaan / blijven lekker ergens anders wonen.

  20. Hans

    Als oud ambtenaar zou ik juist niet willen wonen in de gemeente waarin ik werk. Op vrijwel alle afdelingen krijg je vragen van inwoners, zolang je die niet kent of er niet naast woont zul je objectiever blijven en hoef je ook niet op een verjaardag nee te verkopen dat je echt niet kan regelen dat die boom voor de deur gekapt wordt, die verkeersdrempel eindelijk eens geplaatst wordt of die vergunning gewoon verleend wordt. Om nog maar niet te spreken van het zelf zaken moeten regelen of tegen het beleid in gaan van de gemeente die ook je werkgever is. Zou jij de aanvraag van je buurman of collega willen behandelen?

  21. Koel Hoofd

    Het verklaart wel waarom Utrecht zo obsessief bezig is om Amsterdam achterna te gaan en in concurrentie is met Amsterdam.

    Verder, in theorie zou het niet moeten uitmaken waar iemand woont want het gaat er primair om of iemand geschikt is voor de functie. Bij de gemeente ligt dat wel iets anders omdat Amsterdammers hier zonder enige kennis van locatie (terecht aangehaald punt door enkelen) en omstandigheden wel besluiten over nemen. En dan voor het gemak maar verkeerde benamingen gebruiken omdat ze niet weten hoe de situatie in werkelijkheid is. Dus een hondenuitlaatplaats een park noemen, een struik als minibos aanmerken en meer van die onzin.
    Dat schept automatisch de terechte beleving onder Utrechters dat ze niet gehoord worden door de gemeente, die dus voor 60% uit Amsterdammers blijkt te bestaan…

    Ik heb wel eens gezegd dat die ambtenaren eens wat vaker buiten moeten komen in plaats van veilig opgesloten in het stadskantoor. Dat blijkt nu dus eigenlijk bittere noodzaak te zijn.

  22. Bert

    De gemeente voert een voorkeursbeleid in wat betreft sekse, afkomst of sexuele voorkeur; dingen die in *expliciet* worden genoemd in artikel 1 en ondertussen niks bijdragen aan de eventuele kwaliteit van het uitvoeren van een functie.

    Echter verbonden zijn en wonen in een stad waar je beleid uitvoert, draagt wel direct bij aan het eventueel functioneren van een ambtenaar. Want als je alleen maar op Utrecht CS komt om 9u en je gaat om 17u weer naar huis, krijg je niks van de rest van de stad mee, laat staan wat er leeft op andere tijden.

    En dan beginnen we niet eens over het feit dat wij een groen-rood college dat prat gaat op ‘duurzaamheid’ en als gevolg daarvan maatregelen er door duwt die bakken met geld kosten (lekker makkelijk als jij het niet hoeft te betalen) en nul resultaat hebben; of nog erger: een averechts effect hebben. Dan kan je wel claimen dat de trein duurzaam is, maar als je met de fiets gaat, is dat nog altijd een stuk groener (en goedkoper, immers geen of minder reiskosten vergoeding)

  23. Alain

    Amsterdam is maar 2 stations verderop. Utrecht is natuurlijk Utrecht, maar ook onderdeel van de Noord-vleugel. Een groot percentage van de Utrechters werkt juist weer in Amsterdam.

    Het is een beetje klein gedacht van de PVV.

    Anders ken ik er ook nog wel een paar, straks moet een ambtenaar uit een specifieke wijk komen, want hoe zou een ambtenaar uit Wittevrouwen toch een uitreksel van het GBA kunnen maken voor een burger uit Lombok?

    Een groot gedeelte van de ambtenaren doet ‘generieke’ administratieve taken. De gemeentelijke medewerkers die de computers draaiende houden, de burger te woord staan en parkeervergunningen uitdelen maakt het weinig uit. Dat is vooral uitvoerend werk.

    Als je echt met beleid bezig bent, is het wel fijn als je de stad een beetje kent, ook buiten je werk. Hoewel ik aanneem dat een beetje professionele ambtenaar zich ook regelmatig ter plekke op de hoogte stelt en niet alleen naar de papieren werkelijkheid kijkt. Als het wel zo is, dan maakt het ten slotte ook niet uit waar ze wonen, natuurlijk.

    Want heb je dan liever een ‘Stichtse’ beleidsambtenaar, die zich eigenlijk alleen in zijn huis in Lunetten verschanst en met de bus naar het Stadskantoor gaat, of een ‘Amsterdammer’, maar die elke twee weken naar een werkbezoek ergens in de stad fietst, van Sterrenwijk tot Schepenbuur, en die onbevooroordeeld naar de burger luistert, of het nou om iemand uit Rijnsweerd- of Kanaleneiland-Zuid gaat?

    Ik weet het wel.

  24. Martin D

    @Piet Prunter. Groenekan / de bilt zijn nou ook niet de goedkoopste plekken en dit is eigenlijk ook zo goed als Utrecht alleen dan vaak met wat meer groen.

  25. Herman

    PVV wil weer origineel en goedkoop.scoren.
    Lekker verontwaardigd doen. Het gaat om de kwaliteit van de mensen, waar ze wonen is een ander verhaal.
    Toch hebben ze hun zin, aandacht genoeg!

  26. Angelique

    “Dat wil zeggen, een organisatie met een divers samengesteld personeelsbestand. ” Diversiteit als doel op zich dus….

  27. Gregor

    Ik zou graag als ambtenaar bij de gemeente Utrecht aan de slag willen. Ik woon hier, maar werk bij een gemeente in Zuid-Holland. 2x een uur reistijd per dag. Wellicht kan ik ruilen met een ambtenaar die in Zuid-Holland woont, maar in Utrecht werkt?

  28. BdV

    Ik ben het niet graag met de PVV eens, maar, ja, als je je inzet voor een stad waarin je zelf woont en leeft en werkt is dat misschien toch net iets anders. Bij de sollicitatie gaan discrimineren op woonplaats is waarschijnlijk wel een beetje een issue.

  29. Kerel

    Het lijkt weer heel wat, deze oproep (en precies hierom zijn is het populistische partij).

    Misschien hebben ze een zeer terecht punt, ook dat is vaak zo bij populistische partijen, maar dan komt het….

    …..de uitwerking, uitvoering en: hebben ze eigenlijk wel gelijk?

    Dat is maar de vraag. De vraag is ook of de reaguurders of de stemmers dit soort reacties, zoals de mijne, echt lezen, of toch al bij hun eerdere standpunt blijven.

    Het echte gebrek aan onze hedendaagse samenleving. Vast blijven houden aan je ideetjes, ook al worden ze driedubbel en dwars weerlegt. Zie je ook bij die 5g-mensjes (Je wifi thuis stuurt meer straling de wereld in dan 5g overigens, en straling is er sowieso al, je gebruikt en versterkt evt. straling alleen om signalen te versturen).

    Ja, het zou goed zijn als ambtenaren de stad goed kennen, weten hoe buurten zijn, waar straten liggen, welke mensen zoal in wijken wonen, weten wat er speelt.

    Maar, die ambtenaren die in Amsterdam wonen (misschien wel nog vanwege hun studie; Amsterdam kent 2 uitstekende Universiteiten en Hogeschool, of vanwege hun partner woonachtig zijn in Amsterdam) kunnen in de eerste plaats geboren en getogen zijn in Utrecht of omgeving en de stad dus wel degelijk goed kennen.

    Of gewoon vanuit interesse de stad goed kennen en er zeker veel affiniteit mee hebben. Of zich gewoon, omdat ze de baan heel graag willen hebben, zich ineens heel erg gaan verdiepen in de stad. Dat is altijd nog honderdduizend keer beter, dan dat iemand bevooroordeeld wordt bij een aanname, omdat zijn bedje toevallig in Utrecht stond.

    Dan: iemand die in Utrecht een geïsoleerd bestaan leidt (slapen/ werken; of vanwege zijn of haar persoonlijkheid) heeft misschien wel minder feeling met de stad dan iemand die er niet woont, maar zich zeer terdege verdiept in de stad; er misschien wel veel contacten op doet en veel plekken bezoekt en er misschien ook nog wel een deel van zijn vrije tijd besteed (in normalere tijden).

    Wel een terecht punt, maar een compleet andere discussie: wil Utrecht Amsterdam achterna?. Een groot deel van de politieke partijen en beleidsmakers vindt van wel. Mensen waar dus op gestemd wordt of die door het gemeentebedrijf aangenomen zijn en op cruciale posities zitten.

    Hier kun je als reaguurder daadwerkelijk wat aan doen. Meerdere mogelijkheden zelfs.

    Je kan actief lid worden van de lokale afdeling van een politieke partij. Je kan zelf een actieve partij oprichten. Je kan een burgerinitiatief beginnen (heb je niet veel handtekeningen voor nodig en de gemeenteraad moet hier iets mee, bij genoeg handtekeningen), je kan demonstreren, je kan afspraken maken met vertegenwoordigers van de lokale politiek partijen en je zorgen uiten. Je kan contacten leggen met de media en zorgen dat je rond verkiezingstijd veel aandacht voor je (terechte) punt krijgt.

    Verder kan je natuurlijk zelf solliciteren op een functie van ambtenaar of beleidsmaker bij de gemeente Utrecht of alvast beginnen met je carrièrepad daar op af te stemmen. Want wil je beleidsmaker worden, dan moet je al vanaf je middelbare schooltijd diverse bestuursfuncties op je genomen hebben en dit in je studententijd flink doorgezet en uitgebouwd hebben. Ook heb je jaren/ decennia aan een actief (landelijk) netwerk moeten werken en de goede opleidingen moeten volgen. Lees je als jongere mijn commentaar, dan weet je dus wat je te doen staat.

    @ Bert en nog een andere reaguurder.

    Je kan je afvragen of het zogenaamde voorkeursbeleid op basis van geslacht of afkomst wel een voorkeursbeleid is? Dit beleid wordt alleen maar gevoerd als er 2 exact gelijke kandidaten overblijven in de procedure. In de eerste plaats wordt er naar kwaliteit gekeken. Een kwalitatief mindere kandidaat wordt dus nooit op basis van geslacht of afkomst bevooroordeeld of bevoordeeld. Zo is het beleid. Mocht dit in de praktijk wel gebeuren, dan zijn er gewoon ambtenaren die hun werk niet goed uitvoeren en die zouden daarop gecontroleerd moeten worden door hun meerderen en het bedrijf (het gemeentebedrijf) an sich. Zij kunnen ook ter verantwoording geroepen worden door een OR of een rechtbank bijvoorbeeld.

    Dit voorkeursbeleid is ook alleen maar nodig, omdat uit ontelbare onderzoeken is gebleken, dat mannen, die veelal leidinggevende functies bekleden, in de praktijk eerder geneigd zijn om mannen aan te nemen of te promoveren (dat geldt voor vrouwen misschien ook wel, vrouwen nemen misschien eerder vrouwen aan, zo werkt psychologie, dus misschien moet in bepaalde sectoren dit beleid wel andersom gevoerd worden). Hierbij wordt juist vaak voorbij gegaan aan de kwaliteit van het personeel. Dus juist in de voorgaande situatie werd juist vaak kwalitatief minder personeel bevooroordeeld. Voor afkomst geldt dit fenomeen nog veel meer. Dit heeft ermee te maken dat mensen groeps- en kuddedieren zijn en psychologisch gezien (vanuit evolutionaire gronden) vaak ‘nieuwe’ groepsleden kiezen die lijken op bestaande groepsleden. Dit hoeven echter niet de beste groepsleden te zijn. In de ‘oude’ situatie krijg je dan juist cliquevorming, belangenverstrengeling, vriendjespolitiek. Dus niet de kwaliteit die voorop hoeft te staan. Zeker bij een overheidsapparaat is dat laatste belangrijk; en op het ambtenarenapparaat kwam zeker vanuit de reaguurder de afgelopen jaren/ decennia juist de nodige kritiek.

    Overigens zijn voor de gemiddelde en de meeste functies natuurlijk honderden mensen te vinden, die qua functieprofiel en kwaliteitseisen exact gelijk scoren. Het maakt dan eigenlijk niet meer zo veel uit of Achmed, Klara of Pietje de baan krijgt. Ze zijn inwisselbaar. Tenzij ze zich zelf weten te onderscheiden ergens op.

  30. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat ambtenaren die over het Utrechtse leefklimaat gaan, beter zelf ook in Utrecht kunnen wonen.

  31. W

    Ben nu wel zeer benieuwd hoe groot het percentage In Amsterdam wonende gemeente-ambtenaren van die 2700(60% van 4500) is.
    Daarnaast ben ik zeer benieuwd hoe groot het percentage verkeersambtenaren(de beleidsadviseurs) is, die niet in Utrecht wonen, maar in Amsterdam.
    Voor de beleving van de stad Utrecht kan dit wel zéker heel belangrijk zijn! Kijk bij voorbeeld naar die domme blunders onder andere bij voorbeeld rond het verkeersbeleid waarmee we in Utrecht geconfronteerd zijn geweest. Of het ‘kunstwerk’ Vredenburg.
    Affiniteit met de stad waarin je woont, je beweegt, je boodschappen moet doen, je contacten hebt, je naar de sportvereniging gaat, je kinderen naar school gaan, etc., etc., is voor een gemeente-ambtenaar zeker belangrijk! Voor een klein deel van het ambtelijk apparaat is wonen in Utrecht misschien niet nodig, maar 60% vind ik om meerdere redenen erg hoog!
    Het was niet echt een gekke vraag van de PVV

  32. Marianne

    Ik werkte ooit, als Utrechter, in Rotterdam en werd daar steeds op aangesproken. Ik zou zogenaamd onvoldoende hart hebben voor Rotterdam en haar inwoners. Ik zou niet snappen wat de stad nodig had. Ik vond dat beledigend. Wees blij dat ik mijn talent in de stad wil inzetten! Wees blij dat mensen ervaringen en kennis van elders meenemen! Nederland is uiteindelijk toch een groot dorp – de wereld wordt klein en benauwd als we alleen maar willen omgaan met gelijkgestemden met identieke ervaringen aan onszelf.

  33. Wim Vreeswijk

    Een Amsterdammer die hooguit 40 uur per week in Utrecht werkt, verblijft de resterende 128 uur per week in Amsterdam en kan dus nooit een echte binding of affiniteit opbouwen met Utrecht. Van een serieuze ambtelijke/adviserende ondersteuning aan het gemeentebestuur kan m.i. dan ook geen sprake zijn. Net zoals een raadslid die gekozen is door en voor Utrechters MOET wettelijk in Utrecht wonen om niet alleen geïnstalleerd te worden, maar ook voldoende inzicht te krijgen in de vaak gecompliceerde noden, problemen en zorgen van Utrecht en haar burgers. Bovendien schiet GL zichzelf in eigen voet met haar geldverslindende klimaat en CO2 beleid als je je eigen ambtenaren 5 x per week heen en weer laat rijden in de door GL zo gehate CO2 veroorzakende auto’s en handelt GL is in wezen zeer hypocriet en ongeloofwaardig bezig.

  34. N82

    Toch fijn om te zien dat de ambtenaren dusdanig goed betaald worden dat ze het zich kunnen veroorloven om in Amsterdam te wonen.

  35. Marcopolo

    Zitten we in Utrecht de Amsterdamse werkelozen met geld uit de gemeente pot te financieren. We hadden met dat geld weer 60% van de ambtenaren kunnen besparen en daar mee werkelozen aan het werk kunnen helpen.

  36. Mar

    Meerdere malen ambtenaren aan de telefoon gehad die nauwelijks wisten waar de Oude Gracht was. Prima als ze niet uit de stad komen maar een introductie cursus en rondleiding zou ze niet misstaan. Daarbij zouden er op bepaalde functies wel echte Utrechters moeten zitten, want alleen een Utrechter begrijpt wat Utrecht betekend voor een Utrechter.

  37. W

    Ongetwijfeld Marianne zette je je in voor Rotterdam. Dat is niet mijn punt van kritiek. Ik heb het over de voelsprieten van adviseurs die nodig zijn voor politieke bestuurders om de gevoelens van de burgers daadwerkelijk onder de aandacht te kunnen brengen. Wat speelt er in Utrecht! En dus niet alleen maar schijn-inspraken houden, maar burgers serieus behandelen. Sta bij voorbeeld regelmatig een ochtend op dat sportveld met je kind of zelf in je team, dan hoor je over van alles wat er speelt in zo’n vereniging. Dan spreek je en passant met een verenigingsbestuurder over het wel en wee van zo’n club!
    Maar als bestuurders van Utrecht ook uit Amsterdam komen………………

  38. klaar

    @ Wim Vreeswijk

    Hoe weet u nu of die ambtenaar die 40 uur in de week in Utrecht werkt in Amsterdam woont niet gewoon (noem maar eens wat) 15 uur per week vrije tijd in Utrecht doorbrengt bijvoorbeeld? Die ambtenaar is toch niet verplicht zijn sociale leven (alleen) in Amsterdam te hebben?

    @ Marcopolo

    Niet iedere werkloze kan het werk van iedere ambtenaar uitvoeren. Soms worden er ook eisen gesteld aan de medewerker.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).