‘Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart fietspaden als te druk’ ‘Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart fietspaden als te druk’

‘Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart fietspaden als te druk’

‘Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart fietspaden als te druk’
Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart de fietspaden in de stad als te druk. Dat blijkt althans uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeente. Ondanks de drukte blijven de meeste Utrechters wel gewoon fietsen.

Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart de fietspaden in de stad als te druk. Dat blijkt althans uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeente. Ondanks de drukte blijven de meeste Utrechters wel gewoon fietsen.

De gemeente liet afgelopen zomer onderzoek doen naar de beleving en drukte op Utrechtse fietspaden. De vragenlijsten zijn verspreid onder gebruikers van fietspaden in de stad en ingevuld door 951 van hen. Uit de antwoorden blijkt dat 89 procent van de respondenten het te druk vindt op de fietspaden. 62 procent van hen geeft aan daadwerkelijk last te hebben van de drukte. Die getallen liggen hoger dan het landelijk gemiddelde.

Mensen die aangaven het te druk te vinden, kregen een aantal vragen over de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat bijna 80 procent door de drukte minder plezier heeft in fietsen. Een kleiner deel, ongeveer 30 procent, geeft aan zich onveilig te voelen en bang te zijn om aangereden te worden.

Vooral mensen in de leeftijdscategorie 65 jaar of ouder hebben volgens het onderzoek last van de drukte (74 procent), gevolgd door de groep 50 tot 64-jarigen (73 procent). Van de jongste leeftijdsgroep, 18 tot 24 jaar, zegt 40 procent er last van te hebben.

Soorten fietsen

73 procent van de mensen die de vragenlijst invulden, vindt dat de standaard fiets het meest bijdraagt aan de drukte. Volgens de onderzoekers ligt dat voor de hand omdat deze fiets ook het meest voorkomt.

Ongeveer 30 procent van de deelnemers noemt de bakfiets en elektrische fiets. Ook scooters en brommers worden vaak genoemd. Redenen waarom deze voertuigen bijdragen aan de druktebeleving, zijn volgens het onderzoek vooral de verschillen in snelheid.

Vorm

Niet alleen het aantal fietsers, maar ook de ‘vorm’ van het fietspad zorgt volgens het onderzoek voor een gevoel van drukte. 73 procent noemt de breedte van het fietspad en 49 procent tweerichtingsfietspaden.

Ook het gedrag van andere verkeersdeelnemers draagt bij aan de beleving van drukte. Fietsers noemen in het onderzoek vooral naast elkaar blijven fietsen, inhalen zonder over de schouder te kijken en niet aan de kant gaan.

Gedragsverandering

Ondanks de onprettige ervaringen kiezen maar weinig mensen voor een andere route of een ander tijdstip. 24 procent zegt vaak of heel vaak een andere route te fietsen om drukke plaatsen te vermijden. 16 procent mijdt vaak of heel vaak de spits.

De meeste mensen lijken zich niet te laten afschrikken door drukte. 66 procent zegt nooit een ander vervoermiddel te kiezen. Degenen die dat wel doen, kiezen voor het openbaar vervoer (47 procent) of gaat lopen (38 procent). 14 procent gaat met de auto.

Fietsroute

De gemeente gaf eerder dit jaar aan dat het fietsverkeer in de stad jaarlijks met 5 procent toeneemt. Op de Vredenburg-route is dit zelfs 9 procent. Om de drukte te verspreiden wordt gekeken naar alternatieve fietsroutes.

Zo wordt gesproken om van de Weerdsingel Oost- en Westzijde een fietsroute te maken. Daarbij wordt ook gekeken naar een nieuwe oversteek bij de Weerdsluis.

Gekoppelde berichten

40 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Dus voor dit onderzoek zijn uitsluitend inwoners van Utrecht ondervraagd?
    Veel gebruikers van de fietspaden wonen namelijk helemaal niet in Utrecht en zijn dus geen Utrechters. Het lijkt me een belangrijk onderscheid of het hier gaat om forenzen of om inwoners. Zowel belang als beleving verschillen behoorlijk. Ook de fietsroutes van inwoners (veel in eigen wijk, minder de stad doorkruisend) ten opzicht van forenzen verschillen nog al.

  2. Koel Hoofd

    In dit artikel staat kristal helder waarom het fietsbeleid van de gemeente niet werkt:
    1)”Ondanks de onprettige ervaringen kiezen maar weinig mensen voor een andere route of een ander tijdstip.” en “66 procent zegt nooit een ander vervoermiddel te kiezen”
    Oftewel, kortste weg is kortste weg en die risico’s nemen we wel voor lief….
    (precies dat risico accepterend gedrag van de mens is nu direct af te lezen uit de corona mobiliteit grafieken van dit jaar: eerste lockdown men zat thuis, nu is men gewend aan het “risico” en men trekt zijn eigen plan en verplaatst zich toch tegen beter weten in. Bij een 3e en 4e corona golf staat het kabinet te roepen in het luchtledige)
    Kortom, meer rood asfalt om fietsers via omwegen (extra tijd of/of energie) op hun eindbestemming te laten komen gaat niet werken.
    2) “Degenen die dat wel doen, kiezen voor het openbaar vervoer (47 procent) of gaat lopen (38 procent). 14 procent gaat met de auto.”
    Dankzij corona is OV nu ‘hoog risicovervoer’ voor onbepaalde tijd, en de meeste dagelijkse voorzieningen zitten in de stad op loopafstand. Dus 14% heeft de fiets al verruild voor de auto omdat er te veel fietsers zijn. Er zullen er nog velen volgen…

    Gelukkig worden elektrische auto’s steeds goedkoper en worden er ook steeds meer soorten van geproduceerd. Want anders had de gemeente haar steentje goed bijgedragen aan toenemende milieu en luchtvervuiling met de ideologie van de groene fiets.

  3. J

    @jdV goeie suggestie. Ik heb meegedaan aan t onderzoek en t onderzoek was vooringenomen en sturend. Niet echt verrassend dat dit eruitkomt. Er komt precies uit wat lot van Hooijdonk wil horen….
    Alles om meer bruggen tunnel en fietspaden aan te leggen.
    Kun je voor zijn maar onderbouw dat dan niet met een dergelijk onderzoek.

  4. Manou De R.

    Dus wat? Moet dit dan de opmaat zijn voor nog meer fietspaden? Heel doorzichtig dit.

  5. Toine Goossens

    @JdV,

    De ANWB heeft enkele jaren geleden een ledenonderzoek naar het fietsen gedaan. Utrecht kwam daar als meest onveilige stad uit naar voren. Werd door de fietsfanaten op DUIC weggehoond.
    Nu kunnen ze er echt niet meer omheen.

    De oplossing is duidelijk. Al het oost/west OV weg uit de binnenstad. Een nieuwe OV terminal op de Uithof, oeps USP, en een metro tussen de hub Uithof en de hub CS.

  6. Willem

    @jdv: eens!
    Als forenzen ook geïnterviewd worden, zal het aantal respondenten dat het te druk vindt aanzienlijk toenemen. Forenzen rijden veelal van het station naar de Uithof, een enorm drukke route. De gemeente zal de fietspaden breder moeten maken. Dit zal helaas ten koste gaan van de autorijbaan. So be it.

  7. Fred

    Zo verbazingwekkend is dit natuurlijk niet.
    De stad groeit snel qua aantal inwoners, en dus ook qua drukte.
    Onze gemeente heeft het utopische idee dat dit niet opgevangen hoeft te worden met een beter OV-netwerk zoals dat bij een grote stad hoort, met meer tramlijnen / lightrail/ metro, maar dat daarbij slechts ingezet hoeft te worden op fietsen en deelauto’s, wat natuurlijk niet realistisch is.
    Wij als Utrechters gaan immers opnieuw het wiel uitvinden en het helemaal anders doen, Utrechters zijn blijkbaar ook heel andere mensen dan mensen die in andere steden wonen, merkwaardig toch.
    Er is gewoon een veel beter OV-netwerk nodig !!!

  8. Tja...

    En weer wordt het veranderen van de weerdsingel in een fietspad met een fietsbrug over de weerdsluis als oplossing genoemd.
    Waarom niet over de Kaatstraat, Adelaarstraat, Hopakker, enz?

    Los daarvan: als je op de kaart kijkt zie je dat een fietsroute om de zuid (via Venuslaan en Rubenslaan enz) een veel handiger manier is voor het verkeer van Station naar Uithof. De brede straten zijn er al,

  9. Joost

    Goed en ondertussen probeert de gemeente meer langzaam verkeersroutes te realiseren, maar dan roept de hele bevolking weer dat de bruggen die daarvoor nodig zijn, onzin zijn. Ik snap t niet meer.

  10. Fabio

    Een goede oplossing om de weerdsingel een fietsroute te maken. Veel beter dan de drukke adelaar met al die bussen. En als de toch bezig zijn gelijk de rijrichting voor de auto’s omdraaien tussen de rotonde aan de noorderburg en de griftparkgarage. Dan worden de Koekkoek en de adelaar ook echt ontlast.

  11. M

    Niet zo gek. In en rond het centrum zijn vrij smalle fietspaden en een volstrekt debiele afstelling van stoplichten, waardoor men geregeld in enorme groepen fietsers terechtkomt. Er is nauwelijks een ‘flow’.

  12. Tja...

    @Fabio:
    Er zijn toch heel lang ideeën om het autoverkeer op de Adelaarstraat te verminderen? Hard nodig om de luchtkwaliteit in de omliggende buurt te verbeteren. Als dat gebeurt dan is er volop ruimte voor fiets en OV.
    En dan blijft de aanblik op sluizen en de ingang naar de Oudegracht via de Zandbrug ongeschonden.

  13. Herman

    Rijbanen voor fietsers bestemmen, auto’s weg.

  14. Denise

    Inderdaad te druk. Erg veel mensen ook die fietsen met headphones op en dus niet horen wat er gebeurt. Superirritant. Ben al een paar keer bijna van mijn fiets gereden, of op een headphone gebruiker die afslaat zonder dat aan te geven, opgeknald. Ook mensen die naast elkaar fietsen, vaak kwebbelende scholieren, irritant. Mensen die hun kinderen aan het handje willen leren fietsen op de Nobelstraat, prima, maar er zijn ook nog andere fietsers die er langs willen. Misschien moeten de fietspaden breder, en moeten de mensen hun gedrag corrigeren.

  15. WvR

    De alternatieve fietsroutes zijn er al. Bakken met straten waar je doorheen kan fietsen, en slechts een enkele andere fietser hoeft tegen te komen. Zie je nog’ns iets van de omgeving ook. Pittoresk straatje hier, nog nooit gezien geveltje daar. Win-Win.

    Alternatieve fietstijden zijn er overigens ook te over.
    Je hoeft niet perse om 8:30 te beginnen, je kan ook om 7:00 al op het fietsje zitten. Was HET advies aan automobilisten: Spitsmijden.
    Is blijkbaar te lastig voor fietsers.

  16. Pee

    Niks auto’s weg.
    Die milieu zone moet weg.
    Waarom moeten de auto’s nou plotseling allemaal verdwijnen?
    En zo’n elektrocar die dan weer wel word goed gevonden gaan voor nog grotere problemen zorgen ,ook voor het milieu.
    Er komt een overschot aan gebruikte accu’s waar ze niet van weten wat ze er mee aan moeten.

  17. Toine Goossens

    @Herman,

    Waar ziet u die auto’s nog?

  18. Toine Goossens

    @Tja,

    Luchtkwaliteit? Wat weet u daarvan?

  19. Lachgas

    Wat zijn de gevolgen voor fietsers, OV enz bij slecht weer?
    En als het echt zo slecht wordt op de fietspaden, 1 oplossing, iedereen lopen!

  20. Bromsnor

    @Koel Hoofd, Bromsnor denkt dat mensen bij de eerste golf vooral thuis werkten omdat scholen en kinderopvang dicht waren. Dat was nogal traumatisch voor de bakfiets vaders/moeders. Nie Wieder.

  21. HArry

    Dus de andere 10% vd fietsers zijn de oorzaak dat 90% zich niet veilig voelen of zijn 90% van de fietsers in Utrecht niet in staat een beetje respectvol of geduldig zich over het fietspad te verplaatsen. Fietsers zijn dus een zeer ongeduldig en vrij asociaal volkje. Precies zoals onze grote leider het zegt. Ikke, Ikke en Ikke en regels of tolerantie bestaat niet voor deze groep.

  22. Bert

    Naast de terechte opmerking van jdv: Ik ben ook benieuwd naar het stemgedrag van de geënquêteerden en ook hoeveel belasting deze bijdragen in Utrecht.

    Verder is de oplossing natuurlijk evident: gewoon alle forensen via een fietsring laten omrijden. Dat ontlast de stad en is veiliger voor iedereen.

  23. Fabio

    Beste tja,

    Dat klopt. Alleen zo lang vanaf de noorderburg de enige ontsluitingsweg op via de Koekkoek naar de adelaar loopt zal deze nooit rustig worden. Via de Weerd naar de kardinaal de Jongh is dan een mooie extra optie. En slaat meerdere vliegen in een klap. De weerdsingel tussen hopakker en griftpark aanpakken is sowieso een goed idee.

    Dat de leefbaarheid van kaatstraat tot en met asw beter moet. Ook dat staat m.i. niet ter discussie.

  24. Chris

    Maak een video, bestudeer de beelden en op basis van die feiten kom met een goede (fiets)inrichting
    Stillere routes werken als het probleem puur om aantallen fietsers gaat. In 2015 woonden er 334.295 mensen in Utrecht, nu al 357.719 dus komen er elke keer veel fietsers bij. https://utrecht.incijfers.nl/dashboard/dashboard2020/bevolking
    Voor je een oplossing hebt, is je probleem alweer groter.

    Er zijn, sinds covid19 meer scooters en brommers gekomen (minder gebruik OV) Als je beslist dat we met zoveel mensen zijn, zorg dan voor veiligheid.

    In het “Beleid Luchtkwaliteit” zie je niets over brommers en scooters of over (e-bikes) fietskoeriers. Waarom niet? https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/beleid/beleid-luchtkwaliteit/

  25. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje voelt wel wat voor een structurele oplossing, i.p.v. hier en daar een fietsroute stimuleren.

    Het grootste gevoel van onveiligheid is de drukte i.c.m. het verschil in snelheid. Kwam al door scooters en nu vast door het sterk stijgende aantal elektrische fietsen en speed pedelecs.

    Stuurvrouwtje denkt aan splitsing snel fietsverkeer (>25 km pu) en langzaam fietsverkeer (<25 km pu).

    En ja…metro. Dat is écht structureel.

  26. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat de fiets de nieuwe auto is en stelt voor dat we voortaan allemaal gaan lopen. Veel gezonder en veiliger.

  27. trol

    Wat is het probleem? Druk en onveilig? Kunnen we niet accepteren dat dit het gewoon is? En zijn wel grotere problemen. Niet alles hoeft beter, anders etc. We blijven bezig. Gedrag van mensen is het grootste probleem, maar dat wisten we al. Als je inderdaad niet in staat bent om je hand uit te steken, voorrangsregels te snappen etc. dan verbaast het mij dat je wel zonder hulp kunt ademen, of eeehm kunt fietsen. Als we onnozelen blijven pamperen met meer aanpassingen, wordt het natuurlijk nooit wat. Een breder fietspad of minder auto’s of beter ov (lol…beter ov in Utrecht) gaan dat dus echt niet verbeteren.

  28. JdV

    Het middeleuwse centrum van Utrecht is uiteraard helemaal niet geschikt voor het verwerken van gigantische aantallen fietsers. Aangezien we de structuur van het centrum niet echt kunnen en willen wijzigen (grachten dempen, anyone?) is de oplossing heel eenvoudig. Aangezien het centrum sinds kort weer geheel omsingeld is verklaren we alles binnen de singels een no-go area voor fietsen. Aan de rand bouwen we (voorzover die er al niet zijn) fietsparkeerkelders of stallingen. Binnen de singels mogen geen fietsen op straat worden gestald. Fietsverkeer binnen de singels uitsluitend voor bestemmingsverkeer. Fietsknippen maken doorgaand verkeer onmogelijk. Doorgaand verkeer (noord naar zuid, Oost naar west en vice versa) worden via fietspaden met gescheiden banen (1 baan tot 25km/u, 1 daarboven) verbonden. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van bestaande infrastructuur (busbanen) en nieuwe routes worden aangelegd.

  29. cas

    Misschien moeten fietsers er eens aan wennen dat ze voor een rood stoplicht moeten wachten, het soms druk is en niet overal alles dicht geasfalteerd wordt voor hun. Veel gebruikers betekend drukte en kans op opstoppingen. realiteit die er gewoon is.

  30. HArry

    Ik zit te wachten op de eerste fietsfile. Maar dat zal niet snel gebeuren omdat fietsers bij drukte gewoon de regels aan hun laars lappen en via de berm en het voetpad gaan rijden.

    Daar kunnen de fietsers nog wat van de automobilist leren. Zich aan de verkeersregels houden (enkele uitgezonderd).

    Dus graag eerst wat minder hufterigheid voor dat er weer meer asfalt voor de fiets wordt gelegd.

    A propos asfalt. Daar zijn de klimaatreddertjes toch zo op tegen?

  31. S.H.

    En daarom snap ik niets van de ontwerpkeuzes voor het nieuwe Smakkelaarspark. Er wordt daar gekozen voor veel ruimte voor wonen en groen, terwijl op die plek een verkeersprobleem is dat om een oplossing vraagt. In de nieuwe plannen blijven echter de te krappe fietspaden en onhandige oversteken. Gemiste kans om dit bij de herinrichting op te lossen.

  32. Tja...

    @Fabio:
    De Weerdsingel zou inderdaad iets opgeknapt kunnen worden. Met een voetpad langs het water.
    Maar het zou toch doodzonde zijn om het mooie oude stadsbeeld bij de Weerdsluis en de Zandbrug te vernachelen met een fietsbrug dwars over het water.
    Waarom de fietsers niet via de Koekoekstraat, Adelaarstraat en Kaatstraat richting het station te sturen?

    Nog beter is het natuurlijk om de diarree aan fietsers uit de Uithof niet allemaal via de Biltstraat naar de binnenstad te loodsen. Waarom niet via de Weg tot de Wetenschap, de Rubenslaan, Venuslaan, een Catharijnesingel?

  33. Toine Goossens

    @Chris,

    Ja die verkoopstijging is logisch natuurlijk. OV is uit en individueel vervoer is in. De mobiliteitsbehoefte gaat door. Ergert u zich aan die brommers?

    Ja, de overheid heeft besloten om miljarden uit te geven aan het stimuleren van (semi) elektrische auto’s, die overigens grijze stroom gebruiken. De hogere inkomens schakelen massaal over. Die belastingvoordelen laten zij niet aan zich voorbij gaan.
    Voor het stimuleren van elektrische brommers gebeurt niets. Laat de lagere inkomens maar zelf voor de kosten van de luchtverbetering opdraaien! Het is te zot voor woorden. Desondanks is al 20% van de verkopen elektrisch.

    In de US is de woede onder bevolkingsgroepen die zich genegeerd voelen niet meer te stelpen. GroenLinks en DUT66 kunnen nu opkomen voor de lagere inkomens, maar dat doen zij niet.

    P.s. De energietransitie dreigt voor de lagere inkomens ook op een drama uit te lopen.

  34. Toine Goossens

    Gezeur over de luchtkwaliteit.

    Lot van Hooijdonk heeft 2,5 jaar geleden een brief naar de raad gestuurd, dat dat in Utrecht geen thema meer is. Slechts nog fractionele verbeteringen te bereiken.

  35. Wim Vreeswijk

    Dit is allemaal niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat Utrecht met 3812 inwoners per vierkante kilometer van 355 gemeenten op de 9e plaats staat qua overbevolking. Het verbaast me dan ook niks dat het steeds meer een worsteling wordt tussen kwetsbaar fietsverkeer en minder kwetsbaar autoverkeer. En dan hebben we het nog geen eens over de vele bakfietsers die feitelijk de breedte hebben van 2 fietsers en de vele snelfietsers zonder helm en feitelijk op aparte snelfietspaden zouden thuis horen. En dan te bedenken dat de Algemene Uitkering van de Rijksoverheid helaas inwonertal gerelateerd is en dat dit vóór 2035 cumulatief circa 900 miljoen euro extra subsidie gaat opleveren voor de gemeenteraadscoalitie onder leiding van GL.

  36. Johnny

    Een verbod voor alle fietsen in de binnenstad. Gaat niet gebeuren maar stel je het eens voor. Geen straatvervuiling meer. Bruggen en grachten veel mooier.
    Dat zou toch geweldig zijn…

  37. Angelique

    Er zijn zoveel leuke alternatieve routes, als je maar een heel klein beetje verder dan je neus kijkt.
    Hoeveel mensen nemen nu de Herenroute bijvoorbeeld?

  38. Ed

    De Weerdsingel is al een prima door de fiets te berijden straat. Ik snap de wens niet om deze te vernaggelen in de vorm van een afzichtelijk rood asfaltpad.

    Daarnaast gaat het alleen maar drukker worden met de fietsers. Ik juich een structurele, integrale aanpak van fiets, loper, OV en ja, ook de auto verdient een plek in onze verkeersinfrastructuur.

    Maar dat gaat niet gebeuren zolang GroenD66Links aan de macht is in Utrecht.

  39. S.

    Ik durf als 50-jarige echt niet meer te fietsen op bepaalde trajecten, ik voel mij erg onveilig. Drukte, ja oké, maar vooral het verkeersgedrag van de fietsers zorgt daarvoor. Als ik dus in het centrum moet zijn ga ik lopen. Of ik kies een hele rustige route. Dat is dan omrijden maar daar heb ik geen moeite mee: gewoon op tijd vertrekken.

  40. wollie

    “Waarom moeten de auto’s nou plotseling allemaal verdwijnen?”

    – niet plotseling, de milieuzone werd met ruime marge aangekondigd
    – niet allemaal, alleen wat oudere auto’s
    – niet verdwijnen, je kunt tot op 2km van het centrum komen met auto’s die de zone niet in mogen

    autoverkeer in stadscentra moet actief ontmoedigd worden omdat het simpelweg niet past en de leefbaarheid nauw samenhangt met de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).