Bijna helft Utrechters werkt in eigen stad | De Utrechtse Internet Courant Bijna helft Utrechters werkt in eigen stad | De Utrechtse Internet Courant

Bijna helft Utrechters werkt in eigen stad

Bijna helft Utrechters werkt in eigen stad
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 45,1 procent van de Utrechters ook in Utrecht werkt. Dat percentage ligt hoger dan het landelijk gemiddelde van 38 procent. In vergelijking met de andere van de G4 is dat wel minder.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 45,1 procent van de Utrechters ook in Utrecht werkt. Dat percentage ligt hoger dan het landelijk gemiddelde van 38 procent. In vergelijking met de andere van de G4 is dat wel minder.

In Amsterdam werkt maar liefst 67 procent van werknemers in de eigen stad, maar ook in Rotterdam en Den Haag (beide 54 procent) werken gemiddeld meer werknemers in de eigen gemeente.

De grootste groep werknemers van buiten de stad komt uit Amsterdam: 10,1 procent.

6 Reacties

Reageren
  1. Wim Vreeswijk

    Dat betekent dus dat de meerderheid, ofwel 54,9% van de Utrechters buiten de stad zijn werk heeft, dus afhankelijk is van een auto voor zijn woon-werkverkeer. Hiermee blijft de noodzaak van een verbreding van de A27 onverkort overeind. Daarnaast laat het OV-verkeer nog altijd zeer te wensen over.

  2. Koen

    Goeie hemel, Wim. Dat betekent het helemaal niet. Buiten de stad werken =/ met de auto naar je werk.

    Tipje van de sluier: waarom denk je dat er voor zo’n 20.000 fietsen ruimte komt bij Utrecht CS?

  3. Albert Mere

    Geen speld tussen te krijgen Wim, helemaal gezien het feit dat de A27 precies leidt van de plek waar alle Utrechters wonen naar de plekken waar alle banen te vinden zijn.

  4. Coen

    Wat een onzin weer Wim. De helft in de stad werkzaam betekent een hoger percentage werkenden in de stad dan in andere steden. Dat betekent ook dat een grote groep mensen helemaal niet de auto dwars door het centrum hoeft te reizen. Helemaal in lijn met eerdere onderzoeken wordt de auto onnodig vaak binnen de stadsgrenzen gebruikt en vaak maar door 1 persoon bezet.

    Overigens is nut en noodzaak van de verbreding A27 nooit hard gemaakt (vandaar dat er ook zoveel mogelijk partijen, waaronder gemeente en provincie, waar de VVD zelfs een erg grote stem heeft, bezwaar maken), het is namelijk een miljardenproject dat pas over 10+ jaar gereed is, dus onnodig veel opstoppingen en infarcten diezelde 10 jaar. Succes met vast staan dus Wim. De komende 10 jaar worden de problemen door de minister verergert, terwijl het goedkope en snelle alterbarief (waar door alle tegen-partijen wel consensus over is), verbreding binnen bestaande tunnelbak, tegen gehouden wordt. Huh?

  5. Henk

    @coen

    Dergelijke projecten worden tegenwoordig op een andere manier in de markt gezet. De aannemer is verantwoordelijk voor ontwerp, uitvoering en onderhoud. (PPP) De aannemer krijgt 30 jaar lang een vergoeding voor het aantal auto’s dat de weg gebruikt. Dat houdt in dat de aannemer er baat bij heeft om de weg zo snel mogelijk open te hebben. De A1 is daarom in record tempo aangelegd. Dat zal nu niet anders zijn. Het is een miljardenproject, maar dat geld wordt over 30 jaar uitgesmeerd. Zeg maar 60 miljoen per jaar.

    In 2018 wordt begonnen en als alle voorgaande PPP wegenprojecten een indicatie zijn, zal het over 3-4 jaar wel klaar zijn.

    Ikzelf fiets van Utrecht naar Hilversum en af en toe de auto. Ik zie de beweegredenen van de minister wel. Het stokt rond Utrecht. Ik deel je mening dat er veel te veel alleenrijders zijn. De vervuiling zal over 20 jaar vermoedelijk wel een stuk minder zijn, met meer elektrische wagens.

    “Mijn” stuk A27 is al in aanbouw. De mannen laten er geen gras over groeien. Max 1,5 jaar. Waarschijnlijk nog iets sneller.

  6. Wim Vreeswijk

    @Koen: Hoe denk je dat je werkgever zal reageren als je drijfnat binnen komt en er meteen gedweild kan worden? Zelfs als je een regenpak aan hebt, veroorzaak je een hele hoop wateroverlast !
    Je weet toch dat Nederland waterland is!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).