De 52-jarige trambestuurder Sjaak Breedijk had zondagochtend een bijzondere dienst. Na een jaar testritten rijden op de Uithoflijn vervoerde hij dit weekend voor het eerst mensen over het traject.
Een aantal journalisten waren uitgenodigd om zondag mee te rijden met de Uithoflijn. De rit begon bij de P+R op het Utrecht Science Park en vanaf daar reed de tram naar station Utrecht Centraal. Het was de eerste keer dat er overdag mensen werden vervoerd met de nieuwe lijn.
Voor de Utrechtse Breedijk was dit ook een bijzonder moment. “Ik ben vorig jaar begonnen met het rijden van testritten. Dan zitten er natuurlijk geen passagiers in de tram. Het is wel mooi om de rit nu een keer met mensen te rijden.”
(Tekst loopt door onder de afbeelding)
Twee minuten
De tram doet er nu nog 19 minuten over om van het Utrecht Science Park naar station Utrecht Centraal te rijden. Op het moment dat hij echt wordt ingezet duurt het 17 minuten om het traject af te leggen. De 2 minuten winst wordt onder andere gehaald doordat bepaalde buslijnen – die deels op hetzelfde traject rijden – verdwijnen zodra de Uithoflijn echt gaat rijden.
Breedijk is één van de 85 chauffeurs die de tram op de Uithoflijn mag besturen. Het streven is om uiteindelijk 150 getrainde bestuurders te hebben. Nu rijden er nog 8 trams op het traject. In de toekomst worden dat er 12.
(Tekst loopt door onder de afbeelding)
December
In december van dit jaar gaat de Uithoflijn dan echt rijden. Een moment waar Breedijk naar uitkijkt. “Uiteindelijk wil ik mensen veilig op hun bestemming brengen. Het is ook mooi als dat gewaardeerd wordt. Het doet mij dan ook goed als mensen even zwaaien als ze de tram in – of uitstappen.”
16 december is de streefdatum voor de eerste tram op de Uithoflijn. De verwachting is nu dat er 6 trams in een uur kunnen rijden. Dat is nog niet de volle capaciteit. Het streven is om 12 trams in een uur te laten rijden. Tot het zover is worden er nog bussen ingezet op het traject.
Gekoppelde berichten

Uithoflijn beperkt inzetbaar in december; bussen moeten blijven rijden
Door veelvuldige storingen is het onwaarschijnlijk dat er op volle capaciteit gereden wordt op de…
9 Reacties
ReagerenNet op tijd voordat hij met pensioen gaat!
Ik hoop dat er nog iets gaat gebeuren bij het kruispunt bij het ouderijn zwembad. Zoveel fietsers die zolang gewend zijn aan geen tram. Het is daar doorgaans best chaotisch.
Daar staan stoplichten,,,dus rijd je niet door rood,,dan ben je veilig
Is helemaal niet de eerste rot met passagiers. Enige tijd geleden zag ik tweets van raads- en statenleden toen zij een ritje hebben gemaakt.
Daarnaast spreekt men hier van uiteindelijk 12 ritten per uur. Maar de tram is ons verkocht met 16 ritten per uur.
Die 17 min haalt de tram nog lang niet trouwens
Ongelooflijk. Door de bizarre obsessie met veiligheid zal ook december vast niet gehaald worden. Medio 2020 is nog optimistisch…
Te vrezen valt dat er m.n. bij het zwembad Krommerijn nog wel wat fietsers onder de tram zullen schuiven. Vooral de oversteek van het zwembad naar de Platolaan is zeer onoverzichtelijk en daardoor gevaarlijk, zeker voor ongedisciplineerde fietsers als de Utrechtse studenten.
Er zijn meer kruispunten waar fietsers voor de tram kunnen fietsen.
Hoe meer trams er gaan rijden, hoe vaker die kruispunten dicht zijn.
Hoeveel fietsers zouden de verleiding van ‘nog ff snel voor tram langs’ niet kunnen weerstaan?
@Peter r. Inderdaad de halve samenleving wordt gegijzeld door het toverwoord veiligheid. De angst regeert, niemand durft en iedereen is bang.
Fietsers en trams zijn geen unieke combinatie – in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kruisen ze elkaars paden al jaren. Tot nu toe vallen er per jaar gemiddeld 4,1 dodelijke slachtoffers onder fietsers door aanrijdingen met een tram of trein – net iets minder dan de 4,4 uit aanrijdingen met motoren of brommers; het totaal aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers per jaar is tegen de 200 (data uit https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369847816300699?via%3Dihub, gevonden via https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers).