Binnen paar weken nieuw plan ’t Goylaan bekend | De Utrechtse Internet Courant Binnen paar weken nieuw plan ’t Goylaan bekend | De Utrechtse Internet Courant

Binnen paar weken nieuw plan ’t Goylaan bekend

Binnen paar weken nieuw plan ’t Goylaan bekend
Het nieuwe plan voor het verkeersplein bij ’t Goylaan moet over een paar weken klaar zijn. Dat liet wethouder Lot van Hooijdonk donderdagavond weten op vragen van het CDA en SP. De gemeente is nog in overleg met de politie maar daarna kan het voorstel gepresenteerd worden.

Het nieuwe plan voor het verkeersplein bij ’t Goylaan moet over een paar weken klaar zijn. Dat liet wethouder Lot van Hooijdonk donderdagavond weten op vragen van het CDA en SP. De gemeente is nog in overleg met de politie maar daarna kan het voorstel gepresenteerd worden.

De situatie op het verkeersplein bij de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat is onduidelijk. Het veelbesproken verkeersplein wordt een voorrangsplein genoemd, dit is een relatief nieuw verkeerskundig verschijnsel dat met de herinrichting van de straat naar stadsboulevard werd geïntroduceerd.

Er ontstond echter al snel discussie over de inrichting, niet alleen onder omwonende en verkeersdeelnemers maar ook onder deskundigen. De gemeente gaf eerder aan dat die onduidelijkheid vooral van juridische aard was, en niet zorgde voor onveilige situaties.

De zorgen over het kruispunt bleven aanhouden en de gemeente liet 2 camera’s ophangen om het verkeer in de gaten te houden. Daaruit kwam naar voren dat de situatie echt onduidelijk is. Er werden extra markeringen aangebracht en er zou gewerkt worden aan een nieuw ontwerp.

Keihard

Dit voorstel zou eigenlijk al klaar moeten zijn. Reden voor Sander van Waveren van het CDA om nog even na te gaan wat de status is. Wethouder Lot van Hooijdonk liet weten dat het voorstel ‘zeer hoge prioriteit heeft’. Tijdens het vragenuur zei ze: “We werken er keihard aan en we zijn al heel ver in de uitwerking.” De laatste horde die nu nog genomen moet worden is het overleg met de politie.

“We zijn nu nog in overleg met de politie om zeker te weten dat zij deze variant ook ziet zitten. Dit heeft onder andere mee te maken met het gegeven dat we eerder wisselende signalen hebben gehad. De politieacademie zei dan iets anders dan onze eigen mensen hier in de stad. Dat willen we uitsluiten.”

Als deze gesprekken afgerond zijn, de wethouder hoopt binnen enkele weken, kan het voorstel gepresenteerd worden.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Peter

    Maak er gewoon een kruising met verkeerslichten van. Volgens mij probleem opgelost

  2. Willemradio

    @ Peter.
    Helemaal mee eens maar dan ook handhaven op door rood licht rijders.

  3. Tim

    Fijn dat er eindelijk geluisterd wordt(hoewel we natuurlijk eerst dat andere plan moeten zien). Wat een enorme afgang moet dit hele project inmiddels zijn voor de wethouder. Jarenlang volhouden dat dit goed en veilig is, en uiteindelijk toch noodgedwongen moeten aanpassen. Eigenlijk het belangrijkste naast het verbeteren van de veiligheid: geef t Goylaan asjeblieft een busbaan!

  4. Dennis

    Maakt niet uit wat je hier doet, als die nieuwe Merwedezone klaar is met 6.000 nieuwe woningen staat het nog vaker vast dan nu het geval is!
    Hoe dom kun je zijn om een 2-baansweg om te bouwen tot veredelde landweg en vervolgens nog geen 2 kilometer verder duizenden woningen bij te gaan bouwen.
    Regeren is voorruit zien zeggen ze, blijkbaar is dat in Utrecht te moeilijk.

  5. Robertjc

    Helemaal eens met Dennis. Aan de ‘t Goylaan had helemaal niets te hoeven worden gedaan. Heel veel verkeersonrust in de stad wordt trouwens veroorzaakt door het overmatig geregel van verkeersstromen. Niet zodra de stoplichten uitvallen, en die geforceerde clustervorming ophoudt, zie je een weldadige rust over de stad dalen, die de door de gemeente ingehuurde verkeersdeskundigen aan het denken zouden moeten zetten.

  6. VincentDV

    @Dennis @Robertjec: De herinrichting van de ‘t Goylaan is en was nooit bedoeld om het voor auto’s makkelijker te maken. Het is juist de bedoeling de capaciteit te verminderen. Dat is natuurlijk vervelend voor mensen die graag met de auto door de stad rijden maar goed nieuws voor de stad zelf. Want de luchtkwaliteit was jarenlang ver onder de maat.Zorgen voor meer capaciteit voor auto’s betekent nog verdere verslechtering van de lucht die we inademen.

    De bedoeling van de stadsboulevard is dat op zich het nog mogelijk is om auto te rijden maar dat autobezitters meer gemotiveerd worden om op een andere manier van a naar b te komen. Voor velen is dat niet mogelijk, daarom blijft de weg open voor verkeer, maar voor al die mensen die de boodschappen op de hoek doen in hun auto, wordt het een stuk minder aantrekkelijk dat vervuilende gedrag vol te houden.

    De stad is in korte tijd gegroeid van 150.000 inwoners naar 350.000 en de 400.000 laat niet lang op zich wachten. Als al die mensen in de auto stappen, krijg je echte smog. Dat zou rampzalig zijn.

  7. Wim

    @ Tim

    Dat dit door onze wethouder doorgedrukte plan totaal mislukt is valt niet meer te ontkennen. Al doet ze daartoe nog steeds dappere pogingen. Een schande, dit project.

  8. bee

    had het nou maar gewoon bij het oude gelaten.
    zoals iemand al aangaf worden er op een steenworp afstand duizenden woningen gebouwd .
    laat de helft zich vervoeren met de auto en het slipt toch weer dicht.

  9. VincentDV

    @bee @Dennis Sterker nog, tot 2025 komen er wellicht 9.000 woningen bij. Stel je voor dat er dan ook 9.000 auto’s bij zouden komen? Dat wordt onleefbaar, de stad is immers geen snelweg. In plaats daarvan moet worden gezocht naar andere vormen van mobiliteit en dat gebeurt dan ook.

    Zoals de gemeente het zelf stelt “De Merwedekanaalzone moet een complete stadswijk worden die een toonbeeld is van gezond en duurzaam leven: met vernieuwende toepassingen van hergebruik, energiewinning, klimaatadaptie en innovatieve mobiliteitsoplossingen”.

    Hier kun je concreet lezen wat de problemen en mogelijkheden zijn: https://omgevingsvisie.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/bouwen/bouwprojecten/merwedekanaalzone/2018-03-Rapport-Mobiliteit-Merwedekanaalzone.pdf

  10. Hadjememaar

    @bee, daarom het betoog van VincentDV, laat die auto staan!

  11. Herman

    @Dennis, alles is op minder uit best en gebruik gericht.
    Lastige omslag, maar die kant gaan we op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).