De provincie Utrecht onderzoekt hoe het openbaar vervoer in Utrecht eruit komt te zien de komende jaren. Zo moet overbelasting van het vervoer worden voorkomen en delen van de stad beter bereikbaar worden. Ook wordt er opnieuw gesproken van een nieuwe verbinding: de Merwedelijn. Binnenkort zijn er drie bijeenkomsten voor Utrechters, reizigers en andere geïnteresseerden.
Doordat Utrecht nog ieder jaar groeit en er binnenkort ook geen eind lijkt de komen aan de woningnood, is het volgens gemeente hoognodig dat het ov wordt uitgebreid. Op die manier moeten alle delen van de stad, dus ook de delen waar de komende jaren veel nieuwe woningen worden gebouwd, goed bereikbaar worden.
Er wordt al langere tijd gesproken over welke verbindingen de prioriteit hebben. Ook nu schrijft de Provincie Utrecht dat rondom Utrecht Centraal en Utrecht Science Park de drukte toch echt moet afnemen. Dat zou moeten gebeuren met meer bussen en trams op bepaalde trajecten, zoals tramlijn 22. Ook de Papendorp- en Merwedelijn staan in het lijstje met mogelijke opties om de hele stad bereikbaar te houden.
Meedenken
Om de de eerste ideeën die de provincie heeft te delen, worden informatiebijeenkomsten georganiseerd. Inwoners worden uitgenodigd om mee te denken over de toekomst van het openbaar vervoer in Utrecht.
Wie wil, kan op een van de onderstaande datums langsgaan:
- 3 april, 17.30-20.30 uur, Space to Create (Stationsplein 90)
- 9 april, 17.30-20.30 uur, Petanquevereniging Nieuwegein (Galecopperzoom 1)
- 18 april, 17.30-20.30 uur, Triumfatorkerk (Marco Pololaan 185)
50.000 reizigers
Het is al langere tijd de vraag of de Merwedelijn er nou echt gaat komen of niet. De provincie meldt dat daar nu meer duidelijkheid over is. “We hebben de eerste effecten van deze mogelijke oplossingen in beeld. Denk hierbij aan de mogelijke impact op de omgeving bij de aanleg van een nieuwe ov-lijn.”
Het is de verwachting dat de Merwedelijn dagelijks rond de 50.000 reizigers zal trekken – twee keer zo veel als de Uithoflijn en de lijn tussen Utrecht en Nieuwegein-IJsselstein bij elkaar.
Doordat een deel van die tramverbinding waarschijnlijk ondergronds komt te liggen, is de reistijd ook nog een stuk korter. Het is het idee dat trams op het traject elke twee à drie minuten gaan rijden. Voordat het zo ver is, moet er eerst gekeken worden naar de uitvoering van de nieuwe verbinding. Voor de plannen is in totaal zo’n 4 tot 5 miljard euro nodig.
Gekoppelde berichten
Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’
Utrecht heeft naar eigen zeggen 4 tot 5 miljard euro nodig voor investeringen in het…
Den Haag trekt ruim 800 miljoen euro uit voor Utrechts ov-netwerk waaronder aanleg Merwedelijn
Utrecht krijgt ruim 800 miljoen euro van Den Haag om de bereikbaarheid van de stad…
Gemeente en provincie Utrecht investeren samen 400 miljoen in nieuwe ov-netwerken
De gemeente en provincie Utrecht investeren samen 400 miljoen euro om het ov-netwerk in de…
8 Reacties
ReagerenIn godsnaam geen metro.
We hebben al de duurste en meest disfunctionele tramlijn ter wereld.
Dat geintje nog een keertje ondergronds gaan herhalen is een teken van pure achterlijkheid en intellectuele inteelt.
Het is geen metrolijn, maar gewoon een ondergrondse tramlijn. Een metro heeft heel andere kenmerken.
Gewoon een treinverbinding maken met Nieuwegein en IJsselstein( aftakking bij Houten maken)
En Vianen ( gelijk doortrekken met een rechtstreekse verbinding naar Breda)
30 jaar te laat, gemeente. In 1990 is er al een metro/tram gecancelled door jullie activistische toedoen. Toen had het al moeten gebeuren, net als in echte steden (Rotterdam, Amsterdam)
Een lightrail over de Biltstraat (die kun je koppelen) ipv de logge, stinkende, herriemakende bussen ……… Zodat je de stroom studenten (die te lui zijn om dat kleine stukje te lopen of te fietsen) kunt vervoeren op drukke momenten en tijdens rustige momenten trams kunt afkoppelen. Roep het al 24 jaar. Straks is het te laat. want ik overweeg te verhuizen naar groningen. Ik sta daar nu al geruime jaren ingeschreven , en in de niet gevoelige (aardbevings) gebieden kun je daar een vrijstaand huis van 65m2 huren, waarvoor je hier nog geen studentenkamer van 16m2 hebt.
@HenQie: ik herinner me dat er in 1990 voor de aanleg van een tramlijn door de binnenstad en de Biltstraat een zware fundering neergelegd is. Op zich zou daar dus betrekkelijk snel en goedkoop een rail aangelegd kunnen worden. Het nadeel van een tram is het gebrek aan flexibiliteit: een bus kan opzij, een tram alleen voor- en achteruit.
@M.
Ik zie het probleem niet.
Fietsers kunnen veel makkelijker opzij gaan dan bus, tram of auto.
@Koel Hoofd: trambestuurder tegen fietser die langzaam tussen de rails voor hem rijdt: “He, kun je niet opzij gaan?” Fietser: “Ja, ik wel, maar jij niet.” Zonder gekheid: gestrande trams kunnen in smalle straten flinke verkeersopstoppingen veroorzaken. Feit is wel dat auto’s daar doorgaans meer last van hebben dan tweewielige voertuigen.