Binnenkort kunnen elektrische auto’s in Utrecht mogelijk opgeladen worden via lantaarnpalen Binnenkort kunnen elektrische auto’s in Utrecht mogelijk opgeladen worden via lantaarnpalen

Binnenkort kunnen elektrische auto’s in Utrecht mogelijk opgeladen worden via lantaarnpalen

Binnenkort kunnen elektrische auto’s in Utrecht mogelijk opgeladen worden via lantaarnpalen
Archieffoto laadpaal
Binnenkort is het in Utrecht misschien mogelijk om elektrische auto’s op te laden via lantaarnpalen. De gemeente hoopt dit jaar nog twee proeven te doen om te kijken of het systeem, waarbij een laadpaal is geïntegreerd in een lantaarnpaal, werkt.

Binnenkort is het in Utrecht misschien mogelijk om elektrische auto’s op te laden via lantaarnpalen. De gemeente hoopt dit jaar nog twee proeven te doen om te kijken of het systeem, waarbij een laadpaal is geïntegreerd in een lantaarnpaal, werkt.

Martijn van Dalen van de Utrechtse VVD-fractie diende begin dit jaar schriftelijke vragen in over het idee. Hij zei kansen te zien in het combineren van laadpalen en lantaarnpalen. “Dit zorgt ervoor dat er meer laadpunten in de openbare ruimte kunnen komen bij een exponentieel groeiend aantal elektrische auto’s, zonder dat er grote hoeveelheden aparte laadpalen bijgeplaatst hoeven te worden.”

Het college zegt in antwoord op de vragen ‘in principe’ positief aan te kijken tegen het idee. Er is dan ook al onderzocht of er twee proeven gedaan kunnen worden. Bij de ene pilot worden de laadpalen gekoppeld aan bestaande lantaarnpalen en bij de andere proef wordt deze laadinfra geïntegreerd in nieuwe lantaarnpalen op plekken die in ontwikkeling zijn. “Dit onderscheid wordt gemaakt omdat de technische oplossing er in beide situaties anders uitziet”, aldus het college.

IRIS

De pilot met bestaande verlichting wordt mogelijk gedaan in Kanaleneiland-Zuid. In dit deel ligt ook het zogenoemde ‘IRIS demonstratiegebied’, een plek waar meerdere partijen samen met bewoners werken om onder meer de sociale huisvesting, energievoorziening en mobiliteit te verduurzamen. In deze video is meer te zien over dit project.

Daarnaast heeft de gemeente een nieuwbouwlocatie in Haarrijn op het oog om de proef met nieuwe lantaarnpalen uit te voeren. “We streven ernaar om beide pilots nog dit jaar te starten.” Mochten beide pilots positief uitvallen, dan wordt het systeem waarbij de laadpaal is geïntegreerd in de lantaarnpaal mogelijk breder over Utrecht uitgerold.

Eerder deze maand werd bekend dat het gebruik van een laadpaal vanaf 1 april duurder wordt. De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen periode toegenomen en dat wordt doorberekend. Dit betekent dat er vanaf 1 april 40 cent per kilowattuur moet worden afgerekend.

Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Simon

    Dat lijkt me een uitstekend idee. Hoe sneller er laadpalen bijkomen hoe beter.

  2. Pee

    Nog even en we zien door de laadpalen de parkeerplekken niet meer.
    Vanaf 2024 gaan de electrocarren de volle pont aan wegenbelasting betalen ., kijken of het dan nog zo storm loopt met die electrocarren die een vermogen wegen.

  3. Don

    Mooi dan kunnen de exclusieve bijna altijd leegstaande gratis oplaad parkeer plaatsen weer ten goede komen aan de parkeerbelasting betalende mensen die zich geen elektrische auto kunnen veroorloven.

  4. Harm

    In een lantaarnpaal lijkt mij technisch het makkelijkst als je alleen het laadgedeelte erin zet en niet een betaalgedeelte. Gratis laden voor iedereen dus.

  5. Simon

    @Pee, natuurlijk wel. Rijden op benzine en diesel zal namelijk altijd veel duurder blijven en worden.

  6. JdV

    @simon: inderdaad goed plan. Ook voor elke niet-elektrische auto graag een eigen benzinestation cq dieselpomp. Want gelijke behandeling voor iedereen in NL toch? Gemeente graag goedkoop benzine en diesel aanbieden op elke hoek van de straat.

  7. Speak Upje

    @ Pee

    Binnen alle internationale samenwerkingsverbanden (met de oliebedrijven zelf aan tafel) wordt er gesproken over het afbouwen van de olieproductie vanaf 2034.

    Succes met je benzineauto in de toekomst!

    Je weet dat de wegenbelasting op elektrisch omhoog gaat, omdat er steeds meer elektrische auto’s zijn ivm benzineslurpers? En dat de belastinginkomsten minstens gelijk moeten blijven om o.a. wegenbouwprojecten (VVD hobby) mee te financieren die al op de planning staan?

  8. Bruin

    @ speak upje,
    “Binnen alle internationale samenwerkingsverbanden (met de oliebedrijven zelf aan tafel) wordt er gesproken over het afbouwen van de olieproductie vanaf 2034.”

    Heb je een bron van je gekwebbel?

  9. Simon

    @JdV Waarom zou de gemeente het uitstoten van uitlaatgassen willen stimuleren?

  10. Speak Upje

    @ Bruin

    Zomaar 1 van de honderden artikelen die hier over te vinden zijn:

    https://www.change.inc/energie/rijkere-landen-moeten-al-in-2034-stoppen-met-olie-en-gas-37940

  11. Anne Marie ten Berge

    Typisch de VVD: een laadpaal integreren met een lantaarnpaal dat moet kunnen. Maar een privé laadkastje met jouw gevel of jouw tuinmuurtje integreren dat mag dan weer niet.

  12. Erik

    @pee mijn 500km range “electrocar” weegt 1660 kilo.

    Waar heb je het over? En een volle “tank” kost me 25€ op een openbare laadplek.

    Ik snap dat je een ongefundeerde hekel hebt aan “electrocarren” of een bepaalde afgunst wellicht maar je kan dat beter in stilte doen wil je niet vreselijk dom klinken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).