Statistisch gezien is de kans groot dat u zich ooit positief heeft uitgelaten over de binnenstad van Utrecht. Tenminste, volgens de data van het online onderzoeksbedrijf Coosto. Bij hun onderzoek kwam Utrecht uit de bus als best besproken binnenstad van Nederland.
Coosto levert aan verschillende instanties software dat het sentiment op social media kan meten. Dit doet ze volledig geautomatiseerd, onder andere op basis van woordcombinaties. Het bedrijf onderzocht vanaf 1 mei 2012 tot 30 april 2013 ruim 150.000 sociale media berichten. ‘’Ha, weer een lekker dagje in de binnenstad,’’ of ‘’Heerlijk gegeten in Utrecht’’ zijn voorbeelden die als positief geteld worden door de algoritmes.
Opvallend genoeg ging zo’n tien procent van de berichten over de wering van vervuilende auto’s uit de binnenstad vanaf 2015. Het bleek dat gebruikers van onder andere Facebook en Twitter het meest positief zijn over de stad Utrecht. Zwolle staat tweede en Amsterdam derde in de lijst van positief beoordeelde steden.
Ironie
Maar kan een dergelijke onderzoeksmethode eigenlijk wel omgaan met, laten we zeggen, sarcasme en ironie? ‘’Dat is deel van een eeuwenoude discussie,’’ lichtte Rens Dietz van Coosto toe. ‘’Mocht je de tijd hebben kun je er dagenlang over lezen op het internet,’’ vertelt hij enthousiast.
‘’Maar wij houden er rekening mee dat ongeveer tien procent verkeerd begrepen wordt door de software. Inderdaad vanwege sarcasme of ironie. Als mens zit je er echter ook weleens naast, en dat percentage blijkt ongeveer hetzelfde te zijn. Onze software is zelfs gemiddeld genomen nauwkeuriger.’’
2 Reacties
ReagerenMaar dat is toch ook logisch. Mooiste stad van het land!
Utereg het mooist vaan allemoal!