Bom onder milieuzone: Ook Opel, BMW en Audi mogen binnenstad niet in - De Utrechtse Internet Courant Bom onder milieuzone: Ook Opel, BMW en Audi mogen binnenstad niet in - De Utrechtse Internet Courant

Bom onder milieuzone: Ook Opel, BMW en Audi mogen binnenstad niet in

Bom onder milieuzone: Ook Opel, BMW en Audi mogen binnenstad niet in
Auto’s als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan volgens de limiet is toegestaan en mogen dus niet in de Utrechtse milieuzone komen. Dat concludeert de Volkskrant op basis van cijfers van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E).

Auto’s als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan volgens de limiet is toegestaan en mogen dus niet in de Utrechtse milieuzone komen. Dat concludeert de Volkskrant op basis van cijfers van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E).

Uit een steekproef van het T&E blijkt dat niet alleen diesels van Volkswagen veel vervuilender zijn dan gedacht, maar ook de nieuwste personenauto’s van veel andere merken overschrijden de strengste Europese norm voor vervuiling fors. Slechts drie van de 23 geselecteerde diesels bleken aan de normen te voldoen, zo stelt de krant.

De huidige euro-VI-norm, die sinds een jaar geldt, wordt gemiddeld met een factor vijf overschreden. Bij dagelijks gebruik komt niet de veronderstelde 80 milligram per kilometer, maar 400 milligram stikstofoxiden uit de uitlaat. Bij stadsritten is de vervuiling gemiddeld nog eens twee keer zo groot. Concreet betekent dit dat sommige diesels zo vervuilend zijn dat ze de milieuzone niet in mogen. Ook de dieselversies van de Franse modellen Citroën C4 Picasso en de Peugeot 308 zitten vijf maal boven de huidige normen.

Eerder deze week kondigde de Utrechtse milieuactivist en criticaster van de Milieuzone, Kees van Oosten, al aan een onderzoek naar fijnstofmeting in een lopende rechtszaak tegen de zone al aan te willen heropenen vanwege de nieuwe feiten.

Later meer.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. [email protected]

    Iedereen word bedonderd door de auto fabrikanten en wat doet het Europese parlement, helemaal niets.

  2. Wiel

    Heeft die uitstoot ook niets te maken met die overbodige verzameling stoplichten in het centrum. Hoe vaak sta je voor een volstrekt leeg kruispunt te wachten.

    Goed dat er gekeken wordt naar uitstoot hoor daar niet van, maar je wist vooraf dat fabrikanten zich in alle bochten zouden wringen om er onderuit te komen.

  3. Lachertje

    Die hele mileizone is vanaf het begin af aan al een farce geweest. Gewwoon makkelijk verdienen voor de gemeente meer is het niet. Als je zoiets wil doen moet het landelijk worden aangepakt, fijn stof laat zich niet stoppen door een mileuzone.

  4. Pim

    De aanpak van t probleem is in principe fout: het moet worden aangepakt door hoogwaardige ov structuren aan te leggen. Een bus met overstap werkt voor veel mensen als te grote barrière. Tussen leidsche Rijn en de stad had bijvoorbeeld beter een tram kunnen lopen, dat gaat sneller en wordt als beter alternatief voor de auto ervaren. De manier waarop t nu gebeurt werkt vanuit de negatieve hoek, dat wekt veel frustratie op.

  5. Jiri

    De mens wil bedonderd worden. En ik wil daarbij een betrouwbare, sportieve en snelle auto. Daarom de 3-serie! Iedere dag ultieme vrijheid.

  6. Timo

    Ik woon mijn hele leven al in Utrecht en heb, sinds ik mijn rijbewijs heb, hooguit 2x door centrum gereden.
    Ik kom er wel vaak op de fiets, zouden meer mensen moeten doen.

  7. Y

    Weet je mijn boeit het niet heb geen auto nodig! Maar…. Als er goede openbaar vervoer aanwezig is zou ik nooit meer mijn auto pakken, van leidsche Rijn naar overige wijken of ergens anders met de bus doe je gewoon bijna een uur over! Altijd in de file ik begrijp niet waarom Utrecht niet een hoogwaardige tramlijn heeft die je overal brengt (elektrisch) en lekker man doorrijden. Utrecht moet veel en veel meer doen aan openbaar vervoer en met name trams want die bussen komen mijn strot uit langzame dingen.

  8. Utrecht Centraal

    Beperking van Auto verkeer door het optimaliseren van alternatieven is een goede stap. Een tram /metro bovengrond door het centrum is een heel zinvol idee.
    Jammer dat Van Oosten alleen altijd ergens TEGEN kan zijn, en nooit ergens VOOR… bv bevordering uitbreiding tram Net Utrecht …klagen is zo makkelijk, oplossing bouwen vergt echte moed.

  9. Jaap

    Uit het onderzoek bleek juist dat er gemiddeld in de stad 10 keer meer stikstofoxiden worden uitgestoten. Daarmee overschrijden de onderzochte auto’s, gemiddeld, de norm voor diesel euro 2. Euro 2 mag de milieuzone niet meer in.
    Het gaat dus niet slechts om “sommige” auto’s die de milieuzone niet meer in mogen.
    http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2015_03_11_TE_Briefing_Six_facts_about_diesel_the_car_industry_would_rather_not_tell_you.pdf

  10. swek030

    Mooi, kan al die rommel mooi buiten de binnenstad blijven. En eigenlijk moet dit inderdaad op nationaal niveau.

  11. Zwaar weekend

    Eén Opel, één BMW en één Audi mogen de stad niet in.

    Megadure pimpmobiles die geen mens moet willen. Big whoop

  12. [email protected]

    zie de eerste reactie. Ik was heel dom, want het klopt niet wat ik zei:http://fd.nl/binaries/33/26/77/krant-20150923-0-013-042.pdf
    Alleen, ik ben te gierig om geld te besteden aan dit artikel, dus ik roep gewoon maar wat.

  13. Bram de Goede

    als er meer diesel auto’s zijn die niet aan de norm van binnenstad Utrecht voldoen, dan moeten deze ook verboden worden. Kijk maar eens hoe snel mensen schonere benzine auto’s gaan aanschaffen of nog beter LPG is nog schoner. Auto fabrikanten zullen dan massaal claims aan hun broek krijgen en terecht. Dan worden elektrische auto’s eindelijk ook in Europa interessant en kan Europa concurreren met Japan, nu loopt Europa achter. neem dan ook eindelijk de twee-tak scooters mee en verbiedt die, ook dat heeft Japan al 40 jaar geleden gedaan.

  14. Objectivist

    En als teveel auto’s wél aan de normen voldoen dan passen we gewoon de normen aan waardoor er wéér minder auto’s zijn toegestaan. Zo rolt een overheid die bestuurd wordt door megalomane maakbaarheidszeloten met plantenvoerfobie.

  15. Bram de Goede

    Utrecht ligt midden tussen snelwegen, sinds ik in Utrecht woon heb ik last van mijn luchtwegen, ik had nooit last in Haarlem met de zeelucht. We moeten strenger zijn in midden Nederland daar komt de vuile lucht van alle kanten.

  16. Matthijs

    http://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/milieuzone-utrecht-gebaseerd-op-tno-metingen-in-praktijk/

  17. Jaap

    @Matthijs
    De gemeente veegt het eigen straatje weer eens schoon. De Volkskrantberichtgeving “is niet correct”. TNO wil echter hun praktijk-meetgegevens niet openbaren, zoals onlangs uit een WOB-verzoek bleek. De Volkskrant baseert zich op een onderzoek van T&E dat wél openbaar is gemaakt. TNO is bovendien nauw verweven met de auto-industrie, dus hoe onafhankelijk zijn ze eigenlijk ?

  18. Willem

    Wat mij betreft wordt heel Utrecht binnen de milieuzone 100% autovrij. Stuk gezonder voor een ieder.

  19. Matthijs

    Ik doe alleen nog maar aan linkjes, omdat ik heet Matthijs en ben niet wijs.htpp/

  20. Wim Vreeswijk

    Je kunt wel eindeloos het OV gaan promoten maar hou er wel rekening mee dat het OV voor 90% gesubsidieerd is en dus heel wat duurder is dan de ongesubsidieerde automobilist.

  21. Dien Meibos

    Ik heb nerges last van @bram goede maar als het zo errug is dan ga je toch weer terug naar Haarlem met de gezonde zeeluch.

    Gewoon allemaal lekker op het fietsje door utrecht alle auto’s verbieden in de stad en het komp allemaal goed.

  22. Bram de Goede

    Ik fiets graag maar de twee takt scooters vergiftigen mij bij stoplichten vaak.

  23. Mark

    Wat een onzinnig bericht. Die milieuzone is gebaseerd op leeftijd en niet op uitstoot.
    Dat de Volkskrant dat niet begrijpt snap ik, maar dat DUIC dat klakkeloos overneemt is zeer kwalijk.

  24. Martin

    De ” bedenkers” ( want ze dachten niet!!) v/d milieuzone zijn simpel, en onze vertegenwoordigers denken ook niet echt na over de uitvoerbaarheid . Als je zoiets wilt bereiken moet dit mondiaal. De luchtvervuiling stopt echt niet bij de binnenstad van Utrecht,zo van oh nee daar mag ik niet komen Dus universele regels en controles!!!! Dan pas zal n producent reageren.

  25. Frank

    Uit een door TNO uitgevoerde en al in mei dit jaar (dus vier maanden geleden!) gepubliceerde test in opdracht van het ministerie:

    “Eén van de zes in 2015 geteste Euro 6 huidige productie-dieselpersonenauto met EGR en SCR laat in praktijkritten op de weg een gemiddelde NOx-uitstoot zien van circa 650m g/km, terwijl dit voertuig in het laboratorium tijdens alle rollenbankmetingen, dus ook tijdens andere cycli dan de typekeuring, ruimschoots aan de Euro 6 limiet van 80 mg/km voldeed. Het is opmerkelijk dat de NOx-uitstoot in de praktijk meer dan 8 maal zo hoog is als de typekeuringswaarde.
    Het verschil toont aan dat de regelingen van de motor, de EGR en de SCR tijdens een gecombineerde praktijkrit niet zodanig zijn dat een lage NOx-emissie wordt gerealiseerd.”

    Met andere woorden: waar door velen -maar met name door de minister zelf- nu zo verontwaardigd over gedaan wordt, was in mei al bekend en onomstotelijk aangetoond.

  26. wim jansen

    Als het om uitstoot gaat, zou men om te beginnen alle scooters uit het centrum moeten weren en daarna van de fietspaden.

  27. Wim Vreeswijk

    Het is opmerkelijk dat naast de Volkswagen, nu ook de Opel, BMW en Audi, dus alle Duitse auto’s, verdacht worden van een te hoge CO2-uitstoot in Utrecht. Zijn nu plotseling de merken uit alle andere landen wèl brandschoon of heeft men nog steeds een enorme hekel aan Duitsers?

  28. Bram de Goede

    Als de dieselautos wel aan de norm gaan voldoen dan worden ze zo onaantrekkelijk dat ze vanzelf verdwijnen. Wordt LPG weer het schone alternatief. Provincie Utrecht zou de opcenten voor wegenbelasting op LPG kunnen afschaffen dan biedt de overheid een alternatief voor de diesel en een handreiking naar de burger.h

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).