Bouw ‘Startblok’ van start: bewoners City Campus MAX boos over mate van overlast en gebrek aan communicatie en overleg | De Utrechtse Internet Courant Bouw ‘Startblok’ van start: bewoners City Campus MAX boos over mate van overlast en gebrek aan communicatie en overleg | De Utrechtse Internet Courant

Bouw ‘Startblok’ van start: bewoners City Campus MAX boos over mate van overlast en gebrek aan communicatie en overleg

Bouw ‘Startblok’ van start: bewoners City Campus MAX boos over mate van overlast en gebrek aan communicatie en overleg

‘I.v.m. inrichting bouwterrein project Startblok verboden te parkeren op de aangegeven parkeerplaatsen vanaf maandag 30 juni 7.00 uur’. Met die boodschap werden bewoners van City Campus MAX maandag verrast. De bouw van het nieuwbouwproject ‘Startblok’ (verwachte oplevering medio 2016) zal binnenkort beginnen. Buurtbewoners zijn ontevreden over de mate van overlast en over gebrek aan communicatie en overleg door Bouwfonds en de gemeente. 

Buurtbewoner Danielle Fictorie uit haar frustratie op Facebook: Ik zie net de briefjes hangen met informatie over het Startblok. WTF?! Tweederde van de parkeerplekken 2 jaar lang niet te gebruiken? Bouwvakkers die er aanwezig zijn tussen 6.00 en 18.00 uur (start werkzaamheden zeven uur, afbouw vanaf 16.00 uur – yeah right, alsof die eerst een uur gaan koffiedrinken). Dat is ENORME overlast en dat is anders dan wat er tot nu toe in mijn ogen altijd gecommuniceerd is.

Ze legt aan DUIC uit: “Eerder is natuurlijk aangegeven dat we wat overlast zullen hebben van de bouw. Dat begrijp ik ook, daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Een paar weken omfietsen, vroeg wakker worden of lastig parkeren, daar heb ik begrip voor. Maar twee jaar lang veel minder parkeerplekken is iets anders dan ‘wat overlast’, zeker als er is aangegeven dat er geen parkeerplaatsen van bewoners ingenomen zouden worden.”

Hoewel ze de parkeerproblematiek het meest onacceptabel vindt, ziet Fictorie zelf ook op tegen de geluidsoverlast: “Er is nu aangegeven dat de bouwvakkers aanwezig zullen zijn van 6.00 tot 18.00 uur. Ik vind dat heel erg lang en begrijp niet waarom dat zo lang moet zijn. Er wordt nu wel gezegd dat ze tot zeven uur geen herrie maken, maar ik heb daar eerlijk gezegd geen vertrouwen in, zeker niet nu eerdere afspraken ook niet nagekomen zijn.”

‘Parkeerdruk nu nog hoger’

Het parkeerprobleem is volgens Ficotrie en Marijn de Wit, ook bewoner van City Campus MAX, al een probleem op zich. “Er is al jaren een groot parkeerprobleem rond onze flat. De parkeernorm is ‘gehaald’, zo heb ik begrepen, door uit te gaan van studentenwoningen (wat het niet zijn, er wonen veel starters met auto) en door de parkeerplaatsen in de kopersgarage mee te tellen (die zijn niet vrij toegankelijk voor iedereen)”, aldus Fictorie. De Wit vult aan: “De parkeerdruk was al hoog, nu wordt hij nog hoger.” De alternatieve parkeerplaatsen die worden genoemd kosten geld, zijn ver weg of inbraakgevoelig.

‘Slechte communicatie’

Er is volgens De Wit sprake van slechte communicatie en valse beloften: “Tijdens de raadsinformatieavond was ons beloofd dat er rekening zou worden gehouden met het aantal parkeerplaatsen, maar gisteren werd opeens dit briefje verspreid. Over 2 weken gaat dat al in. Huurders kunnen weliswaar een parkeerplek huren van de kopers in de parkeergarage, maar er zijn veel huurders en het zou me dus niet verbazen als de prijzen daarvan nog hoger worden.” Ook Fictorie vindt dat de communicatie tijdiger had gekund: “Zeker ook omdat er nu wordt aangegeven dat er over twee weken al auto’s weggesleept worden. Ik hoop maar dat er niemand op vakantie is die z’n auto daar nu heeft geparkeerd.”

Gemeente gaat met Bouwfonds in gesprek

“De plek van de bouwplaats was al bekend, maar dat de auto’s op zo’n korte termijn weg moeten zijn, was nog niet duidelijk.” Dat is de reactie die de gemeente geeft op de vraag hoe het kan dat er niet gecommuniceerd is naar de bewoners van City Campus MAX. Een woordvoerder van de gemeente geeft aan ‘nadrukkelijk met Bouwfonds in gesprek te gaan om ervoor te zorgen dat er voor de 30e parkeeralternatieven zijn’. De woordvoerder benadrukt ook dat er een positieve informatieavond is geweest begin deze maand. Het lijkt er op dat er door Bouwfonds besluiten zijn genomen die met niemand gecommuniceerd waren.

Bouwfonds wil niet reageren. Dat verbaast De Wit niet: “Naar mijn gevoel gaan zij volledig hun eigen weg. Toen twee jaar geleden het parkeerprobleem naar boven kwam, heeft het Bouwfonds zich afzijdig gehouden. Ik heb het idee dat er zelden iets voortkomt uit overleg met het Bouwfonds.”

Wat gaat er precies gebeuren?

30 juni aanstaande zal om 7.00 uur gestart worden met het inrichten van het bouwterrein. Het ketenpark zal worden geplaatst met een hekwerk rondom, en er zal begonnen worden met het aanleggen van de bouwweg en het realiseren van nutsaansluitingen. In augustus zal de bemaling worden gestart en zullen twee heistellingen de heipalen middels een DPA boorsysteem in de grond vormen, dit zal ongeveer 2 maanden duren. Circa 4 maanden daarna zal de kelder worden afgerond en is de begane grond vloer gelegd waarna de hoogte in wordt gegaan. Het geheel komt in de steigers met netten te staan, waarna men begint met de gevelsluiting, metselen en tenslotte de afbouw. De verwachte oplevering van Startblok is medio 2016.

(foto’s: Hidde Kroonbergs)

IMG-20140617-WA0005 IMG-20140617-WA0006

3 Reacties

Reageren
  1. Frank van Meurs

    En dan hebben we het er nog niet over gehad dat er in het verleden concrete afspraken zijn gemaakt over dat de impact op de parkeergelegenheid neutraal zou blijven bij de realisatie van StartBlok. Er zou überhaupt geen enkele parkeerplaats mogen verdwijnen, aangezien er standaard al in geen velden of wegen voldoende parkeergelegenheid is. Daarnaast ben ik erg benieuwd welke partijen op de hoogte waren van en aanwezig waren bij de ‘positieve informatieavond eerder deze maand’… Dat riekt me een beetje naar een onderonsje.

  2. Toine Goossens

    Parkeernormen worden door de gemeente opgelegd aan de ontwikkelaar. Die heeft zich daar naar te voegen.

    Een project dat met weinig parkeerplaatsen wordt gebouwd is aanmerkelijk goedkoper dan met veel. Het is logisch dat extra parkeerplaatsen geld kosten.
    Slimme huurders zouden al eerder hebben geprobeerd om een parkeerplek in het koopgedeelte te huren. Domme huurders laten het er maar op aan komen en maken veel stampij als zij achter het net vissen. Tip er zijn garages te huur en te koop op Kanaleneiland zuid en parkeren in het transferium kan ook.

    Het complex is overigens niet voor niks tegen de sneltram aangebouwd.

    De gemeente bepaalt dus. Ik neem aan dat de huurders straks massaal op de VVD zullen gaan stemmen.

  3. Laura

    De infomatieavond vorige maand was er een waar alleen de besturen van Max voor uitgenodigd waren en dus niet een openbare informatie avond zoals gesuggereerd wordt. De besturen konden de bewoners helaas ook niet eerder informeren dan nu gedaan is, omdat deze informatie dus pas tijdens dat overleg gecommuniceerd werd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).