Bouw van appartementen Bellevue in Utrecht begonnen; fietspad verdwenen Bouw van appartementen Bellevue in Utrecht begonnen; fietspad verdwenen

Bouw van appartementen Bellevue in Utrecht begonnen; fietspad verdwenen

Bouw van appartementen Bellevue in Utrecht begonnen; fietspad verdwenen
De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van appartementencomplex Bellevue zijn begonnen. Dat had eigenlijk in 2022 al moeten gebeuren, maar de huizenmarkt zorgde ervoor dat de verkoop van appartementen in het luxe segment tegenviel.

De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van appartementencomplex Bellevue zijn begonnen. Dat had eigenlijk in 2022 al moeten gebeuren, maar de huizenmarkt zorgde ervoor dat de verkoop van appartementen in het luxe segment tegenviel.

In het complex komen 163 woningen in het hogere segment, verdeeld over drie gebouwen. De eerste gingen in 2022 in de verkoop, die kort daarna gestopt werd. Eind vorig jaar werd de verkoop weer hervat. De marktomstandigheden zouden nu verbeterd zijn. De hypotheekrente is stabieler, lonen zijn gestegen en de inflatie is meer in toom.

De aanblik van Bellevue is onveranderd. Een groen terrassengebouw, bestaande uit het Klif-, Poort- en Valleigebouw, deze worden trapsgewijs tegen het talud aangebouwd. De kleinste woningen zijn al onder optie verkocht. De overgebleven woningen beginnen vanaf 615.000 euro voor 86 vierkante meter.

Fietspad

Het talud waarop de woningen komen is afgegraven. Daarbij is het fietspad weggehaald dat naar beneden liep nabij de Hogeweidebrug, ook wel bekend als de Gele Brug. Dit pad werd veel gebruikt door fietsers richting Lage Weide. Fietsers die nu vanaf de brug naar de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal fietsen, zijn nu 500 meter langer onderweg. De omleiding gaat rond de oude boerderij waar brouwerij RoodNoot te vinden is.

Tekst loopt door onder afbeelding

Wie weleens van het oude fietspad gebruik maakte, weet dat het flink doortrappen was om boven te komen. Volgens de gemeente was het volgens de richtlijnen eigenlijk te steil. Ook de meerdere slingers maakten het niet makkelijker. In de loop der jaren zijn in het gras meerdere korte afsnijroutes ontstaan, het soort dat in de volksmond een olifantenpaadje wordt genoemd.

DUIC schreef eerder over het verdwijnen van het fietspad. Lezers lieten toen in de reacties weten dit jammer te vinden, want het stond bekend als ‘ De enige echte Utrechthse Alpe d’Huez’. Op de plaats van het fietspad komt een trap met een fietsgeul.

21 Reacties

Reageren
  1. sj

    pfff gaat meer over het fietspad dan over Bellevue…
    en dan die info mbt olifantenpaadje…

  2. BdV

    Inderdaad jammer. Richtlijn of niet, het was een leuk fietspad voor even een heel klein stukje gezonde fysieke inspanning, waar er wat mij betreft best meer van mogen zijn, eventueel vergezeld van een optie voor de fietsers die liever afstappen.

  3. Emiel

    Wat jammer dat dit fietspad niet terugkomt. Er werd heel veel gebruik van gemaakt. Deze beslissing om het fietspad niet terug te laten komen, voor een stad die auto’s binnen de stad probeert te verminderen, snap ik daarom niet zo goed. Het is erg fijn fietsen langs de waterkant, een brug eerder bij oog en al pakken is niet logisch als je naar Zuilen of Overvecht moet.

    Die 500meter omfietsen kan betekenen dat je net niet op locatie komt voor de regen. Is het dan nog wel binnen de 15m naar het centrum op de fiets? Zet dit niet teveel druk op het fietspad dat dan gekozen moet worden? Is juist een meer actief fietspad niet beter tegen vervelende hangjongeren die dan achter deze woningen hun gaan kunnen gaan. Is een direct fietspad juist niet handiger voor mensen die hier gaan wonen. Ik mis de reden waarom het fietspad niet terug zal gaan komen.

  4. Paulo

    Mooi project met die grote terrassen op het zuiden en deels zicht op de scheepvaart.
    Aan de voorzijde zicht op de treinen vindt ik ook mooi.
    Wat vreemd is dat ze Utrecht promoten als kleinschalig op hun website., waarop gebaseerd?

  5. Bredero

    @Paulo 12/2/2025 – 12:54
    “…wat vreemd is dat ze Utrecht promoten als kleinschalig op hun website., waarop gebaseerd?…”

    De realiteit?

    Hoe wou jij het dan noemen? Een bruisende metropool?
    Het is een provinciestad van redelijke omvang.

  6. Martijn

    Wat mooi dat er gebouwd word, toch wel jammer dat het weer een ‘hoge segment’ toren is. Dure huizen hebben we genoeg, bouw eens iets wat de basisschool docent gewoon kan betalen.
    Maar nee, zal wel een klere investeerder achter zitten die perse iedere cent uit de samenleving wilt persen om vervolgens belastingvrij op malta te gaan wonen ofzo.

  7. JdV

    8k per m2 voor die lokatie is bizar veel geld.

  8. Bert

    Wel bouwen voor mensen met geld en niet voor mensen die dit soort woningen niet kunnen betalen. Wat een … land.

  9. Kroketmet

    @Bert ja wat jij zegt. En dan zijn het ook nog eens zeker de expats die in die dure woningen terecht komen. Zij zijn immers een van de weinige die tegenwoordig zoiets nog kunnen betalen. Helemaal gek hier. Ipv deze appartementen open te stellen voor studenten en onze eigen nederlandse jonge gezinnen. Paar meter verderop zitten er namelijk een hoop studenten in een opgestapelde vieze container krot te wonen.

  10. Steven

    Ik woon gedwongen thuis, sociaal huren mag niet want inkomen.
    Vrije sector word ik telkens uitgeloot of gaat de voorkeur naar een meerpersoonshuishouden.
    Kopen is eigenlijk geen optie, want aan een hypotheek zit een max en sinds een kleine tijd is het energielabel bepalend voor de max hypotheek.

    Vaak zeggen mensen, “je wilt alleen maar luxe” “je wilt een groot huis” “ga buiten de stad wonen”. Men vergeet dan even, dat 7 duizend euro per vierkante meter, een hele klap geld is. Men vergeet dan, dat het soms niet praktisch kan zijn om buiten de stad te wonen (verkeer, reistijd, milieu)…

    Maar laten we vooral voor de luxe segmenten bouwen. Niet voor Jan de arbeider, of in dit geval iemand die alleen staand is maar wel 2 keer modaal verdient, Jan met de korte achternaam.

  11. AvA

    Op die Alpe d’Huez Utrecht heb ik nu voor altijd de KOM. Nu hopen dat Strava het segment niet verwijdert.

  12. W

    @jdv: veel is relatief begrip. Persoonlijk vind ik het reuze meevallen, maar snap dat het voor jou veel geld is.

  13. Wies

    Wat een prijzen. Je krijgt de warmtepomp (€14.500) er niet bij en moet maandelijks vastrecht (€45) betalen. Om over onderhoud nog maar te zwijgen.

  14. W

    Nou @steven met twee keer modaal (€90 duizend euro) kun jij best een leuk huis kopen in utrecht hoor jongen!
    Overigens wordt er enorm veel gebouw voor jan de arbeider, bijv LR. Succes knul!

  15. JdV

    @W: niet alleen voor mij. De gemiddelde prijs per m2 ligt zelfs in de beste wijken van Utrecht onder de 8k. En dit is nou niet bepaald een AAA locatie. Realistisch gezien zou nieuwbouw in LR ronde de 6k in het luxe segment ongeveer het maximum zijn gezien de prijzen van andere nieuwbouw projecten.
    Uiteraard staat het iedereen vrij te betalen wat hij kan of wil, maar ik zou het er niet voor over hebben ook al kan ik er 2 kopen in ruil voor mijn huidige woning.

  16. Koel Hoofd

    Lijk me duidelijk, mensen die nuttig werk op een industrieterrein verrichten moeten 500m omfietsen. Terwijl aan deze kant van het kanaal er tientallen miljoenen worden verspild om fietsers met bullshitbanen een enkele meters kortere route te geven. Dat is een politieke keuze.

    @Martijn
    U bent verkeerd geinformeerd.
    Info van Rijksoverheid (leraren zijn ambtenaren):
    “Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient op voltijdsbasis tussen de € 4.000 en € 8.300 per maand.”
    Die vier mille is het aanvangsalaris van een 22 jarige pabo verlater.

    @Steven
    Pechvogel.
    Maar heb je er al eens aan gedacht om NL te verruilen voor betere oorden? Dat geeft zoveel voordelen en bonuspunten dat er jaarlijks tienduizenden Hollanders naar betere oorden vertrekken.

    Enige dingetje is de taal. In alle landen buiten Nederland tel je niet mee als je de lokale taal niet spreekt en ben je een achterlijke toerist. Maar met 600-800 studieuren (75-100 dagen 8u per dag leren door doen) heb je de meeste West Europese talen wel onder de knie.

    Dan wordt NL ook weer leuk, als vakantieland is het hier namelijk wel te haggelen en met een paar tientjes en enkele uren vliegen ben je er zo.
    Je ouders ook happy, die hebben dan een vakantieplek in het buitenland waarvan ze weten dat ze er altijd met open warme armen worden ontvangen.

  17. W

    @jdv: hahaha yeah right! Je zolderkamer in Zuilen voor twee appartementen op AAA-locatie! LOL

  18. Leon

    Mensen snappen hier weer eens niet dat deze prijzen, zeker voor nieuwbouw, nou eenmaal de bedragen zijn die in Utrecht betaald worden per m2.

    Als gemeente kun je niet zwaar onder de marktprijs gaan verkopen, dat zou niets anders dan een donatie zijn aan de gelukkige koper (die het dan vervolgens met winst doorverkoopt).

  19. Bredero

    @Steven 12/2/2025 – 18:36
    Met 2x modaal zit je ergens rond de 90k.
    90k met energielabel G levert je een hypotheek van tussen de 400-450k op.
    Voor 400k heb je in Utrecht op het moment van schrijven de keuze uit 74 woningen/appartementen met een oppervlakte variërend van 50 tot 105m2.
    Daar zit niks voor jou tussen?

  20. Niek Zeeman

    Ik woon in Place2bu, Leidsche Rijn. Ik vind het ontzettend jammer en ook erg irritant dat het fietspad er niet meer is. Wij (vooral degenen die er al 7 jaar wonenh hebben de afgelopen jaren wel de lasten (gehei, bouwwerkzaamheden, onhandige routes naar de stad) mogen ervaren maar niet de lusten, zoals een nabijer gelegen supermarkt of een handigere fietsroute naar Leidsche Rijn. Waarom moest dit megahandige fietspad wijken? Zodat een handjevol mensen veel te duur kan wonen terwijl het voor duizende mensen ongunstiger bereikbaarheid oplevert? En waarom is niemand hierover van tevoren geïnformeerd of nog beter: geconsulteerd?
    Onze route naar de stad is er echt wel langer door geworden en dit geld ook voor de mensen in de luxere huizen om ons heen (misschien als ik dat zeg slaat het ineens wel aan). Breng het fietspad terug!

  21. Niek Zeeman

    Bewoner van Place2bu hier. Wij hebben de afgelopen 7 jaar vooral de lasten en niet de lusten mogen ervaren van de opbouw van deze wijk. Gehei, bouwwerkzaamheden en voor ons bijzonder onhandige infrastructuur.

    Als klap op de vuurpijl is nu dit prachtige en megahandige fietspad verdwenen. Waarom zijn de bewoners van de hele wijk niet eerst geinformeerd of nog beter: geconsulteerd? Waarvoor moest een geliefde weg voor duizenden inwoners, passanten en bezoekers wijken? Voor dat handjevol mensen dat veel en veels te duur gaat wonen?

    Misschien helpt het als ik het dan zo neerzet: Gemeente Utrecht, hierbij het vriendelijke verzoek de arme bewoners om ons heen in woningen van 7 ton ons fietspad terug te geven. Voor ons als sociale huurbewoners weten we dat het jullie niet uitmaakt. Wij zullen uiteindelijk plaatsmaken voor een park voor de 7-ton woningbezitters, maar geef hen alsjeblieft wel ons geliefde fietspad terug. Mochten wij nog eens op bezoek willen komen. Alvast bedankt!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).