Bouw van Wilhelminawerf met haven en 167 woningen in Merwedekanaalzone eindelijk van start | De Utrechtse Internet Courant Bouw van Wilhelminawerf met haven en 167 woningen in Merwedekanaalzone eindelijk van start | De Utrechtse Internet Courant

Bouw van Wilhelminawerf met haven en 167 woningen in Merwedekanaalzone eindelijk van start

Bouw van Wilhelminawerf met haven en 167 woningen in Merwedekanaalzone eindelijk van start
Het heeft even geduurd maar de bouw van de Wilhelminawerf in de Mewerdekanaalzone is gestart. In dit bouwplan aan het Merwedekanaal in Utrecht komen 167 appartementen, een horecapaviljoen en een binnenhaven. Het zijn de eerste bouwactiviteiten in dit gedeelte van de nieuwe woonwijk.

Het heeft even geduurd maar de bouw van de Wilhelminawerf in de Mewerdekanaalzone is gestart. In dit bouwplan aan het Merwedekanaal in Utrecht komen 167 appartementen, een horecapaviljoen en een binnenhaven. Het zijn de eerste bouwactiviteiten in dit gedeelte van de nieuwe woonwijk.

Begin 2015 werden de plannen voor een nieuwe haven, omringd door woongebouwen, al gepresenteerd. Het duurde echter tot deze maand dat er begonnen werd met bouwen. In de gebouwen komen vrije sector huurwoningen.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Wethouder Kees Diepeveen: “Met de Wilhelminawerf maken we mensen die graag in Utrecht willen (blijven) wonen, blij met een appartement in de Merwedekanaalzone. Hier woon je in een gebied dat steeds meer in trek komt. Een groene en duurzame stadswijk, goed verbonden met de rest van de stad.”

De damwanden voor de oever van de haven zijn eerder al geplaatst, de contouren van de haven zijn daardoor al zichtbaar. Op deze plek staat nu de bouwkraan. Ook het riool en de andere leidingen zijn dit voorjaar al omgelegd.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

De werkzaamheden zijn begonnen. Foto Bas van Setten

Centrale Eneco

De woningen krijgen een aansluiting op stadsverwarming. Om de woningbouw mogelijk te maken moest de centrale van Eneco worden omgebouwd. Om dit mogelijk te maken is het afgelopen jaar een verbinding gemaakt tussen deze centrale en de centrale aan de Nicolaas Beetsstraat. Sinds begin deze maand zijn de werkzaamheden buiten afgerond en ging de Kanaalweg weer open voor fietsers.

Naar verwachting worden de eerste woningen vanaf medio 2020 opgeleverd en kunnen de eerste bewoners vervolgens hun woning betrekken. Het duurt dan nog tot eind 2021 voordat het gehele project gereed is.

11 Reacties

Reageren
  1. Ben

    Mooi! Wel vreselijk oppassen met dat ‘horecapaviljoen’ als je daar wilt wonen hoor, zo’n haventje met gebouwen rondom is een enorme galmbak voor de mensen die rond of boven het terras gaan wonen net als de herrie zomers op het terras bij Beers&Barrels op de Veilinghaven (straat), dat draagt bizar ver. Tenzij je van continue gezelligheid houdt, doen!

  2. JdV

    Vrije sector huur. Reken maar op 1500+. Geen middenhuur. Geen koopappartementen. Precies waar Utrecht geen tekort aan geeft. Gemiste kans.

  3. Koel Hoofd

    Ziet er op het verkoopplaatje wel leuk uit, toch?
    .
    Alleen is er in dat haventje alleen maar plek voor waterfietsen, roeiboten en kleine speedbootjes, want alle andere boten kunnen niet onder die fietsbrug door. Dus die stadshaven is bijvoorbaat al mislukt dankzij het optimale fietscomfort (geen helling). Daarnaast gaat dat water enorm vervuilen omdat er geen stroming is, dus ideale habitat voor stadswaterratten ter grootte van katten.
    Advies: ga terug naar de tekentafels om een nieuwe fietsbrug te ontwerpen, een botenhuis in te passen en gezonde havenwatercirculatie te regelen.

  4. Hans

    Ik zie nog steeds geen veilige overgang van het haventje naar het merwedekanaal, terwijl daar toch toezeggingen over gedaan zijn aan de roeiverenigingen.
    Als er een boot uit het haventje komt heeft deze geen zicht op de roeiboten die met 15 km per uur langs komen varen. Het is gevaarlijk en blijkbaar heeft de bouwer, gezien de tekening er geen rekening mee gehouden.

  5. Erik

    Heel mooi project! Ook fijn dat het kanaal een kleine vertakking krijgt. Daardoor wordt het wat spannender/interessanter. Zou mooi zijn als het water ook bij andere ontwerpen in de Merwedekanaalzone wordt betrokken. Dan kan het een hele bijzondere wijk worden.

  6. cas

    Bestaat er soms een soort Utrechtse richtlijn die voorschrijft om in elk bouwblokje horeca te stoppen? Is 5 min lopen naar de veilinghaven soms te ver?

  7. herman

    @Hans, moeten er dan stoplichten komen?
    Er is trouwens helemaal geen probleem, die paar boten die daar voorbij komen stellen niet zoveel voor.
    De meeste roeiers zitten in het clubhuis aan hun sociale vaardigheden te werken.

  8. Coen Mobach

    De bewoners van het woonblok dat evenwijdig aan de Kon.Wilhelminalaan gebouwd gaat worden, kijken tegen een kantoorpand aan.

  9. Claudia

    Verhuur?? Idd, wat JdV ook al zei..daar hebben we echt behoefte aan:-(((.

  10. Jos

    Het gaat in Utrecht alleen maar over de dikke winsten voor de vastgoedclubs die de stad feitelijk regeren.

    Daarom wordt er overal ruimte gemaakt voor horecavoorzieningen in de bestemmingsplannen. Dat is namelijk lekker cashen voor de verhurende partij. Giga huur-/ pachtprijzen die daar voor afgerekend moeten worden en het ‘verhuurd’ lekker vanuit de folder als er horeca bij zit voor de rijke yups die hier gaan huren.

    Daarom zijn ook alle appartementen die overal gebouwd worden dure huurwoningen en geen koopwoningen voor het middensegment of in de goedkopere klasse. Zo worden de eigenaren vn de panden natuurlijk slapend rijk. Je stapelt wat blokjes en kan meerdere keren hetzelfde vierkante meters verhuren. De ontwikkel- en bouwkosten zijn er binnen no time uit en je wordt slapend rijk.

    Met dank aan de gemeente Utrecht (en wij burgers natuurlij en de vorige eiegnaark) die de grond natuurlijk voor een appel- en een ei hebben weggegeven aan deze ‘zielige’ ontwikkelaars, die het zo zwaar hebben, want er wordt zo ‘weinig’ gebouwd en de ‘crisis’. Hulihuilie.

  11. mark

    Inderdaad Herman, daarom is Nederland al jaren één van de beter roeilanden. Verder niet het meest boeiende stukje stad en inderdaad: dat watertje moet opnieuw ontworpen worden.

    Prijs is nog redelijk, mits groter dan 60m2

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).