Bouwwerkzaamheden Uithoflijn in volle gang | De Utrechtse Internet Courant Bouwwerkzaamheden Uithoflijn in volle gang | De Utrechtse Internet Courant

Bouwwerkzaamheden Uithoflijn in volle gang

Bouwwerkzaamheden Uithoflijn in volle gang

De bouwwerkzaamheden voor de aanleg van de Uithoflijn zijn momenteel in volle gang. Tussen de Koningsweg en de Waterlinieweg wordt op dit moment hard gewerkt aan de aanleg van de onderbaan. Een belangrijk onderdeel van die werkzaamheden is de bouw van de Fortgrachtbrug. Deze brug, waar later ook de trambaan overheen gaat lopen, moet in april helemaal klaar zijn. Ten behoeve van de wandelroute ‘rondje Forten’ wordt ook een voetgangersbrug aangelegd, die tegen de HOV-brug wordt aangebouwd.

Waar momenteel gewerkt wordt aan de aanleg van de onderbaan tussen de Koningsweg en de Waterlinieweg is in een volgende bouwfase (eind 2012) de aanleg van het tracé tussen de Adama van Scheltemabaan bij het gebouw van Burgerzaken tot aan de Koningsweg aan de beurt. Begonnen wordt met de bouw van een viaduct ter hoogte van de Vaartsestraat en de Pelikaanstraat en achter begraafplaats Soestbergen. Pas als de onderbaan klaar is, gaat BRU aan de slag met de aanleg van de bovenbaan. In het Voorontwerp+ van februari 2012, opgesteld door ingenieursbureau Movares in opdracht van de gemeente Utrecht en Bestuur Regio Utrecht (BRU), wordt het voorlopige tracé volledig beschreven.

De aanleg van de Uithoflijn bestaat, naast de aanleg van de onderbaan, ook uit de aanleg van de bovenbouw (zoals rails, bovenleiding, perrons en opstelsporen), voorzieningen (beveiliging), het verwerven van gronden en gebouwen, vergunningen aanvragen, de planvorming (ontwikkelen van het tracé, het ontwerp, het bestemmingsplan, organisatie en communicatie en tijdelijke maatregelen tijdens de aanleg van de trambaan. Inmiddels is een belangrijk deel van de voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het kappen van bomen, de sloop van restaurant LE:EN in de voormalige verffabriek aan de Westerkade en de herinrichting van het sportcomplex in Maarschalkerweerd. De planning voor de realisatie van de Uithoflijn ziet er op hoofdlijnen verder als volgt uit:

2012 – 2014 Onderbouw
– Herinrichting en aanleg onderbaan Laan van Maarschalkerweerd en Weg tot de Wetenschap
– Aanleg onderbaan tussen Oude Houtensepad en Koningsweg
– Bouw tramviaduct tussen Adama van Scheltemabaan en Oude Houtensepad

2014 – 2015 Realisatie alternatief tracé bussen Adama van Scheltemabaan

2015 – 2016 Bovenbouw
– Ombouw busbanen Adama van Scheltemabaan en busbaan in De Uithof naar trambaan
– Aanleg rails en bovenleiding
– Aanleg tramhaltes
– Aanleg opstelsporen bij P+R De Uithof

Vanaf 2015 is het alternatief tracé nodig voor de bussen die vanuit het zuidoosten naar de OV-terminal rijden, zodat de bestaande Adama van Scheltemabaan kan worden omgebouwd naar trambaan. Daarover voert de gemeente momenteel overleg met bewoners van de Dichterswijk, waar de aanleg van de tijdelijke Kruisvaartbusbaan ter discussie staat.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).