Brandbrief van ruim 250 omwonenden Socrateslaan over doortrekken stadsboulevard ‘t Goylaan | De Utrechtse Internet Courant Brandbrief van ruim 250 omwonenden Socrateslaan over doortrekken stadsboulevard ‘t Goylaan | De Utrechtse Internet Courant

Brandbrief van ruim 250 omwonenden Socrateslaan over doortrekken stadsboulevard ‘t Goylaan

Brandbrief van ruim 250 omwonenden Socrateslaan over doortrekken stadsboulevard ‘t Goylaan
Ruim 250 bewoners van de Socrateslaan en omgeving hebben in een brandbrief de gemeente gevraagd de geplande herinrichting van ’t Goylaan door te trekken tot minstens het Merwedekanaal. “Laat de Rivierenwijker niet het kind van de rekening worden.”

Ruim 250 bewoners van de Socrateslaan en omgeving hebben in een brandbrief de gemeente gevraagd de geplande herinrichting van ’t Goylaan door te trekken tot minstens het Merwedekanaal. “Laat de Rivierenwijker niet het kind van de rekening worden.”

Begin april maakte de gemeente het herinrichtingsplan voor ’t Goylaan in Hoograven bekend.’t  Goylaan gaat in 2016 op de schop en zal worden ingericht als een stadsboulevard: makkelijker over te steken, mooier ingericht, meer groen, minder geluid en een betere luchtkwaliteit. Dit streven ondersteunen de aan- en omwonenden van de Socrateslaan van harte, maar ze zijn bezorgd over de gevolgen voor hun eigen woonomgeving. “Laat de Rivierenwijker niet het kind van de rekening worden”, staat in de brandbrief aan de gemeente.

Volgens de bewoners is het onlogisch dat de gemeente ervoor kiest om een verbindingsweg tussen twee radialen vanaf de snelweg (Beneluxlaan en Waterlinieweg) slechts gedeeltelijk autoluw te maken. De bewoners zijn bang dat de Socrateslaan een trechter van stilstaand verkeer zal worden en dat ze draaiende motoren voor hun voordeur krijgen.

Morgen zal de raad vergaderen over de financiering van het herinrichtingsplan voor ’t Goylaan. De bewoners grijpen daarom nu hun kans en verzoeken de gemeente middels de brandbrief het plan voor de stadsboulevard door te trekken naar de Merwede en daar financiering voor beschikbaar te stellen.

8 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Een opstopping? Wie had dat verwacht?

  2. Ulaan

    Niet alleen is het streven om Utrecht tot fietsstad te maken jammerlijk mislukt – ondanks leuke filmpjes van een Belgische wethouder die maar niet uit de voeten kan in zijn eigen stad – maar is vooral het milieu in alle opzichten het kind van de rekening. De angst voor stilstaande auto’s met draaiende motoren voor de deur kan wat dat betreft niet groot genoeg zijn. Net zolang totdat de angst voor soepel rijdende auto’s voorbij is. ‘t Kan toch zo zachtjes aan niet lang meer duren, zou je zeggen. Waarom is ‘makkelijk oversteken’ ineens een issue? Je zult toch altijd op je beurt moeten wachten, en er zijn oversteekplekken genoeg op ‘t Goylaan, met verkeerslichten waar de mensen zich nu ook al niet aan houden. Nee, herindelingen, ‘t wordt er zelden beter van. Gewoon niet aan beginnen. Al is ‘t maar voor de bereikbaarheid van Lunetten.

  3. Matthijs

    Gelukkig staat het elke dag al vast vanaf de BP op de Beneluxlaan tot aan de brug over de Vaartsche Rijn.

    De andere kant op is niet beter. Maar we maken het fijn autoluw, kan ik op de A27 m’n uitlaatgassen laten ruiken.

  4. sander

    Het idee is om er een eenbaansweg van te maken. Daardoor wordt het zo druk op deze weg dat mensen hem waarschijnlijk gaan ontwijken. Dat deze redenering van geen kant deugt mag duidelijk zijn. Meest opvallend is dat de aanvoer vanaf de waterlinieweg al eenbaans is. En waar staat het elke dag vol? Juist bij deze aanvoer. Deze is al onaantrekkelijk, dus mensen ontwijken hem al, en nog steeds staat er file. deze situatie verbeteren is goed voor het milieu. Hem verslechteren levert alleen maar meer ronkende moteren op. mooie boulevard met bomen is prima doel, maar zo bereik je dit gewoon niet.

  5. Joop

    Deze mensen die dit bedacht hebben er echt verstand van?
    Het slaat nergens op.
    Al die auto’s van de rondweg naar éénbaan op de Goylaan.
    Daar kan je toch op wachten als het verkeer van de Jaarbeurs komt
    Of van ons nieuwe Stadshart.
    Dan staat alles straks vast.
    Nog meer stank,en weggegooid geld.
    Ja je moet het maar bedenken

    Joop

  6. Willem

    Verstokte automobilisten zijn tegen elke verandering als het eigen belang geschaad wordt. Probeer toch ns een keer een andere reactie te posten mensen!

  7. Henk

    Gemeente Utrecht lijkt te ontkennen dat er nu eenmaal mensen in de stad wonen die een auto hebben. Die mensen moeten toch echt iedere dag de stad in en uit om geld te verdienen. Een leuke boulevard verminderd de totale verkeersstroom dan ook niet. Het zoveelste belachelijke, ondoordachte plan uit de koker van de afdeling verkeer.

  8. Metropool Utrecht.

    Ik vraag me af waar is hét gedegen groter verkeersplan voor alle mobiliteit?
    je kunt niet simpel weg ergens een stuk auto ongunstig maken…
    Bij de waterlinie weg afrit is het ieder ochtend een opstopping met draaiende motor…Dit betekend extra mileu belasting elders…
    Dus geen lokale plannetjes…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).