Het brandveilig maken van de Stadsbaantunnel in Utrecht is moeilijker dan gedacht en loopt daardoor maanden vertraging op. Eigenlijk zou de tunnel eind november voor meerdere weken dichtgaan, maar dit wordt uitgesteld.
Vorig jaar augustus constateerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat bij vier rijkswegtunnels in geval van een extreem grote brand er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton.
Bij de bouw van de Stadsbaantunnel is hetzelfde beton gebruikt als bij de vier rijkswegtunnels. Na uitvoerige brandproeven blijkt dat de tunnel niet aan de norm voldoet. De Stadbaantunnel in Leidsche Rijn is niet brandveilig. De hittebestendigheid van de tunnel moet verbeterd worden en daarvoor moet de tunnel meerdere weken dicht.
Dit zou eigenlijk vanaf eind november gebeuren. De werkzaamheden zijn echter moeilijker dan eerder gedacht. Daarom wordt de afsluiting en het brandveiliger maken van tunnel voorlopig uitgesteld. Eind maart komt er meer informatie over een nieuwe planning.
6 Reacties
ReagerenDit lijkt wel net zo’n never-ending-story te gaan worden als de Uithoflijn. Hoeveel gaat dit de belastingbetaler kosten? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Tot die tijd kunnen we dus beter maar even omrijden .
@Ton: Waarom? Je hebt al jaren gebruik gemaakt van deze onveilige tunnel.
@JdV. Leven is risico’s nemen. En als het mis gaat kunnen we altijd nog de overheid de schuld geven. En als de overheid dat voor wil zijn door de risico’s maximaal te beperken, kunnen we weer klagen over de kosten en het ongemak. Altijd prijs.
We maken ons helemaal gek met al die normen, land wordt bijna onleefbaar. Misschien moeten we maar eens accepteren dat het soms mis kan gaan met alle gevolgen van dien.
…wat een soap. Kunnen we nou echt helemaal niets fatsoenlijk doen in deze stad met de hoogste concentratie hogeropgeleiden van heel Nederland? Of is het de bedoeling dat Utrecht het imago krijgt van totale achterlijkheid?